10 فیلم جذاب و دیدنی که می تواند الهام بخش شما باشد

درحالی که فیلم های بسیاری برای سرگرمی ساخته می شوند، گاهی اوقات با فیلم هایی مواجه می شویم که چیزی بیش از خنده و هیجان را القا می کنند. فیلم ها می توانند ذهنیت انسان را تغییر دهند، آن ها را به  سمت رویاهایشان سوق دهند، به آنها امید ببخشند، افق های ذهنی شان را گسترش دهند و الهام بخش آن ها باشند.

چه برحسب تصادف باشد چه نه، اغلب فیلم های این لیست براساس داستان های واقعی ساخته شده یا مستند هستند. تماشای یک فیلم الهام بخش و دانستن واقعی بودن آن نسبت به زمانی که غیرواقعی است، می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد، اما شاید فیلم دیگر این لیست نظرتان را تغییر دهد.

الهام بخشیدن می تواند به شکل های مختلف باشد و هر فرد می تواند توسط چیز متفاوتی تحت تاثیر قرار بگیرد، بنابراین فیلم های مشابه را انتخاب نکرده ایم. در قسمت نظرات می توانید فیلم های موردنظر خود را به ما پیشنهاد دهید. با پروشات همراه باشید.


1. 20،000 روز بر روی زمین – 20,000 Days On Earth

الهام بخش خلاقیت

نیک کیو به مدت بیش از 40 سال یکی از پیچیده ترین، تاثیرگذارترین و الهام بخش ترین چهره های موسیقی راک بوده است. او با گروه ماندگار نیک کیو اند بد سیدز (Nick Cave and the Bad Seeds)، آهنگ هایی را منتشر کرد که صحنه موسیقی قرن گذشته را دگرگون نمود. تا به امروز کیو یکی از بهترین ترانه نویس های زنده بوده و با هر آلبوم خود این موضوع را ثابت کرده است. همچنین با شخصیت و موسیقی شاعرانه خود نسل های جدید را اغوا کرده است.

این مستند/کنسرت با نمایش نیمه تخیلی یک روز از زندگی نیک کیو، یا بهتر است بگوییم 20،000 مین روز او در زمین، به زادگاه او، رابطه اش با خانواده، بحث هایش با شرکای موسیقی، کار او بر آلبوم استودیویی پانزدهم و جلسات درمانی اش که یادآور خاطرات کودکی اش است، را نشان می دهد.

درحالی که بهتر است این فیلم توسط افراد خلاقی که به دنبال الهام گرفتن هستند و نمی توانند منبع الهام بخش خود را بیابند، تماشا شود، شخصیت جذاب نیک کیو و مکالمات جذاب او شاید برای افرادی با خلاقیت کمتر الهام بخش نباشد.

همچنین بخوانید: فلسفی ترین فیلم های کل تاریخ سینما که نباید از دست بدهید


2. بندباز – The Walk – 2015

الهام بخش رسیدن به غیرممکن ها

فیلیپ پتیت، هنرمند بندباز فرانسوی به دلیل بندبازی بین برج های کلیسای نوتردام پاریس در سال 1971 و اجرای منهتن در سال 1974، که در 24 سالگی او انجام گرفت و به مدت 24 دقیقه بین برج های دوقلو بندبازی کرد و حتی رقصید، شهرت دارد.

این فیلم با وجود جلوه های بصری و ویژه دیدنی و اجرای زیبای جوزف گوردون-لویت و رابرت زمیکس، یک فیلم الهام بخش درباره مردی با رویاهای غیرممکن است که با وجود تلاش خود رویایش را به واقعیت تبدیل می کند.

همچنین بخوانید: نگاهی عمیق به شخصیت شناسی 10 کاراکتر تاثیرگذار سینمای جهان


3. ویپلش – Whiplash – 2014

الهام بخش کنار زدن محدودیت ها

یکی از الهام بخش ترین فیلم های این دهه درباره رابطه پرتنش میان اندرو نیمن (مایلز تلر)، یک نوازنده جاز بااستعداد نیویورکی و ترنس فلچر (جی.کی.سیمونز)، معلم خوش ذوق او که با کنار زدن محدودیت های فیزیکی و روانی هنرجوهایش آن ها را به سمت بهترین شان سوق می دهد.

این فیلم از ابتدا تا انتها بسیار سرگرم کننده بود و به شما انگیزه می بخشد، حتی اگر موزیسین نباشید. کارگردانی درخشان دیمین شزل، اجرای زیبای سیمونز (که به خاطر این اجرا جایزه بهترین بازیگر مکمل اسکار را دریافت کرد) و تلر، و همچنین موسیقی شنیدنی جاز، این فیلم را به یک تجربه به یادماندنی تبدیل می کند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره زندگی موسیقی دان ها


4. چهره ها، روستاها – Faces Places – 2017

الهام بخش قدردانی از داشته ها

اگنس واردا پیشگام موج نوی فرانسه قرار بود پس از فیلم The Beaches of Agnès در سال 2008 بازنشسته شود. با این حال در سال 2017 بازگشت و موفقیت آمیزی داشت و مستند “چهره ها، روستاها” از او نامزد اسکار شد. این مستند واردا و عکاس فرانسوی جی آر را در سفر به روستاهای فرانسه و دیدن از سازه های تزئینی، دیوارها یا مجسمه هایی با شکل های مختلف، نشان می دهد.

اگر به دنبال یک فیلم الهام بخش و خوشایند هستید، این فیلم را تماشا کنید. سفر جاده ای اگنس و جی آر پر از مکالمه های جذاب و لحظات دلچسب است. باوجود فاصله سنی 50 ساله میان آن دو، آنها سلیقه هنری یکسانی دارند. هنر خلق شده توسط آنها طی سفرشان جذاب، الهام بخش و مسیری به سمت انسانیت است.

همچنین بخوانید: معرفی 22 فیلم برتر درباره سفر در زمان که باید ببینید


5. در جستجوی شوگرمن – Searching For Sugar Man – 2012

الهام بخش امیدواری

این مستند برنده جایزه اسکار داستان شگفت انگیز سیکستو رودریگز، موزیسین آمریکایی را نشان می دهد که در سال های 1970 در آمریکا حرفه کوتاه مدتی داشت و موسیقی اش در آفریقای جنوبی به یک پدیده تبدیل شد و در آنجا شهرت او از الویس پریسلی هم فراتر رفت.

با این حال تا سال 1997 و زمانی که دخترش متوجه شد یک وبسایت آفریقای جنوبی انحصاری برای او ساخته شده است، رودریگز از شهرت جهانی خود بی اطلاع بود و حتی طرفداران اندکی او را خوب می شناختند، حتی شایعه شده بود که در سال های 1970 خودکشی کرده است.

“در جستجوی شوگرمن” یک فیلم جذاب است که هرکس آرزو می کند وقایع آن به نوعی برای او رخ می دهد و در عین حال باعث می شود به این فکر کنید که چند شوگرمن وجود داشته و کسی از آنها خبر ندارد.

همچنین بخوانید: ۱۰ مستند خارق العاده سینما که احتمالا تاکنون ندیده اید


6. 127 ساعت -2010- 127Hours

الهام بخش اراده

فیلمی به کارگردانی دنی بویل براساس زندگی نامه کوهنوردی به نام آرون رالستون و با اجرای جیمز فرانکو در نقش رالستون که در آوریل 2003 و حین کوهنوردی در دره بلوجان کنیان به تنهایی به مدت 127 ساعت در دره گیر افتاد و مجبور شد برای فرار دست خود را ببرد.

کارگردانی دنی بویل این فیلم را خوش سبک کرده و یک فیلم پرتنش و تریلر ساخته که در عین اینکه تماشای آن دشوار است؛ یک فیلم الهام بخش محسوب شده و درباره عزم و اراده مردی که با مرگ مواجه شده، چیزهای زیادی می آموزد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما که تنها در یک اتاق فیلم برداری شده اند


7. سیاره پتریلا – Planet Petrila – 2016

الهام بخش فعال بودن

این مستند ناشناخته رومانیایی با جزئیاتی درباره بسته شدن معدن زغال سنگ در شهر کوچک پتریلا در پنسیلوانیا، شهری که زمانی منبع اصلی معدنکاری بود، بسیار جذاب است.

قهرمان فیلم بسیار الهام بخش است: ایان باربو یک معدنچی سابق و هنرمند فعال است که با هنر خود با نظام مبارزه می کند. به باور او تنها شانس پتریلا مبارزه فرهنگی است، بنابراین به همراه دوستانش بر روی دیوار ساختمان های قدیمی نقاشی های رنگارنگ کشیده و الهام بخش رویدادهای مختلف و صلح جویانه است. این گروه امیدوارند که مقامات شهری به جای تخریب ساختمان های معدنی شهر آنها را به مراکز فرهنگی تبدیل کرده و هویت شهر را زنده نگه دارند.

این فیلم مانند فیلم قبلی کارگردان به نام “کنستانتین و النا” (Constantin and Elena) که به زندگی ساده یک زوج مسن پرداخت، درباره اهمیت سنت پیام های قدرتمندی را منتقل می کند. با این حال، درحالی که توجه پیشین فیلم بر زندگی روستایی و آخرین بقایای سنت رومی بود، این فیلم راه های بقای سنت طی سال ها و تاثیر بینش یک فرد بر جامعه و میراث فرهنگی خود را نشان می دهد.

همچنین بخوانید: بهترین موسیقی های متن فیلم، 55 ساندترک ماندگار تاریخ سینما


8. به‌سوی طبیعت وحشی – Into The Wild – 2007

الهام بخش یافتن معنای زندگی در چیزهای زیبا

فیلمی به کارگردانی شان پن و موسیقی متن ادی ودر، خواننده پرل جم، که یک فیلم اقتباسی از کتابی به همین نام از سال 1996 می باشد که آن کتاب هم نمایانگر سفرهای کریس مک کندلز است. مک کندلس که با نام السکاندر سوپرترامپ نیز شناخته می شود، یک کوهنورد 22 ساله آمریکایی بود که پس از فارغ التحصیلی خانواده را ترک کرد و تصمیم گرفت با رها کردن دارایی و بخشیدن پول هایش به خیریه به آلاسکا رفته و زندگی ساده ای را پیش بگیرد.

این فیلم باعث می شود به معنای زندگی، اهمیت جامعه و دارایی ها و منبع شادی زندگی فکر کنید. انتخاب مک کندلس شاید برخی برخی اغراق آمیز باشد، اما از باورهای او چیزهای زیادی می آموزید.

این فیلم با کارگردانی و فیلمبرداری خیره کننده، اجرای امیل هیرش و اقتباس از یک داستان واقعی باورنکردنی، باعث می شود ذهنیت خود را نسبت به زندگی تغییر دهید.

همچنین بخوانید: معرفی 14 فیلم جذاب و دیدنی شبیه به‌ سوی طبیعت وحشی (Into the Wild)


9. دست‌نیافتنی‌ها – The Intouchables – 2011

الهام بخش خوشبینی

یکی از موفق ترین فیلم های فرانسوی ساخته شده براساس دوستی واقعی میان فیلیپ (فرانسوا کلوزه)، یک میلیونر فلج که پس از مرگ همسرش در تصادف به تنهایی زندگی کرده و دریس (عمر سی) پرستار او. گرچه در اولین نگاه آن دو نقطه مشترکی ندارند، اما از کنار هم بودن لذت برده و دوستان نزدیک هم هستند.

یک فیلم تکان دهنده و الهام بخش که اهمیت خوشبینی در زندگی افراد را نشان داده و ثابت می کند که دوستی خوب می تواند زندگی دو فرد غمگین را تغییر دهد. ارتباط خوب میان دو شخصیت اصلی رابطه شان را واقعی جلوه داده و فضای شاد، امیدوارکننده و گرم داستان نیز فیلم را دیدنی می کند.

همچنین بخوانید: بهترین انیمه های خاطره انگیز دهه 1990 که نباید از دست بدهید


10. انفرادی آزاد – Free Solo – 2018

الهام بخش شجاعت

این مستند درباره اقدام جسورانه الکس هونلد در بالا رفتن از ال کپیتان، صخره 900 متری پارک ملی یوزمیت، بدون هیچ طنابی، ساخته شده است. در کنار او گروهی از فیلمبرداران کوهنورد نیز باید بدون دخالت در کوهنوردی او و به خطر انداختن زندگی اش از این حرکت او فیلم بگیرند.

“انفرادی آزاد” مستندی است که مانند یک فیلم خیره کننده شما را میخکوب می کند. با این حال این فیلم با نمایش ذهنیت الهام بخش الکس هونلد و تاثیر سبک زندگی او بر روابطش با عزیزان خود، بسیار الهام بخش است.

این فیلم توسط نشنال جئوگرافیک تولید شد و در مراسم اسکار 2018 جایزه بهترین مستند را به خانه برد. حتما این فیلم را تماشا کنید، مگر اینکه از ارتفاع بترسید.

همچنین بخوانید: معرفی 10 مستند جذاب و دیدنی درباره اعتیاد به مواد مخدر


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم