12 فیلم برتر لهستانی در تاریخ فیلم سازی این کشور

فیلم های لهستانی به دلیل داشتن تاثیر احساسی، سبک بصری خاص و داستان های زیبا درباره جهان و انسان شهرت دارند. سینمای لهستان برترین کارگردان های تاریخ را معرفی کرده است، افرادی چون کریشتوف کیشلوفسکی، آندری وایدا، تادئوش کونویتسکی و رومن پولانسکی. اغلب فیلم های سینمای لهستان از فرهنگ این کشور ریشه گرفته و تغییرات سیاسی ایجاد شده را نشان می دهند، همچنین این کشور به عنوان یکی از قربانیان جنگ جهانی دوم، در بسیاری از فیلم ها به دوران نازی و بیهودگی جنگ اشاره دارد. از آنجاییکه این کشور آثار برتری را تولید کرده است بنابراین معرفی 12 فیلم کار دشواری است. بنابراین در اینجا برترین فیلم های تاریخ لهستان را به شما معرفی می کنیم. با پروشات همراه باشید.


12. چاقو در آب –  Knife in the Water – 1962

اغلب افراد فراموش می کنند که رومن پولانسکی یک فیلم ساز لهستانی است نه آمریکایی. با این حال تاثیر او بر هالیوود باعث شده که او را در زمره برترین فیلمسازان هالیوودی دهه 70 قرار دهند. با این حال این فیلم یکی از برترین آثار اوست که در زادگاهش ساخته شد. فیلمی درباره یک زوج که با کشتی سفر می کنند و در این سفر مردی را که با ماشین به او زده اند نیز دعوت کرده اند. اما زمانی که مرد به زن جوان جذب شده داستان پیچیده می شود. این فیلم یک اثر کلاسیک و یکی از برترین آثار پولانسکی محسوب می شود. این فیلم در فهرست “100 فیلم برتر تاریخ سینما” در مجله امپایر در جایگاه 61 قرار گرفت.

همچنین بخوانید: 30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21 (بخش اول)


11. ادا– Ida – 2014

یک اثر سینمایی تاریک، مهیب و دردناک که یکی از تاثیرگذارترین فیلم های ممکن است. داستان درباره زنی است که می خواهد راهبه شود و از عمه اش می شنود که ریشه یهودی دارد. او برای یافتن هویت خانواده اش ماجراجویی را آغاز کرده و در این میان با حقایق ترسناک رو به رو می شود. فیلم به خوبی ساخته شده و فیلمبرداری سیاه و سفید آن با موضوع داستان و روایت همسو بوده و از این فیلم یک اثر زیبا می سازد.

همچنین بخوانید: 30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21 (بخش دوم)


10. مرد مرمرین – Man of Marble – 1976

آندری وایدا یکی از کارگردان های بزرگ لهستان است که فیلم های او نشان دهنده تغییرات سیاسی و فرهنگی کشورش در قرن بیستم می باشند. گرچه مرد مرمرین برترین فیلم او نیست، اما یکی از برترین فیلم های تاریخ لهستان است. داستان درباره یک فیلمساز جوان است که می خواهد مستند زندگی یک کارگر ساختمان قهرمان را بسازد، در این مسیر با عده زیادی مواجه می شود که او را می شناختند و درباره این موضوع مصاحبه ها و اطلاعات مهمی به دست می آورد. این فیلم با وجود داستان چند لایه و اشاره به مسائل پیچیده اجتماع از دیگر فیلم های وایدا متمایز است.

همچنین بخوانید: 30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21 (بخش سوم)


9. قطار شب – Night Train – 1959

یک تریلر زیبا به کارگردانی یژی کاوالروویچ درباره دو مسافر که در یک کوپه مشترک قرار گرفته و باید در کنار هم بخواهند اما پیش از شنیدن شایعاتی درباره قاتل بودن یکی از آن ها داستان پیچیده می شود. یژی کاوالروویچ نویسندگی و کارگردانی اثر را برعهده داشته  و با وجود تصاویر زیبا و اجرای بازیگران به یک اثر موفق بدل شده است. تکنیک او تاثیرگذار و پیچیده بوده و گرچه در یک ژانر ساخته شده اما هیچ یک از صحنه های آن خسته کننده نیست بنابراین اعمال، انگیزه ها و تمایلات شخصیت ها توجهمان را جلب می کند.

همچنین بخوانید: 25 فیلم برتر غیرانگلیسی زبان (بخش سوم)


8. مسافر – The Passenger – 1963

آخرین فیلم آندری مونک گویی به خود او ربط دارد. مونک در حین بازگشت از یک اردوگاه مرگ که در آنجا فیلم را ضبط می کرد تصادف کرد و از دنیا رفت. این فیلم تقریبا ساخته شده بود اما قسمت های باقی مانده توسط دستیار کارگردان، ویتولد لشویتز، جمع آوری و ویرایش شد. فیلم داستان رابطه یک افسر نازی و یکی از زندانیان اردوگاه مرگ است که این زن اسیر یک بار زندگی مرد را نجات داده است. شیوه روایی مستندگونه، نمایش زندگی در زندان و رئالیسمی که مونک به نمایش گذاشت، قدرتمند و تاثیرگذار است.

همچنین بخوانید: 40 فیلم برتر ژاپنی در تاریخ سینما (بخش اول)


7. ارویکا – Eroica – 1958

کمدی سیاه آندری مونک درباره داستان تلخ دو مرد در دوران جنگ جهانی دوم که هر کدام شراط متفاوتی را تحمل می کنند، یکی از آن در جریان شورش ورشو به یک سرباز تبدیل شده و دیگری سربازی است که می خواهد از اردوگاه مرگ بگریزد. موضوع اصلی فیلم درباره قهرمان گرایی لهستانی است. شیوه رویارویی مونک با این موضوع طنزگونه و چند لایه است و به همین دلیل به یک اثر تاثیرگذار تبدیل شده است.

همچنین بخوانید: 40 فیلم برتر ژاپنی در تاریخ سینما (بخش دوم)


6. فیلمی کوتاه درباره عشق –  A Short Film About Love – 1988

به ندرت پیش آمده که یک داستان عاشقانه به این زیبایی روایت شود. اغلب فیلم های رمانتیک به این موضوع پرداخته اند و بازهم نتوانسته اند تاثیر این ژانر را نشان دهند. یک فیلم از کریشتوف کیشلوفسکی که به ساده ترین شکل ممکن عشق را نشان می دهد. شاید در نگاه اول این اثر چندان گیرا نباشد. داستان ساده یک پسر نوجوان که عاشق زن همسایه شده، یک زن جذاب و زیبا که پسر از طریق تلسکوپ به او نگاه می کند. شیوه روایی کیشلوفسکی و نمایش احساسات بسیار شخصی بوده و به این دلیل زیبایی و تاثیرگذاری این ژانر را بیش از پیش نشان می دهد.

همچنین بخوانید: 25 فیلم زیبای تاریخ که تماشای آن ها حس خوبی به شما می دهد


5. آخرین روز تابستان – The Last Day of Summer – 1958

سادگی نقطه عطف هنر است و تادئوش کونویتسکی، کارگردان این اثر این موضوع را به خوبی می دانست. بنابراین با یک داستان و فضای مینیمال یک تجربه زیبا و خاص پدید می آید. داستان ساده فیلم درباره یک مرد جوان که در یک ساحل دورافتاده با یک زن آشنا می شود. آنها عاشق هم می شوند اما آنقدر از درون فروپاشیده هستند که نمی توانند عواطف و احساسات خود را بروز دهند. شخصیت های فیلم نام ندارند و همین موضوع بر جذابیت داستان می افزاید. شاید در نگاه اول سادگی داستان فریب تان دهد اما با تماشای مکرر آن به لایه های عمیق آن پی میبرید.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر آکیرا کوروساوا که باید تماشا کنید


4. زندگی دوگانهٔ ورونیک – The Double Life of Veronique – 1991

دیوید لینچ زمانی گفت که فیلم ها علاوه بر روایت داستان این قدرت را دارند که احساسات و عواطف را همانند نقاشی به تصویر بکشند. این فیلم این موضوع را تایید می کند. بنابراین با انتخاب موضوعی درباره قدرت احساسات انسانی، محدودیت ها و مرزهای داستان را کنار میزند. داستان درباره زنی است که احساس می کند با کسی که در زندگی هرگز با او آشنا نشده، ارتباط خاصی دارد. فیلمبرداری اسواوومیر ایجاک فضای رویاگونه و عجیبی را ایجاد می کند که در کنار اجرای ایرن ژاکوب یکی از بهترین آثار سینما پدید می آید.

همچنین بخوانید: 10 فیلم پیچیده و گیج‌کننده تاریخ سینما که از یاد نخواهید برد!


3. خاکسترها و الماس‌ها – Ashes and Diamonds – 1958

سه گانه جنگی آندری وایدا که فیلم های “یک نسل” (A Generation) و “کانال” (Kanal) را نیز شامل می شد اما این فیلم که هنری تر بوده و کارگردانی بهتری داشت، در صدر قرار گرفت. فیلمی درباره مسائل سیاسی کمونیست لهستان پس از آلمان نازی که به جنگ جهانی دوم پایان داد. جنون جنگ و وحشت نبرد برای دستیابی به قدرت و آزادی از جمله مسائل اصلی این فیلم است. روایت بصری فیلم یک موفقیت محسوب شده و روایت و جنبه های زیبای اثر را نشان می دهد. این فیلم یکی از آثار شاهکار سینما محسوب شده و فیلمسازانی مانند مارتین اسکورسیزی و فرانسیس فورد کاپولا آن را از جمله فیلم های مورد علاقه شان می دانند.

همچنین بخوانید: 40 فیلم برتر تاریخ سینمای ایران


2. مرحله پایانی – The Last Stage – 1948

یک فیلم گاهی آنقدر شخصی و تاثیرگذار محسوب می شود که نمی توان درباره آن سخن گفت. این فیلم از واندا یاکوبوفسکا چنین فیلمی است که گاهی تماشای آن نیز دشوار است. نمایش خشونت انسان توسط سربازان نازی در اردوگاه مرگ آشویتز صادقانه و واقع گرایانه است. دلیلش این است که یاکوبوفسکا و نویسنده همکارش گردا اشنایدر این شرایط را تجربه کرده اند و کسی بهتر از آن ها نمی توانست این موضوع را نشان دهند. یکی از بهترین درام های هولوکاست که استیون اسپیلبرگ با الهام از آن شاهکار “فهرست شیندلر” (Schindler’s List) را ساخت.

همچنین بخوانید: 9 فیلم برتر کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) به انتخاب مخاطبین


1. ده فرمان – The Decalogue – 1989

گرچه شاید تصور کنید این یک اثر تلویزیونی است و نباید در این فهرست قرار بگیرد، اما بدون شک یک اثر هنری زیباست که از ده فیلم یک ساعته تشکیل شده و از ده فرمان الهام گرفته است. این فیلم در یک آپارتمان قدیمی دوراهی های اخلاقی شخصیت های مختلفی را نشان می دهد که می خواهند با پیچیدگی های اعمال شان مواجه شود. هر داستان طرح متفاوتی داشته و شخصیت اصلی آن با مسائل اخلاقی رو به رو می ششوند. ده فرمان یکی از برترین آثار سینمایی محسوب شده و توسط فیلمسازانی توسط استنلی کوبریک و میزا نیر تحسین شده. به همین دلیل این فیلم را یکی از برترین آثار سینمایی می دانند.

همچنین بخوانید: 33 فیلم برتر اسپانیایی زبان که باید ببینید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم