20 فیلم برتر ژانر آدم ربایی در تاریخ سینما که باید ببینید

فیلم های آدم ربایی یا آدم دزدی یکی از مهیج ترین فیلم های جنایی سینما هستند که بیننده را به هیجان می آورند. از آنجاییکه ما انسان ها موجودات پیچیده ای هستیم، گرچه در ظاهر از آدم ربایی لذت نمی بریم، اما تماشای چنین فیلم هایی می تواند آدرنالین مان را افزایش دهد. ما از تماشای خشونت در این فیلم ها لذت نمی بریم، بلکه از تماشای پیروزی قهرمان داستان بر فرد شرور خوشحال می شویم. اما حقیقت این است که شخصیت های منفی هم جذاب و کاریزماتیک هستند و به همین دلیل گاها از تماشای چنین اشخاصی لذت میبریم.

در هر صورت بگذارید روان شناسی انسان را رها کنیم. در اینجا می خواهیم فیلم های مربوط به آدم ربایی را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


20. المپیوس سقوط کرده است – Olympus Has Fallen – 2013

یک تریلر اکشن با بازی جرارد باتلر، درباره آدم ربایی و گروگان گیری رئیس جمهور ایالات متحده. در این فیلم پس از حمله گروهی از تروریست های کره ای، رئیس جمهور آشر ربوده شده و در کاخ سفید گروگان گرفته شده است. جرارد باتلر بازیگر فیلم “300” توانسته یک فیلم تریلر ماجراجویانه و مبارزه ای خلق کند که پر از صحنه های خشونت آمیز است. گرچه داستان ضعیف بوده و عدم وجود یک خط داستانی مهیج از ضعف های فیلم محسوب می شود اما شخصیت جرارد باتلر و صحنه های اکشن فیلم می تواند نظرتان را جلب کند.

گرچه این فیلم با واکنش های منفی هم مواجه شد، اما ساخت سری دوم آن به نام “لندن سقوط کرده است” (London Has Fallen) نوید بخش سری سوم آن نیز است.


19. از دست رفته – The Missing – 2003

در قرن نوزده در آمریکا مگی گیلکسون یک زن جوان است که دوست پسرش توسط گروهی از برده ها کشته شده و دخترجوانش هم گروگان گرفته شده است. او که چاره ای ندارد نزد پدر عجیب اش بازمی گردد تا در کنار هم دخترشان را بیابند. این فیلم با بازی کیت بلانشت در نقش اصلی، یک تریلر وسترن با رگه های درام است. اجرای زیبای بازیگران، مخصوص تامی لی جونز که نقش ساموئل، پدر مگی را ایفا می کند، از جمله نقاط مثبت فیلم است. این فیلم به دلیل نمایش فرهنگ بومی آمریکا و استفاده از لهجه سنتی آپاچی، توسط تامی لی جونز، مورد تقدیر قرار گرفت.

با این حال، زیبایی داستان و اجرای بازیگران برای رضایت بیننده کافی نبود و این فیلم در گیشه موفق نبود. حتی کارگردان فیلم ران هاوارد هم نتوانست موفقیت فیلم های پیشین را تکرار کند. بنابراین نقطه قوت این فیلم بازی تامی لی جونز است و اگر از این ژانر خوشتان می آید این فیلم ناامیدتان نمی کند.

همچنین بخوانید: ۳۵ فیلم برتر ژانر وسترن در تاریخ سینما


18. ربوده شده دو – Taken 2- 2012

اگرچه سری اول این فیلم زیباتر است، اما سری دوم آن هم فیلم بسیار زیبایی است و شخصیت اصلی که خودش ناجی دیگران است، این بار ربوده شده و باید نجات یابد. این فیلم در استانبول رخ می دهد و اینبار خانواده های مواد فروشان آلبانیایی می خواهند از برایان الهام بگیرند و بنابراین او و همسر قبلی اش را می ربایند.

موضوع مشابه و داستان قابل پیشبینی مانع از این نمی شود که اجرای زیبای لیام نیسون در نقش یک مبارز را نادیده بگیریم و به همین دلیل شاهد یکی دیگر از آثار موفق کارنامه نیسون هستیم. سری پایانی این فیلم نتوانست موفقیت فیلم های قبلی این سه گانه را تکرار کند.

