10 مستند برتر سال 2018 که شما را میخکوب میکند

به نظر می رسد که در هنگام انتخاب بهترین فیلم های سال جایی برای فیلم های مستند وجود ندارد، بنابراین تصمیم گرفتیم در اینجا به این ژانر غیرتخیلی یک بخش اختصاص دهیم. بسیاری از فیلم های این لیست به اندازه برترین فیلم های 2018 زیبا بوده یا از آن هم زیباترند. با پروشات همراه باشید تا با 10 مستند برتر 2018 آشنا شویم.


10. آر بی جی – RBG

یک مستند به کارگردانی و تهیه کنندگی بتسی وست و جولی کوهن درباره زندگی و حرفه روث بیدر گینزبرگ، دومین قاضی زن دادگاه عالی آمریکا و مسن ترین قاضی دادگاه در حال حاضر. زمان اکران فیلم با بیست و پنجمین سالگرد فعالیت او همزمان بود. او در سال 1993، در زمان ریاست جمهوری بیل کلیسنتون فعالیتش را آغاز کرد و در کل زندگی با تبعیض جنسیتی و برای حقوق زنان مبارزه کرد.

روث بیدر گینزبرگ که امسال 86 ساله می شود با وجود سن بالای خود هنوز فعالیت می کند. او به دلیل جدیت در حرفه خود آر بی جی معروف نام دارد. او به نماد فرهنگ عامیانه تبدیل شد و موضوع اصلی مم های بیشماری بوده است. درباره این شخصیت حقایق بیشتری وجود دارد و به همین دلیل این مستند می تواند حقایق زندگی این شخصیت بزرگ را نشان دهد.

همچنین بخوانید: 10 مستند علمی فوق‌العاده زیبا درباره جهانی که در آن زندگی می‌کنیم


9. ماکالا – Makala

در هنگام تماشای مستند برتر منتقدین هفته گرند پرایز کن از امانوئل گراز باید به خودتان یادآوری کنید که داستان زندگی یک مرد واقعی را تماشا می کنید نه یک داستان تخیلی. این موضوع می توانست بن مایه یک درام خارجی باشد اما اینگونه نیست و به یک مستند حقیقی تبدیل شده است.

ماکالا داستان زندگی کاسونگو را به تصویر می کشد، یک مرد 28 ساله کنگویی که فروشنده زغال است و دوست دارد برای خانواده اش زندگی بهتری بسازد. هرروز باید یک مسیر تکراری را پیموده و با فروش زغال ها به آرزوهای خانواده جامه عمل بپوشاند.

گاهی اوقات خوشبختی در چیزهای ساده یافت می شود و موضوع این مستند همین است. یک مستند آرام که یکی از شاعرانه ترین و زیباترین مستندهای سال 2018 می باشد.

همچنین بخوانید: 20 مستندی که زندگی‌تان را دگرگون می‌سازد


8. پادشاه طبیعت – King In The Wilderness

مستند HBO  به کارگردانی پتر دبلیو کونهارت فیلمساز که تا به حال شش بار برنده جایزه امی شده است و این بار به 18 ماه پایانی زندگی مارتین لوتر کینگ جونیور، پیش از ترور او در 4 آوریل 1968 می پرازد.

مراتین لوتر کینگ تا به امروز موضوع مستندهای مختلف بوده است اما این مستند که در پنجاهمین سالگر مرگ او اکران شد به زندگی او نگاه جدید، انسانی و شخصی تری می اندازد. مصاحبه با نزدیک او که تا به حال کسی ندیده جنبه های پنهان سال های پایانی زندگی او را نشان می دهد و او را بیشتر به عنوان یک انسان واقعی به تصویر می کشد تا یک انسان تاریخی.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره زندگی موسیقی دان ها


7. چای با خانم ها – Tea with the Dames

یک مستند از BBC که در ابتدا با نام Nothing Like A Dame اکران شد و سپس با نام جدید فعلی اکران شد که در یک عصر ما را به مراسم چای با چهار زن جالب و بهترین بازیگران زمان خود دعوت می کند، زنانی چون: دیمز مگی اسمیت، جودی دنچ، ایلین آتکینز و جوآن پلورایت.

این چهار خانم بیش از نیم دهه باهم دوست بوده و اغلب یکدیگر را میبینند. اینبار راجر میشل کارگردان “ناتینگ هیل” (Notting Hill) دوربین را به دست گرفته و بحث های آنان درباره حرفه، زندگی، مرگ، عشق و دوستی را نشان می دهد.

یک مستند زیبا و تاثیرگذار که زیباترین تجربه ای که در کنار این بازیگران می توان به دست آورد را نشان می دهد. طی 94 دقیقه این فیلم مانند یک تماشاگر آرام به صحبت های شیرین و سرگرم کننده آنان گوش می دهید. البته زمانی که درباره مرگ صحبت می شود فضا کمی غم انگیز خواهد شد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع کوری (نابینایی)


6. آنها نباید پیر شوند – They Shall Not Grow Old

اولین مستند پتر جکسون که برخلاف فیلم دیگر او در سال 2018 که تهیه کنندگی آن را برعهده داشت، یک مستند عالی و یکی از آثار برتر او از زمان سه گانه “ارباب حلقه ها” است.

یک فیلم درباره زندگی سربازان بریتانیایی در جبهه غربی جنگ جهانی اول و براساس فیلم پخش نشده آرشیو موزه جنگ امپریال. این فیلم که به فیلم افزوده شده و قسمت هایی از آن رنگی است، در کنار جلوه های صورتی و مصاحبه با 120 سرباز جنگی که بین سال های 1960 و 1970 ضبط شد، جذابیت فیلم را افزایش می دهند.

از زمان جنگ بزرگ بیش از یک دهه و از زمان جنگ جهانی دوم 74 سال گذشته است. رفته رفته افرادی که در دوران جنگ زندگی می کردند دیگر در بین مان نیستند و حقیقت جنگ جهانی اول مانند یک داستان فراموش شده است. در حقیقت فراموشی تنها موهبت انسان است.

طی 99 دقیقه این فیلم جکسون گذشته را نشان داده و آن را برای نسل های بعدی نمایش می دهد. این مستند یک موفقیت بزرگ بوده و احتمالا زیباترین تجربه از نمایش جنگ جهانی اول خواهد بود.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر تاریخ سینما با محوریت جنگ ویتنام


5. انفرادی آزاد – Free Solo

حتما این مستند نشنال جئوگرافی در سال 2018 را مشاهده کنید، مگر اینکه از ارتفاع بترسید. مستندی درباره تلاش دیوانه وار الکس هانولد برای بالا رفتن از ال کاپیتان، یک تخته سنگ 90 متری در پارک ملی یوزمیت، بدون داشتن طناب. در کنار آنها تیم فیمبرداران کوهنورد نیز باید بدون دخالت در صخره نوردی او از او فیلمبرداری کنند و کار دشواری برعهده دارند.

یک مستند زیبا که مانند یک تریلر نفسگیر و مهیج است. مهم تر اینکه به الکس هانولد و تاثیر سبک زندگی او بر روابش با عزیزان اش نیز اشاره می شود.

همچنین بخوانید: نگاهی به 20 شاهکار برتر اینگمار برگمان، کلکسیونی تکرار نشدنی برای شیفتگان سینما


4. شیرکرز – Shirkers

در سال 1992 یک معلم فیلمسازی آمریکایی به نام جرج کاردونا در دهه چهل عمرش به سندی تان و دوستانش کمک کرد تا اولین فیلم خود را ساخته و سینمای سنگاپور را متحول کنند. این فیلم که قراربود شیرکرز نام داشته باشد یک فیلم جاده ای با سورئالیسم لینچ بود که ماجراجویی های یک قاتل سریالی 16 ساله با بازی تان را نشان می داد.

شیرکرز قرار بود یک فیلم انقلابی باشد و از دیگر فیلم های سنگاپور کاملا تفاوت داشته باشد. متاسفانه، جرج کاردونا، که قرار بود کارگردان فیلم باشد، فیلم را دزدید و ناپدید شد و سندی تان و دوستانش را با ناامیدی رها کرد. آن ها تصور کردند تلاش شان بی نتیجه بوده تا اینکه در اواخر سال 2011 بیوه کاردونا درباره مرگ کاردونا به سندی تان ایمیل زد و جعبه های پر از فیلم، داستان، فیلمنامه و تمام مسائل مربوط به شیرکرز رابرای او فرستاد.

فایل صوتی این فیلم موجود نبود، با این حال تان تصمیم گرفت آن را به صورت مستند شیرکرز پخش کنذ. این فیلم در فستیوال فیلم ساندنس 2018 پخش شد و جایزه کارگردانی مستند را به دست آورد و در اکتبر همان سال در نتفلیکس پخش شد.

همچنین بخوانید: نگاهی به 15 فیلم برتر جان فورد، یک وسترن ساز تمام عیار


3. سه غریبه همسان – Three Identical Strangers

تعجبی ندارد که این فیلم عجیب ترین داستان نمایش داده شده در سال 2018 بود. این مستند زیبای تیم واردلی زندگی سه برادر را نشان می دهد که از زمان تولد از هم جدا شده و خانواده هایشان از برادران دیگر باخبر نبودند. تا اینکه 19 سال بعد طی حوادثی این سه برادر یکدیگر را یافته و خانواده هایشان نیز در پی این هستند که چرا درباره این موضوع به آن ها چیزی نگفته اند.

درباره داستان فیلم بیشتر توضیح نمی دهیم، فقط بدانید داستان بسیار جالب است، آغاز جالب و طنز داشته و رفته رفته موضوع جدی تر می شود.

همچنین بخوانید: 10 فیلمی که زندگی و نگرش شما را تغییر خواهند داد! 10 فیلم برای لذت بردن از سینما


2. همسایه ام نمیشی؟ – Won’t You Be My Neighbor؟

حتی اگر “محله آقای راجرز” (Mister Rogers’ Neighborhood) را ندیده باشید، بازهم این مستند اشک تان را درمی آورد. اگر تنها یک مرد خوب وجود داشت آن فرد راجرز بود، وزیری که بعدها به مجری تلویزیون تبدیل شد و با برنامه محبوبش زندگی هزاران کودک آمریکایی را شادتر نمود. اما برخلاف تصور شما او مانند سایر مجریان کودک یک فرد شاد و خنده رو نبود، بلکه یک فرد جدی بود که تصور می کرد کودکان نیز باید مانند بزرگسالان درنظر گرفته شوند.

او در برنامه خود به موضوعاتی پرداخت که شاید برای کودکان مناسب نبود (مرگ، طلاق، ترور)، اما در عین حال حس دوست داشته شدن و عزت نفس را به کودکان بخشید (“شما با آنچه که واقعا هستید امروز را زیباتر می کنید. در جهان کسی مانند شما وجود ندارد، و من هم شما را همانطور که هستید دوست دارم.”)

این مستند به نمایش این موضوعات بسنده نمی کند بلکه فلسفه، زندگی شخصی و بحث های پیرامون او را نیز نمایش می دهد. اثباتی بر میراث راجرز و یکی از زیباترین و الهام بخش ترین مستندهای امسال.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر انگلیسی درباره دوستی و مهربانی


1. مراقب شکاف بودن – Minding the Gap

مستندی شبیه فیلم “پسرانگی” (Boyhood) که طی 12 سال و توسط کارگردان آسیایی آمریکایی بینگ لیو ساخته شد و زندگی لیو و دوستان اسکیت بورد سوار او، زک و کیری، از نوجوانی تا بزرگسالی را نشان می دهد. لیو طی 90 دقیقه زندگی او و دو دوست آن را نمایش خواهد داد. با تماشای این فیلم گویی آنها را می شناسید و حس می کنید این تجربه ها به خودتان تعلق دارد.

ویرایش و ساخت این مستند آنقدر دیدنی و طبیعی است که در قسمت هایی از آن تصور می کنید به تماشای یک فیلم درام نشسته اید. دلیلش این است که لیو و دوستانش این مستند را چندان جدی نگرفته و گاهی اصلا به اینکه از آنها فیلمبرداری می شود اهمیت نمی دادند.

این مستند جایزه برترین مستند منتخب هیئت داوران فستیوال فیلم ساندنس را به دست آورد و براساس نظرات 63 منتقد امتیاز 100% روتن تومیتوز را نیز به خود اختصاص داد. این مستند یک فیلم خاص است.

همچنین بخوانید: 25 فیلم برتر سینما درباره اختلال چند شخصیتی


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم