لیست بهترین فیلم‌های مستقل تاریخ سینما؛ 40 اثر ارزشمند که نباید از دست بدهید

در کنار فیلم‌های پرهزینه که با بودجه‌های سنگینی ساخته می‌شوند، فیلم‌های مستقلی وجود دارند که با بودجه ناچیز ساخته و توزیع می‌شوند. اما باید بدانید گاهی این فیلم‌های مستقل از فیلم‌های دیگر بهتر هستند. در اینجا 40 فیلم مستقل برتر سینمای جهان را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


1. زیبایی آمریکایی – 1999 – American Beauty

“تصور نمی کنم از عادی بودن هم چیز بدتری وجود داشته باشد.” – آنجلا

زیبایی آمریکایی یکی از برترین فیلم های دهه 90 بود. سام مندس کارگردان تلاش های پدری به نام لستر برنهام را نشان می دهد که در آشفته بازار میانسالی دست و پا میزند. دخترش جین برای اولین بار عاشق شده و بهترین دوستش آنجلای زیبا و تنها، با بازی خیره کننده منا سواری، نیز مقابل او ظاهر می شود. هنگامی که همه چیز ویران می شود، شخصیت ها و تماشاگران متوجه می شوند زیبایی در چیزهای کوچک وجود دارد.

همچنین بخوانید: معرفی 15 فیلم جذاب و دیدنی شبیه زیبایی آمریکایی (American Beauty)


2. کلوپ صبحانه – 1985 – The Breakfast Club

“هنگامی که بزرگ میشوی، قلبت میمیرد.” – آلیسون

یک کلاسیک دهه هشتادی درباره پنج دوست دبیرستانی کاملا متفاوت که باید یک شنبه را کاملا باهم سپری کنند. در این زمان متوجه می شوند با وجود تمام تفاوت ها می توانند عمیقا باهم ارتباط برقرار کنند. تمام پنج دانش آموز اجرای زیبایی داشته و گرچه شخصیت شان در ابتدا کلیشه است، اما بعد انسانی تر می شود. هر تماشاگر و با هر سن و سالی می تواند با این شخصیت ها ارتباط برقرار کند.


3. مزایای گوشه‌گیر بودن – 2012 – The Perks of Being a Wallflower

“ما عشقی را که تصور می کنیم سزاوار آن هستیم دریافت خواهیم کرد.” – چارلی

یک فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام درباره شخصیت بی ثباتی به نام چارلی که سال اول دبیرستان است. او به زودی با دختری زیبا به نام سام و برادر ناتنی همجنسگرایش پاتریک دوست می شود. آنها به چارلی می آموزند که لذت بردن از زندگی و فراموش کردن مشکلات برای مدتی اشکال ندارد. لوگان لرمن و اما واتسون در این فیلم نقش آفرینی می کنند و با تماشای آن نه تنها برای مدتی مشکلات را فراموش می کنید، بلکه درباره موسیقی و دوستی نیز چیزهای زیادی یاد می گیرید.


4. دختر کارخانه‌ای – 2006 – Factory Girl

“هربار که ازدواج کرده جدا شده و هربار بهترین آرزوها را دارد.” – ادی

این فیلم مستقل زندگی نماد مد و الهام بخش اندی وارهول یعنی ادی سجویک را نشان می دهد. ادی به نیویورک سفر کرده و در کارخانه معروف وارهول که هنر، عشق و شهوت دست به دست هم می دهند، کار می کند. فیلم شخصیت ادی و سقوط او را به شیوه ای نشان می دهد که تا آخرین لحظه میخکوب می شوید.

همچنین بخوانید: برترین فیلم های عاشقانه تاریخ سینما با موضوع عشق یک طرفه


5. پروژه جادوگر بلر – 1999 – The Blair Witch Project

“در این فیلم همینطور نیست، نه؟ منظورم این است که می دانی واقعی است، اما انگار نگاه کردن به لنز باعث می شود از آنچه که در سمت دیگر رخ می دهد، دور باشی.” – جاشوا

فیلمسازی آماتور به این فیلم فضای رئال داده و به همین دلیل تماشاگر را می ترساند. سه فیلمساز جوان به درون جنگل می روند تا درباره افسانه جادوگر بلر مستند بسازند. اما نمی دانند این افسانه واقعی بوده و در انتظار قربانی بعدی است. اگر عاشق فیلم های نفسگیر و کابوس وار هستید، این فیلم به کارگردانی دنیل میریک و ادوارد. سانچز می تواند دیدنی باشد.


6. دختر آشپز – 2008 – Ramen Girl

“جایی در بین راه فراموش می کنم که از زندگیم چه می خواستم.” – ابی

بریتنی مورفی در یکی از آثار اخیرش نقش دختری به نام ابی را ایفا می کند که به دنبال دوست پسرش راهی توکیو شده و در آنجا رها می شود. در این شرایط دشوار متوجه می شود مدت هاست رویاهای خود را کنار گذاشته و تصمیم می گیرد یک هدف جدید انتخاب کند و آشپز شود. در این فیلم از رابرت آلن آکرمن، درباره دنیای معمولی و ماورایی ژاپن اطلاعاتی کسب کرده و نقاط قوت خود را به دست می آورید.


7. الی پارکر – 2005 – Ellie Parker

“زمانی آینده نوعی سوگند بود و اکنون نوعی تهدید است.”

یک فیلم مستقل کمتر شناخته شده از اسکات کافی با اجرای نائومی واتس. الی به عنوان یک بازیگر جوان در لس آنجلس در بسیاری از آزمون ها رد شده و زندگی عاشقانه خوبی ندارد. این فیلم لس آنجلس و صنعت فیلمسازی را در سخت ترین شرایط خود نشان می دهد و بنابراین با جنبه دیگری از زندگی ستاره ها آشنا می شوید.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر نائومی واتس (Naomi Watts) که باید تماشا کنید


8. داستان عامیانه – 1994 – Pulp Fiction

“با کبریت بازی نکن، می سوزی.” – وینسنت

یک اثر کلاسیک و شاهکار کوائنتین تارانتینو با بازی جان تراولتا، ساموئل ال.جکسون و اما تورمن که یک کمدی گانگستری هیجان انگیز محسوب می شود. فیلم دیالوگ های بلند بسیاری دارد اما تارانتینو آن را به یک اثر دیدنی تبدیل کرده و با وصل نمودن خطوط پیرنگ داستان به پایان درخشانی می رسد. اگر فیلم را تابحال تماشا نکرده اید اکنون زمان آن است.


9. قایقی که راک پخش می‌کرد – 2009 – The Boat That Rocked

“امشب فقط چند مرد زشت میمیرند، نه افراد مهمی. تنها غمی که از امشب به جا می ماند این است که در آینده آهنگ هایی ساخته می شوند که شاید ما دوست نداشته باشیم. اما حرفم را باور کن، این آهنگ ها نوشته می شوند، خوانده می شوند و دنیایمان را شگفت زده می کنند.” – کنت

این فیلم حتما شما را می خنداند. کارل جوان توسط مادرش به قایقی که یک ایستگاه رادیویی است فرستاده می شود تا در آنجا بماند. در دهه 60 موسیقی راک اند رول در بریتانیا مقبول نبود و بنابراین ایستگاه های راک فرکانس های مخفی ارسال می کردند. در این قایق راک جالب ترین و خنده دارترین گویندگان راک قرار داشته و بهترین موسیقی و لحظات را در اختیارتان قرار می دهند.


10. منشی – 2002 – Secretary

“چه کسی گفته عشق باید نرم و لطیف باشد؟” – دکتر تواردن

این فیلم برای کسانی که به جنبه های جنسی علاقه دارند جالب است. هنگامی که لی به عنوان منشی مشغول به کار می شود، هنوز نمی داند رئیسش نه تنها به او علاقه دارد بلکه تصورات جنسی هیجان انگیزی دارد. این فیلم عاشقانه اروتیک از استیون اسپیلبرگ بسیار دیدنی است.

همچنین بخوانید: تمام 32 فیلم استیون اسپیلبرگ از بدترین تا بهترین


11. مرثیه‌ای بر یک رؤیا – 2000 – Requiem for a Dream

“تو زیباترین دختر روی زمین هستی. تو رویای منی.” – هری

این فیلم مستقل معروف با بازی جرد لتو در نقش یک جوان جذاب اما معتاد که نه تنها خودش بلکه بهترین دوستش، دوست دخترش و مادرش هم در دام اعتیاد گرفتار هستند، بسیار دیدنی است. یک فیلم گاها زشت و ناخوشایند اما قطعا حقیقی که با دیدن آن هرگز به سمت اعتیاد نمیروید.


12. سیزده – 2003 – Thirteen

“اگر هرکس با فردی از نژاد دیگر ازدواج می کرد، در آن صورت در نسل بعدی هیچ قضاوتی به جا نمی ماند.” – تریسی

این فیلم زندگی یک دختر نوجوان معمولی اما غمگین به نام تریسی را نشان می دهد که با آشنایی او با اوی ماجراجو، همه چیز تغییر می کند. او برای اولین بار به یک دختر محبوب و باحال و دوست داشتنی تبدیل می شود. اما زندگی جدید برای او بهایی دارد که به زودی باید پرداخت کند.


13. دانی دارکو – 2001 – Donnie Darko

“غم و رنج در خون برخی از افراد است.” – گرچن

این فیلم کلاسیک عشق، رشد و رمز و راز را ادغام می کند. با دیدن این فیلم زیبا دوست دارید آن را بارها و بارها تماشا کنید و هرچه بیشتر در داستان و وقایع فیلم غرق شوید.

همچنین بخوانید: فلسفی ترین فیلم های کل تاریخ سینما که نباید از دست بدهید


14. خودکشی باکره‌ها – 1999 – The Virgin Suicides

“دکتر مسلما شما هرگز یک دختر سیزده ساله نبودید.” – سیسیلیا

یک فیلم اقتباسی از رمان جفری جفری یوجینایدز به کارگردانی سوفیا کاپولا در سال 1999. این دختران لیسبون به عنوان دختران خوب کاتولیک بزرگ شده اند که هرگز اجازه ندارند مثل نوجوانان دیگر رفتار کنند. زمانی که لوکس 14 ساله تمام شب را بیرون از خانه می ماند اوضاع متشنج می شود. خواهران اجازه بیرون رفتن را ندارند و آنقدر افسرده می شوند که به یک تصمیم غم انگیز دست خواهند زد.


15. فراری‌ها – 2010 – The Runaways

“پسرها نه، می خواهم یک گروه راک دخترانه داشته باشم.” – جوان

این فیلم آمریکایی محصول سال 2010 داستان گروه راک دخترانه فراری ها را نمایش می دهد. این فیلم تمام عناصر لازم یک فیلم راک را داراست، از شهرت تا موسیقی و مواد مخدر. کریستین استوارت در نقش جوان جت افسانه ای با آهنگ I love Rock’n’Roll اجرای خیره کننده ای دارد.


16. پیچک سمی – 1992 – Poison Ivy

“احتمالا از من هم تنهاتر است.” – سیلوی

یکی از فیلم های برتر درو بریمور درباره دختر نوجوانی به نام سیلوی که با وورود ایوی وحشی به زندگی اش همه چیز تغییر کرده و در یک ماجراجویی بزرگ قدم می گذارد.

همچنین بخوانید: برترین فیلم های ساخته شده درباره اعتیاد به الکل


17. 500 روز سامر – 2009 – 500 Days of Summer

“مردم متوجه نیستند. زیرا هنوز تنهایی را دست کم گرفته اند.”

در این کمدی رمانتیک، جوزف-گوردون لویت و زویی دشانل اجرای دیدنی ارائه می دهند. سامر و تام عاشق شده و ماه های تابستان را در کنار هم سپری می کنند تا اینکه مشکلاتی رخ می دهد. در این فیلم درباره روابط و تعهد چیزهای زیادی می آموزید.


18. قلمرو طلوع ماه – 2012 – Moonrise Kingdom

“من عاشقتم اما نمی دانی درباره چه چیزی صحبت می کنی.”

در نگاه اول شاید این فیلم را کودکانه بدانید، اما مطمئن باشید با تماشای این فیلم در هر سن و سالی لذت خواهید برد. این فیلم ماجراجویی های تابستانی در کمپ و دوستی میان سام و سوزی را نشان می دهد.


19. بدو لولا بدو – 1998 – Run Lola Run

“انسان بدون شک رازآلودترین گونه روی زمین است.” – راوی

یک فیلم مستقل با ریتم تند درباره تفاوت های میان شیوه های رخ دادن داستان های مختلف. این فیلم آلمانی به کارگردانی تام تیکر برای همه سینمادوستان توصیه می شود.

نگاهی به ۳۰ شاهکار برتر سینمای آلمان (بهترین فیلم های سینمای آلمان)


20. جان مالکوویچ بودن – 1999 – Being John Malkovitch

“در این بحران اقتصادی کسی به دنبال بازیگر خیمه شب بازی نیست.”

این فیلم فانتزی، کمدی و درام را ادغام کرده و داستان عجیب یک ضدقهرمان بیکار به نام کریگ را نشان می دهد. یک داستان خوش ساخت با اجرای زیبای جان کیوسک و کامرون دیاز.


21. سگ‌های انباری – 1992 – Reservoir Dogs

“از شکنجه دادن یک افسر پلیس لذت میبرم.” – آقای بلوند

فیلم زیبای دیگری از کوئنتین تارانتینو با یک داستان جنایی و دیالوگ های شنیدنی. این فیلم بسیار مشهور بوده و حتی مجله امپایر آن را “برترین فیلم مستقل تاریخ” می داند.


22. یادگاری – 2000 – Memento

“باید به دنیای بیرون از مغزم ایمان بیاورم.” – لئونارد

این تریلر روان شناسانه یک فیلم مستقل معروف است که در عین آزاردهندگی جذاب است. نیمی از فیلم سیاه و سفید و خطی و نیمی دیگر رنگی و غیرخطی است. در پایان خط های زمانی باهم ترکیب می شوند.

همچنین بخوانید: معرفی 14 فیلم جذاب و دیدنی شبیه یادگاری (Memento)


23. معنای زندگی – 1983 – The Meaning of Life

“آئین های هندو، تائو و مورمون در کنار هم زندگی می کنند، اما خدا آنهایی را دوست دارد که به یکدیگر عشق می ورزند.” – مادر

در این فیلم بار دیگر مانتی پایتون به شیوه صادقانه و گیج کننده جهان را به تصویر می کشد. اگر می خواهید برای تمام سوالات خود پاسخ بیابید، نمی توانید. اما صحنه های خنده دار و کنایه آمیز و این حقیقت که زندگی ظالمانه است، باعث می شود فیلم را چندان جدی نگیرید.


24. کوهستان بروکبک – 2005 – Brokeback Mountain

“کاش می دانستم چطور ترکت کنم.” – جک

این فیلم کلاسیک یکی از اولین فیلم های عاشقانه درباره همجسنگرایان است که صحنه های آزاردهنده یا کلیشه در آن دیده نمی شود. فیلم با اجرای هیث لجر و جیک جیلنهال داستان عاشقانه انیس و جک را نشان می دهد که به کوهستان بروکبک می روند زیرا تنها در آنجا می توانند عشق خود را جشن بگیرند.


25. جایی برای پیرمردها نیست – 2007 – No Country for Old Men

“یک مرد باید روحش را در معرض خطر قرار دهد. او باید بگوید: باشد، من به بخشی از این جهان تبدیل می شوم.” – شریف اد

یک درام جنایی وسترن و مستقل که ضدقهرمان آن آنتون یک قاتل سریالی روانی است و مشکلات میان او و قهرمان داستان، شریف اد تام بل این فیلم را جذاب می کند. با دیدن این فیلم یاد می گیرید هیچ چیز طبق انتظار شما پیش نمی رود.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های کوتاه در تاریخ سینما که ذهن مخاطب را تکان می‌دهند


26. پیش از طلوع آفتاب – 1995 – Before Sunrise

“اگر در این جهان جادویی باشد، این جادو در درک دیگران و نشان دادن احساسات نهفته است. می دانم موفقیت غیرممکن است، اما چه کسی اهمیت می دهد؟ در هر صورت باید تلاش کرد.” – سلین

جس و سلین در قطار با یکدیگر آشنا شده و تصمیم می گیرند شب را باهم در وین بگذرانند. آن ها یک شب عاشقانه، رمانتیک و عجیب دارند، اما سپس هرکدام باید به زندگی خود بازگردند.


27. پیش از غروب آفتاب – 2004 – Before Sunset

“اکنون مسن تر و مشکلاتم عمیق ترند، اما دیگر می دانم چگونه با آنها کنار بیایم.” – جس

دومین بخش این داستان عاشقانه بسیار جذاب است. سلین و جس پس از نه سال برای اولین بار یکدیگر را دیده و یک روز را در پاریس سپری می کنند.


28. جونو – 2007 – Juno

“نمی توانیم مثل قدیمی ها رفتار کنیم؟ مثلا اینکه من بچه را در سبد بگذارم و به سمت تو بفرستم، مثل موسی و داستانش؟” – جونو

این فیلم موضوع دشوار بارداری نوجوانان را به یک تجربه شیرین و لذتبخش تبدیل می کند. بدون درنظر گرفتن موضوع پیچیده داستان، از دیدن آن لذت می برید.

همچنین بخوانید: 15 فیلم زیبا که بیانگر لطافت و زیبایی زنان هستند


29. خوشبختی – 1998 – Happiness

“میدانم کی هستی. تو هیچی نیستی.” – الن

برخلاف عنوان، فیلم درباره زندگی چندین شخص بیچاره است که دیر یا زود با خوشبختی مواجه می شوند، حتی اگر این خوشبختی کوچک و معمولی باشد. باید بدانید این فیلم تنها برای افرادی با طنز تلخ مناسب است.


30. کشتار در تگزاس – 1974 – Texas Chainsaw Massacre

“اگر زندگی خیلی خیلی طولانی داشتند، نه انتظارش را داشتند و نه دوست داشتند چنین خشونت و دیوانگی را ببینند.” – راوی

یک فیلم مستقل که برای افرادی با اعصاب ضعیف مناسب نیست. این فیلم ترسناک به کارگردانی توب هوپر یک فیلم ترسناک تمام عیار است که برای یک شب ترسناک با دوستان تان مناسب است.


31. زیردریایی – 2010 – Submarine

“گاهی اوقات آرزو می کنم یک فیلمبردار تمام حرکاتم را ضبط کند.” – الیور

پس از دیدن کشتار در تگزاس این فیلم را تماشا کنید تا اعصاب تان آرام شود و به خواب بروید.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم ترسناک مورد انتظار که در آینده نزدیک اکران خواهند شد


32. علم خواب – 2006 – The Science of Sleep

“اگر تردید در دوست داشتن من را کنار بگذاری، همه چیز همانطور که دوست داری پیش می رود.” – استفانی

در این فیلم درباره رویا و خواب چیز زیادی یاد می گیرید. رویاهای شخصیت اصلی، استفانی، آنقدر پیچیده هستند که با زندگی واقعی او یکی می شوند. این داستان فانتزی یک فیلم دیدنی است.


33. گمشده در ترجمه – 2003 – Lost in Translation

“زبان ژاپنی ام بهتر می شود. ما از زبان انگلیسی شروع کردیم.” – باب

این فیلم با اجرای بیل مری و اسکارلت جوهانسون و به کارگردانی سوفیا کاپولا، شارلوت را نشان می دهد که به همراه همسرش به توکیو سفر کرده و سپس رها می شود. میان او و باب عشقی ایجاد شده و شارلوت تحت تاثیر فضا و هیجان توکیو قرار می گیرد.


34. مظنونین همیشگی – 1995 – The Usual Suspects

“من همانی هستم که تو را می گیرد. فقط می خواستم بدانی.” – مایکل

یک تریلر جنایی که گروهی از گانگسترهای قدیمی را به شما نشان می دهد. این فیلم بسیار محبوب در حقیقت یک فیلم مستقل است.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های جنایی در تاریخ سینما


35. زندگی برایان – 1979 – Life of Brian

“همیشه به جنبه مثبت زندگی فکر کن.” – مسیح

فیلم دیگری از مانتی پایتون که جنبه های جالب زندگی مسیح را نشان می دهد. گرچه این فیلم اغلب افراد را می خنداند، بهتر است افراد به شدت مذهبی آن را تماشا نکنند.


36. نابودگر – 1984 – The Terminator

“غمگین به نظر می رسی. همیشه به این فکر می کردم که در این لحظات چه در سرت بود. همه حرف ها را حفظ می کردم و به سراغت می آمدم. من عاشقتم سارا. همیشه عاشقتم.” – کایل

شاید باور نکنید اما سری فیلم هایی که باعث شهرت آرنولد شوارتزنگر شدند، مستقل بودند. بنابراین اگر به ربات و جنگ و شخصیت های قوی علاقه دارید، این فیلم را تماشا کنید.


37. میس سان شاین کوچولو – 2006 – Little Miss Sunshine

“شانس نامی است که بازنده ها برای شکست های خود انتخاب می کنند.” – ریچارد

یک فیلم خوشایند دیگر درباره یک سفر جاده ای از جاناتان دیتون و والری فریس که در سال 2006 در فستیوال فیلم ساندس اکران و به سرعت محبوب شد.

همچنین بخوانید: 23 فیلم برتر درباره جاده و سفر که می‌توانید در تابستان تماشا کنید


38. شب مردگان زنده – 1968 – Night of the Living Dead

“نمی دانی در آن بیرون چه می گذرد؟ این پیک نیک مدرسه ای نیست!”

“شب مردگان زنده” یک فیلم زامبی ساده و دیدنی از دهه 60 میلادی است. گرچه در آن زمان تکنولوژی پیشرفته نبود اما فیلم صحنه های ترسناک زیادی دارد.


39. عجیب‌تر از بهشت – 1984 – Stranger than Paradise

“من تمساح را خفه می کنم.” – اوا

یک فیلم کمدی دهه هشتادی درباره ویلی، اوی و ادی و ماجراجویی های عجیب آن ها در شهر نیویورک.


40. سکس، دروغ و نوار ویدئویی – 1989 – Sex, Lies, and Videotape

“یادم هست در جایی خواندم که مردان یاد می گیرند کسی را که مجذوبش شده اند دوست داشته باشند و زنان به کسی که دوستش دارند بیشتر و بیشتر جذب می شوند.” – گراهام

در این فیلم کلاسیک مستقل سه جنبه عنوان به شکل زیبا و تاثیرگذاری ادغام می شوند. این فیلم به کارگردانی استیون اسپیلبرگ در فستیوال فیلم کن سال 1989 جایزه نخل طلا را به دست آورد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های ترسناک سال 2018


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم