معرفی 25 فیلم با پیچیده‌ترین پایان‌بندی‌ها در تاریخ سینما که باید تماشا کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه بیننده یک فیلم را از یاد نبرد، ارائه یک پایان پیچیده است که باعث لذت و البته شگفتی مخاطب خواهد شد. معمولا فیلم‌های کوتاه پایان‌بندی پیچیده دارند تا از طریق آن حرف‌های زده نشده هم محقق شوند، اما فیلم بلند فرق می‌کند، زیرا فیلمساز مفاهیم مختلفی را بیان کرده و پایان فیلم باید همه چیز را تکمیل کند، به همین دلیل منطقی به نظر می‌رسد. گرچه پایان‌بندی پیچیده اغلب در تریلرها داده می‌شود، اما در ژانرهای دیگری چون درام، کمدی و وحشت هم دیده خواهد شد. پایان پیچیده به مخاطب اجازه می‌دهد تا عناصر داستان را به شکل متفاوت برداشت کرده و درباره شخصیت‌ها و اطراف‌شان به نتیجه‌گیری‌های جدید برسند. در اینجا می‌خواهیم فهرستی از فیلم‌های بلند با پایان‌بندی پیچیده را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


25. تقدیر – 2014 – Predestination

فیلمی که با عقاید فیزیکی پیچیده مانند سفر در زمان، حلقه‌های زمانی، عدم تداوم، پارادوکس، و مفاهیم مختلف فیزیک، ریاضیات، روایت و فیلم‌سازی بازی می‌کند. گرچه شاید پایان این فیلم به سوالات ایجاد شده در ذهن‌تان پاسخ ندهد اما مسلما سوالاتی را به وجود آورده و ایده خلق سربازی که از محدودیت‌های اجداد، زایش، مرگ، مفهوم و حتی زمان رهاست، جالب بوده و خودش یک تضاد محسوب می‌شود. اگر دوست دارید فیلمی را تماشا کنید که فکرتان را به خود مشغول کند، این فیلم بهترین گزینه ممکن می‌باشد. اگر اینگونه فیلم‌ها را دوست ندارید، این فیلم قطعا شما را گیج می‌کند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های ورزشی که در سال 2018 اکران شدند


24. هویت – 2003 – Identity

این فیلم جزء یکی از بهترین فیلم‌های رازآلود است که داستان آن به قتل مربوط می‌شود. این فیلم همچنین یک تریلر روان‌شناسانه هم محسوب می‌شود. با اقتباس از داستان “سپس هیچ‌کدام باقی نماندند” آگاتا کریستی، شخصیت‌های یک متل یکی پس از دیگری توسط یک قاتل کشته می‌شوند. پیچیدگی داستان غیرقابل پیش‌بینی اما باورپذیر و نبوغ آمیز است. برای درک بهترین فیلم در تنهایی آن را تماشا کنید. ستاره‌های این فیلم عبارت‌اند از جان کیوسک و ری لیوتا بازیگر “رفقای خوب” (Goodfellas).

همچنین بخوانید: 7 فیلم رو به اکران ساموئل ال جکسون که منتشر تماشای آنها هستیم


23. ناپدید شدن – 1988 – The Vanishing

یک فیلم کلاسیک که پایان پیچیده آن همانند یک درک جدید است. قهرمان داستان یک سال پس از گم شدن همسرش هنوز به دنبال اوست. یک مرد خسته و ناامید که از اتفاقات اطرافش نتیجه‌گیری‌های خود را برداشت کرده و به نظر می‌رسد که اطلاعات بیننده از او بیشتر است. اما گویا منتظر پایان پیچیده داستان بوده و شرایط شک‌برانگیز را احساس کرده است. تا اینکه در پایان داستان پایان شوکه‌کننده داستان را خواهد دید. فیلم‌های معدودی می‌توانند تا به این حد پیچیده باشند و همین موضوع باعث می‌شود پایان این فیلم هلندی این چنین پیچیده و شوکه‌کننده باشد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم شبیه پالپ فیکشن (Pulp Fiction) که باید ببینید


22. کارناوال ارواح – 1962 – Carnival of Souls

یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های ترسناک تاریخ، با یک پایان شوکه‌کننده. صحنه‌های ترسناک، فانتزی و سبک درجه دو آن، فیلم را به یک اثر متوسط بدل می‌کند. سبک سورئال موجود در این فیلم 17،000 دلاری باعث می‌شود که به پاسخ دادن تمام سوالات ایجاد شده، نیازی وجود نداشته باشد. گویا صحنه پایانی داستان از صحنه‌های دیگر مجزا بوده و حقیقت مخصوص خود را به وجود می‌آورد.

همچنین بخوانید: رده بندی فیلم های گای ریچی از بدترین تا بهترین


21. سه زن – 1977 – 3Women

این شاهکار رابرت آلتمن به خودی خود گیج‌کننده است و پایان فیلم هم این پیچیدگی را افزایش می‌دهد. سه شخصیت زن این فیلم با وجود تفاوت‌ها در کنار هم مانده و باهم زندگی می‌کنند، اما پس از مدتی دوربین از آن‌ها فاصله می‌گیرد. همین تعقیب و گریز دوربین و فاصله گرفتن آن از شخصیت‌ها پیچیدگی داستان را دوچندان نموده و بر رازآلود بودن آن تاثیر مضاعف دارد.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۰ فیلم عجیب و دیده نشده تاریخ سینما که کسی از آنها حرفی نمی‌زند


20. بازی‌های مسخره – 2007 – Funny Games

وقایع پیچیده در این کلاسیک غم‌انگیز از مایکل هانکه نه تنها قابل پیش‌بینی نیست، بلکه در بسیاری از صحنه‌ها فیلم را از حقیقت جدا کرده و دیوار چهارم را می‌شکند. این فیلم با مخاطب قرار دادن بیننده سینما را به یک دیالوگ دو طرفه میان تماشاگر و فیلم تبدیل نموده و باعث می‌شود که مخاطب گاها با شخصیت منفی فیلم همراه شود. در این صورت بیننده فیلم را متعلق به خود می‌داند.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم برتر برادران کوئن که نباید از دست بدهید


19. دیگران – 2001 – The Others

فیلم‌های ترسناکی وجود دارند که بر پایه ترس و جلوه‌های ویژه ساخته شده‌اند. از سوی دیگر، فیلم‌هایی مانند “دیگران” بر پایه ایجاد وحشت و تنش خلق شده و با پایان غیرقابل منتظره شما را می‌ترسانند. در این فیلم پایان داستان کل فیلم را زیر و رو می‌کند؛ زیرا پایان آن آنقدر غیرمنتظره است که آنچه را که دیده‌اید باور نمی‌کنید. با وجود بازی نیکول کیدمن، این فیلم نه تنها یک فیلم ترسناک، بلکه یک فیلم پیچیده است که تا ابد فراموش نخواهید کرد.

همچنین بخوانید: معرفی فیلم‌های ترسناک دست‌کم گرفته شده در سال‌های ۲۰۰۰ که باید تماشا کنید


18. شعبده‌باز – 2006 – The Illusionist

یک درام به کارگردانی نیل برگر، که یک تریلر خوش‌ساخت محسوب می‌شود و با داستان جذاب و مضامین سیاسی و جادویی، دیدنی شده است. آیزنهایم شعبده‌باز یک شخصیت رازآلود است که رازهای ترسناکی را در سینه دارد. او با تنها سلاح خود، جادو، شاهزاده تاج و تخت را به چالش می‌طلبد. ادوارد نورتون برای این نقش سنگ تمام گذاشته و شما هم با دیدن او می‌توانید احساس مردی که معشوقه‌اش را از دست داده، درک نمایید. بهتر است هرچه زودتر این فیلم گیج‌کننده و پیچیده را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم عجیب ولی تأثیرگذار در ژانر وسترن که باید تماشا کنید


17. دوازده میمون – 1995 – Twelve Monkeys

یکی از برترین فیلم‌های علمی-تخیلی دهه 90، یک تریلر تاثیرگذار و دیدنی به کارگردانی تری گیلیام، که دنیای به دام افتاده در یک ویروس مرگبار را به نمایش می‌گذارد. قهرمان داستان، جیمز کول (با بازی زیبای بروس ویلیس) باید راز این ویروس‌ها را کشف کرده و داروی آن را بیابد. البته داستان به این سادگی‌ها هم نبوده و عناصر سفر در زمان هم در آن آمیخته شده است. این فیلم را با دقت تماشا کرده و از پانزده دقیقه پایانی آن لذت ببرید.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم شبیه دزدان دریایی کارائیب که نباید از دست بدهید


16. برزیل – 1985 – Brazil

یکی از بهترین فیلم‌های کنایی سیاسی که به دلیل هوشمندانه بودنش ترسناک است و یک داستان جالب را به زیباترین شکل ممکن بیان می‌کند. عناصر نئو-نوآر آن یک داستان فانتزی سورئال خلق می‌کند که بیننده را مرعوب کرده و داستان آن درباره مشکلاتی است که از کنترل خارج شده و به ایجاد یک مدینه فاضله شخصی منجر می‌شود. صحنه پایانی آمیزه‌ای از حقیقت و فانتزی محسوب شده و ایده ایجاد یک جامعه پنهان را به معرض نمایش می‌گذارد. شیوه ساخت صحنه پایانی بسیار جالب است زیرا ناگهان سبک گیلیام متوقف شده و یک پایان ناگهانی، قهرمان را تنها گذاشته و او را بی‌پناه می‌کند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های جنایی که در سال 2018 اکران شدند


15. جزیره شاتر – 2010 – Shutter Island

تیم اسکورسیزی و دی‌کاپریو تریلر زیبای دیگری ارائه می‌دهند. فیلمبرداری زیبا، فیلمسازی اسکورسیزی و اجرای دیدنی دی‌کاپریو، یک اثر شاهکار پدید آورده است. از سوی دیگر، پایان کلاسیک اثر داستان دیگری است که شیوه ساخت آن توسط اسکورسیزی، تمام احساسات انسانی را به چالش کشیده و بیننده را با گیجی، شرمندگی و پذیرش به حال خود رها می‌کند.

همچنین بخوانید: لیست 30 فیلم برتر آخرالزمانی در تاریخ سینما که باید ببینید


14. حس ششم – 1999 – The Sixth Sense

یکی از آثار برتر ام.نایت شیامالان، که از ابتدا تا انتها دیدنی است. در این فیلم بروس ویلیس درگیر مشکلات خودش است و در عین حال باید به پسر کوچکی که دائم ارواح را می‌بیند، کمک کند. پایان زیبای فیلم، به دلیل حفظ ارتباط قوی با سایر بخش‌های داستان، آن را به یک اثر دیدنی تبدیل می‌کند. به همین دلیل پایان آن قابل درک است. شیامالان از آن به بعد پایان پیچیده را در سایر آثار خود نیز به کار برد، که در “شکست ناپذیر” (Unbreakable – 2000) هم موفق بود.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم‌های سینمای شوروی که باید تماشا کنید


13. پرتقال کوکی – 1971 – A Clockwork Orange

داستان پیچیده این فیلم یک نقد اجتماعی قوی را پیش‌رو می‌گذارد. با یک خط دیالوگ پایانی، که یکی از زیباترین دیالوگ‌های سینمای استنلی کوبریک است، پایان داستان به یک صحنه رویایی بدل شده و ایدئولوژی و طرز تفکر قهرمان داستان را به بیننده نشان می‌دهد. این پایان با عناصر طنز و کمدی خود و شیوه تکمیل داستان، برای این فیلم پیچیده بهترین پایان ممکن بوده است.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم ترسناک آلمانی زبان که تاکنون تماشا نکرده‌اید


