بررسی پایان سریال “100” (The 100)

سریال “100” اخیراً داستان هفت فصلی خود را به پایان رساند. پایان آن از چند نظر راضی کننده بود اما در برخی موارد نتوانست رضایت بخش باشد.

سریال “100” پس از شش سال و هفت فصل بالاخره به پایان رسید. در این سریال جنگ‌ها، سیارات و شخصیت‌های متعددی را شاهد بودیم. در آخر، تنها چند تن از شخصیت‌ها اصلی تا پایان راه باقی ماندند. زوج آخر سریال با پیچیدگی‌های زیادی مواجه شده و در انتها با امتحان همیشگی قضاوت این که آیا بشر لایق “برتری” است؟ روبرو شدند.

در انتها “کلارک” نتواسنت از امتحان سربلند بیرون بیاید اما “ریون” توانست نشان دهد که بشر توانایی رشد و یادگیری را دارد. وقتی بقیه افراد باقی مانده به قلمرویی والاتر و متافیزیکی راه پیدا می‌کنند، “کلارک” پشت سر گذاشته می‌شود تا این که مشخص می‌شود تمام دوستانش تصمیم گرفته‌اند کنار او باقی بمانند. انتهای سریال تا حدودی توانست علامت سؤال‌های مختلف را به خوبی پاسخ دهد. اما،چند نکته قابل بحث وجود دارد که در این قسمت به آنها خواهیم پرداخت. با پروشات همراه باشید.


10. مناسب: پایان خوش “کلارک”

در بین شخصیت‌ها، “کلارک” بدترین چیزها را تجربه کرد. افراد زیادی از جمله “فین” و “لکسا” را که عاشقانه دوست داشت از دست داد، در طول داستان مجبور شد سخت‌ترین تصمیم گیری‌ها را انجام دهد، و بار احساسی زیادی بر دوش او قرار داده شده بود.

با این که او می‌تواند تفرقه انداز باشد، اما حقیقت این است که “کلارک” برای رهبری افرادش در زمان‌های پریشانی و زنده نگه داشتن آنها تنها یک وسیله بود. اگر در حالی که باقی بشر به مکانی والاتر منتقل می‌شدند، “کلارک” تک و تنها باقی می‌ماند تمام تلاش‌هایش در طول داستان ناعادلانه و بی دلیل می‌شدند.

همچنین بخوانید: لیست ۱۰۰ فیلم جذاب و دیدنی این دهه (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹) که باید تماشا کنید، بخش آخر


9. نامناسب: مرگ “بلامی”

با این که به دلیل مشکل بازیگر این نقش برای حضور یافتن در سریال، در فصل هفتم مشخص شد “بلامی” از دنیا رفته اما به آن معنا نیست که نبود و غیبت او در انتها، از تاثیرگذاریش چیزی کم می‌کند.

“بلامی” نیز مانند “کلارک” در طول بیشتر داستان سعی داشت افراد مختلف خصوصاً “اکو” و “آکتیویا” را نجات دهد، تا جایی که تا پایان فصل کاملاً او را بخشید.


8. مناسب: با هم بودن “مورفی” و “اموری”

سرنوشت این دو بسیار غم انگیز به نظر می‌رسید، چرا که پس از آن که “اموری” زخمی می‌شود، در حین جراحی از دنیا می‌رفته اما ذهن او به بدن “مورفی” منتقل می‌شود تا هوشیاریش باقی بماند. از آن جایی که بدون مرگ میزبان، دو ذهن نمی‌تواند در یک بدن وجود داشته باشد مشخص شد در انتها هر دوی آنها از دنیا می‌روند.

خوشبختانه “ریون” موفق شد تا “قاضی” را متقاعد کند که بشر لایق آن است که به عالم والا صعود کند و این گونه شد که آن دو نجات پیدا کردند. اگر ذهن “اموری” به بدن “مورفی” منتقل نمی‌شد، او نمی‌توانست موفق شود چرا که تنها کسانی که زنده بودند می‌توانستند به عالم والا صعود کنند. آن‌ها توانستند با پایان شادی که لایق آن بودند، مواجه شوند.


7. نامناسب: جدایی “اکو” و “ریون” از معشوقه‌شان

متاسفانه همه بازماندگان موفق نشدند مانند “اموری” و “مورفی” با پایانی رمانتیک مواجه شوند. برخی از آنها بسیار اندوهگین شدند.

در انتها، “بلامی” به طرز غم انگیزی توسط “کلارک” کشته شده و “اکو” را تنها می‌گذارد. احساسات عاشقانه “ریون” نیز در بین راه از بین رفتند. خوشبختانه حداقل آنها به عنوان خانواده، یکدیگر را دارند.


6. مناسب: به آرامش رسیدن “هوپ”

در هنگام انتقام گرفتن از پیروان، “هوپ” تصادفاً به طرز غم انگیزی مادرش “دیوزا” را به قتل می‌رساند. او مدام با این موضوع در کشمکش بوده و نفرتش از “پیروان” نیز بیشتر و بیشتر می‌شد.

اما، در انتها او با پیدا کردن عشق به “جوردن” و همراهی با “آکتیویا” و “اکو” که آنها را بخشی از خانواده‌اش می‌داند، تسلی خاطر می‌یابد.

همچنین بخوانید: معرفی 14 سریال جذاب و دیدنی شبیه 100


5. نامناسب: نامعلوم بودن سرنوشت “شیدهیدا”

البته، در نزدیک انتهای تست قبل از آن که “ایندرا” مرگ بشریت را رقم بزند “شیدهیدا” را نابود می‌کند. اما،سرنوشت او هرگز مشخص نمی‌شود. اگر چیز دیگری وجود نداشته باشد، درواقع “شیدهیدا” قدرتمند است و در طول سریال بارها در جسم‌های مختلف حلول یافته که یکی از آنها جسم “راسل لایت بورن” بوده است.

به همین دلیل، فکر کردن درباره این که دقیقاً چه اتفاقی برای او رخ داد جالب است. اگر در مایند درایو او نابود نشد، پس از نظر تکنیکی “شیدهیدا” نیز باید به همراه بقیه انسان‌ها به عالم والا منتقل شود چون در واقع مرده محسوب نمی‌شود.


4. مناسب: “مدی” زندگی که می‌خواست را به دست آورد

ممکن است این موضوع تفرقه انداز ترین موضوع این متن باشد. “قاضی” به “کلارک” نشان می‌دهد در واقع “مدی” رها نشد تا همراه او بماند بلکه برای هدفی والاتر انتخاب شده بود. این موضوع با خبر بودن “مدی” از این که اگر با “کلارک” بماند، نمی‌تواند زندگی دلخواه خود را داشته باشد را توضیح می‌دهد، چرا که کس دیگری به سن و سال او وجود نداشت و او در عالم والا خوشحال‌تر می‌بود.

این حقیقت تلخ است، اما تنها چیزی است که درمفهوم سریال قابل درک می‌باشد. “مدی” چیزهای مختلفی را تجربه کرده بود، و لایق آرامش خاطر بوده است و این تصمیم بهترین تصمیم برای او می‌باشد.


3. نامناسب: شخصیت‌ها قادر نیستند تولید مثل کنند

با این که بسیاری از شخصیت‌ها توانستند در کنار معشوقه‌های خود باقی بمانند، اما در انتها “قاضی” اعلام کرد آنها قادر به تولید مثل نخواهند بود. با این که با توجه به طبیعت پایان داستان این موضوع قابل درک است، اما به دلایل مختلف ناراحت کننده می‌باشد.

اولی این که، این موضوع توانایی تشکیل خانواده شخصیت‌ها را حذف می‌کند، که برای زوج‌های جوان مانند “جردن” و “هوپ” که ممکن است به داشتن فرزند علاقمند می‌بودند، ناراحت کننده تر است. علاوه بر این، این به آن معناست که گروه بازمانده کم کم از بین می‌روند تا این که یک نفر تنهای تنها شود. اگر یکی از شخصیت‌ها به بیماری خاصی مبتلا شده و از دنیا رود، احتمال دارد زمانی فرا برسد که تنها یک نفر از گروه باقی می‌ماند.


2. مناسب: “آکتیویا” خود را رها کرد

“آکتیویا” بیتشرین پیشرفت شخصیتی را داشته است. از دختری که مجبور بود موجودیتش را پنهان کند، تا تبدیل شدنش به “بلادرینا” تا سرانجام ارتباط دوباره او با انسانیت، در مقایسه با دیگر شخصیت‌ها به طور حتم شخصیت او یکی از تازه‌ترین‌ها محسوب می‌شود.

به همین خاطر است که رستگاری او بسیار برجسته است. “آکتیویا” از دیکتاتوری بی رحم که مبارزانش را مجبور می‌کرد تا حد مرگ در میدان مبارزه کنند، به فردی تبدیل شد که در انتها از جنگ جلوگیری کرده و در امتحان “قاضی” شکست خورد. رستگاری او یک حلقه کامل بوده است.

همچنین بخوانید: 100 فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب بازیگران مطرح جهان


1. نامناسب: ادامه‌دار نبودن رابطه “کلارک” و “نایلا”

“کلارک” و “نایلا” در طول داستان رابطه جالبی دارند، که به نظر گهگاهی عاشقانه و افلاطونی محسوب می‌شود. البته مشخص می‌شود “نایلا” انتقال به عالم والا را رد کرد تا در کنار “کلارک” باقی بماند.

جالب است که لدانیم آیا رابطه آنها در همان حد افلاطونی باقی می‌ماند، یا به رابطه‌ای عاشقانه تبدیل می‌شود.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (63)

بستن فرم

  1. امید

    دی 26, 1402

    امیدوارم بخونین، چون من همه کامنتارو خوندم
    چند تا مسئله وجود داره

    1- در وهله اول این یه سریاله، اینکه اشخاصی اون رو دوس داشته باشن با اعتقادات شخصی دینی خودشون همسو بدونن کار درستی نیست، شما بهشت و جهنم رو قبول داری ولی خیلیا قبولش ندارن. این سریاله، قرار نیست توی یه سریال شما دنبال اعتقادات باشی که همش توش رعایت شده باشه

    2- سریال کاملا جذاب و دوس داشتنی بود، هیچ فیلم و سریالی وجود نداره همه رو تونسته باشه راضی کنه، در کل 100 سریال جذابی بود

    3- آخر سریال خوب تموم شد، با به وجود اومدن سیارات و مسائل این چنینی که فراتر از درک خیلیاست، تموم شدن سریال یه مسئله جدی داشت میشد و به شخصه دوس داشتم بدونم چطور سریال رو تموم میکنن که خراب نشه … اعتقادات مذهبی که شخصیه جاش تو فیلم نیست، توی این سریال بعد از کلی گشت و گذار توی سیارات مختلف، به نقطه ای رسیدن که یه سریا تو کامنتا گفتن خدا بهشون، ولی در اصل اونا موجوداتی بودن که قبل از انسان به اون نقطه رسیده بودن، یه چیزی مثل شهر نوری که بکا ساخته بود منتهی تو ابعاد بزرگتر و پیشرفته تر ، پس مسائل رو قاطی نکنیم، خدا نبودن … قدمت خیلی زیادی هم داشتن و میگفتن “گونه شما” ! یعنی قبل از انسان موجودات دیگه که حالا هر چی هست هم رسیده بودن به اون نقطه …. و اما آخره سریال، آخر سریال وقتی همه تونستن به نور تبدیل بشن یعنی سریال رو تموم کردن، اگه کلارک هم میرفت، از لحاظ زیبایی شاید خفن نمیشد، اما کلارک نتونست بره چون واقعا از ثانیه اول تا ثانیه آخر که آزمون بود، کارهای خیلی زیادی انجام داده بود و اونایی که “خدا” نبودن، دوس نداشتن راهش بدن بخاطر نظر شخصی خودشون، (خدا نبودن!!) … کلارک تنها موند و این اوکی بود ولی دوس نداشتم و ناراحت کننده بود، اما وقتی دوستاش برگشتن بهتر شد، چرا که این جمع هدفشون رسیدن به آرامش و زندگی بود و بعد ها میخواستن بقیه رو هم نجات بدن، پس بقیه رو به آرامش رسوندن و خودشون هم “کنار هم به دور از جنگ و پیش هم زندگی کردن؛ خانواده” … اینکه یه سریا بحثه زن و مرد و قهرمان رو مطرح میکنن هم اشتباهه، دوستای خوبم این فیلمه، حتی اگه زندگی واقعی رو هم در نظر بگیری مهم نتیجه مثبته و اینکه انجام دهنده کار کی باشه مهم نیست، بابت چیزی جبهه نگیرین.

    4- بابت مردن بعضی از شخصیتا که توی کامنتا دربارش زیاد صحبت میشد، مثل بلامی، فین، لکسا، لینکن … مردن بعضی از شخصیتا توی هر فیلم و سریالی لازمه تا بخوان اتفاقاتی که انتظارش رو نداشتی رو بهت نشون بدن، هر چند اگه سریال زیاد نگاه کرده باشین، با تغییر حالت هایی که توی شخصیتای سریالی به وجود میاد میشه متوجه شد که قراره اتفاقی براش به وجود بیاد … نمیشه همیشه همه زنده بمونن، همین اتفاق هاست که یه سریال رو قشنگ میکنه

    5- بعضی از نظرات زیاد جالب نبود، مسائل دینی، بهشت، دوزخ، جهنم، زن ستیزی، مرد ستیزی، برداشت های اشتباه از سکانس ها که چند نمونش رو در ادامه میگم … دوستان قرار قیمه ها رو بریزیم تو ماستا، اعتقادات هر کس ماله خودشه، توی فیلم دنبالش نگردین، مرد و زن فرقی ندارن، اینکه کی نقش اوله مهم نیست، هر دو انسانن

    اما سکانس ها، مثلا گفتن کلارک بلامی رو کشت ولی دفتر رو نبرد!! خب دوسته خوبم، تنها کسی که توی اون جمع میدونست اون دفتر ماله مدی هستش، بلامی بود که بعد مردنش نتونست بره برداره چون دروازه داشت بسته میشد!!! یا یه سری از کامنتا که واقعا جای تعجب داشت چرا که اگه فیلم رو دقیق نگاه میکردن متوجه میشدن و اینکه قرار نیست توی یه فیلم اون چیزی که ماها میخوایم اتفاق بیفته و کی کجا چه کسی رو بکشه یا بزنه یا ببوسه؛ اگه قراره طبق میل ما باشه که دیگه چه جذابیتی میتونه داشته باشه، قشنگی و جذابیت با همه خواسته ها و ناخواسته هامون به دست میاد.

    در کل از فیلم لذت ببرید، دنبال جبهه نباشید، حتی اگه کسی از ساخت فیلمی دنبال جبهه گیری باشه هم شما با جبهه گیریتون به هدفشون میرسونیدشون، فیلمه و نگاه کنید لذت ببرید

    پاسخ

  2. amirali

    دی 17, 1402

    میدونی چیه؟ دردناکترین بخشش اونجا بود ک کلارک بلامیو میزنه ک آخرش هم حق با بلامی بود… نمیدونم چرا باید اینجوری تموم میشد اخ اخ اخ

    پاسخ

  3. محمد

    آذر 1, 1402

    ببینید من الان ک دارم‌این پستو‌میزارم تمام ۷ فصل سریالو دیدم تنها جیزی ک‌توی این تیپ سریالا خیلی ازار دهنده شده فمنیستی بودنشونه مثل تاج و تخت.see.دارک‌متریال.یاهمین ۱۰۰ و حتی ویچرز همیشه یک زن‌،نمادی هستش ک مرد برای اون‌میجنگه و در برابرش تعظیم میکنه.یعنی‌مرد رو موجودی وحشی و جنگ طلب و زنرو فرمانده میدونن. الی زن هست.اکثر روسای قبایل زن هستن و حتی اخرین‌کسی ک نژاد بشررو حفظ میکنه زن‌هستش.واین موضوع اینقدر بولد شده ک تقریبا توی کل این سریال و این قبیل سریالا کاملا ب چشم‌میاد.بنظرم‌نقطه ضعف بزرگ این سریالا این نکته هستش.

    پاسخ

    • رضا در پاسخ به محمد

      بهمن 11, 1402

      دقیقا چیزایی که گفتی تو سریال گمشده در فضا هم هست تمام روسا زن هستن مردا فقط ابزارن انگار مغز ندارن در حد بله قربان گو از فرمانده سفینه تا رئیس و متفکر خانواده رابینسون و حتی رئیس بخش فنی سفینه هم باز یه زنه هرجا که زن و مردی کنار هم قرار گرفتن زن یا رئیسه یا فرمانده یا باهوش و متفکره مرد هم در حد یه اچاره خیلی مضخرفه

      پاسخ

  4. نورا

    فروردین 29, 1402

    بنظرم ک کامل ترین دین دین اسلامه
    کتاب مقدس قران
    هیچ دینی اینقد انسان قشنگ دفترچه راهنمای انسان نبوده نیست نخواهد بود
    اکثر نظراتتون وجود رابطه های نامشروع همجنسگرایی قتل دزدی و زنا و…… ..رد کردین و این خیلی نشانه خوبیه
    قرار نیست سازنده فیلم اونقد قدرت داشته باشه بخواد جهنم و بهشت و ب نمایش بذاره
    هر چند ک فیلم همش تلنگر بود
    بنظرم جهنم و بهشت و برزخ و روز محشر ب نمایش گذاشت
    الان ارزو میکنم ک وقتی امام زمانم ظهور کنه با قدرت انتخاب داشته باشیم و تا قبل ظهور جز توبه کنندگان باشیم و عمل صالحی رو برای جواب داشته باشیم😔
    دوستان ب انسان با عقل سلیم ثابت شده ک ته هر چیز بدی که انجام بدیم قسمت اعظمی ازش ب خودزنی و اسیبش ب خودمون برمیگرده
    بیایید قدر انسان بودن و قدرت اختیار و انتخابی ک رب العالمین بهمون داره رو بفهمین و قدردان باشیم و با عمل صالح و کردار نیک اون رو جواب بدیم
    از کارای کوچیک شروع کنیم و ب کارای بزرگ برسیم و روحمونو بزرگ کنیم
    از شیطان ک شدهدا بود پیروی نکنیم
    و واسه هر قدمی از خدا بخواییم کمکمون کنه و احساس بزرگی و برتری و جاودانگی توی این دنیا نباشیم ک ب عاقبت کلارک و دوستاش دچار بشیم
    ک بنظرم یجور برزخ و بلاتکلیفی بود واسشون
    و اونایی ک قبول کردن ی ازمون بوده و تبدیل ب نور شدن و ب تعالی رسیدن باشیم فقط و فقط با عمل صالح

    پاسخ

  5. rasool

    آذر 27, 1401

    سلام
    سکانس آخر سریال در حالی که دوربین از جمعیت کنار ساحل به سمت اسمون حرکت میکنه یه لحظه کلارک رو توی صحنه و سکانس اول فیلم نشون میده که داخل اتاقک خودش توو فضا زندانی شده تا به زمین برای مجازات فرستاده بشه به همراه 99 نفر دیگه
    من فک میکنم علت نشون دادن این سکانس از کلارک میخواد بفهمونه که همه این داستانا رو کلارک توی ذهنش داشته میساخته توی سلول و اتاق خودش در فضا و همه فیلم تفکرات کلارک بوده و اصن هیچ وقت 100 نفر به زمین فرستاده نشدن
    اگه هم دقت کنید کلارک داره با دستش روی کف اتاق ذهنی طرح میکشه

    پاسخ

  6. یاس

    آذر 17, 1401

    بدترین قسمت سریال مرگ لِکسا بود
    نباید اینطوری میشد
    خیلی رابطش با کلارک قشنگ بود

    پاسخ

    • بی نام در پاسخ به یاس

      خرداد 13, 1402

      آره منم میگم بدترین قسمت مرگ لیکسا بود خیلی ناراحت شدم کل روحیه ام برای نگاه کردن به ادامه فیلم نابود شد و فصل ۳ یخ زره خوشحال شدم که همو دیدن

      پاسخ

    • Lexa & Clark در پاسخ به یاس

      دی 17, 1402

      من که فیلم رو از وقتی لکسا وارد فیلم شد به خاطر اون نگاه کردم،شخصیتشو خیلی دوست داشتم،الان که مرده دلم نمیاد فعلا فصلای دیگه رو ببینم.اگه فصل سه رو با دقت ببینین موقعی که کلارک میاد برای خداحافظی و لکسارو میبوستش،اگه لکسارو با دقت نگاه کنید می‌بینید اشکاش می‌ریزه و گریه میکنه،به نظر من این نشون میده که لکسا اون لحظه چقدر درمانده و ناتوانه،از این سکانس فیلم می‌فهمیم که ادم هرچی قوی باشه و خودشو سرسخت نشون بده بالاخره یه جا ضعفشو نشون میده و خسته میشه از کشتن احساساتش،منکه دلم براش سوخت کلی گریه کردم نباید میمرد،الکی کشته شد،به نظر من من آدما با خواست خودشون به این دنیا نیومدن ولی حالا که اومدن پس حق زندگی دارن و این حق رو دارن که خودشون برای خودشون تصمیم بگیرن که چطور زندگی کنن و از زندگیشون لذت ببرن.

      پاسخ

      • Tahera در پاسخ به Lexa & Clark

        اسفند 6, 1402

        منم همه عشقم به سریال بعد مرگ لکسا از بین رفت

        پاسخ

  7. نیل

    آذر 7, 1401

    من عاشق این سریالم ولی تقریبا جز این مقاله هیچ مقاله بدرد بخوری راجبش ندیدم! حقیقتا سریال خوب و کاملا فلسفی هستش و باید چندبار دیده بشه تا درک بشه و نباید تصفه ولش کرد! وقتی تااخر میفهمین و راجبش فکر میکنین تازه تکه های پازل کنار هم قرار میگیرن و بعد یه کلید به شما میدن که راز دیگه ایو کشف کتید

    پاسخ

  8. حسین

    آبان 14, 1401

    به نظر من این سریال خیلی خوب درس شده اگه خوب دقت کنین میفهمی این سریال برا پایه کاهش جمعیت درس شده کاری که خیلی ها در فکر انجامش هستن و با اومدن کرنا شروع شد تا کاهش جمعیت داشته باشیم

    پاسخ

  9. A.A.M.R

    شهریور 9, 1401

    اه بدترین قسمتش مرگ بلامی بود نباید میمرد هیچی از خوشی نفهمید همش دنبال راه زنده موندن بود تهشم ک مرد چ وضعشه اخه نبایددددد میمرد💔💔

    پاسخ

  10. ارام

    شهریور 5, 1401

    بد ترین قسمت فیلم جدایی فین و ریون بود

    پاسخ

    • مترسک در پاسخ به ارام

      مهر 4, 1401

      خدایی حق گفتی از سه باری که سریال رو از اول نگاه کردم جدایی فین و ریون بیشتر از همه سکانس ها عذابم میداد البته مرگ لینکین هم بد بود ولی فین لعنتی نباید خیانت می‌کرد به ریون با اینکه خودم پسرم ولی با خیانت فین از مرد بودن بدم اومد خدایی تو نقش زن ها ریون خیلی خیلی دوست داشتنی بود تو مردهام جان مورفی عزیزم

      پاسخ

  11. ایوب

    فروردین 21, 1401

    رو مخ ترین اتفاق داستان مردن دیوزا به دست دخترش بود
    واقعا اون لحظه باید دخترشو خفه می کردن /:

    پاسخ

  12. weliw

    اسفند 11, 1400

    وای من فصل 3 رو تموم کردم تازه این جاها کی میمیره؟

    پاسخ

    • Ariyan در پاسخ به weliw

      تیر 30, 1401

      این یجورایی کل داستانه کاشکی نمیخوندی.ولی واقعا فیلم قشنگیه اما سعی کن روی یه قسمت ببینی تا بیشتر لذت ببری.

      پاسخ

  13. ساجده

    بهمن 27, 1400

    فین نباید اینقدر زود حذف میشد ،کلا سریال مسخره شد ،منکه فقط از فصل 1و2 خوشم اومد بعدش دیگه خیلی بهم ریخته شد ..

    پاسخ

  14. Hanih

    دی 26, 1400

    اینکه اونا قادر به تولید مثل نیستن اشتباهه درسته که طبق قانون طبیعت فک کنم ۱٠٠ سال خواب بودن اما دیوزا مادر هوپ بعد از حدود ۱٠٠ سال که خواب بود بیدار شد و حامله شد تازه دوباره ۱٠٠ سال دیگه خوابید درست درحالی که هوپ توی شکمش بود
    پس نمیتونیم بگیم اونا قادر به تولید مثل نیستن

    پاسخ

  15. حسین

    تیر 14, 1400

    اول این که سریال بدی نبود یه جایی خوندم براساس یه رمان ساخته شده و بعضی چیزاش فرق داشت مثلا جاسپر مورفی وفین توی رمان نیستن و اینکه کلارک با بلامی رابطه عاشقانه داشتن بگذریم….
    به نظر من سریال تا فصل سوم عالی پیش رفت وبعدش از جنبه واقع‌گرایانه ای که داشت خارج شد و کلا تخیلی شد با کشته شدن بلامی توسط کلارک به یه تراژدی تبدیل شد در حالی که اکثر طرفداران سریال دوست داشتن این دوتا توی سریال بهم برسن (البته تو واقعیت با هم ازدواج کردن)و در آخر اینکه به نقش اول سریال خیلی بها دادن برعکس شخصیت های اصلی دیگه بنظر من حق بلامی و فین با حذفشون از فیلم خورده شده فقط برای اینکه شخصیت اصلی تو چشم باشه با احترام به تمام که فیلمو دیدن و طرفدارش هستن باید بگم آخر فیلم خراب کردن اگه آخر فیلم خوب تموم میشد شاید به اندازه بازی تاج و تخت طرفدار پیدا میکرد

    پاسخ

    • مریم در پاسخ به حسین

      آبان 13, 1400

      دقیقا منم نظرم همینه. تا فصل ۳ جالب بود ولی از ۴ به بعد دیگه زیاد جالب نبود. و آخر سریال هم میتونست خیلی بهتر تموم بشه. کشته شدن بلامی به دست کلارک به خاطر اون دفتر نقاشی خیلی مسخره بود چون کلارک نتونست دفتر را بدست بیاره و رهاش کرد و رفت.

      پاسخ

    • Ariyan در پاسخ به حسین

      تیر 30, 1401

      اره داستان فیلم یکم بیشاز حد علمی تخیلی شد،پایانش به نظر منم خوب نبود.از نظر من پایان داستانش ناراحت کننده بود و برای من قابل هضم نبود.

      پاسخ

  16. جیمین

    اردیبهشت 26, 1400

    خب به نظرم اینکه نمیتونن تولید مثل کنن اول از همه خیلی مزخرفه دوم اینکه کلارک درسته که در حین ازمون یه نفرو کشت ولی از هر کسی بیشتر لایق بود به رستگاری برسه و خب کلی موضوعه دیگه که بیخیالش
    و خب شیدهدا میمونه خب باید بگم که درسته اون یه درایو داشت که متعلق به کسه دیگه ایه پس یعنی هنوز هوشیاره خب قبول ولی کسایی به رستگاری میرسن که کار درستو بکنن و اون تا لحظه اخر خواستاره جنگ بود پس لیاقتشو نداره و میمیره🤗

    پاسخ

  17. Ali

    فروردین 19, 1400

    اولا ادمین جان شما دیگه تا اخر عمرت سریال تحلیل نکن
    علت اینکه مدی از ارتقا یافتن انصراف نداد و نیومد پیش کلارک این بود که اگه به این دنیا میومد باید تا اخر عمرش فلج و لال میبود برای همون به دنیای کلارک نیومد یعنی مجبور بود نیاد نه چیزه دیگه ای….
    دوما ایموری و مورفی کجاش پایان خوشی داشتن؟
    اتفاقا خیلی درام و غم انگیز بود که دیگه تا اخر عمر نمیتونن همدیگه رو ببینن چون ایموری اگه به دنیای مورفی برگرده فورا بخاطر خون ریزی مغزیش میمیره و مجبوره ارتقا پیدا کنه و تا اخر عمر نور باشه و مورفی هم که دیگه نمیتونه برگرده و به نور شدن و جدایی این دوتا خیلی تلخ و درام بود
    1.کشته شدن پدر و مادر کلارک
    2.کشته شدن بلامی به دست کلارک
    3.کشته شدن فین به دست کلارک
    4.کشته شدن جاسپر و مایا
    5.کشته شدن مونت ودر
    و…….
    این سریال و تا اخر عمر تو ذهنم نگه میداره
    پیشنهاد میکنم ببینیدش
    کاش کله فصلا مثل فصل یک و دو بود

    پاسخ

    • مهدی حسین پور در پاسخ به Ali

      فروردین 19, 1400

      سلام
      لطفا یک بار دیگه قسمت آخر این سریال رو با دقت بیشتری ببینید. در انتها ایموری و مورفی در کنار هم روی زمین موندن و دلیل نماندن مدی در این دنیا را قاضی در آخر سریال به کلارک گفت: میخواست برای خودش و نه با اجبار دیگران و سختی های این دنیا، در کنار دوستانش در آرامش زندگی کنه.
      تشکر

      پاسخ

    • Samin در پاسخ به Ali

      تیر 4, 1400

      ایموری و مورفی که دراخر فیلم برگشتن ایموری نور نموند تو عکس هم هست

      پاسخ

    • :) در پاسخ به Ali

      آبان 8, 1400

      یعنی داری میگی مرگ لینکن غم انگیز نبود؟

      پاسخ

    • Ariyan در پاسخ به Ali

      تیر 30, 1401

      مطمعنی قسمت ۱۶ رو دیدی؟ چون قسمت ۱۶ همه چیو توضیح میده بعدشم مورفی و ایموری هم برگشتن صحیح و سالم مدی هم نیاز به بودن کنار همسن و سالاش داشت نه که اگر برگرده کلا حس های پنج گانه رو نداره.

      پاسخ

  18. Ali

    فروردین 6, 1400

    حاوی اسپویل: یه سریال به شدت فمنیستی که به شعور مخاطب توهین میکنه سازندش اگه مرد هست بهتره بره خودشو معلق کنه انقدر این سریال بد پیش رفت مخصوصا فصل های آخرش که سایت ها معتبر نقدوبررسی به خودشون زحمت نقد کردن این سریال رو ندادن فقط یه سوال میپرسم که بفهمید انقدر این سریال چرته مردمانی که تکنولوژی نقاب های رو دارن که اونا رو نامرئی میکنه چطور نمیتونن ۷ ۸ تا تینیجر زپرتی که ۹۰ درصدشون دخترن رو بکشن سازنده فمنیستی این سریال پیداست که از پایان سریال بازی تاج و تخت که قهرمان مرد سریال میزنه قهرمان زن سریال میکشه که انسان ها نجات بده ناراحت شده گفته چرا یه سریال نسازیم آخرش برعکس بشه اینبار زنه بزنه مرد رو بکشه اصلا یعنی چی همشون نور میشن بعد یه عده میگن ببخشید ما دوستمون رو زمین نور نشده میشه ما نور نباشیم برگردیم پیشش بعد اون قاضیم میگه باشه اصلا چرا وقتی سازندگان کم می یارن چرا برای اینکه مخاطب تحت تاثیر قرار بدن مثل سریال لاست می زنن تو کار مذهب و نور این چیزا اصلا خیلی مسخره به شعور مخاطب توهین میکنه این سریال قهرمان دختر سریال دلش بخواد با هر کی رابطه داره چه زن چه مرد البته بیشتر زن هر کیو دلش بخواد بکشه آخرش هم بگه من میخواستم دوستامو نجات بدم یه جمله کلیشه ای هم وقتی یه عده بیگناه به خاطر دوستاشون میکشن میگن عواقبش تا آخر عمرمو باهاممون میمونه باید باهاش کنار بیایم و خوشگل هم کنار میان عین خیالشون نیست آخرشم از مردهای سریال همه باید بمیرن جز دو تا همجسباز مرد که اتفاقا یکیشون دکتره واقعا خنده داره یه دزدی که الان آدم خوبه شده یه پسر بچه که اصلا زمین رو تا به حال ندیده اصلا آخرش معلوم شد بلامی درست میگفت کلارک درست میگفت اگر هم هردو درست میگفتن کشتن بلامی که معنی نداره

    پاسخ

    • Moon در پاسخ به Ali

      اردیبهشت 12, 1400

      اینکه شما رو بلامی کراشی دلیل بر ناتوان بودن کلارک نیس😅خیلی نگران نباش هنوز نسل مرد سالارایی مث تو ک دفاع از زن و قهرمان بودن زن رو مضحک و اشتباه میبینن منقرض نشده ..هنوز ماها باید نگران باشیم ک موجوداتی مث شما هنوزم هستین 😅😅😅

      پاسخ

      • Noktebeen در پاسخ به Moon

        اردیبهشت 19, 1400

        تا وقتی زن ها خودشون رو از مردها برتر بدونن ولی هیچ تلاشی درجهت داشتن مسئولیت برابر نداشته باشن متاسفانه همین میشه که زن جماعت جایی به رسمیت شناخته نمیشه

        پاسخ

        • ^_____^ در پاسخ به Noktebeen

          خرداد 18, 1400

          خب من خودم خانم نیستم
          اما بحث مرد سالاری….
          راستش بیشتر جرم و جنایت ها متعلق به ما مرد هاست و مطمئنن اگه یکم دستمون کوتاه تر بود توی بعضی مسائل ، دنیا ، دنیای بهتری میشد
          امروزه خانوما خیلی خوب خودشون رو نشون دادن و در بعضی زمینه ها پیشرفتشون از مردان هم بیشتر بوده 😅
          حالا این موضوع این قدر هم مهم نیست که راجبش بحث بشه

          پاسخ

        • Shadi در پاسخ به Noktebeen

          خرداد 18, 1400

          مسئولیت برابر وقتی هست که یه احمقی به اسم غیرت نیاد بگه زن من یا دختر من حق کار کردن نداره

          پاسخ

        • Hanih در پاسخ به Noktebeen

          دی 26, 1400

          دقیقا اخه یعنی چی که مرد از زن بالا تره خیلی جا ها هست ک زنا میتونن یه کارایی کنن ک مردا توی خوابشون نمیبینن زن و مرد برابرن

          پاسخ

      • Hanih در پاسخ به Moon

        دی 26, 1400

        دقیقا😂

        پاسخ

    • Shadi در پاسخ به Ali

      خرداد 18, 1400

      وات د فاز واقعا :/
      نمیدونم چرا همین شما نمیای اعتراض کنی به فیلمهایی که مردسالاری توشه ولی یه فیلم یا سریال که شخصیت مرد داخلش بد باشه میای گلوی خودتو جر میدی

      پاسخ

    • Keila در پاسخ به Ali

      تیر 21, 1400

      یه نظر هم بشنویم از یه زن ستیز مرد سالار که شخصیت‌های اصلی برجسته ی مرد رو ندیده و گیر داده به زن‌های قهرمان و قدرتمند، این تویی که با این طرز فکر و شعور سطحی باید خودت رو معلق کنی، زن ها قهرمان میشن خوب هم میشن سریال فمینیستی هم می‌سازن تو هم انقدری نیستی که بتونی جلوشون رو بگیری☺

      پاسخ

    • Keila در پاسخ به Ali

      تیر 21, 1400

      یه نظر هم بشنویم از یه زن ستیز مرد سالار که شخصیت‌های اصلی برجسته ی مرد رو ندیده و گیر داده به زن‌های قهرمان و قدرتمند، این تویی که با این طرز فکر و شعور سطحی باید خودت رو معلق کنی، زن ها قهرمان میشن خوب هم میشن سریال فمینیستی هم می‌سازن تو هم انقدری نیستی که بتونی جلوشون رو بگیری

      پاسخ

    • Ariya در پاسخ به Ali

      تیر 28, 1400

      بابادست مریزاد 😂. تو باید اصلا کارگردان این سریال می شدی

      پاسخ

    • الی در پاسخ به Ali

      فروردین 5, 1401

      ببین چرت و پرت زیاد گفتی اما سر اون تیکه ک گفتی همه نور میشن ولی چندتاشون میگن ببخشید ما دوستمون نور نشده میخاییم برگردیم قاضیم میگه باشه، چنان از خنده جر خوردم ک یکی بیاد منو جمع کنه :))))))

      پاسخ

    • ناشناس در پاسخ به Ali

      فروردین 18, 1401

      بابا تو راس میگی
      همه دغدغه ها ول شده و یه مرد سالار نخود مغز اومده نظر میده که زن نباید اینجا باشه
      و یچیز دیگه
      هرکی هرجوری بخواد هس به شما ربطی نداره که کی همجنسبازه و کی همجنسباز نیس
      الان دغدغه وجود افرادی مثل شماست

      پاسخ

    • Uranus در پاسخ به Ali

      مرداد 27, 1401

      😂😂😂اخیی حال نکردی سریال شخصیت اصلیش زن بود ن؟؟کسی مجبورت نکرده بشینی ببینی و اگه به شعورت توهین شده شک نکن تو ی بیشعوری خب؟؟آقای محترم میخای فیلم صحنه دار مثل تاج وتخت نگا کنی چرا به فیلم باز ها و فیلمنامه توهین میکنی؟؟واسه آدمایی مثل تو حتی به وجود اومدن هم زیادیه میتونی بری تاج و تخت رو صدبار ببینی تا دلت از اینکه شخصیت اصلی مرده خنک شده ولی یادت باشه جایی همچین چیزی نگی اخه میدونی چیه؟؟اگه این حرفو بزنی فک میکنن مغزت هنوز رشد نکرده و نیاز به رشد فکری داری

      پاسخ

    • Uranus در پاسخ به Ali

      مرداد 27, 1401

      سلام
      الان با نوشتن این طومار ب شعور فمینیست توهین کردی واقعن شمایی که از خانوما خوشت نمیاد میتونی توی جاهلیت زندگی کنی ک زنا جایی توی زمین و دنیا ندارن و اینم یادت باشه که تو رو ی زن به وجود آورده همونطور که ی مرد میتونه شخصیت اصلی داستان باشه و همه عاشقش باشن اینبار یه زن شخصیت اصلی شده و انقد بهت برخورده؟؟تو دوران جاهلیت زندگی میکنی مگه یکم کتاب بخون تحقیق کن تا از این مغزی که داره میپوسه از جاهلیت و نادانی راحت شی واقعن برای امثال تو متاسفم ک تحمل دیدن ی زن رو به عنوان شخصیت اصلی نداره

      پاسخ

    • قادر محمدی در پاسخ به Ali

      مهر 9, 1401

      بهترین نقد رو تا اینجا دیدم. به ویژه اینکه آخرش کشتن بلامی، که از قضا حق با اون هم بود، اصلا تو کتم نرفت. فصل آخرش واقعا چرت و بی منطق بود و فمینیستی بودن فیلم به اوج خودش رسید

      پاسخ

    • نیل در پاسخ به Ali

      آذر 18, 1401

      دست خودت نیست
      کلا مشکل داری
      هیچیم از سریال نفهمیدی
      هچیم از نظریه های جهان نمیدونی!
      بله چرا زن ها قهرمان شدن!
      وقایع اخیر انقلاب زنان رو به خاطرت بسپار
      بعد بیا از فمنیستی بودن بگو

      پاسخ

      • Ali.og در پاسخ به نیل

        اسفند 29, 1401

        وقتی تو به این انقلاب میگی “انقلاب زنانه” ینی صب تا شب پای ایران اینترنشنالی.
        میدونی چرا؟
        چون هرکی اومده اعتراضات میدونه ۹۰ درصد ما پسرا بودیم که اومدیم حمایت کردیم و یه سری گاو شیرده مثل تو میان میگن انقلاب زنانه
        ناموصا دلقک بازیو بس کنید انقد بحث جنسیتی نکنید طرف زن ستیزه برای اینکه دلت خنک شه مرد ستیزی میکنی یا برعکس=/

        پاسخ

    • نورا در پاسخ به Ali

      فروردین 29, 1402

      کلیت داستان زندگی بشریت و قدرت بشریت و اختیار بشریت و نعمت های دیگه ک ب اون داده شده برداشت من
      شیدهدا که شیطان بود درسیم ک ازش گرفتم این بود ک دنبال آدمای ک قدرتی رو نفس خودشون ندارن میره و شکست (برگشتن مدی با صحنه تهدید کلارک ب خودکشی)یا پیروزی (تسخیر جسم راسل)
      در مورد شخصیت های داستان ک باید بگم تمام کسایی ک دست ب ادمکشی بقولی همجنسگرایی و یا رابطه با چند نفر و خیانت
      که اومدن به مکانی مثه برزخ ک واسه ماها ک مسلمونیم و حداقل قران خونده ی تلنگر بود

      و اما کسایی ک ب نور تبدیل شدن کسایی بودن ک توبه کردن و از ی جایی ب خودشناسی و هدف والا رسیدن
      اونایی ک میگن ازشون پرسیده شده و برگشتن مسخره بوده چرا باید مسخره باشه خدا اگه بخواد میبخشه اگه نخاد …..

      پاسخ

    • نورا در پاسخ به Ali

      فروردین 29, 1402

      چرا فک میکنید نشون دادن اینکه ی نفر چند رابطه داشته باشه و همجنسگرا باشه خوبه و باعث میشه بیننده الگو قرار بده و انجام بده اتفاقا میگن ادب از که آموختی از بی ادبانه
      و همین ک شما میگین اشتباهه این کار پس بدونید ک سازنده فیلم تاثیر مثبتشو گذاشته

      پاسخ

    • ناشناس در پاسخ به Ali

      مهر 20, 1402

      مردانگیتون اوخ شد دوتا مرد همجنسگرا بودن وااای حالا چیکار کنیم😢😢😭😭

      پاسخ

  19. amir

    اسفند 6, 1399

    پایان جالبی رو براش گذاشته بودن…از طرفی اینکه همشون نور شدن حس جالبی داشت از طرفی هم اینکه ببینی کسی که خدای جهان ادماست به این شکل به تصویر کشیده شده واقعا تاسف اور بود….یکی از دیالوگ هایی که مث تیر تو ذهنمه اینه که اون به اصطلاح خداشون چند بار گفت شما گونه های عجیبی هستید….خب یکی نیست بگه لامصب تو اگر خیر سرت خدایی یا خودت رو در اون جایگاهی میدونی که برای یک نسل سرنوشت تعیین کنی باید یه اشراف کامل نسبت به اون موجود داشته باشی….ضمن اینکه اصلا یعنی چی اینکه بیای سرنوشت یه قومی رو به سوال جوابای یه فرد خواس گره بزنی ….برای به تصویر کشیدن پابان دنیا میتونستن یه فرد قدرتمند تر رو به جای خدا بشونن….ممکنه قصد دیگه از این تصمیمشون داشته باشن مثل اینکه بخوان حرص مخاطب رو دربیارن….یکی از نکتههای جالب و عجی و در عین حال تو مخ این بود که چرا فقط زنده میرن بهش …..یعنی این دیگه مسخره ترین تِوری بود که میشد یه کار برد ….همه چیز میتونست بهتر باشه….شاید اگر یکم به واقعیت نزدیک ترش میکردن هیجان داشتان بیشتر میشد ….بهشت و جهنم و خدا رو بر اساس کتب دینی طراحی میکردن …اینجوری شاید هیجان مخاطب برای یه تصویر ذهنی از اینده ممکن خودش بیشتر میشد….گرچه هیچ کس ازاینده خبر نداره…همچنین از بعد از مرگ….ولی خب میشد یه تصور بهمون بدن….

    پاسخ

    • محمد در پاسخ به amir

      خرداد 17, 1400

      اونا خدا نبودندموجوداتی بودن که تونستن به بعد بالاتری برن و بعد گونه هتی دیگه که پیداشون میکردن رو سوال جواب و بعد یا مثل خودشون اونارم میووردن یا اگه خوششون نمیومد کل نسلشون رو منقرض میکردن خب این خیلی مسخرس اونا خودشون از تمام گونه ها اسگل تر بودن که با فقط سوال جواب یه نفر به نتیجه برسن بعد اگه از اون خوششون نیومد همرو پاره کنن در کل این چیزا ذهن یه فرد نادون پولداره
      انسان ها اشرف مخلوقاتن ما نیاز نیست سوال و جواب یه گونه دیگه بشیم در آینده ما هستیم که اونارو پیدا میکنیم و حکم رانشون میشیم بعدشم بعد مرگه که به تعالی میرسی بعد مرگ بازی کوچیک زندگی تموم میشه

      پاسخ

    • ایمان در پاسخ به amir

      آذر 10, 1400

      با سلام خدمت همگی
      نقدهایی که میتونم به این سریال وارد کنم:
      1- برخی شخصیت های اصلی فیلم مثل octavia با یکی دو بار ملاقات با افراد ناشناس، عاشقش میشه و لخت میشه و باهاشون سکس میکنه. این خیلی مسخرس. مفهوم عشق را اینطوری به لجن کشیدند. یا مثلا finn دو تا معشوقه داره (کلارک و ریون) که با هر دوشون سکس انجام میده. خیلی محضکه که دو سه بار با یکی باشی، فوری بری توی خط سکس. این نهایت هرزگیه، ولی توی سریال این هرزگی را به اسم عشق و علاقه به مخاطب القا میکنه. این یعنی شهوت را به عنوان عشق معرفی میکنه.
      2- در قسمت آخر فصل هفتم، ریون موقعی که میخواست مورد قضاوت قرار بگیره با abby ملاقات کرد که البته ریون متوجه شد که اون خانم، واقعا خود abby نیست بلکه اون قاضی، به شکل شخصیت مورد علاقه در میاد. ریون چون به abby علاقه داشت، قاضی به شکل abby جلوش ظاهر شد. این داره میگه قاضی انسانها (خدا)، قابل رویته و از جنس مادی است! در واقع عالم معنا و اولوهیت و خدای غیرمادی را خیلی راحت زیر سوال می بره. این از تفکرات اومانیستی نشات میگیره.
      3- شخصیت های اصلی و قهرمان های اصلی داستان که اکثرا خانم (کلارک و اکتویا و …) هستند، بواسطه کشتن انسانهای بی گناه و با نسل کشی (مثلا در ماجرای mount weather) به عنوان قهرمان به مخاطب القا میشند. القای چنین مفهومی به مخاطب، بی اخلاقیه. ثانیا این افراد به خاطر گناهان بزرگی که مرتکب شدند، ابتدا عذاب وجدان میگیرند و گریه میکنند بعدش رفقاشون میاند بهشون دلداری میدند و میگند شما اینها را کشتید چون میخواستید نسل بشر را حفظ کنید، میخواستید خودتون و دوستاتون را نجات بدید! یعنی اینها (کلارک و اکتویا و abby و بلامی و …) اینقدر خودخواه هستند که فقط خودشون و دوستانشون را نسل بشر میدونند و به همین خاطر اجازه دارند هرکس دیگه را بکشند تا خودشون زنده بمونند. این نهایت بی اخلاقی و بی وجدانی را میرسونه و از انسانیت به دوره. ولی سریال جوری به این قضیه رنگ و لعاب میده که این شخصیت های آدمکش چاره ای جز آدمکشی ندارند. شخصیت اصلی داستان یعنی کلارک، در چندین موقعیت قرار گرفت که بین جان خودش و دوستان و جان مردم دیگه، زنده موندن خودش و دوستانش را در اولویت قرار داد! به چه دلیل بقیه مردم مستحق زنده ماندن نبودند؟ آیا این تبعیض نیست؟ این خلاف انسانیت نیست؟ مضحک تر اونجاست که شخصیت های اصلی داستان این همه آدم میکشند، دست آخر، نه تنها با هیچگونه عقاب و مجازاتی مواجه نمیشند، بلکه به تعالی هم میرسند!!!! و زندگی خوب و خوشی دارند. علاوه بر شخصیت های قاتل، شخصیت های دزد (مثل مورفی) هم در نهایت به سزای اعمالشون نمیرسند که هیچ، به تعالی میرسند و در صلح و آرامش به سر می برند!! اینطوری به مخاطب القا میشه که اگه برای زنده موندن خودت و دوستان و خانوادت دست به جنایت زدی (دزدی، آدمکشی و غیره)، نه تنها ایرادی نداره، بلکه کار افتخارآمیزی انجام دادی و در آینده مورد مجازات قرار نمیگیری. نهایت خودخواهی کلارک اونجا بود که بلامی را خیلی راحت کشت که به نظرم خیلی ها براشون یه ضدحال بوده و اصلا انتظارش را نداشتند.
      4- نکته مهمی که خیلی ها ازش غفلت کردند و ممکنه کسی اصلا بهش اهمیت نداده باشه، اینه که در قسمت آخر فصل هفتم مشخص شد کسایی که بمیرند، نمیتونند تعالی پیدا کنند و تبدیل به نور بشند. این داره اینطور القا میکنه که خدا (که از قضا مادی هست)، چقدر تبعیض قائل میشه بین افراد زنده و مرده. اون انسان های بی گناهی که از ابتدای سریال تا انتهای سریال کشته شدند، چرا نباید تعالی پیدا کنند؟ این نهایت تبعیض و بی عدالتیه که قاتلانی همچون بلامی و اکتویا و کلارک و دزدهایی همچون مورفی به تعالی برسند، ولی مردم بی گناهی که در طول کل سریال کشته شدند، از تعالی محروم بمونند. البته از خدایی که از جنس انسان و مادی هستش، چنین بی عدالتی و تبعیضی قابل انتظاره.
      نقدها به این سریال زیاده،‌ولی از حوصله اینجا خارج است.
      من این سریال را صرفا برای تقویت زبان دیدم. اگه بخوای از نظر یک انسان (فارغ از اینکه چه مذهب و دینی داری) به سریال نگاه کنی، متاسفانه این سریال ترویج بی اخلاقی های مختلف بود که از اومانیستی بودن طرز فکر نویسنده حکایت میکنه. لذا تقریبا هیچ بار اخلاقی مثبتی نداشت. درضمن این سریال همونقدر که علمی تخیلی بود، اکشن هم بود. در حالی که توی فضای مجازی این سریال را یه سریال علمی تخیلی میدونند!!!

      پاسخ

      • ارزو در پاسخ به ایمان

        آذر 22, 1400

        احسنت خوشم اومد

        پاسخ

      • Shady در پاسخ به ایمان

        آذر 28, 1400

        من با نظرات شما مخالفتی ندارم ولی از فیلم خوشم اومد فقط نظر من اینه که بعضی جاها رو تو فصل هفت اصلا به معنای واقعی خراب کردن…
        ۱ مگه دیوزا و همکارانش سقف پناهگاه رو سوراخ نکرده بودن که اوکتیویا و بقیه رو نجات بدن؟؟ پس چرا تو فصل اخر از در میرفتن و میومدن و سقف هم بسته بود؟؟!!
        ۲ مگه کلارک و بقیه آدما از سفینه نیومده بودن؟؟ پس چرا آخر فیلم اصلا هیچ سفینه ای وجود نداشت؟؟!! مثلا ایموری و مورفی میتونستن برای فرار از دست شید هدا برن سفینه!!!
        ۳ یادتونه که کلارک و بلامی و بقیه برای اولین بار اومده بودن روی سیاره آلفا (قمر) و هیچ کسی اونجا نبود!! اونا کجا رفته بودن همگی؟؟ اصلا تو فیلم مشخص نشد و اینکه میگفتن شب فرا برسه همه میکشن همو چرا هیچوقت اتفاق نیفتاد؟؟ چرا فقط همون روز اول بود این نور کشنده؟؟
        و خیلی چیزای دیگه که اصلا یادشون رفته بود تو فصل هفت اضافش کنن

        پاسخ

        • م در پاسخ به Shady

          دی 8, 1401

          به نظرم یه بار دیگ فیلم ببین

          پاسخ

        • فهیمه در پاسخ به Shady

          تیر 8, 1402

          تو سیاره قمر مردم برای فرار از طلوع خورشید سرخ رفته بودن پنهان شده بودن و اون خورشید فقط دوبار در ماه طلوع میکرد نه همش

          پاسخ

      • بلامی در پاسخ به ایمان

        دی 19, 1400

        این فقط یه سریال بود نه زندگی واقعی و از خیلی جهات کامل نبود ولی خیلیم نکات مثبت داشت مثل روحیه جنگندگی و عشق به خانواده در کل ایراداتی داشت ولی عالی بود خدا پدر و مادر و جد و آبادشونو بیامرزه که همچین هزینه ای میکنن واسه سرگرمی و به چالش کشیدن ذهن مردم. نه مثل کشور ما که سالی دوازده بار سریال مختار و یوزارسیف رو تکرار میکنن.
        در ضمن دیوزا با اینکه ی تروریست بود بهترین شخصیت فیلم بود بنظرم

        پاسخ

      • Bahare در پاسخ به ایمان

        بهمن 28, 1400

        خیلی کامل و عاقلانه بود ممنون از نظرت. من تا فصل دو دیدم نظرت خیلی کمک کرد که ادامه بدمش یا نه و ارزش ادامه دادن داره یا نه

        پاسخ

      • Uranus در پاسخ به ایمان

        مرداد 27, 1401

        شاید با بعضی از حرفاتو یا حتی بیشترش موافق باشم ولی در مورد کشتن فین باید بگم که کلارک هیچ راهی نداشت جز اینکه مرگ فین رو راحت تر بکنه هرکدوم از ما جای کلارک بودیم همین انتخاب رو میکردیم شک نکنید و اینکه صرفه نظر از تمام بدیهایی فیلم کلارک واقعن رهبر خوبیه و اینکه هر سریال یا فیلمی یه سری درس های اموزنده داره و ی سری هم ممکنه بدی داشته باشه بلخره

        پاسخ

      • ملیکا در پاسخ به ایمان

        آبان 26, 1402

        اولا
        افرادی که تا با یکی اشنا میشن باهاش سکس میکنن در دنیای واقعی وجود داره پس این مدل شخصیت های این فیلم به واقعیت نزدیکن نقدت مسخره است.
        دوما
        بنظرم فصل دو رو برو صد بار دیگه ببین، کلارک نمیخواست بچه های اون ها اسیب ببینن اما اونا با بیرحمی و دروغ خودشون رو محق میدونستن که از مغز استخوان افراد در نهایت شکنجه استفاده کنن و حاضر نبودن در ازای این کار حتی حق زندگی به اونا بدن پس بهترین کار از بین بردن نسل این ادم ها بود و اگر من به جای شخصیت کلارک بودم همون اول برق توربین و برق اضطراری رو همزمان قطع میکردم 🙂

        پاسخ