همچنین بخوانید: تمام ۳۲ فیلم استیون اسپیلبرگ از بدترین تا بهترین


17. 12 سال بردگی –  Twelve Years A Slave  – 2013

سالومون نورتوپ یک آفریقایی-آمریکایی آزاد در سال 1841 نیویورک است که توسط دو مرد سفیدپوست ربوده شده و در واشنگتن فروخته می شود. به همین دلیل مجبور است به مدت 12 سال به عنوان برده در مزارع پنبه سفیدپوستان کار کند. این فیلم یک بیوگرافی-درام است که براساس داستان های واقعی ساخته شده و قرن هجده آمریکا را نشان می دهد که حتی قانون هم از اسارت سیاهپوستان آزاد دفاع می کند. بازیگران این فیلم عبارت اند از چویتل اجیوفور در نقش نورتوپ، به همراه پل دانو، مایکل فسبندر، بندیکت کامبربچ، لوپیتا نیونگ او و برد پیت. این فیلم زیبا که نمایانگر نژادپرستی تمدن غرب و فعالیت های وحشیانه علیه سیاهپوستان است، برنده جایزه بهترین فیلم اسکار (Best Picture) شد.

همچنین بخوانید: برترین فیلم‌های علمی تخیلی سال ۲۰۱۸ (تا به امروز) + تصاویر


16. یک دنیای بی نقص – A Perfect World – 1993

داستانی درباره سندرم استکهلم درباره یک پسر 7 ساله که با رباینده خود رابطه عمیقی برقرار می کند. تم اصلی فیلم خود آدم ربایی نیست، بلکه یک مجرم را نشان می دهد که از قربانی جوان خود مفهوم رابطه و زندگی را می آموزد. زمانی که آن دو برای شروع یک زندگی جدید یک سفر جاده ای را آغاز می کنند، یک پلیس ایالتی تصمیم می گیرد این بچه را به خانه بازگرداند.

این فیلم با وجود کارگردانی بی نقص و بازیگران درخشان، در فهرست فیلم های پرفروش دهه 90 قرار نگرفت. بازیگران این فیلم عبارت اند از کوین کاستنر که نقش مجرم سارق را به خوبی ایفا می کند، همچنین تی.جی.لوتر نقش یک ربوده شده را به زیبایی ایفا می کند. کلینت ایستوود در کنار کارگردانی فیلم نقش یک پلیس ایالتی به نام رد را هم ایفا می کند.ایستوود یک نقش فرعی را انتخاب کرد تا بیشتر بر کارگردانی و پیام فیلم تمرکز کند. این فیلم را که یکی از برترین فیلم های آن سال بود، همچنین در زمره یکی از برترین روایت های سال نیز قرار گرفت.

همچنین بخوانید: ۲۵ انیمیشن کوتاه برتر کمپانی پیکسار


15. آلفا داگ – Alpha Dog – 2006

آلف داگ یکی از داستان های واقعی آدم ربایی و قتل، در قرن فعلی است که بدلیل اقتباس از یک داستان واقعی و اجرای بی نقص بازیگران بشدت بیننده را متاثر خواهد کرد. این فیلم داستان یک نوجوان 15 ساله به نام زک مزروسکی است که توسط گروهی از دلال های موارد مخدر به دلیل بدهی برادر ناتنی اش به این گروه ربوده می شود. او که در ابتدا به این دلیل ربوده شده تا برادرش بدهی خود را به رهبر گروه پرداخت کند، رفته رفته از همنشینی با این افراد لذت می برد. تا اینکه اعضای گروه بر سر مسائل قانونی خلاف هایشان در گروه نگران می شوند و تصمیم میگیرند از زک نوجوان خلاصی یابند…

این فیلم از داستان واقعی قتل و آدم ربایی نیکلاس مارکویتز در سال 2000 الهام گرفت. بازیگران این فیلم حضور بسیار درخشانی دارند. این بازیگران جوان عبارت اند از امیل هیرش، جاستین تیمبرلیک، بن فاستر، آماندا سیفرید و آنتون یلچین جوان در نقش زک. الیویا وایلد، بروس ویلیس و شارون استون در نقش فرعی به این بازیگران ملحق می شوند. این فیلم زیبا داستان تلخ نیکلاس است که البته هرگز منتظر چنین سرنوشتی نبود.

همچنین بخوانید: برترین فیلم‌های سال ۲۰۱۸ که براساس واقعیت ساخته شدند


14. ربوده شده – Taken – 2009

یک تریلر زیبا درباره یک سرباز سابق که برای یافتن دخترش، که توسط گروهی از تاجران برده در اروپا ربوده شده، جست و جوی خود را آغاز کند. این فیلم نفسگیر پر از صحنه های اکشن است که البته مدیون اجرای زیبای لیام نیسون می باشد.

همچنین بخوانید: فیلم‌های برتر کریستوفر نولان


13. کاپیتان فیلیپس – Captain Phillips – 2013

شاید گفته شود که تم این فیلم سرقت است، بله درست است، اما فیلم با موضوع آدم ربایی به پایان می رسد که کاپیتان فیلیپس (با بازی تام هنکس) توسط سارقان ربوده شده و به صورت گروگان نگه داشته می شود. پل گرینگرس، کارگردان این فیلم، به خوبی می داند که برای ایجاد تنش و التهاب در یک فیلم باید چه کار کرد (می توانید “یوناید 93” (United 93) که بهترین فیلم گروگان گیری است را تماشا کنید) و به همین دلیل این فیلم هر لحظه توجهتان را به خود جلب می کند.

همچنین بخوانید:


12. اره – Saw – 2004

زمانی که مرگ از راه می رسد، احتمالا تنها چیزی که فرد درباره آن فکر می کند این است که تاکنون چگونه زندگی کرده است. اما چند نفر توانسته اند معنای زندگی خود را درک کنند؟ جان کرمر در بستر مرگ، به این مسئله می اندیشد و تصور می کند تا به امروز نتوانسته به ارزش زندگی پی ببرد. برای اینکه ارزش زندگی را به دیگران نشان دهد، گروهی از مردم را ربوده و آن ها را امتحان می کنند تا به ارزش زندگی شان پی ببرند. این فیلم بدون شک خشن است و صحنه های تنش آور بسیاری دارد.

همچنین بخوانید: ۲۵ فیلم برتر سینما درباره اختلال چند شخصیتی


11. ناپدید شدن آلیس گرید –  The Disappearance of Alice Creed – 2009

فیلمی با بهترین اجرای جما آرترتون درباره آلیس گرید جوان که توسط دو مجرم سابقه دار ربوده شده و تحت شکنجه های سنگین قرار می گیرد. سپس اتفاقات دیگری رخ می دهد که حقیقت پشت پرده ربودن آلیس را برملا می کند. این فیلم که در یک فضای محدود و با بودجه کم ساخته شده، یک تریلر پیچیده گروگان گیری است که تنها سه بازیگر دارد اما همه آن ها اجرای زیبا و کاملی را ارائه می دهند. شیوه ساخت فیلم باعث شده صحنه های خشونت، درگیری و ترس بسیار تاثیرگذار و حقیقی جلوه کنند. کارگردانی موفق جی.بلکسون (که کارگردانی سریال Gunpowder در بی بی سی را نیز برعهده داشته) باعث شده که صحنه های شکنجه آلیس واقعی به نظر برسد و از این طریق مضامین اصلی فیلم نمایش داده شوند. اجرای آرترتون در نقش اصلی یک شخصیت از جمله بهترین اجرای او محسوب می شود.

همچنین بخوانید: ۱۳ فیلم با داستان غیرمنتظره که ارزش دیدن دارند


10. میزری – Misery – 1990

زمانی که قرار باشد یک فیلم از رمان های استیون کینگ اقتباس شود، مسلما یک اثر زیبا پدید می آید. این فیلم زیبا درباره یک رمان نویس معروف است که توسط یکی از طرفدارانش از حادثه تصادف خودرو جان سالم به در برده و سپس متوجه می شود توجه طرفدارش به او سرآغاز اسارت و کابوس است. میزری یک فیلم ترسناک و دلهره آور است که راب راینر کارگردانی آن را برعهده داشته و جیمز کان و کتی بیتس از جمله بازیگران آن هستند.

بسیاری از صحنه های فیلم به دلیل خوش ساخت بودن، دقت و واقعیت گرایی با استقبال مواجه شدند. در این فیلم ترسناک روان شناسانه، کیتی بیتس نقش آنی ویلکز شرور را ایفا می کند که باعث شد جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را دریافت نماید، بنابراین این فیلم تنها اثر اقتباسی کینگ است که جایزه اسکار را به خانه برد.

