بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره زندگی موسیقی دان ها

موسیقی حرفه آسانی نیست زیرا موسیقی دان ها ها برای ضبط یک آهنگ باید بارها تمرین کنند تا سرانجام شناخته شده و به جایگاهی برسند. اما آن دسته ای که در اوج باشند همانند خدا پرستش شده و درنتیجه درباره شان فیلم هایی ساخته می شود. در این فیلم سینما و موسیقی در کنار هم قرار گرفته و به زندگی یک ستاره یا یک ژانر موسیقی پرداخته می شود. در اینجا برترین فیلم های ساخته شده درباره موسیقی دان های مشهور را به شما معرفی می کنیم. بسیاری از این فیلم ها درباره موسیقی دان های کلاسیک هستند، با این حال برخی از آن ها به موسیقی دان های جاز، گروه های موسیقی و راک هم می پردازند. با پروشات همراه باشید.


12. عشق و بخشش – Love & Mercy – 2014

فیلمی درباره برایان ویلسون از گروه Beach Boys که حس خوبی به شما می بخشد. عنوان فیلم از آهنگ سال 1988 برایان گرفته شده و داستان هم سال های 1960 تا 1980 را شامل می شود که پل دانو نقش او در سال های 60 و جان کیوسک نقش او در سال های 80 را ایفا می کند. فیلم درباره سردردهای دردناک او و درمانش است که در زمان همکاری اش با گروه رخ می داد. گرچه این فیلم با تحسین طرفداران این گروه مواجه شد اما تلاش های بی وقفه آهنگسازی را نشان می دهد که آنچنان که سزاوار بود مورد توجه قرار نگرفت.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر زک افران که باید ببینید


11. سید و نانسی – Sid and Nancy – 1986

فیلمی به کارگردانی الکس کاکس، درباره زندگی سید ویشس، نوازنده باس گروه Sex Pistols که به دلیل اعتیاد به هروئین شهرت داشت. گری الدمن در نقش سید و کلوئه وب در نقش نانسی اسپانگن معشوقه او حضور یافت که هروئین زندگی هردویشان را نابود کرد. این فیلم به زندگی سید، از زمان فعالیت در گروه تا مرگ می پردازد، اینکه گروه چگونه از هم پاشید و رفتارهای سید با گذر از هروئین به متامفتامین و داروهای مخدر دیگر، بدتر شد. این فیلم به جنبه تاریک زندگی موسیقی دان ها می پردازد، جنبه ای که با موسیقی پانک مرتبط به نظر می رسد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های جورج کلونی که می توان چندبار تماشا کرد


10. بلند کاملا بلند: فیلمی درباره پیکسیز – Loud Quite Loud: A Film About the Pixies – 2006

این فیلم ده سال پس از فروپاشی گروه در تور 04 ساخته شد. سبک مستندگونه فیلم باعث می شود به فعالیت های گروه و جدایی آن در تور نگاه دقیقی صورت گیرد. گرچه اعضای گروه باهم چندان بد نیستند اما قصد نزدیک شدن به هم را ندارند و فیلم نشان می دهد که نباید منتظر دیدن مجدد گروه باشیم. با این حال، حرفه ای بودن گروه و علاقه طرفداران این فیلم را به یک فیلم دیدنی تبدیل می کند.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تام هنکس که باید تماشا کنید


9. پرونده سفید – Soaked In Bleach – 2015

یک درام مستندگونه درباره آخرین روزهای کرت کوبین تا روز خودکشی که از زبان تام گرانت، کارآگاه استخدام شده توسط کورتنی بازگو می شود. این فیلم به خوبی توانسته آخرین روزها را نشان داده و با ادغام مصاحبه های حقیقی آن را واقعی جلوه دهد. عنوان فیلم از آهنگ Come As You Are کوبین الهام گرفته و به پذیرش اشاره دارد و فیلم می خواهد به این نتیجه برسد که مرگ کوبین خودکشی نبوده است. یک نگاه زیبا به زندگی یک ترانه سرای ابزورد و رهبر نیروانا که اگر طرفدار گروه هستید باید تماشا کنید.

همچنین بخوانید: 10 فیلم پیشنهادی از ژانر های مختلف که می توانید آخر هفته تماشا کنید + تریلر


8. زاده شده برای افسردگی – Born to be Blue – 2015

ایثن هاک  در این فیلم حضور داشته و نقش چت بیکر را ایفا می کند. قسمت اعظم فیلم به زندگی بیکر می پردازد اما ماجراهای دیگری هم دیده می شود. با دیدن این فیلم با زندگی یکی از بهترین موسیقی دان های جاز جهان اشنا شده و می دانید با چه زنانی ارتباط داشته، چه کودکی دشواری داشته و زندگی اش چگونه بوده است.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع کوری (نابینایی)


7. مستقیم از کامپتن – Straight Outta Compton – 2015

سال 2015 از نظر ساخت فیلم های مرتبط با موسیقی سال خوبی بوده است و بهترین آن همین فیلم بود که به گروه گانگستری رپ NWA می پردازد. این فیلم به فعالیت های گروه و پیش زمینه ای که از آن آمدند تا بر عرصه موسیقی تاثیر بگذارند، می پردازد. یک فیلم زیبا حضور ستاره هایی چون دکتر دره و آیس کیوب، که به یکی از برترین فیلم ها درباره آر اند بی و هیپ هاپ بدل شد.

همچنین بخوانید: 8 فیلم برتر ایمی آدامز که باید تماشا کنید


6. هشت مایل – 8 Mile – 2002

عنوان فیلم از جاده هشت مایل گرفته شده که یک محله سفیدپوست را به یک محله سیاهپوست متصل می کند. فیلم به کودکی جیمی اسمیت می پردازد، جوانی از میشیگان که بر ژانر هیپ هاپ، که در اختیار سیاهپوستان بود، تسلط پیدا می کند. فیلمی درباره تلاش ها، مشکلات خانوادگی و گذشته امینم و ترانه هایش که به یک اثر شاهکار درباره موسیقی بدل شد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع سونامی (Tsunami)


5. آمادئوس – Amadeus – 1984

فیلمی درباره یکی از بزرگ ترین آهنگ سازهای تاریخ، ولفگانگ آمادئوس موتسارت، که میلوش فورمن کارگردانی آن را برعهده دارد. فیلم به اقامت موتسارت در وین و رقابت او با سالیری می پردازد. این اثر با تمرکز بر موسیقی موتسارت و نشان دادن فضای اواخر قرن 18 به کمک طراحی زیبا، به یکی از بهترین فیلم ها درباره موسیقی تبدیل شده است. تماشاگران هم از جلوه های بصری فیلم لذت خواهند برد هم از جلوه های صوتی.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر تاریخ سینما با محوریت جنگ ویتنام


4. من آنجا نیستم – I’m Not There – 2007

یک فیلم به کارگردانی تاد هینز که با نگاهی خاص بر یکی از متفاوت ترین چهره های موسیقی، رابرت زیمرمن یا همان باب دیلن، تمرکز می کند. روایت غیر خطی و حضور ستارگانی چون کیت بلانشت، هیث لجر و کریستین بیل، از جمله ویژگی های این فیلم است. تمام آن ها یک شخصیت را نشان می دهند و چهره های متفاوت دیلن هستند که در اجتماع نشان داد. یک فیلم زیبا که باعث می شود بیشتر در موسیقی او غرق شوید و او را بهتر بشناسید.

همچنین بخوانید: نگاهی به بهترین فیلم های مارک والبرگ (بازیگر)


3. دورز – The Doors – 1991

فیلمی به کرگردانی الیور استون که همانطور که حدس میزنید به گروه دورز می پردازد. داستان فیلم بیشتر بر خواننده اصلی و ترانه سرای گروه، جیم موریسیون، شاعری که جهان را شیفته خود کرد، می پردازد. این فیلم استون با بازی وال کیلمر بیشتر بر سبک زندگی کلی مورسیون می پردازد نه جزئیات. گرچه این فیلم با واکنش های متفاوت رو به رو شد اما یکی از بهترین فیلم های عرصه موسیقی است که با نگاه خاصی به این شاعر می پردازد.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های راسل کرو


2. سربه ‌راه باش – Walk The Line – 2005

فیلمی درباره جانی کش که عنوان خود را براساس آهنگ معروف او انتخاب کرده است و بیشتر به جنبه های تاریک زندگی او می پردازد. داستان درباره رابطه جانی کش و جون کارتر و عشق او با وجود مواد مخدر و مشکلات، است. یک فیلم زیبا درباره موسیقی آن زمان و شهرت کش در کنار جری لی لوئیس یا الویس. این فیلم آهنگ های زیبایی داشته و واکین فینیکس و ریس ویترسپون در آن هنرنمایی می کنند.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم برتر سینما با موضوع هک و امنیت سایبری


1. شب ‌زنده ‌داری با بزن و بکوب – A Hard Day’s Night – 1964

یکی از زیباترین فیلم ها درباره موسیقی با حضور جان، پل، جرج و رینگو در نقش خودشان در روزهای اوج گروه بیتلز. این فیلم چند روز از زندگی این گروه و فعالیت هایشان در ارتباط با طرفداران، برنامه ریزی کنسرت ها و مشکلات شان را نشان می دهد. یک فیلم زیبا با سبک بریتانیایی که با موفقیت هنری و تجاری رو به رو شد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر لهستانی در تاریخ فیلم سازی این کشور


آیتم آخر: راپسودی بوهمی – Bohemian Rhapsody

راپسودی بوهمی، فیلمی درباره خواننده افسانه ای گروه کوئین یعنی فردی مرکوری است. این فیلم که در سال 2018 اکران شد توانست نظرات بسیاری از مخاطبین را به خود جلب کند و بسیار موفق ظاهر شود. در این فیلم که کارگردانی آن بر عهده برایان سینگر (سازنده آثاری چون مردان ایکس، مضنونین همیشگی، والکیری و …)  بوده است، “رامی ملک” نقش فردی مرکوری را ایفا نموده.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. کورش مجرب

    اردیبهشت 29, 1401

    کرت کوبین یه ترانه سرای ابزورد نبود.

    پاسخ

  2. علیرضا

    شهریور 1, 1400

    پس Devil’s violinist چی؟

    پاسخ