۱۱ فیلم برتر سینما با موضوع دزدان دریایی

در دریایی آرام، با موجهایی که به آرامی بهم کوبیده می شوند، کشتی ای در مسیرش در حال حرکت است. خدمه شاد آن آواز می خوانند و مشغول دست انداختن یکدیگرند. ناگهان، گلوله توپی به سمت کشتی شلیک می شود و درحالی که همه خدمه در حال فرار کردن هستند، منفجر می شود. افراد باقیمانده در حال جنگ با دشمن هستند که با دیدن “جولی راج” همه سرجایشان میخکوب می شوند. هر چه نباشد این کشتی متعلق به دزدان دریایی است!

ژانر فیلم هایی با موضوع دزدان دریایی، در دوران اولیه هالیوود ژانر خشنی بود چرا که این ژانر ضمیمه ای از فیلم های پرزرق و برق محسوب می شد. شخصیت مردی که به فقرا کمک می کند و برای نجات جان دوشیزه با دشمنی بزرگ و کاریکاتوری می جنگد تماشایی بود. با گذر زمان، این ژانر به آرامی جذابیت خود را از دست داد و هالیوود دست از ساخت آنها کشید. اما بعد از آن “دزدان دریایی کاراییب” ساخته شد و همه چیز تغییر کرد. در اینجا ما برایتان لیستی از برترین فیلم ها با این موضوع را جمع آوری کردیم. بخوانید و لذت ببرید! با پروشات همراه باشید.


11. عروس شاهزاده ‒ The Princess Bride ‒ 1987

“عروس شاهزاده” به عنوان یکی از بهترین فیلم ها در ژانر فانتزی/کمدی در نظر گرفته می شود و یکی از سرگرم کننده ترین داستان های شاه و پری است. در داستان این فیلم، شخصیت اصلی “وزلی” سفری هیجان انگیز برای نجات جان عشق زندگیش “پرنسس باترکاپ” را آغاز می کند تا او از دست دزد دریایی شرور “رابرتز” که به خاطر ارزش قائل نبودن به زندگی انسانها بدنام است، نجات دهد. به طور کلی، این فیلم سفری سرگرم کننده است که آهنگی دوست داشتنی دارد و شما را به فیلم جذب می کند. شیوه ای که با آن عناصر رمانتیک، کمدی و فانتزی را مخلوط می کند، شگفت انگیز است. و مهمتر از همه، روایی که “راب راینر” کارگردان این داستان، به آن می دهد، آن را به تجربه ای منحصر به فرد تبدیل می کند. چون  صراحتا چنین داستانی که قطعا کلیشه‌ای به نظر می‌رسد، با یک رویکرد معمولی ممکن بود کاملا نابود شود. عروس شاهزاده بی شک یکی از فیلم های خوب دهه 80 بوده و یکی از بهترین کارهای راب راینر است که لایق عشق بیشتری از سوی مخاطب می باشد.

همچنین بخوانید: 20 فیلم برتر تاریخ درباره بردگی


10. دزدان دریایی ‒ Pirates ‒  1986

تصور کنید. یک دزد دریایی پا چنگکی، به دنبال تخت شاهی از جنس طلای ازتک است،  اولین رفیقش که عاشق زنی شده او را همراهی می کند. “دزدان دریایی” ساخته “رومن پولانسکی” به طور کلی میتوانست کار موفقی باشد، موافق نیستید؟ “والتر متیو” در نقش کاپیتان رد تلاش می کند تا به یکی از افراد معروف جهان تبدیل شود. این فیلم توسط تمام تماشاگرانش به باد انتقاد گرفته شد. این کار یکی از شکست های پولانسکی بوده است، تنها خوبی این فیلم امتیاز تماشایی آن در گالئون نپتون بوده است، که در حال حاضر در بندر جنوا ایتالیا در معرض نمایش است. طی سالها این فیلم بخاطر طنز عجیب و غریب بین دزدان دریایی، طرفدارانی پیدا کرده است.

شاید چیزی که درست پیش نرفت، رویکرد پولانسکی به این ژانر بوده است. چشم انداز این فیلم مشخص نیست، گویی پولانسکی در جاه طلبی های خود گم شده است. یقینا این فیلم در دستان کارگردانی کاربلدتر میتوانست به اثری فوق العاده تبدیل شود. اینکار فقط مناسب پولانسکی نبود. با این حال نکات مثبتی هم در آن وجود دارد. فضای بسیار عجیب و غریبی دارد که باعث می شود ظاهر متمایزی داشته باشد، اگرچه چشم انداز آن کاملا تحقق نیافته است. حالا با نگاه کردن به این فیلم متوجه تاثیر آن بر “دزدان دریایی کارائیب” می شویم.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع هولوکاست


9. دزد دریایی‒ The Buccaneer ‒ 1958

در داستانی کاملا تخیلی از جنگ 1812 ژنرال “اندرو جکسون” گروه کوچکش را آماده می کند تا از نیواورلئان در برابر انگلیسی ها دفاع کنند. اما چیزی نمانده تا 1200 سرباز او از 16000 سربازان انگلیسی شکست بخورند، و نتیجه جنگ این است که توسط آخرین دزد دریایی آن زمان، “جین لافیت” انتخاب شوند. او قلبش برای آمریکا می تپد اما دولت از او متنفر است. برای نجات سرزمین مادری عزیزشان، اتحادی ناخوشایند بین ژنرال و دزدان دریایی شکل می‌گیرد. این فیلم اقتباسی از فیلمی با همین نام ساخته “کیسل بی دمیل”  در سال 1938 بوده است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های تاریخ سینما با پایان باز


8. پیتر پن‒ Peter Pan ‒ 2003

هیچ بحثی از دزدان دریایی نمی‌تواند بدون اشاره به پسری که هرگز بزرگ نمیشود و دشمن نابکارش کاپیتان هوک است، کامل شود. “پیتر پن” بر اساس نمایشنامه نوشته “جی ام بری”، داستان و ماجراجویی های پسری در ناکجاآباد را روایت می کند. اگر چه اصل داستان حول پیتر پن می چرخد، اما این کاپیتان هوک یک دست آدمکش است که توجه ها را به خود جلب می کند. هوک از پیتر متنفر است چون پیتر، یکی از دست های او را قطع کرد و به یک کروکودیل داد تا آن را بخورد و حالا هوک از هر فرصتی استفاده می کند تا به او آسیب رساند. “جیسون ایزاک” قبل از اینکه “لوئیس مالفوی” شود  نقش کاپیتان را بازی کرد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های جنایی در تاریخ سینما


7. دزد دریایی سرخ پوش‒ Crimson Pirate ‒ 1952

قبل از اینکه “برت لنکستر” نقش جدی بازی کند، از حرکات و توانایی های آکروباتیک خود در “دزد دریایی سرخ پوش” استفاده کرد تا نقشی ماجراجویانه و دلیرانه را با نام “کاپیتان والو” بازی کند. دزد دریایی سرخ پوش، داستان دلنشینی از یک دزد دریایی درستکار است که در حمایت از مردم جزیره کبرا به پا می خیزد تا دشمن دیرینه آنها را شکست دهد. درحالی که دزدان دریایی که در این فیلم ظاهر شدند کمی قدیمی هستند و به غارتگری اعتقاد دارند، اما با حرکات آکروباتیک و دلقک بازی های آنان فیلم سرگرم کننده ای برای شما خواهد بود.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های خون آشامی عاشقانه در تاریخ سینما


6. جزیره گنج‒ Treasure Island ‒ 1950

همه ما شاهکار “رابرت لوئیس استیونسون” را وقتی کوچک بودیم خوانده ایم و از “لانگ سیلور” پاچنگکی واهمه داشتیم. لانگ جان سیلور با طوطی سخنگوی خود یک از مکارترین و مشهورترین دزدان دریایی دنیا است. درحالی که لانگ سیلور به دنبال گنج گمشده است، سوالی که همیشه خوانندگان و بینندگان را مجذوب خود کرده ‌است، پویایی بین او و “جیم هاوکینز” است. با اینکه از این پسر به عنوان گروگان در نقشه اش استفاده می کند، به نظر می رسد که کمی با او دلرحم است. با این وجود، جزیره گنج یکی از بهترین فیلم‌ها با موضوع دزدان دریایی است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های عاشقانه غم انگیز در تاریخ سینما


5. احمق ها‒ The Goonies ‒ 1985

گروهی بچه که اسم خودشان را “احمق ها” گذاشته اند، ماجراجویی بی پایان برای پیدا کردن گنج گمشده ویلی یک چشم را شروع می کنند. خب از لحاظ فنی این فیلم به خودی خود درباره دزدان دریایی نیست، اما سیر فیلم و روبرو شدن احمق ها با “فراتلیس” شرور شما را به یاد فیلم هایی درباره دزدان دریایی کلاسیک می اندازد. در پایان، دزدان دریایی احمق ها را وادار می کنند چشم بسته روی تخته کشتی راه بروند! احمق ها فیلمی است پر از گنج، تله های انفجاری، اسکلت مردگان و کشتی های مخفی دزدان دریایی بوده و برای عاشقان ماجراجویی بسیار مناسب است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های کوتاه در تاریخ سینما که ذهن مخاطب را تکان می‌دهند


4. شاهین دریا‒ The Sea Hawk ‒  1940

“ارول فلین” در”شاهین دریا” به عنوان  یک دزد دریایی به همراه دیگر دزدان دریایی، کشتی های اسپانیایی را برای پیدا کردن طلا غارت می کنند، این فیلم یک افسانه کلاسیک از دزدان دریایی است. این فیلم با چاشنی وطن پرستی، رقابت قدیمی بین اسپانیا و انگلیس را به تصویر می کشد. میتوانید شباهت های زیادی میان نقش منفی “شاه فیلیپ دوم” شاه اسپانیا، و آدولف هیتلر پیدا کنید گویی که انگار این شخصیت مدلی از هیتلر در دوران جنگ جهانی دوم است.

همچنین بخوانید: 12 فیلم تاریخی که ازنظر تاریخی درست نبودند


3. کاپیتان بلاد‒ Captain Blood ‒ 1935

این فیلم با اقتباس از رمان نوشته “رافائل سباتینی”، “ارول فلین” را مورد توجه قرار داد و او را به عنوان یک ستاره در هالیوود معرفی کرد. پیتر بلاد پزشک به دلیل درمان شورشیان دستگیر شده و به عنوان برده به کارائیب تبعید می شود. پس از فرار از چنگال انگلیسی ها او گروهی از دریانوردان را رهبری می کند و آنها تبدیل به دزدان دریایی می شوند و سپس او نام کاپیتان بلاد را برای خود بر می گزیند. تصویر درهم شکسته و کبود اما مستحکم یک مرد خوب که توسط سیستم مورد ظلم قرار گرفته بود، عمیقا مورد توجه حضار قرار گرفت. این فیلم بسیار موفق بود و به نقطه عطفی برای برادران وارنر تبدیل شد.

همچنین بخوانید: 101 فیلمی که هر کسی باید در زندگی اش تماشا کند (بخش سوم)


2. کاپیتان فیلیپس‒ Captain Phillips ‒ 2013

“کاپیتان فیلیپس” یکی از نادرترین فیلم ها در دوران اخیر با تمرکز بر تهدید رو به رشد دزدان دریایی سومالی در اقیانوس هند است که بسیار تماشایی است. این فیلم که بر اساس واقعیت ساخته شده داستان ربوده شدن کشتی “مارسک آلاباما” توسط دزدان دریایی سومالی در سال 2009 را نقل می کند که در آن کاپیتان کشتی با بازی درخشان “تام هنکس”  گروگان گرفته می شود. فیلم سختی ها و مخاطراتی که خدمه کشتی و ملوانان در آن شرایط دشوار مواجه هستند را به خوبی به تصویر می کشد. پس از انتشار آن، بحث و جدل های زیادی آغاز شد و خدمه واقعی کشتی صحت و اعتبار فیلم را زیر سوال بردند. اما با همه این گفته ها، این فیلم وجهه خود را به عنوان یک فیلم هیجان‌انگیز جذاب به خوبی حفظ کرد و نامزد شش جایزه آکادمی از جمله جایزه بهترین فیلم سنیما شد.

کاپیتان فیلیپس بی شک یکی از بهترین فیلم های هیجان انگیز این دهه است. ممکن است بهترین و زیباترین فیلمی که تا به حال دیده اید نباشد، اما قطعا جذاب است و داستانی را بازگو می‌کند که شایسته ‌است به طور جدی بیان شود. چیزی که از همه بیشتر در این فیلم تاثیرگذار است، این است که چطور همه چیز را مستقیما بیان می کند. فیلم های هیجان انگیز معمولا شامل صحنه های پیچیده ای می شوند که ارزش چندانی به داستان اضافه نمی کنند. اما کاپیتان فیلیپس همه چیز را ساده می کند و در طول 134 دقیقه فیلم متمرکز می ماند. صحنه ها به طرز درخشانی تصویربرداری شده اند و ما به خوبی میتوانیم تنش موجود را احساس کنیم. حس ملموسی از ترس وجود دارد که این فیلم را فرا گرفته است که جلوتر با بازی فوق العاده “بارخد عبدی” بازیگر نقش “ابدوالی موس” رهبر دزدان دریایی، افزایش می یابد. فیلمنامه بسیار خوش ساخت است و شخصیت های آن به خوبی نوشته شده اند. ما به عنوان بیننده قادر هستیم که با این مردان همدلی کنیم و انسان را از نمای شیطانی اش تماشا کنیم.

هم عبدی و هم هنکس نقش مهمی در نشان دادن آن وحشت و تنش فیلم دارند. هنکس برای به تصویر کشیدن نقش های قهرمانانه محبوب است، او مرد خوب سینمای آمریکا نام دارد. اما در کاپیتان فیلیپس او نقشی واقع گرایانه تر دارد و خود را جای مردی معمولی قرار می دهد که برای محافظت از افراد خود نیاز به انجام کاری خارق‌العاده دارد. در صحنه آخر که او درهم می شکند، درحالی که پزشکان او را معاینه می کنند، باید یکی از بهترین بازی هایی باشد که تا به حال دیده ام. زمانی که او سعی می کند با این حقیقت که از آن شرایط شکنجه وار جان سالم بدر برده است، کنار بیاید، میتوانید ناباوری و شوک را در چشمان او ببینید. گاهی اوقات ساده ‌ترین چیزها می ‌تواند سخت ‌ترین کارها باشند، و این دقیقاً همان کاری است که هنکس در اینجا انجام داده است. در این صحنه کار او این است که شخصیتش را قابل باور و انسانی نشان دهد و او اینکار را به طور شگفت انگیزی راحت انجام می دهد. حقیقا این اجرای او یکی از بهترین اجراهای او در این دهه است که دست کم گرفته شده است.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تام هنکس که باید تماشا کنید


1. دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه‒ Pirates Of The Caribbean: Curse of the Black Pearl ‒ 2003

و در آخر، شما را با ولیعهد دزدان دریایی کاپیتان “جک اسپارو” آشنا میکنیم. او شوخ طبع و پر زرق و برق است و استعداد زیادی دارد. او بیشتر وقتها به دردسر میفتد اما خیلی زود با استفاده از هوش بی همتایش از آن دردسر خارج می شود. هیچکس دیگری هم هست که از چنین لغتهای عجیب و غریبی استفاده کند؟ پس از “جزیره Cutthroat” تبدیل به اصلی ترین دزدان دریایی شد، قبل از اینکه کسی شروع به ساخت فیلم با موضوع دزدان دریاییکند، هالیوود در آرامشی طولانی بسر می برد.و بعد “دزدان دریایی کارائیب” ساخته شد. این فیلم ادغامی قوی از ژانر تخیلی، قهرمانان شگفت انگیز، ژانر ترسناک، و کمدی اشتباهات است و تبدیل به یکی از بهترین و موفق ترین فیلم های دنیا شد. “جانی دپ” در نقش جک اسپارو اعتبار زیادی به دست آورد. همچنین اجرای زیبای “جفری راش”، “اورلندو بلوم” و “کیرا نایتلی” باعث شد در سری های بعدی حضور یابند.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه دزدان دریایی کارائیب (Pirates of the Caribbean)


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم