معرفی 8 فیلم برتر که از داستان های استیون کینگ اقتباس شده اند

استیون کینگ چهره شاخص ادبیات آمریکاست که در ژانرهای مختلف وحشت، تخیلی ماورایی، رازآلود، علمی تخیلی و فانتزی، فعالیت دارد. برای هر داستان “کری” یک داستان “کنارم بمان” و به ازای هر “درخشش” یک “رستگاری در شاوشنک” خلق کرده است. او در آثار خود ژانرهای مختلف را تجربه کرد با این حال او به عنوان پدر ژانر ترس و وحشت شناخته می شود.

در چهار دهه اخیر فیلمسازان بسیاری تلاش کرده اند براساس داستان های او فیلم بسازند. در اینجا می خواهیم برترین فیلم های اقتباسی از آثار استیون کینگ را معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


8. مه – The Mist

مه یکی از تکان دهنده ترین پایان های تاریخ سینما را داراست. شاید با خودتان پایان فیلم را تحلیل کرده باشید اما بدون شک پایانی که کینگ انتخاب کرد بهترین پایان ممکن است. به طور کلی این فیلم یک تریلر دست کم گرفته شده است. شاید تنها نقطه ضعف آن می تواند جلوه های ویژه باشد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر دیوید فینچر به انتخاب مخاطبین


7. موجود – It

استیون کینگ، ارباب دنیای وحشت، سال ها پیش داستان یک موجود شرور را نوشت که هر بیست و هفت سال یک بار بیدار شده و از کودکانی تغذیه می کند که از او می ترسند، بنابراین ترس آن ها را خوش طعم تر می کند. این فیلم 2017 از اندی موشیاتی بر این موجود شرور تمرکز می کند که خود را به شکل یک دلقک ترسناک درآورده است. بیل اسکارسگارد به شخصیت اصلی تبدیل شده و دلقک هیولا مانند هم به اندازه کافی ترس و وحشت را در ما بیدار می کند.

همچنین بخوانید: 10 داستان الهام‌بخش برای پرفروش‌ترین فیلم‌های ترسناک


6. منطقه مرده – The Dead Zone

یک تریلر ماورایی دیگر از کینگ، که با کارگردانی کراننبرگ و اجرای کریستوفر واکن، درباره یک معلم دبیرستان که پس از به هوش آمدن از یک کمای پنج ساله توانایی های روانی پیدا می کند. این فیلم در کنار نشان دادن قدرت های ماورایی به افراد عادی می پردازد که زندگی شان تحت تاثیر قدرت های بیدار شده قرار میگیرد. واکن می تواند مردم را لمس کرده و آینده شان را بداند.

نقطه عطف فیلم زمانی است که واکن تلاش می کند با کمک قدرت های ماورایی خود از رخ دادن اتفاقات شوم پیشگیری کند و زمانی که باید در این باره توضیح دهد از پدیده کاساندار صحبت می کند. عناصر رئال موجود در شخصیت ها و شرایط در آثار کینگ خاص بوده و در تریلرهای ماورایی مدرن به ندرت دیده می شود. سریال تلویزیونی “چیزهای عجیب” (Stranger Things) در سال 2016 که از استیون کینگ الهام گرفته، به این اثر نزدیک است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم انتقامی برتر تاریخ سینما که باید ببینید


5. کری – Carrie

کری اولین رمان چاپ شده کینگ و اولین اثر اقتباسی او بود. بنابراین آغاز یک عصر به شمار آمد که آثار بعدی کینگ و اقتباس های فراوان را به دنبال داشت. این اثر هم مانند آثار دیگر او پیچیده و پر از گره های روانشناسانه بود. سیسی اسپیسک نقش یک دختر دبیرستانی با قدرت های ماورایی را ایفا کرد. اجرای او نفسگیر و حساس بود و به همین دلیل نامزد اسکار شد. این فیلم به مواردی چون زورگیری در مدرسه، نگرانی های روحی و فیزیکی دختری که می خواهد به یک زن جوان بپردازد، اشاره دارد. پایان این فیلم بسیار شوکه کننده بود.

همچنین بخوانید: معرفی و رده بندی تمام 10 فیلم دیوید لینچ از بدترین تا بهترین


4. مسیر سبز – The Green Mile

فرانک دارابونتی را به عنوان خالق سریال “مرده متحرک” (The Walking Dead) می شناسیم. اما او پیش از ساخت این سریال تلویزیونی آثار کینگ را اقتباس کرد و با کمک سه اثر او سه فیلم زیبا ساخت که در فهرست ما قرار دارد، بنابراین می تواند دارابونت را بهترین اقتباس کننده از کینگ دانست.

عناصر ظالمانه، تاریک و صحنه مرگ با شوک الکتریکی حقیقت مرگ را ترسناک تر نموده و در عین حال از این اثر یک فیلم تاثیرگذار می سازد. اجرای هنکس و دانکن (که در این فیلم نقش شفابفش عیسوی را ایفا می کند) صحنه های زیبایی را پدید آورده است. آقای دارابونت این اجازه را می دهد که در عین حفظ داستان، شخصیت ها نقش خود را برجسته کنند که البته به مدد نویسندگی کینگ شالوده اصلی حفظ شده است. این فیلم یک اثر درام است که شخصیت محور بوده و هر صحنه به خوبی گذر کرده و به نقطه اوج زیبای فیلم می رسد.

همچنین بخوانید: 20 فیلم کارآگاهی و رمزآلود برتر در تاریخ سینما


3. درخشش – The Shining

زمانی که یک اثر درخشان کینگ را در کنار ارباب سینما یعنی کوبریک قرار دهید چه پیش می آید؟ ان اثر به یک شاهکار تبدیل می شود. یک فیلم ترسناک زیبا با بازی جک نیکلسون که اجرای فراموش نشدنی دارد و داستان جنون او نمایش داده می شود. گرچه در فیلم صحنه های ترسناکی وجود دارد (مانند دختران دوقلو) اما فیلمی درباره ارواح نیست، بلکه به جنون آنی و روان انسان در شرایط منزوی می پردازد.

این فیلم پر از صحنه های زیباست و کوبریک توانست با قدرت کارگردانی خود اثر کینگ را به یک شاهکار بدل کند. صحنه ای که کودک در هتل دوچرخه سواری می کند و یک دوربین به دنبالش است، صحنه ای که نیکلسون از لای در سرش را وارد کرده و می گوید “جانی اینجاست”، صحنه ای که همسر جک میبیند که او چه چیزی تایپ کرده، همه صحنه ها در حافظه مان ثبت شده و نمی توان فراموش کرد که تمام این ها مرهون اثر کینگ است.

همچنین بخوانید: 7 فیلم برتر جیمز کامرون که نباید از دست بدهید


2. کنارم بمان – Stand By Me

یک فیلم براساس رمان “بدن” در سال 1982 که کینگ آن را براساس آهنگ بیل ای کینگ، که در فیلم هم حضور دارد، نام گذاری کرد. داستان چهار پسر که در طی گردش در جنگل به یک جسد برمی خورند. این شخصیت ها چنان شخصیتی دارند که به ندرت در فیلم های کودکانه دیده شده است. کینگ اعتراف کرده که این فیلم بهترین اثر اقتباسی از کتاب هایش است.

کتاب درباره چهار پسر است اما در فیلم به داستان گوردی پرداخته می شود. گوردی بود که جسد را دید و هیچوقت نسبت به خود حس خوبی نداشت زیرا پدرش او را دوست نداشت. اما دیدن جسد و همراهی دوستانش در این ماجراجویی از او یک شخصیت قوی ساخته و بعدها به یک نویسنده موفق تبدیل می شود. که بی شباهت به خود استیون کینگ نیست.

همچنین بخوانید:10 فیلم برتر فرانسیس فورد کاپولا که باید تماشا کنید


1. رستگاری در شاوسنک – The Shawshank Redemption

مردی که به دلیل نوشتن داستان های وحشت شهرت دارد، بهترین اثر اقتباسی او از داستانی است که به امید می پردازد. رستگاری در شاوشنک یک فیلم فراموش نشندنی است که تا به امروز درباره آن مطالب جالبی نوشته شده است. فیلم در گیشه موفق نبود و نسخه تلویزیونی آن توجه طرفداران را جلب کرد. اما توجه طرفداران از زمان اکران باعث شد این فیلم در IMDB امتیاز بالایی کسب کند. صحنه آزادی بروکز از زندان و تقلای او برای هماهنگی با دنیای مدرن دیدنی است و پایان زیبای آن باعث می شود که بخواهید بارها فیلم را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر آکیرا کوروساوا که باید تماشا کنید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم