معرفی هوشمندانه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما که ذهن بیننده را به بازی می‌گیرند

هوشمندانه‌ترین فیلم‌های تاریخ کدام‌اند؟ شاید این سوال را همیشه از خود بپرسیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این فهرست را تهیه کنیم. هراز چندگاهی یک فیلم پیچیده و مبهوت‌کننده اکران شده و فکر ما را به خود مشغول می‌کند. این فیلم‌ها آثاری هستند که پس از تماشای آن شاید نتوانید آن را درک کنید. بنابراین باید بارها و بارها آن را تماشا کنید که به موضوع آن پی ببرید. این فیلم‌ها هوش شما را آزمایش می‌کنند. در این جا فهرستی از این فیلم‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


15. ماه – 2009 – Moon

داستان فضانوردی که روزهای آخرش را در ماه گذرانده و باید به زمین برگردد. شاید موضوع ساده به نظر برسد اما یک داستان پیچیده با زیرلایه‌های فلسفی و رازآلود است که قطعا پس از تماشای آن گیج و مبهوت می‌شوید.

همچنین بخوانید: معرفی 22 فیلم برتر درباره سفر در زمان که باید ببینید


14. تقدیر – 2014 – Predestination

حقیقت این فیلم نشان می‌دهد که فیلم‌های سفر در زمان چگونه ساخته شده‌اند و چقدر غیرقابل اطمینان هستند. یک مسافر زمان در بین سال‌های 1945 تا 1993 به دنبال یک بمب‌گذار است. ایتن هاوک نقش یک مامور را بازی کرده و سارا اسنوک نیز تقدیر اوست. صحنه آغاز به تنهایی پیچیده است زیرا حلقه زمانی 3 نسل را نشان می‌دهد. شاید اگر به تک‌تک صحنه‌های فیلم توجه نکنید این فیلم برایتان ساده خواهد بود.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم ترسناک مورد انتظار که در آینده نزدیک اکران خواهند شد


13. دشمن – 2013 – Enemy

یکی از پیچیده‌ترین فیلم‌های دهه اخیر که برای پی بردن به موضوع باید دوباره و سه باره آن را تماشا کنید، وگرنه مبهوت خواهید شد. در نگاه اول به پیچیدگی داستان و نبوغ کارگردانی پی می‌برید. مضامین هویت، ناخودآگاه و توتالیتاریسم، پیچیدگی و جزئیات آن را افزایش می‌دهد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم زیبا و دیدنی که تنها یک بازیگر دارند


12. بخش‌گویی، نیویورک – 2008 – Synecdoche, New York

فیلمی که تماشای آن دشوار است، این دست فیلم‌ها را نباید فهمید، باید درک، مشاهده، حس و تفکر نمود. مسلما شاید این فیلم برای همه جذاب و دیدنی نباشد، اما جلوه حقیقی یک هنرمند را نشان داده، معایب بلندپروازی هنری را ثابت کرده؛ مواجهه حقیقت و دروغ را نشان داده و ذهن هنرمند را به عمق غم و اندوه می‌کشاند.

همچنین بخوانید: بدترین فیلم های جهان سینمایی مارول کدام ها هستند؟


11. کله پاک کن – 1977 – Eraserhead

یک اثر سورئال و اولین فیلم موفق دیوید لینچ، درباره مردی که باید از فرزند معلولش مراقبت کند. یک فیلم ترسناک با عناصر روانشناسانه و فلسفی که در سال 2004 توسط فهرست ملی ثبت فیلم به کتابخانه کنگره ایالات متحده افزوده شد. توهمات یک زن در کنار هذیان‌های جنسی یک فضای فاسد و پادآرمان شهری را نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم با جلوه های بصری مبهوت کننده که حتی میتوانید بدون صدا تماشا کنید


10. تلقین – 2010 – Inception

زمانی که درباره یک فیلم مقاله، تحقیق و مطالعات بسیاری انجام شود، قطعا آن فیلم بر فرهنگ عامه تاثیر گذاشته است. و مطمئنا تا سال‌ها همین تاثیر را خواهد داشت. این فیلم توانست ژانر علمی-تخیلی را مجددا زنده کند. کاب (لئوناردو دی کاپریو) یک مهاجم شرکتی با بالاترین قابلیت است. او به ذهن افراد دیگر نفوذ می‌کند تا ایده‌هایشان را بدزدد. حالا او توسط یک میلیاردر قدرتمند استخدام‌شده تا برعکس کار خود را انجام دهد: کاشتن یک ایده در ذهن یک رقیب و باید آن را چنان خوب انجام دهد که فرد رقیب فکر کند این ایده متعلق به خودش است. این فیلم شاهکار کریستوفر نولان و یکی از بهترین آثار سینمایی در ژانر خودش است که بعد از گذشت یک دهه همچنان دیدنی و جذاب است.

همچنین بخوانید: نگاهی به فیلم های دارن آرنوفسکی: از عدد پی تا مادر!


9. سولاریس – 1972 – Solaris

یک فیلم پیچیده که با کمک عناصر علمی-تخیلی درباره انسانیت و موجودیت سوالات پیچیده‌ای بروز می‌کند. آندری تارکوفسکی، یکی از بزرگ‌ترین کارگردان‌های تاریخ، این فیلم چالش‌برانگیز را ساخته است. این فیلم نه تنها ذهن‌تان را مشغول می‌کند بلکه روح‌تان را نیز لمس خواهد نمود.

همچنین بخوانید: فلسفی ترین فیلم های کل تاریخ سینما که نباید از دست بدهید


8. میان ستاره‌ای – 2014 – Interstellar

این فیلم با استفاده از سفر میان ستاره‌ای، نسبیت، سیاهچاله‌ها، کرم‌چاله‌ها و بعد پنجم داستان زیبای یک پدر و دختر را نشان می‌دهد. قرار نیست تصور کنید این فیلم از لحاظ علمی صحیح است، بلکه باید از آن لذت ببرید. در حقیقت، بسیاری از نظریه‌های این فیلم ثابت نشده‌اند و نمی‌توان به طور کامل آنها را به تصویر کشید. با این حال نمی‌توان گفت این فیلم بی‌معناست. بلکه یک مضمون کاملا پیچیده دارد که درصورت مشاهده چندباره فیلم می‌توانید به آن پی ببرید.

همچنین بخوانید: 18 فیلم بحث برانگیز کل تاریخ سینما : از خشونت و وحشت تا سیاست


7. درخشش ابدی یک ذهن پاک – 2004 – Eternal Sunshine of the Spotless Mind

شاید از دیدن این فیلم در این فهرست تعجب کنید اما این فیلم به همان اندازه که رمانتیک است، علمی-تخیلی هم می‌باشد. مفهوم پاک کردن ذهن که عنصر اصلی داستان است آنقدر پیچیده است که شاید به موضوع فیلم پی نبرید. یک داستان پیچیده هم بر این موضوع افزوده است. تنها اگر فیلم را با دقت تماشا کنید به داستان پی می‌برید.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم ها با موضوع بیگانگان و فضایی ها که در سال 2018 اکران شدند


6. رنگ سرچشمه – 2013 – Upstream Color

فیلمی مشابه آثار ترنس مالیک و دیوید لینچ، که کیفیت آن مشابه سبک غیرمعمول مالیک بوده و همچنین رئالیسم و سورئالیسم لینچ را یادآور می‌شود. برای درک این فیلم در ابتدا باید به داستان آن پی ببرید. مهم‌ترین جنبه این فیلم این است که پس از درک داستان متوجه می‌شوید این فیلم بیشتر رمانتیک است تا علمی-تخیلی.

همچنین بخوانید: اگر فیلم الدبوی (Oldboy) را دوست دارید این 12 فیلم را تماشا کنید


5. دانی دارکو – 2001 – Donnie Darko

دانی دارکو یک اثر سینمایی است که با وجود جلوه‌های بصری و عناصر تخیلی یک اثر کاملا زیباست. دانی یک جوان طغیانگر است که همانند شخصیت کتاب “ناطور دشت” است و در کنار او شخصیت‌های طنز و دیدنی وجود دارند. فیلم‌های شبیه دانی دارکو کمیاب هستند و گرچه به دلیل ایده‌های مختلف یک بار تماشای آن کافی نیست، اما قطعا لذتبخش می‌باشد. این حقیقت که 18 سال پس از اکران این فیلم درباره آن صحبت می‌کنیم نشان دهنده اهمیت و درخشش آن است.

همچنین بخوانید: 25 فیلم برتر سینما درباره اختلال چند شخصیتی


4. ماتریکس – 1999 – The Matrix

ماتریکس تنها یک فیلم نیست بلکه یک پدیده است که شیوه نگرش مردم به جهان را تغییر می‌دهد. یک فیلم استرالیایی-آمریکایی به کارگردانی واچوسکی‌ها که در حقیقت یک کابوس زنده است. این فیلم مفهوم حقیقت شبیه‌سازی شده را نشان داده و درباره انسانیت و هدف آن سوال‌هایی می‌پرسد. حتی تا به امروز هم تمام سوالات فیلم پاسخ نداده شده است.

همچنین بخوانید: 7 فیلم برتر جیمز کامرون که نباید از دست بدهید


3. جاده مالهالند – 2001 – Mulholland Drive

با یک بار تماشای این فیلم در ابتدا ذهن‌تان به هم ریخته، گیج شده، به نکاتی پی برده و بعد مجبورید به حقیقت پی ببرید. تنها پس از اینکه متوجه شدید این فیلم یک معجزه است، دوباره، سه باره و چندباره آن را تماشا می‌کنید. فیلمسازی، ویرایش، کارگردانی و اجراها بسیار دیدنی و بی‌نظیر هستند. فیلمی که هنوز پس از 18 سال درباره آن صحبت می‌شود حتما نکات مهمی دارد و برخی از سوالات آن بدون پاسخ مانده است. این فیلم بهترین فیلم رازآلود تاریخ سینماست.

همچنین بخوانید: 20 فیلم برتر ژانر آدم ربایی در تاریخ سینما که باید ببینید


2. 2001: ادیسه فضایی – 1968 – 2001: A Space Odyssey

کامل‌ترین اثر هنری نابغه سینما، استنلی کوبریک، که یک اثر شاهکار و دیدنی است. مضامینی نظیر اگزیستانسیالیسم تا تکامل، باعث شده که این فیلم پس از سالها یک اثر کلاسیک محسوب شود. این فیلم از داستان کوتاهی به نام “سنتینل” از سی.کلارک اقتباس شده است که البته در فیلمنامه‌نویسی هم با کوبریک همکاری داشته است. گروهی از دانشمندان به همراه کامپیوتر هال 9000 به مشتری می‌روند. در این سال‌ها این فیلم به شکل‌های مختلف تفسیر شده و این یکی از دلایل شهرت آن است.

همچنین بخوانید: 33 فیلم برتر اسپانیایی زبان که باید ببینید


1. آغازگر – 2004 – Primer

این تنها یک فیلم نیست بلکه یک معمای علمی است که باعث می‌شود فیلم “تلقین” همانند یک فیلم تبلیغاتی به نظر برسد. برای درک کامل فیلم باید آن را چندین بار تماشا کنید تا به هر جنبه آن پی ببرید، بنابراین کسانی که تصور می‌کنند آن را درک کرده‌اند، یا دروغ می‌گویند یا بسیار باهوش هستند. پس از درک کامل فیلم احساس پیروزی می‌کنید، گویی یک معمای پیچیده را حل کرده‌اید. این فیلم با وجود داستان پیچیده‌اش امروز یک اثر کلاسیک است.

همچنین بخوانید: لیست 30 فیلم برتر آخرالزمانی در تاریخ سینما که باید ببینید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. عبآس

    شهریور 27, 1399

    با اجازه, نظرمو به لیستتون اضافه میکنم:
    in time
    room
    platform
    circle
    exam

    پاسخ

    • Hmmm در پاسخ به عبآس

      شهریور 28, 1399

      فیلم های خوبی گفتی ولی اینا بهت بیننده رو به چالش نمیکشن. چندتا فیلم دیگه هم بود که تو این مطلب نبودن

      پاسخ

      • عبآس در پاسخ به Hmmm

        شهریور 28, 1399

        اتفاقا من با دیدنِ این فیلما خیلی توو فکر فرو رفتم. مثلا فلسفه‌ای که توی in time هست یا دیالوگای جک توی room یا سلطه‌ی بقا توی circle و exam یا چرخه‌ی غالبِ توی platform. برای من این فیلمها واقعا چالش برانگیز بودن و هستن. البته اضاف بر مطلبِ منتشر شده.

        پاسخ