10 فیلم برتر ژان کلود ون دام (فرانکی)

10 فیلم برتر ژان کلود ون دام (فرانکی)

اگر به فیلم‌های اکشن علاقه داشته باشید در آن صورت نام ژان کلود ون دام (Jean Claude Van Damme) برایتان یک نام آشناست. او یکی از مهم‌ترین ستاره‌های هالیوودی در سال‌های 1980 و 1990 بود و در مهم‌ترین فیلم‌های این دوره نقش اصلی را بر عهده داشت. حتی در سال‌های اخیر که نسل جدید استعدادهای اکشن او را شناخت بازهم در موج جدیدی از فیلم‌های اکشن ظاهر شد. او به‌عنوان یک هنرمند رزمی‌کار همیشه مطرح بود و استعدادهای بازیگری هم بر توانایی‌های او می‌افزود. در اینجا 10 فیلم برتر او را به شما معرفی می‌کنیم.


10. جی‌سی‌وی‌دی – JCVD

یکی از فیلم‌های جالب و غیرمعمول او که در آن صحنه‌های اکشن چندان زیادی دیده نمی‌شود. به‌جای آن فضای غم‌آلودی دارد و ژان کلود تصویر جدیدی از خود را نشان می‌دهد. شخصیت داستان به شهر زادگاهش در بلژیک رفته و در آنجا درگیر یک سرقت بانک می‌شود. پیچیدگی‌های داستان و فرازوفرود این داستان نیمه تخیلی جذابیت آن را افزایش می‌دهد. یکی از بخش‌های جالب فیلم مونولوگ شش‌دقیقه‌ای او درباره شهرت و محبوبیت است.


9. بی‌مصرف‌ها 2 – The Expendables 2

زمانی که فیلم بی‌مصرف‌ها به بازار آمد آن‌قدر موفق بود که باعث کنار رفتن فیلم‌های اکشن دیگر شد، تنها مشکل داستان استفاده نکردن از ژان کلود بود که خوشبختانه در فیلم دوم او را هم دیدیم و نقشش را هم بسیار خوب ایفا کرد. حضور او در فیلم آن‌قدر قوی است که تمام شخصیت‌های دیگر را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. او در این فیلم نقش فردی به نام ویلین را بازی می‌کند و صحنه رویارویی او با استالونه آن‌قدر قوی است که باید با دقت تماشا کنید. همچنین این فیلم همانند سایر فیلم‌های او نیست و تفاوتش باعث شد که در این لیست قرار بگیرد.


8. مرگ ناگهانی – Sudden Death

این فیلم را می‌توان تا حدی با فیلم “جان ساخت” (Die Hard) مقایسه کرد. در این فیلم صحنه‌های پرتنش بسیاری وجود دارد که شخصیت محبوب ما باید با تروریست‌هایی که به یک زمین هاکی روی یخ حمله کردند مبارزه کند. او در شخصیت دارن مک کورد ظاهر می‌شود که متوجه نقش تروریست‌ها شده و به‌عنوان حراست آن مکان باید دخالت کند.

بسیاری از صحنه‌های اکشن و مبارزه این فیلم را در فیلم جی‌سی‌وی‌دی هم می‌بینیم. یکی از صحنه‌های جالب فیلم صحنه مبارزه او با یک بازیکن هاکی است که به یک صحنه جالب هم منجر می‌شود، زیرا آن دو مانند صحنه‌های کارتون به تعقیب و گریز می‌پردازند. در اینجا می‌توان بازی او را با پاورز بوث (Powers Boothe) مقایسه کرد که با خود خشونت زیادی را به صحنه می‌آورد.


7. پلیس زمان – Timecop

در سال‌های 1990 اغلب ستارگان بزرگ فیلم‌های اکشن فیلم‌های علمی تخیلی پر بودجه خود را داشتند. استالونه فیلم “تخریبچی” (Demolition Man) را داشت و آرنی هم فیلم “یادآوری کامل” (Total Recall) را. ژان کلود هم که نمی‌خواست عقب بماند با این فیلم به این ژانر وارد شد. او در ابتدای فیلم به دلایل نامعلوم آشپزخانه را به هم می‌ریزد. یکی از نکات جالب فیلم مدل موی اوست. داستان فیلم ژان کلود را در نقش مأمور مکس واکر نشان می‌دهد که از آینده به گذشته می‌رود تا مانع نقشه عجیب یک سیاست‌مدار دیوانه شود. این فیلم یکی از فیلم‌های پرفروش اوست که در سراسر جهان 100 میلیون دلار فروش داشت. اگرچه صحنه‌های رزمی چندانی در فیلم دیده نمی‌شود اما صحنه‌های مبارزه کافی در فیلم قرار دارد.


6. هدف سخت – Hard Target

این فیلم زیبا یکی از بهترین آثار ژان کلود است که طرفداران او به تماشای آن می‌نشینند و ازآنجایی‌که حتی در پنج فیلم برتر او قرار نگرفته پس متوجه می‌شویم که او چه فیلم‌های باارزشی تولید نموده است. فیلم در نیواورلئان رخ داده و ثروتمندانی را نشان می‌دهد که برای شکار مردم در خیابان‌ها پول پرداخت می‌کنند. ون دام قهرمان داستان است و لانس هنریکسن (Lance Henriksen) هم یکی از شخصیت منفی مقابل اوست.

همچنین در این فیلم صحنه‌های اکشن مختلف را می‌بینیم و در این فیلم هم مدل مدی جالبی دارد. کارگردان فیلم، جان وو، این فیلم را به‌عنوان اولین فیلم هالیوودی خود ساخت و فعالیت خود را با موفقیت آغاز کرد.


5. غیبت – AWOL

این فیلم زیبا ژان کلود را در نقشی نشان می‌دهد که در پست ارتشی خود غیبت می‌کند تا به همسر برادرش که دچار مشکلات مالی شده کمک کند. برای مردی با هنرهای رمزی او صحنه‌های مبارزه در این فیلم صحنه‌های معمولی محسوب می‌شوند. نقطه قوت این فیلم دیالوگ‌های قوی و تأثیرگذار و صحنه‌های مبارزه آن است. در حقیقت صحنه‌های اکشن این فیلم یکی از بهترین صحنه‌های اکشن در آن زمان محسوب می‌شدند. در این فیلم یکی از جالب‌ترین نقش‌های منفی را می‌بینیم. همچنین او در این فیلم مدل مویی را انتخاب کرده که در دهه 90 چندان مرسوم نبود.


4. ضربه دوجانبه – Double Impact

یکی دیگر از فیلم‌های برتر او به کارگردانی شلدون لتیچ که ژان کلود در نقش برادران دوقلوی چاد و الکس واگنر ظاهر شده است. در این صورت در نقش او و صحنه‌های مبارزه پیچیدگی خاصی به وجود می‌آید. همچنین قرار گرفتن صحنه‌های مبارزه او در کنار عناصر کمدی و رمانتیک صحنه‌های جالبی پدید می‌آورد. این دو برادر پس‌ازاینکه والدینشان توسط افرادی در هنگ‌کنگ کشته شده‌اند دور از هم بزرگ می‌شوند. سپس این دو برادر در کنار هم قرار می‌گیرند تا با این افراد که هنوز بر شهر حکم‌فرمایی می‌کنند مبارزه نمایند. عناصر مختلف در این فیلم دیده شده و بلو یونگ (Bolo Yeung) هم در نقش منفی ظاهر می‌شود.


3. سرباز جهانی – Universal Soldier

در این فیلم علاوه بر ژان کلود قهرمان دیگر دهه 80 یعنی دولف لاندگرن (Dolph Lundgren) حضور دارد. هر دوی آن‌ها در نقش‌های اکشن خود بسیار خوب ظاهر شده‌اند. در این فیلم علمی تخیلی، ژان کلود در نقش سرباز و دولف در نقش افسر ظاهر می‌شود. هر دوی آن‌ها طی جنگ ویتنام و پس از مبارزه با یکدیگر کشته شده و جسدشان توسط ارتش منجمد شده و سپس احیا می‌شود. آن‌ها پس از احیا نیمه-ربات های آدم کشی هستند که ارتش می‌خواهد از آن‌ها در میدان‌های نبرد استفاده کند.

در پایان فیلم این فیلم می‌بینیم که این دو دشمن دیرینه در کنار هم قرار می‌گیرند و بر تنش فیلم می‌افزایند. اگرچه منتقدین چندان موافق این فیلم نبودند اما ازجمله فیلم‌های موردعلاقه طرفداران به شمار می‌آید. او در این فیلم یک شخصیت حساس دارد که خاطرات اش مانع از این می‌شوند که به یک ربات آدمکش تبدیل شود.


2. کیک بوکسر – Kickboxer

یکی از برترین فیلم‌های ژان کلود که هنوز هم بسیاری از افراد از دیدن آن لذت می‌برند. اگرچه داستان ساده است اما به یک فیلم موفق تبدیل شد. در این فیلم او در نقش برادر یک کیک بوکسر آمریکایی ظاهر می‌شود که در رینگ توسط یک مبارز تایلندی دیوانه به نام تانگ پو کشته شده است.

او سپس با کمک یک مربی بوکس تایلندی با مهارت‌های بوکس آشنا می‌شود تا خودش انتقام برادرش را بگیرد. دو صحنه زیبای فیلم عبارت‌اند از صحنه تمرین و صحنه رقص در بار. اگر این فیلم را ندیده‌اید حتماً آن را تماشا کنید به‌خصوص صحنه زیبای رقص او در بار.


1. خون بازی – Bloodsport

برترین فیلم ژان کلود اثر کلاسیک اوست که صحنه‌های مبارزه زیرزمینی کمیته تا صحنه‌های اکشن معمولی را دربرمی گیرد. همچنین این فیلم باعث شد که او از یک بازیگر مکمل به یک ستاره نقش‌های اصلی تبدیل شود. علاوه بر صحنه‌های اکشن شخصیت داستان، دیالوگ‌ها و بازی احساسی او استعداد بازیگری ژان کلود را نشان می‌دهد.

یکی دیگر از نقاط قوت این فیلم علاوه بر حضور ژان کلود، استفاده از هنرمندان رزمی‌کار است که صحنه‌های مبارزه را زنده نموده و آن را باورپذیر می‌کند. یکی از آن‌ها بلو یونگ است که در نقش منفی ظاهر می‌شود. همچنین در این فیلم شاهد روش‌های مختلف مبارزه هستیم. این نکات باعث موفقیت این فیلم می‌شود، پس باید حتماً آن را تماشا کنید.

البته باید قبول کنیم که هنوز فیلم‌های ژان کلود را یک فیلم اکشن می‌دانند و به دیالوگ‌های عمیق و بازی احساسی او چندان توجه نمی‌شود پس پیشنهاد می‌کنیم با دقت به تماشای این فیلم‌ها بنشینید. ازآنجایی‌که او هنوز مشغول نوشتن و کارگردانی فیلم‌های جدید است پس باید منتظر فیلم‌های موفقی از جانب او باشیم.

                               

دیدگاه‌ها (21)

بستن فرم

  1. arash

    فروردین 20, 1403

    با سلام یک فیلم خفن دیگر وندام دارد با نام نه سازش و نه تسلیم که در ایران با نام فیلم روح بروسلی معروف شده است و فیلم خفن و جذابی است. ضمنا همیشه سوالم در بچگی بود که اگر آرنولد با وندام و راکی دعوایشان بشود کدام یکی اون یکی را میزنه …

    پاسخ

  2. علی احمدی

    خرداد 14, 1402

    ون دم فیلمی به اسم غیبت – AWOL ندارد. اون عکسی که گذاشتید مربوط به فیلم “شیردل” می باشد.
    فیلم Bloodsport تو ایران بهش میگن رینگ خونین و شما میگید خون بازی که اینم اسمش “ورزش خونین” است.
    به نظر من 10 فیلم برتر ون دم ایناس:
    1. Hard Target
    2. In Hell
    3. Wake of Death
    4. Universal Soldier
    5. Bloodsport
    6. The Expendables 2
    7. Replicant
    8. Cyborg
    9. Lionheart
    10. Maximum Risk

    پاسخ

  3. ابوالفضل

    دی 25, 1401

    سلام من یخ فیلم دیدم که در جنگل بود که زنشو کشه بودن و انتقام می گرفت تو جنگل اسمش چی بود؟

    پاسخ

  4. حسن

    فروردین 22, 1401

    سلام یه فیلم باری کرده که تو یه شهر زیرزمینی جنگ میکند

    پاسخ

    • بابک در پاسخ به حسن

      مرداد 14, 1401

      اسم فیلم cyborg هست

      پاسخ

  5. محمدرضا

    اسفند 11, 1400

    یه فیلم بازی میکنه که دختر یکی از رزمی کارا رو میدزدن نجاتشت میده اسم فیلمش چیه

    پاسخ

  6. شهرام

    آبان 24, 1400

    رینگ خونین یکی از بهترین فیلمهای فرانکی میباشد این فیلم در دهه خود یکی از بهترین فیلمهای هالیوود شناخته و پرمخاطب ترین فیلمهای حاضر میباشد ممنون از اینکه این فیلم مهیج را با دوبله بسیار عالی برای مردم به نمایش گذاشتین…

    پاسخ

    • عاب در پاسخ به شهرام

      تیر 5, 1401

      من دنبال یکی از فیلمهای فرانکی هستم که دوبار فقط دیدمش،،ا‌نم با دستگاه ویدیو،،نه سی دی..یه ارتِشی بودِش که کلاه کج بود،لباس آبی پلنگی فکر کنم،یکی از صحنه هاش چند اکیپِ ۵نفرت داخلِ قایقِ تعقیب هم بودن داخل رودخونه جنگلی،،کسب اسمشو میدونع که دان کنم

      پاسخ

      • علی در پاسخ به عاب

        مرداد 13, 1401

        مبارزان خیابانی

        پاسخ

      • احمد در پاسخ به عاب

        فروردین 16, 1402

        سرباز جهانی۲

        پاسخ

  7. یاسین

    خرداد 1, 1400

    ادمین خون بازی چیه
    اسمش رینگ خونینه

    پاسخ

  8. husen

    آبان 5, 1399

    در فیلم کیک بوکسر برادرش کشته نمیشه، فلج میشه.
    این فیلمو شاید سی بار دیدم هنوزم برام جذابه

    پاسخ

  9. فرشاد

    فروردین 15, 1399

    همه این فیلمایی که نام بردی انگشت کوچیه فیلم cyborg هم نیستن

    پاسخ

    • محمد در پاسخ به فرشاد

      فروردین 13, 1401

      درود . به نظرم بهترین فیلم فرانکی سایبورک هست . این فیلمش واقعا بی نظیره پیشنهاد میکنم ببینید 👍👍👍

      پاسخ

    • رهام در پاسخ به فرشاد

      اردیبهشت 18, 1401

      فیلم سای بورگ بی همتاس

      پاسخ

  10. Mehdi

    تیر 13, 1398

    سلام.بصورت کلی فیلمای سیلوستر استالونه،آرنولد شوارزینگر،ژان کلود وندام و دالف لاندگرن بسیارعالی و با معنی هستند فیلم سرباز جهانی،درجهنم و…از ژان کلود وندام بسیار محشر هستن.حیف شد که دیگه این نسل قدیم 4بازیگر دیگه تکرار نمیشه

    پاسخ

    • عماد رحیمی بندرعباس.رودان در پاسخ به Mehdi

      مرداد 28, 1399

      من از همون بچگی ک ب ژان کلود میگفتم جان کلید 😁خییلی دوسش داشتم اصن جان کلید من یل جان رامبوی من یا همون رمبو سیلسوستر استالونه تک تکن ک اکثر فیلم هایی ک جمشید هاشم پور عزیز بازی کردن شبیه به فیلم های سیلوستر میجونن

      پاسخ

  11. مهدي

    تیر 3, 1397

    من عاشق اين بازيگرم در ضمن فيلم لژيونر و فيلم در جهنم هم بسيار زيباست كه جاشون خاليه

    پاسخ

  12. نازنین زهرا

    اردیبهشت 21, 1397

    فیلم غیبت نیست اون عکس برای فیلم شیردل هست

    پاسخ