همچنین بخوانید: ۲۵ فیلم برتر ترسناک تاریخ سینما


9. یک جنایت آمریکایی – An American Crime – 2007

فیلمی براساس داستان واقعی که به یکی از ترسناک ترین و وحشتان کترین نمایش های ربودن، شکنجه و اسارت در هالیوود تبدیل شد. این فیلم براساس داستان واقعی شکنجه و اسارت خانگی سیلویا لیکنز 16 ساله که در سال 1965 در ایالت ایندیانا رخ داد، ساخته شده است. سیلویا لیکنز توسط پرستار موقت اش گرترود بنیسزوسکی تا پای جان شکنجه شد. در این فیلم الن پیچ در نقش لیکنز و کاترین کینر در نقش گرترود هنرنمایی می کنند.

تماشای این فیلم می تواند آزاردهنده و دردناک باشد، اما ارزش آن را دارد که با تماشای فیلم از داستان سیلیویا باخبر شوید. البته عمده موفقیت این فیلم مدیون این دو بازیگر است. از آنجاییکه پیج با بازی در درام “جونو” (Juno) در همان سال به شهرت رسید، نقش او در این فیلم چندان مورد توجه قرار نگرفت، در حالی که این اثر استعداد بازیگری او را بهتر نشان می دهد. از سوی دیگر بازی کینر آنقدر زیباست که بیننده را از خود متنفر می کند و به همین دلیل نامزد جایزه امی و گلدن گلوب بهترین بازیگر مکمل زن شد. گرچه این فیلم در زمان اکران چندان توجه منتقدین را جلب نکرد، اما از زمان اکران تاکنون توانسته در بین مخاطبین جوان محبوبیت به دست آورد.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم زیبا که با پیروز شدن شخصیت منفی به پایان می‌رسد


8. رفته عزیزم رفته – Gone Baby Gone – 2007

اقتباس بن افلک از رمان “رفته عزیزم رفته” از دنیس لهان که کیسی الفک نقش پاتریک کنزی را ایفا می کند، یک کاراگاه که باید درباره پرونده ربوده شده یک دختر تحقیق کند. این فیلم یک تریلر جنایی درباره اخلاقیات در دنیای مدرن است. این فیلم یک اثر پر معنی، احساسی و جذاب است.

همچنین بخوانید: ۲۵ فیلم برتر ژانر تریلر (thriller) در تاریخ سینما


7. زندانیان – Prisoners – 2013

“ترس چنان تاثیری بر بدن ایجاد می کند که می تواند قربانی را فلج کند”. این فیلم از دنیس ویلنوو ترس از ناشناخته ها، مرزهای اخلاقی و تردید خوداگاه انسان را مورد بررسی قرار می دهد. لازم به ذکر است که این فیلم تن تان را به لرزه انداخته و شما را به وحشت می اندازد. با تماشای این فیلم با خودتان می گویید اگر این اتفاق برای من رخ دهد چه؟

همچنین بخوانید:


6. الدبوی – Oldboy – 2003

فرض کنید فردی بدون سهوا و ناخواسته بدترین درد دنیا را به شما هدیه داده باشد. چه کار می کنید؟ آیا او را بخشیده و به زندگی تان ادامه می دهید؟ یا اینکه باعث می شوید او هم عذاب بکشد و تا آخرین لحظه او را رها می کنید تا شکنجه ببیند؟

لی وو جین راه دوم را انتخاب کرده و انتقام خود را تا پانزده سال و پانزده روز به طول می انجامد تا یک اثر ترسناک و رعب انگیز پدید بیاید. در این اثر حماسی انتقام جویانه، یو-جی تائه نقش لی وو جین را برعهده دارد.

همچنین بخوانید: نگاهی به شاهکار 3گانه انتقام (هم‌دردی با آقای انتقام، اولدبوی، هم‌دردی با بانوی انتقام)


5. تمام پول‌های جهان – All The Money in the World – 2017

فیلمی به کارگردانی ریدلی اسکات درباره ربوده شدن جان پل گتی سوم، نوه یک تاجر موفق به نام جان پل گتی که زمانی ثروتمندترین مرد جهان بود. پس از اینکه پدربزرگ 16 ساله او اعلام می کند برای آزادی نوه اش حاضر نیست مبلغ درخواست شده را پرداخت کند، جستجوها برای یافتن او آغاز می شود. کارگردانی اسکات در کنار فضای تاریک و سیاه فیلم یک داستان زیبا در ژانر آدم ربایی پدید می آورد. کریستوفر پلامر، میشل ویلیامز و مارک والبرگ از جمله بازیگران این فیلم هستند که از این میان پلامر توانسته نقش جان پل را به زیبایی هرچه تمامتر ایفا کند.

این فیلم به دلیل تغییر بازیگران بسیار سروصدا کرد، زیرا استودیو پیش از اکران فیلم کوین اسپیسی را اخراج نمود و صحنه ها را مجددا با حضور پلامر ضبط کرد. زیرا اسپیسی که قرار بود نقش جان پل را ایفا کند، به تجاوز جنسی متهم شده بود. پلامر هم برای ایفای نقش گتی نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد.


4. بهشت و جهنم – High and Low – 1963

پسر یک صنعتگر ثروتمند ربوده می شود اما زمانی که متوجه می شود این پسر فرزند شوفرش است نه خودش، درباره مبلغ پول پرداختی بهانه می آورد. این فیلم این موضوع را نشان می دهد که انسان ها چگونه درباره جان یکدیگر ارزشگذاری می کنند. یک فیلم ملودرام اخلاقی که تنها کوروساوا می توانست آن را به زیبایی کارگردانی کند.

همچنین بخوانید: ۴۰ فیلم برتر ژاپنی در تاریخ سینما (بخش اول)


3. مخمل آبی – Blue Velvet – 1986

یک تریلر جنایی از دیوید لینچ درباره ماجراجویی مجرمان روانی. فیلم درباره درگیر شدن یک مرد با گروهی از خلافکاران است، از جمله خواننده یک کلوپ و گروهی از خلافکارهای روانی که فرزندش را ربوده اند. این فیلم یک تریلر رازآلود وهم آور است که با برداشتن لایه سطحی از زندگی آمریکایی ها خشونت، خفقان، جنایات، فساد و قاچاق مواد مخدر را نشان می دهد.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم پیچیده و گیج‌کننده تاریخ سینما که از یاد نخواهید برد!


2. فارگو – Fargo – 1996

بدون شک این اثر یک فیلم شاهکار از آب درآمده است. آیا فیلم های حماسی نوآر دهه 40 (شاهین مالت (The Maltese Falcon)، مرد سوم (The Third Man) و غیره) را یادتان است که با استفاده از نمایشی سیاه و تاریک شخصیت و داستان را برجسته می کردند؟ فارگو نیز به همان میزان موفقیت دست یافت، اما با رنگ سفید. داستان پیچیده است اما نه روایت نه، شرایط پیچیده هستند اما شخصیت ها نه. به همین دلیل به یک اثر موفق در ژانر تریلر-کمدی آدم ربایی تبدیل شده است.

همچنین بخوانید:


1. سکوت بره ها – The Silence of the Lambs – 1991

یکی از برترین تریلرهای ساخته شده که جوایز اسکار را درو کرد و البته شایسته هر کدام از آن ها و حتی بیشتر بود. بخش اعظم فیلم درباره بوفالو بیل است، یک قاتل سریالی که دختر سناتور آمریکا را دزدیده و می خواهد او را هم به قتل برساند. این فیلم توانسته مرز باریک میان ژانر وحشت و روان شناسانه را حقظ کند و اجرای آنتونی هاپکینز و جودی فاستر هم به زیبایی آن افزوده است.

همچنین بخوانید: بهترین ابر شرور ها و شخصیت‌های منفی در تاریخ سینما + تصاویر

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. سعیده

    شهریور 15, 1400

    فیلم میزری عالی بود. پر از هیجان و درام و تاثیر گذار

    پاسخ

  2. sia

    آذر 5, 1397

    البته در مورد سکوت بره ها با شما مخالفم. اگر ابتدا کتاب این فیلم رو بخونین فیلمش در نظرتون انقدر بزرگ جلوه نمیکنه.در مقابل اون کتاب این فیلم اصلا خوب نیست!

    پاسخ

    • م. در پاسخ به sia

      اردیبهشت 5, 1398

      کلا فیلمهایی که از روی کتابها ساخته می شن معمولا خیلی ضعیفتر و بدتر از کتابها در می آن و بیشتر جذابیت داستان توی کتاب رو از بین می برن مثل فیلمهای مربوط به کتابهای ارباب حلقه ها، هری پاتر، … که نقاط ضعف خیلی زیادی هم داشتن و توی بعضی جاها اصلا به داستان اصلی داخل کتاب وفادار هم نموندن. برای همین من شخصا اصلا خوشم نمی آد وقتی می شنوم کتابی داره تبدیل به فیلم هم میشه.

      پاسخ