12. پرستیژ – 2006 – The Prestige

بدون‌شک این فیلم شناخته‌شده‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم کریستوفر نولان با بازی زیبای کریستین بل و هیو جکمن است که در نقش دو شعبده باز رقیب، که برای شکست یکدیگر هر کاری انجام می‌دهند. پایان پیچیده داستان که اکنون جایگاه افسانه‌ای یافته است، “پرستیژ” را به یک اثر زیبا، دیدنی، خوش‌ساخت و تأثیرگذار بدل کرده که باعث می‌شود تا پایان داستان نفس در سینه‌تان حبس شود. ترفندهای جادویی، رازهای پشت پرده شعبده‌بازی‌ها و جزئیات داستان، برای بیننده جالب بوده و این احساس را ایجاد می‌کند که شاید کسی نمی‌توانست بهتر از نولان در ساخت این فیلم موفق باشد.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۲ فیلم جذاب و دیدنی شبیه “پرستیژ” (The Prestige)


11. یادگاری – 2000 – Memento

“یادگاری” (Memento) یکی از آثار اولیه و کم بودجه نولان بود، اما این فیلم “یادگاری” بود که او را به‌عنوان یکی از کارگردان‌های پیشرو نسل خود معرفی کرد. یک داستان غیرخطی با صحنه‌هایی از حال و گذشته و مضامین غم، فریب و حافظه که به یک تریلر نئو-نوآر بدل شده است. از آنجایی که داستان غیرخطی است در اواسط فیلم صحنه‌های پایانی را می‌بینید، اما نمی‌توانید صحنه‌ها را به هم مرتبط کنید.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۴ فیلم جذاب و دیدنی شبیه “یادگاری” (Memento)


10. الدبوی – 2003 – Oldboy

مضامین انتقام‌جویانه و خشونت‌آمیز این فیلم کره‌ای، جهان را به لرزه انداخت. این فیلم زیبا که توسط منتقدین و مخاطبین تحسین شده، داستان مردی است که به مدت 15 سال در یک اتاق زندانی شده و ناگهان آزاد می‌شود. در مسیر یافتن زندان بانش، متوجه می‌شود که او نه تنها ظالم بلکه احساساتی نیز است. “الدبوی” یک فیلم خوش‌ساخت، دیدنی و یک اثر کلاسیک است که داستان آن خودش جلوه‌های دیدنی و پایان پیچیده‌اش را به تصویر می‌کشد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر لهستانی در تاریخ فیلم سازی این کشور


9. سون – 1995 – Se7en

دیوید فینچر، ارباب تریلر مدرن، بیست و پنج سال پیش این اثر را خلق کرد. با این حال هنوز دیدنی بوده و پایان آن تن‌مان را به لرزه درمی آورد. گرچه پایان آن شوکه‌کننده نیست اما روح و جانمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هیچکس نمی‌دانست که کوین اسپیسی قرار است در این فیلم نقش قاتل را ایفا کند. نام او در فهرست بازیگران نبود. قرار گرفتن او در این فیلم به دلیل حضورش در فیلم “مظنونین همیشگی” بود که آن هم در فهرست ما قرار دارد. گرچه گفتیم که پایان فیلم شوکه‌کننده نبود، اما حضور ناگهانی کوین اسپیسی، و جعبه باز شده می‌تواند مضامین زیادی داشته باشد (زیرا درباره محتوای درون جعبه صحبت زیادی نشده و به آن نپرداخته‌اند، بنابراین شاید این عنصر بتواند برای برخی از بینندگان شوکه‌کننده باشد). در هر صورت این روش فینچر باعث درخشش این فیلم شد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر آکیرا کوروساوا که باید تماشا کنید


8. مظنونین همیشگی – 1995 – The Usual Suspects

برایان سینگر پیش از مردان ایکس، این تریلر نئو-نوآر را ساخت. مامور کوجان که نمی‌تواند کنت را متهم کند، او را آزاد کرده و زمانی که کنت از دست او می‌گریزد، به موضوع مهمی پی خواهد برد. اما کوجان نمی‌تواند متوجه شود تمام داستان و جزئیاتی که کنت با دقت تعریف کرده حتما نشانه‌ای دارد. همه این‌ها در جمله پایانی کنت/شوزه خلاصه می‌شود: “بزرگ‌ترین ترفند شیطان به جهان این بود که ثابت کند وجود ندارد؛ و به همین دلیل اثر که گریخته است.” یک داستان و کارگردانی هوشمندانه، که یکی از پیچیده‌ترین داستان‌های تاریخ را ارائه می‌دهد. بازی در نقش راجر “وربال” کنت باعث شد که کوین اسپیسی جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کند.

همچنین بخوانید: معرفی 8 فیلم برتر که از داستان های استیون کینگ اقتباس شده اند


7. باشگاه مبارزه – 1999 – Fight Club

زمانی که یک فیلم هنوز به یادماندنی است و بعد از دو دهه هنوز مم‌های آن دیده می‌شود، پس قطعا یک پایان درخشان داشته است. پایان زیبای این فیلم تریلر-کلاسیک از دیوید فینچر باعث می‌شود کل فیلم را به شیوه متفاوتی برداشته شده و صحنه پیش از صحنه پایانی یکی از به‌یادماندنی‌ترین لحظات فیلم بدل شده است.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم برتر سینما با موضوع هک و امنیت سایبری


6. کوه مقدس – 1973 – The Holy Mountain

“کوه مقدس” پایانی دارد که مخاطب را به مرز جنون می‌رساند. یک فیلم سورئال درباره یک کیمیاگر که می‌خواهد به جاودانگی دست یابد و در این راه تمام موجودات انسان مانند سیارات مختلف با او همراه شده و این سفر را به یک ماجراجویی روحی تبدیل می‌کند، اما در پایان نه سبک داستان، بلکه روایت آن تغییر می‌کند. برخی از مخاطبین این فیلم را یک اثر ناکامل از آلخاندرو خودوروفسکی می‌دانند که در پایان ایده‌های او به سر رسیده است، اما در حقیقت این داستان بسیار کامل بوده و نمای فانتزی جهان حقیقی را نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر فرانسیس فورد کاپولا که باید تماشا کنید


5. سرگیجه – 1958 – Vertigo

آلفرد هیچکاک شیوه ساخت تریلر را به جهان آموخت و “سرگیجه” بهترین اثر اوست. این فیلم در زمان اکران مورد توجه قرار نگرفت و در گیشه شکست خورد، اما اکنون یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ محسوب می‌شود. در فهرست بهترین فیلم‌های Sight & Sound، این فیلم جانشین فیلم “همشهری کین” (Citizen Kane) شد. “سرگیجه” داستان ماهیت فریبکارانه، آسیب‌پذیر و اغواگر عشق است. پایان پیچیده فیلم آن را زیباتر نموده و شگفتی آن در چشم‌های قهرمان داستان، با بازی جیمز استوارت پیداست.

همچنین بخوانید: 20 فیلم برتر ژانر آدم ربایی در تاریخ سینما که باید ببینید


4. محله چینی‌ها – 1974 – Chinatown

بهترین نمونه ژانر نئو-نوآر، که بدون‌شک یکی از برترین فیلم‌های تاریخ است. فیلمنامه زیبای آن به الگوی فیلمنامه‌نویسان بدل شده و حتی تا به امروز فیلمنامه‌نویسان برای مطالعه از آن استفاده می‌کنند. ساختار زیبا و نقش‌آفرینی درخشان جک نیکلسون و فی داناوی، باعث می‌شود که تا پایان داستان با فیلم همراهی کنید. اوج شوکه‌کننده داستان در فیلمنامه نبود و رومن پولانسکی، کارگردان فیلم، آن را اضافه کرد. همین اوج داستان باعث خلق نتیجه‌گیری رضایت بخش آن شد.

همچنین بخوانید: 38 فیلم برتر دهه 80 میلادی که باید ببینید


3. همشهری کین – 1941 – Citizen Kane

پایان داستان “همشهری کین”، یکی از زیباترین فیلم‌های تاریخ، باعث شده کارگردان بتواند در صحنه پایانی آن پیام مورد نظر خود را به شیوه ای منتقل کند که شعارگونه نباشد و به همین ترتیب پایان را به یک ابزار تبلیغاتی تبدیل کرده است. مشخصه اصلی این فیلم از اورسن ولز این است که برخلاف سایر قسمت‌های داستان، قسمت پایانی ناگهان شخصی شده و گرچه داستان درباره فردی است که به قدرت رسیده، اما سخنان پایانی فیلم درباره یک پیام شخصی است. فیلم آسیب‌پذیری حیات انسان را نشان داده و با وجود پایان پیچیده، نشان می‌دهد که زندگی چیزی بیش از آنچه تصور می‌کنیم است.

همچنین بخوانید: 33 فیلم برتر اسپانیایی زبان که باید ببینید


2. شیاطین – 1955 – Diabolique

یک فیلم به کارگردانی آنری-ژرژ کلوزو که پایان آن از بیننده می‌خواهد آنچه را که دیده‌اند همانند یک راز نگه دارند. پس از صحنه‌های پیچیده و تنش‌زا، پایان ساده داستان باعث می‌شود احساس حماقت کرده و ندانید آنچه را که دیده‌اید باید چگونه برداشت کنید. پس سعی کنید خودتان این فیلم را دیده و پایان مورد انتظار خود را از آن برداشت نمایید.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر دیوید فینچر به انتخاب مخاطبین


1. روانی – 1960 – Psycho

حرفه آلفرد هیچکاک همانند یک معما بود. پس از موفقیت فیلم “شمال از شمال غربی” (North by Northwest) انتظارات مردم از پدر ژانر تریلر بالا رفت، اما برخی هم نگران بودند که مبادا فیلم ناموفق دیگری همانند “سرگیجه” ساخته شود. اما او نتوانست بودجه فیلم بعدی خود را مهیا کند. تهیه‌کنندگان ایده اقتباس از کتاب ناشناس “روانی” را دوست نداشتند. هیچکاک همکاران و دوستان خود را جمع کرد و با الهام از برنامه تلویزیونی خود یک فیلم سیاه و سفید ساخت. او با هزینه اندک فیلم “روانی” را ساخت که امروز برترین تریلر ساخته شده می‌باشد.

همچنین بخوانید: 25 فیلم برتر سینما درباره اختلال چند شخصیتی


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (18)

بستن فرم

  1. محمد

    شهریور 27, 1401

    فیلم باپایانه شوکه کننده فقطincendiesبهترین فیلمه حتماببینید

    پاسخ

  2. سارا

    اردیبهشت 23, 1401

    فیلم Perfume خیلی عجیب،پیچیده ،فلسفی بود

    پاسخ

  3. Masoud

    فروردین 13, 1401

    مرسی بابت تهیه این لیست.
    نظرات متفاوت و نظر هر کس قابل احترامه.
    من خودم از این لیست جزیره شاتر ، پرستیژ ، سون و باشگاه مبارزه رو دیدم.
    جزیره شاتر با بازی زیبای دی کاپریو و پرستیژ با بازی عالی هیوجکمن فیلم های کم نظیری هستن.
    مخصوصا پایان هر دو فیلم که پیشبینی نمیکردم ، اینطوری تموم بشن.

    پاسخ

  4. mandana

    مرداد 12, 1400

    . دانی دارکو . خیلی فیلم خوبیه

    پاسخ

  5. hss

    مهر 22, 1399

    سلام
    شعبده باز که مسخرس
    اگ واقعا میخاین مغزتون منفجر بشه اول هیپنوتیزمو ببینین بعدش جزیره شاتر این دوتا واقعا محشرن یه چیزی که عجیبه فیلم هیپنوتیزم بر اساس تحقیقات علمی واقعی ساخته شده
    پرتقال کوکی هم خوبه فقط یخورده دلخراشه
    مرسی بابت مقالتون

    پاسخ

  6. عماد

    شهریور 27, 1399

    واقعا مسخرس لیستاتون خیلی مسخرس خیلی از لیست که اصلا پیپچیده نیست پیچیده هاش جای درست رتبه بندی نشده و خیلی از پیچیده ها که نیست که بخواد رتبه بندی بشه

    پاسخ

  7. Parsa

    خرداد 16, 1399

    درود
    بر دوستان عزيز
    به نظر من ميتونشتين فيلم تلقينinception و حتي فيلم فوقلاده interstellar و در اينده فيلم tent كه قراره بتركونه رو اضافه كنيد
    فيلم جوكر هم ميتونيد اضافه كنيد
    داخل فيلم هاي بالا هم اونايي كه خيلي دوس داشتم
    Fight club و shutter island و usual suspects
    و memento و prestige و seven بودند
    كه واقعا هر كدوم به نوع خود معركه بودن و به شدت پيشنهاد ميكنم

    پاسخ

    • mm1386 در پاسخ به Parsa

      شهریور 26, 1399

      میان ستاره ای و جوکر فیلم های خوبی بودند اما پایان پیجیده ای نداشتند

      پاسخ

  8. Khsrokhan

    اردیبهشت 28, 1399

    inseption بهترین پایانو داره . هر چی دنبالش تو لیست گشتم نبود!!!

    پاسخ

  9. amir joker

    اردیبهشت 26, 1399

    بهترین فیلم با پایانی عجیب UPGRADE هست

    پاسخ

  10. بهمن

    آبان 7, 1398

    جای فیلم Inception خالیه

    پاسخ

  11. پژمان احمدی

    دی 19, 1397

    سلام ببخشید من دنبال فیلمی هستم تقریبا سال 86 بود حدود 12 سال پیش یه قسمتهایی رو دیدم که موجود خیلی خطرناک که زیر زمین بود فکر کنم بیابان بود که چندین مرتبه به ماشینهایی که توقف میکردن ( ماشینها امریکایی بودن)حمله میکرد و هم ادمها و ماشین و میکشید پایین زیر زمین طوری که شن و خاک میومد روشون و میپوشوند . ممنون میشم اگه کسی اسمش و برام بنویسه

    پاسخ

    • Mohhammad در پاسخ به پژمان احمدی

      دی 19, 1397

      من به اسم اژدهای خاکی دیدم ، یه کرم غول پیکر بود ، چند سری ازش ساختن ، ولی اسم اصلی فیلم رو نمیدونم

      پاسخ

    • مرتضی در پاسخ به پژمان احمدی

      آذر 22, 1398

      راستش توضیحاتی که دادین خیلی شبیه یکی از اپیزودهای فصل اول سریال دوران کهن (primeval) هستش که من از شبکه4 سال 87 دیدم. شایدم فیلمی مشابه این بوده.

      پاسخ

    • john در پاسخ به پژمان احمدی

      دی 28, 1398

      tremors 1990 این فیلم شاید مد نظر شماست

      پاسخ

    • غزل در پاسخ به پژمان احمدی

      فروردین 27, 1399

      tremors ۱۹۹۰ هست. من این فیلمو با نوار ویدئو دیدم ۲۰ و اندی سال پیش. یادش بخیر..

      پاسخ

    • دانیال در پاسخ به پژمان احمدی

      خرداد 24, 1401

      Tremors فکر کنم

      پاسخ

  12. خراشادیزاده

    آذر 28, 1397

    گمون نمکنم پایانی راز الود تر و پیچیده تر از saw داشته باشیم

    پاسخ