11 مستند جذاب و الهام بخش که باید تماشا کنید

مستندهای بزرگ اغلب الهام بخش و بحث برانگیز بوده و چیز جدیدی درباره جهان را به ما می آموزند که بسیار تاثیرگذار و مفید است. در این مقاله 11 مستند الهام بخش را معرفی کرده ایم که باید آنها را در زندگی تان تماشا کنید. در ادامه با پروشات همراه باشید.


این یک فیلم نیست – This is Not a Film – 2011

جعفر پناهی از سال 2010 ممنوع الکار است و در حبس خانگی به سر می برد. او که از اسارت خانگی خسته شده به همراه دوست فیلمسازش مجتبی میرطهماسب از زندگی روزمره اش فیلم می گیرد. نتیجه کار یک اثر تاثیرگذار از وضعیت سیاسی کشور است. این فیلم در فلش و به همراه کیک به خارج از کشور برده شد و در فستیوال فیلم کن به نمایش درآمد. اگر می خواهید آثار بیشتری از او را تماشا کنید، “تاکسی” (2015) نیز اثر خوبی است.

همچنین بخوانید: ۱۰ مستند خارق العاده سینما که احتمالا تاکنون ندیده اید


پادشاه کنگ – The King of Kong: Fistful of Quarters – 2007

این مستند سث گوردون زندگی استیو را نمایش می دهد، یک معلم دبیرستانی شیرین اما بدشانس و برایان خودخواه و متکبر، قهرمان دانکی کنگ. هنگامی که استیو متوجه می شود برایان در این بازی یک استعداد است و او را دنبال می کند، برایان حس می کند به چالش دعوت شده است. اگر تا به حال در چنین بازی هایی شرکت کرده اید، پس این فیلم را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: معرفی 10 مستند جذاب و دیدنی درباره اعتیاد به مواد مخدر


آب – Water – 2006

“آب: معمای بزرگ” از آناستازیا پوپووا، در ابتدا برای تلویزیون روسیه ساخته شد. پوپووا بر آب و مفهوم فرهنگی آن تمرکز می کند. این فیلم از دانشمندان و رهبران سه مذهب ابراهیمی الهام می گیرید. چه فرد معتقدی باشید چه نباشید، این مستند در 87 دقیقه شما را سرگرم نگه می دارد.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین مستندها درباره طبیعت که دید شما را به جهان تغییر خواهند داد


رلیجلس – Religulous – 2008

بیل ماهر کمدین و منتقد آمریکایی با سفری در جهان به مکان های مذهبی می رود تا با معتقدین و طرز تفکر آنان آشنا شود. در زمان فیلمبرداری این مستند، بیل ماهر پروژه را به “ماجراجویی روحی” نامگذاری کرد، تا محاسبه های لازم انجام شود. این مستند معتقدین، سیستم ها و مکان های مذهبی را به چالش می کشد تا قدرت بیشتری به دست آورد. این فیلم توسط لری چارلز کارگردانی شد، کسی که آثارش بحث برانگیز است و به همراه ساشا بارون سه فیلم ساخت.

همچنین بخوانید: 20 مستند برتر سینما با موضوع جنایت های واقعی


نظریه سوئدی عشق – The Swedish Theory of Love – 2015

هرساله شاخص کیفیت زندگی در سوئد افزایش می یابد، اما کیفیت روانی چطور؟ اریک گاندینی، مستندساز سوئدی-ایتالیایی به مسئل روحی جامعه سوئد می پردازد. این فیلم نقاط خیره کننده ای دارد: این که سوئد بیشترین تعداد ساکنین تنها را داشته که یک چهارم از آنها بدون وجود خانواده و دوستانشان در بیمارستان فوت می کنند. مستند گاندینی که سیاست های اجتماعی سوئد را نشان می دهد، بر تنهاترین کشور جهان دست می گذارد.

همچنین بخوانید: 10 مستند برتر سال 2018 که شما را میخکوب میکند


بیشتر از عسل – More Than Honey – 2012

کارگردان سوییسی مارکوس ایمهوف به دنیای زنبورها که یکی از نظام های پیچیده است وارد می شود. این مستند درباره کاهش تعداد زنبورهای عسل تحقیق کرده و از کلنی زنبورهای سوئیس، کالیفرنیا، استرالیا و چین دیدن می کند. این مستند حقایق خیره کننده و تکان دهنده ای که زنبورها را به چالش کشیده نشان داده و به دنیای این موجودات سفر خیره کننده ای دارد. این مستند ورود رسمی سوییس به آکادمی اسکار هشتاد و ششم بود.

همچنین بخوانید: 10 مستند علمی فوق‌العاده زیبا درباره جهانی که در آن زندگی می‌کنیم


جریان زندگی – Steam of Life – 2010

این مستند به مردان فنلاند می پردازد که نگرانی ها، ترس ها و دلایل شاد بودن در شرایط مختلف را نشان می دهد. این فیلم جوناس برنهال و میکا هوتاکاینن تصاویر زیبا از روستاهای فنلاند را نشان می دهد. این مستند ورود رسمی فنلاند به آکادمی اسکار هشتاد و سوم بود.

همچنین بخوانید: 20 مستندی که زندگی‌تان را دگرگون می‌سازد


فیلم آمریکایی – American Movie – 1999

یک فیلم کلاسیک درباره تهیه یک فیلم ترسناک واقعی از مارک برشارت فیلمساز. ما او را در حالی میبینیم که حین اتمام فیلم بلند خود به نام “جادوگر” (Coven) به مشکلات مالی دچار شده و اغلب عوامل فیلم دوستان و خانواده او هستند. کریس اسمیت کارگردان جایزه هیئت داوران بخش مستند در فستیوال فیلم ساندس را دریافت کرد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی که می تواند الهام بخش شما باشد


عمل قتل – The Act of Killing – 2013

قتل عام اندونزی در سال های 1965-1966 به یک مستند دیدنی و تفکربرانگیز تبدیل شد. یک گانگستر اسبق که رهبر جوخه مرگ اندونزی است، حدود یک میلیون تن را به قتل رساند و انور کنگو و دوستانش وقایع 50 سال پیش را به تصویر می کشند. این مستند جاشوا اوپنهامر یک اثر قوی و شوکه کننده است که با نقدهای مثبت جهانی مواجه شد و دولت اندونزی هم از آن استقبال کرد.

همچنین بخوانید: ۱۱ فیلم برتر سینما با موضوع دزدان دریایی


مردی روی سیم – Man on Wire – 2013

این مستند از جیمز مارش به داستان فیلیپ پتیت و بندبازی غیرقانونی او در سال 1974 می پردازد، زیرا او بین برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی نیویورک بندبازی کرد. مارش کارگردان با داستان جذاب او یک فیلم ساخت. خوشبختانه او پتیت را در این اثر شرکت داد. این مستند در ژانویه 2008 در فستیوال فیلم ساندنس جایزه هیئت داوران را دریافت کرد و در هشتاد و یکمین مراسم اسکار جایزه بهترین مستند را به دست آورد.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۴۰ فیلم مستقل برتر تاریخ سینمای جهان


در جستجوی شوگرمن – Searching for Sugar Man – 2012

این لیست بدون رودریگز کامل نمی شود. این مستند به کارگردانی مالک بنجلول به دو طرفدار اهل کیپ تاون می پردازد که می خواهند بدانند چه بر سر این موزیسین آمده است. آیا او واقعا روی صحنه خودکشی کرد؟ رودریگز به نماد آزادی و تغییر در اوایل دهه 90 آفریقای جنوبی بدل شد، جایی که نیم میلیون از آلبوم هایش فروخته شد، درحالی که در زادگاهش ایالات متحده ناشناخته بود.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره زندگی موسیقی دان ها


امیدواریم از مطالعه ی این مقاله لذت برده باشید، منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. Petros

    شهریور 15, 1398

    خانم باقری لطفا برای man on wire تصویری از خود مستند بگذارید نه عکسی از فیلم the walk
    کاور این مقاله هم به تبع بایستی عوض شه

    پاسخ

    • عباس در پاسخ به Petros

      شهریور 15, 1398

      سلام پتروس جان،
      تصویر اصلاح شد،
      ممنون بابت فیدبک

      پاسخ

      • Petros در پاسخ به عباس

        شهریور 15, 1398

        ممنون عباس جان…
        مرسی پروشات…

        پاسخ