18 فیلم بحث برانگیز کل تاریخ سینما : از خشونت و وحشت تا سیاست

معمولا بحث و جدال همیشه با فیلم ها همراه است. در حقیقت فیلم یک پدیده عینی است و هیچ کس نمی تواند مطمئن شود که یک فیلم به یک شاهکار تبدیل شده یا بحث برانگیز خواهد بود. در این فهرست می خواهیم فیلم های بحث برانگیز تاریخ سینما را معرفی کنیم. توجه داشته باشید که در اینجا به خوب بودن یا بد بودن فیلم ها کاری نداریم، تنها درباره بحث برانگیز بودن آن ها صحبت می کنیم. فیلم های این فهرست تماما توسط کارگردان های به نام ساخته شده و روایت های پیچیده را نشان می دهند. با پروشات همراه باشید تا این فهرست را مرور کنیم.


18. کار درست را بکن – Do The Right Thing

اسپایک لی یک چهره بحث برانگیز است؛ نظرات عمومی او درباره مسائل سیاسی او را در مرکز توجه قرار می دهد. سینمای او نیز به دلیل نشان دادن مسائل نژادی همیشه بحث برانگیز بوده است. این فیلم هم یکی از مهم ترین آثار اوست؛ زیرا مسائل نژادی در محله ای از بروکلین را نشان داده و بسیاری آن را تشویق کننده شوروش های نژادی می دانند. با این حال این بحث ها بر فستیوال کن تاثیر نداشت. زیرا فیلم در آنجا اکران شد و به نظر می رسید که جایزه نخل طلا را از آن خود کند. تا اینکه ویم وندرز باعث شد داوران به فیلم “سکس، دروغ و نوار ویدیویی” (Sex, Lies and Videotape) از استیون اسپیلبرگ توجه نشان دهند. با این حال این اتفاق هم حواشی را بیشتر نمود. وندرز قهرمان نبودن شخصیت اصلی را دلیل کنار رفتن فیلم نمی دانست. با این حال اسپایک لی ساکت نماند و گفت، “من با خودم یک لویزویل اسلایگر به خانه بردم که نام ویم وندرز روی آن حک شده است.”

همچنین بخوانید: 25 فیلم روان شناسی تاریخ سینما که اثری عمیق روی شما می گذارند


17. زندگی شیرین – La Dolce Vita

یکی از برترین فیلم های سینما از فدریکو فلینی که یک شاهکار تمام عیار است. یک درام کمدی درباره تلاش یک هفته ای یک نویسنده مجله زرد در جستجو برای عشق، که یکی از برترین آثار فلینی است. داوران کن به زودی به زیبایی آن پی برده و واکنش های مثبت نشان دادند. اما همه خوشحال نبودند زیرا هجو مسیح و تمسخر کلیسای کاتولیک از چشم واتیکان دور نماند. فستیوال برای پخش نکردن فیلم تحت فشار قرار گرفت و واتیکان هم به طور رسمی فیلم را ممنوع کرد. با این حال کن تسلیم نشد و جایزه نخل طلا را به این فیلم داد. حتی امروز هم این فیلم یکی از برترین آثار سینما درنظر گرفته می شود. ژنرال دیکتاتور اسپانیایی، فرانکو، از این فیلم ناراحت شده و در نتیجه این اثر تا زمان مرگ او در سال 1975 در اسپانیا ممنوع بود.

همچنین بخوانید: نگاهی به سینمای آندری تارکوفسکی: رده بندی هر 7 فیلم مفهومی و شاعرانه تارکوفسکی


16. ویردیانا – Viridiana

لوئیس بونوئل یکی از بزرگ ترین و موفق ترین فیلمسازان تاریخ  بود که مضامین ممنوعه و تکنیک های روایی خاص او توجه مخاطب را جلب می کرد. مباحث اجتماعی نژادی و جنسی او را به یک شخصیت بحث برانگیز تبدیل نمود، تا اینکه این فیلم به کن راه یافت. بونوئل در کنار بررسی ذات انسان و مسائل جنسی کلیسای کاتولیک را مسخره کرد. درنتیجه فیلم در زمان اکران مورد توجه قرار گرفت، و نخل طلا را از آن خود نمود. حتی امروز هم این فیلم یکی از برترین آثار برنده شده در کن محسوب می شود، اما در آن زمان دو حزب از این فیلم استقبال نکردند. کلیسای کاتولیک از موفقیت این فیلم خوشحال نشد و در روزنامه رسمی خود را آن را “کفرآمیز” نامید. زیرا صحنه مشابه شام آخر و پایان جنسی آن را توهین آمیز می دانست. ژنرال فرانکو هم تصمیم گرفت فیلم را از فستیوال خارج کند و وقتی نتوانست، آن را در اسپانیا ممنوع کرد. با این حال این فیلم هنوز باقی است و یک اثر کلاسیک محسوب می شود.

همچنین بخوانید: پیش بینی نامزدهای بهترین فیلم برای مراسم اسکار 2019


15. تصادف – Crash

این فیلم برنده اسکار سال 2004 نیست (که احتمالا هرگز به کن راه نمی یافت). بلکه درام رازآلود و روان شناسانه دیوید کراننبرگ درباره گروهی است که با تصادف خودرو تحریک می شوند. بله درست خوانده اید، کراننبرگ، ارباب مضامین پیچیده و اخلاقی، تصویر ناامیدکننده ای از انسان دوره مدرن در عصر تکنولوژی را نشان می دهد. مسلما چنین موضوعی بسیار سروصدا کرده و در زمان اکران بحث برانگیز بوده است. تماشاگران از دیدن این فیلم ناراحت شده، آزار دیده و دگرگون شدند. واکنش ها متفاوت بود، برخی این اثر را منفی دانسته و برخی آنقدر گیج بودند که نمی دانستند چه بنویسند. این فیلم جایزه هیئت داوران را دریافت کرد، اتفاقی که بعدها با واکنش های مختلف رو به رو شد. چنین فیلمی همیشه تنفر عده ای را برمی انگیزد و کراننبرگ هم همین را می خواست. در هر صورت این فیلم بر شما تاثیر گذاشته و یک اثر زیبا از یک فیلمساز قهار است.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم ها با موضوع بیگانگان و فضایی ها که در سال 2018 اکران شدند


14. جنگیر – The Exorcist

ترسناک ترین فیلم تاریخ قطعا بحث برانگیز بوده است. فیلمی به کارگردانی ویلیام فردکین درباره تسخیر یک دختر 12 ساله که دو کشیش می خواهند ارواح را از بدنش خارج کنند. روان شناسی، مذهب و عشق مادرانه در این فیلم موج می زند، اما تمام این مفاهیم در پس صحنه های ترسناک نهفته است. گویی کل فیلم و عوامل آن نفرین شده بودند زیرا گفته می شود چند تن از آن ها تصادف کرده و خانواده شان را از دست دادند. صحنه های استفراغ و راه رفتن دختر از سقف باعث آزار بیننده می شد. مخصوصا زمانی که از یک دختر 12 ساله انجام می شد. این صحنه ها تاثیر گذار بوده و فیلم به گروه بزرگسال تعلق یافت.

در طی سال ها نسخه های دیگری از این فیلم ساخنه شد و فیلمسازان از زوایای  دیگری به این موضوع نگاه کردند. فیلم های ترسناک به ندرت موفق می شوند اما این فیلم در ده قسمت نامزد اسکار شد و اولین فیلم ترسناک بود که نامزد بهترین فیلم سال می شد. گرچه تماشای این فیلم دشوار است اما این کار را انجام دهید.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم عجیب و غریب تاریخ سینما که باید ببینید


13. زندگی ادل – Blue is The Warmest Color

نمایش رابطه همجنگسرایانه زنان توسط عبداللطیف کشیش نه تنها یکی از زیباترین آثار بلکه یکی از بحث برانگیزترین ها بوده است که در فستیوال کن سال 2013 به نمایش درآمد. همانطور که انتظار می رود، دلیل این بحث ها یک صحنه بلند 7 دقیقه ای از رابطه جنسی دو شخصیت اصلی زن بود. واکنش ها به این فیلم بسیار جالب بود، زیرا پس از واکنش های ضدفمینیستی، واکنش منتقدین عالی بود. داستان از زمانی آغاز شد که درباره شرایط ضعیف کاری در زمان فیلمبرداری و رفتارهای مستبدانه کارگردان حرف هایی زده شد. سپس شخصیت ها نیز این موضوع را تایید کرده و کارگردان را مستبد  دانستند، تا جایی که او نیز واکنش نشان داد. تا اینکه در فستیوال، داوران به رهبری استیون اسپیلبرگ، علاوه بر اینکه به فیلم جایزه نخل طلا را دادند، تصمیم گرفتند به هر دو بازیگر (ادل اگزارکوپولوس و لئا سیدو) و همچنین کشیش جایزه دهند.

همچنین بخوانید: معرفی20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


12. توئین پیکس: با من بر آتش برو- Twin Peaks: Fire Walk With Me

یک سال پش از پخش فصل دوم سریال توئین پیکس در سال 1991، قرار شد این فیلم ساخته شود تا به حوادث قبل و پس از داستان اصلی پرداخته و به سوالات پاسخ دهد، اما از آنجاییکه با لینچ سروکار داریم، دقیقا عکس آن را انجام داد. این فیلم در زمان اکران با واکنش منفی مواجه شده و حتی برخی از کارگردان ها و فیلمسازان از دیدن ادامه آن خودداری کردند. در یک اقدام عجیب، کوئنتین تارانتینو نیز که بین تماشاگران بود گفت، “پس از دیدن فیلم “توئین پیکس: با من در آتش برو” آنقدر از دیوید لینچ ناامید شدم که تصمیم گرفتم دیگر فیلمی از او را نگاه نکنم تا اینکه یک چیز متفاوت تولید کند.” واکنش های دیگر نیز بهتر نبودند. با این حال، رفته رفته واکنش ها بهتر شد و امروز گرچه این فیلم برترین اثر لینچ نیست، اما یک اثر جالب سینمایی محسوب می شود.

همچنین بخوانید: بزرگ ترین شکست های باکس آفیس در سال 2018 به کدام فیلم ها تعلق گرفت؟


11. سالو یا ۱۲۰ روز در سودوم – Salò, or the 120 Days of Sodom

یک قلمروی فاشیستی انسانی نیست و این فیلم ایتالیایی-فرانسوی سال 1975 از پیر پائولو پازولینی ذات حیوانی تمدن انسان را به زشت ترین شیوه ممکن نشان می دهد. داستان لذت بیمارگونه ارباب هایی که چگونه 18 زن و مرد جوان را طعمه خود قرار داده اند. روایت داستان هم بسیار گزنده بوده و تلخ بودن داستان را بیش از پیش نشان می دهد. قتل های وحشیانه، تجاوز به خاطر لذت و سادیسم، وحشت این فیلم را بیشتر می کند. این فیلم ترسناک بوده و بیننده را در هر بار تماشا آزار می دهد. برخی از صحنه ها آنقدر آزاردهنده هستند که به یک کابوس بدل شده اند. این شکنجه عادلانه نیست اما در نهایت عدالت برقرار می شود.

محتوای تصویری و صحنه های خشن تجاوز، شکنجه و قتل، باعث شده این فیلم در چندین کشور ممنوع شود. در اوهایو، یک افسر پلیس صاحب یک ویدیوکلوپ را به دلیل داشتن یک نسخه از این فیلم بازداشت کرد. این فیلم ذات حیوانی طبقه بالای جامعه فئودال و اعمال شنیع آن ها را نشان می دهد، که شاید خشونت این فیلم اجازه ندهد به این مفهوم پی ببرید. چندین بازیگر و فیلمساز “سالو” را به عنوان اثر موردعلاقه خود نام می برند و این اثر تا به امروز یکی از بحث برانگیزترین فیلم ها بوده است.

همچنین بخوانید: معرفی 25 فیلم با پیچیده ترین پایان بندی ها در تاریخ سینما


10. یک فیلم صربستانی – A Serbian Film

یک فیلم به کارگردانی سرجان اسپاسویچ درباره داستان یک ستاره پورن که به یک فیلم دعوت شده و متوجه می شود تجوز به کودک و مرده خواهی از مضامین اصلی آن هستند. این اثر با اشاره به جامعه پس از جنگ و مردانی که برای اداره خانواده خود دست به هر کاری میزنند، می خواهد فیلم های دولتی را هجو کند که مضامین تایید شده سیاسی را نمایش می دهند. این فیلم آنقدر آزارهنده بود که تماشاگران پیش از اکران آن در کن نوشیدنی می نوشیدند. یک فیلم بیمارگونه با پیام های ممنوعه ای چون مرده خواهی و تجاوز به نوزاد، که مسلما تماشای آن دشوار است.

این فیلم در کشورهای مختلفی چون مالزی، سنگاپور، نیوزلند و استرالیا ممنوع شد. در کشورهایی چون صربستان و ایالات متحده به یک موفقیت هنری بدل شد که منتقدین نمایش ماهیت وحشی انسانی را تحسین نموده و آن را یکی از کامل ترین آثار می دانستند. فیلم از بیننده می خواهد در لایه های وحشت و سادیسم جستجو نموده و معنای حقیقی آن را درک کنند.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم شبیه پالپ فیکشن (Pulp Fiction) که باید ببینید


9. کانیبال هولوکاست – Cannibal Holocaust

فیلم سال 1980 روجرو دئوداتو درباره آدم خواری قرار بود این سوال را بپرسد که آدم خواران که هستند. این فیلم دو گروه متدن و غیرمتمدن را در مقابل یکدیگر قرار می دهد که گروه متمدن برای یافتن یک گروه فیلمسازی گمشده به آمازون می روند. چند ردپا و سپس یک قبیله یافت شدند که بعدا به این سوال فیلم پاسخ دادند. هرچقدر این فیلم را رک و بی پرده بدانیم بازهم کم گفته ایم زیرا کارگردان می خواست این موضوع را به حقیقی ترین شکل ممکن نشان دهد. صحنه های خشونت و تجاوز حقیقی به نظر می رسند. صحنه های مرگ ترسناک بوده و خشونت علیه حیونات نیز بحث برانگیزی این اثر را بیشتر نشان داد.

دئوداتو به جرایم مختلف متهم شد، از جمله قتل یکی از عوامل خود و قبیله، با این حال از تمام آن ها مبرا شد و فیلم به دلیل صحنه های ترسناک، خشن و ظلم علیه حیوانات، در کشورهایی نظیر ایتالیا (یک بار دیگر)، نیوزلند، استرالیا، نروژ و فنلاند ممنوع شد. این فیلم در سال 2001 در بریتانیا اکران شد درحالی که 6 دقیقه کوتاه تر بود. این اثر شاهکار دئوداتو است که بزرگانی چون سرجیو لدونه رئالیسم آن را پسندیدند. او درباره جامعه متمدن سوالی ایجاد کرده و خود به آن پاسخ می دهد. عجیب است که تماشاگران نتوانستند به آن پی ببرند.

همچنین بخوانید: رده بندی فیلم های گای ریچی از بدترین تا بهترین


8. ضد مسیح – Antichrist

مسلما یک فیلم از لارس باید در این فهرست باشد. لارس فون تریر یکی از بزرگان سینماست که فیلم های هنری بسیاری خلق نموده است. فیلم های او اغلب دیدنی و عجیب هستند. در حقیقت او فهرستی از فیلم های بحث برانگیز دارد، از شوخی با هیتلر گرفته تا فیلم “اروپا” که جایزه نخل طلا را به دست نیاورد. اما بحث برانگیزترین فیلم او “ضد مسیح” است که در سال 2009 ساخته شد. داستان مادر فروپاشیده ای که پس از مرگ فرزندش در حین رابطه جنسی، به وضعیت روحی بدی دچار شده شد. لارس سادومازوخیسم را به شکل هنری نشان داده و هنرش خشن است.

این فیلم با قدرت ساخته شده و نمادگرایی و تخیل آن شاعرانه هستند. رابطه جنسی حقیقی، اختگی، شبیه سازی ژنتیک، از جمله مفاهیم بحث برانگیز این فیلم بوده اند. گفته می شود که تماشاگران و منتقدین نتوانستند تصاویر حقیقی غم و فروپاشی روانی شخصیت ها را درک کنند. درنتیجه مفاهیم اجتماعی، احساسی و ایدئولوژیک داستان در پس صحنه های وحشت و ضدزن، از چشم منتقدین دور ماندند. گرچه اجرای زیبای شارلوت گنزبور جایزه را برای او به ارمغان آورد اما داوران کن، جایزه بدترین فیلم را به این اثر داده و آن را “ضدزن ترین فیلم” معرفی کردند.

همچنین بخوانید: لیست غم انگیزترین فیلم هایی که در سال 2018 اکران شدند


7. فارنهایت ۹/۱۱ – Fahrenheit 9/11

اگر یک فیلم اشتباهات را برجسته کرده و قدرتمندترین رهبر جهان را ویلن یا شخصیت منفی بدانید، در آن صورت حتما بحث برانگیز می شود. مایکل مور، منتقد سیاسی با این مستند سال 2004 خود دقیقا همین کار را انجام داد. او بر جرج.دبلیو. بوش تمرکز کرده و پیروزی او در انتخابات 2000 و حملات سپتامبر را نشان می دهد. همچنین ارتباط او با خانواده بن لادن و حضورش در جنگ عراق نشان داده شد.

این مستند از مایکل مور، فیلم ساز و فعال آمریکایی، پیش از اکران در کن در صدر اخبار بود. درنتیجه این نمایش دوران بوش و جنگ عراق در سالی که بوش می خواست مجددا در انتخابات شرکت کند، اکران شد و منتقدین و فرهیختگان آن را سیاسی دانستند. درصورتی که با اکران در کن تحسین شد و یکی از طولانی ترین تشویق های تاریخ را به خود اختصاص داد. حتی کوئنتین تارانتینو داوران را راضی کرد تا جایزه نخل طلا را به این مستند دهند. برخی این واکنش را سیاسی دانستند، درنتیجه داور سال بعد اعلام کرد که نباید براساس واکنش های سیاسی به یک فیلم جایزه داد و تصمیم سال گذشته را اشتباه دانست. با این حال تارانتینو از تصمیم خود دفاع کرد و مدعی بود این هنر سینما بود که جایزه گرفت نه خود سیاست.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های عاشقانه که در سال 2018 اکران شدند


6. مصائب مسیح – The Passion of the Christ

یک فیلم مذهبی همیشه می تواند بحث برانگیز باشد. این فیلم سال 2004 مل گیبسون 12 ساعت آخر زندگی مسیح را نشان داده و قطعا بحث برانگیز است. گرچه این فیلم هرگز ممنوع نشد اما با واکنش جدی یهودیان رو به رو شد که آن را ضدیهود می دانستند. در حقیقت این فیلم تلاش کرد شکنجه های وارد شده به مسیح به عنوان ناجی را نشان دهد. درنتیجه شاهد یک صحنه 10 دقیقه ای شکنجه هستیم که یک مادر باید شاهد میخ زدن به دستان پسرش و به صلیب کشیده شدن او باشد.

کلیسا معتقد بود این فیلم از لحاظ تاریخی نادرست است و بین فیلمساز و مذهبیون بحث ایجاد شد. گیبسون معتقد بود که می توان از نگاه هنری و تخیل برخی از شکاف های تاریخ را نشان داد. با این حال این بحث ها خوابید و فیلم در سه قسمت اسکار نامزد شد. برخی منتقدین معتقدند که خشونت بیش از حد مانع از درک صحنه های حقیقی فیلم شد. در هر صورت فیلم با شهرت جهانی رو به رو شد و یکی از پرفروش ترین فیلم های تاریخ می باشد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم برتر برادران کوئن که نباید از دست بدهید


5. تولد یک ملت – The Birth of a Nation

سروصدا کردن یک فیلم یک پدیده عجیب نیست و در دوره فیلم های صامت هم رخ داد. یک فیلم محصول سال 1915 از دی.دبلیو گریفیث درباره شکل گیری سازمان کو کلاکس کلان و روایت نژادهای نادیده گرفته شده. جامعه آفریقایی آمریکایی به عنوان مردمان طماع و بی عاظفه نشان داده می شوند که برخی از آن ها مجرم هستند. سازمان کلان به عنوان ناجی عمل کرده و می خواهد از نژاد آریایی دفاع کرده و درمقابل زور سر خم نکند. نبود تبلیغات جهانی مانع شهرت این فیلم شد. در ایالات متحده، 12 ایالت از جمله آیووا این فیلم را ممنوع کردند. انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان در هر بار اکران اعتراض کرده و معتقد بود این فیلم باید بایکوت شود. با این حال تماشگران از این فیلم دیدن کرده و درنتیجه این اثر به پرفروش ترین فیلم دوره صامت تبدیل شد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های خانوادگی که در سال 2018 اکران شدند


4. آخرین تانگو در پاریس – Last Tango in Paris

این فیلم سال 1972 با بازی مارلون براندو در نقش اصلی و کارگردانی برناردو برتولوچی تنها به عنوان یک درام اروتیک محسوب می شود، زیرا داستان درباره یک بیوه آمریکایی است که بدون شناخت یک زن فرانسوی جوان با او رابطه برقرار کرده و سپس عاشق او می شود. این فیلم آنقدر ساده و رئال بود که برخی صحنه های آن با پورنوگرافی تفاوت چندانی ندارد. مارلون براندو و همبازی اش ماریا اشنایدر هردو از بازی در این فیلم پشیمان بودند. حواشی فیلم دو سال بعد برملا شد که ماریا حقارت خود در صحنه لواط را پذیرفته و اعلام کرد از برتولوچی متنفر است. مارلون براندو هم پس از فیلم تمام ارتباط های خود با کارگردان را قطع کرد و او را مستبد می دانست.

نیاز به توضیح نیست که این فیلم در چندین کشور ممنوع شد، از جمله اسپانیا و ایتالیا، زادگاه کارگردان و تنها پس از سانسور بود که در بریتانیا اکران شد و در آمریکای آزاد نیز به عنوان فیلم بزرگسال پخش شد. برناردو برتولوچی در ایتالیا دادگاهی شد و چهار ماه به زندان رفت. این مسائل شهرت فیلم را افزایش داده و مردم دوست داشتند این فیلم مشهور را تماشا کنند.  این فیلم از لحاظ هنری یک اثر قابل توجه بود که تلاش کرد با وجود صحنه های واضع پیام خود را منتقل کند، درنتیجه کارگردان و براندو نامزد اسکار شدند.

همچنین بخوانید: 33 فیلم برتر اسپانیایی زبان که باید ببینید


3. پرتقال کوکی – A Clockwork Orange

خلاقیت و هنر عینی بوده و زمانی که یکی از بهترین فیلمسازان سلیقه شخصی خود را به کار می برد، آن اثر بحث برانگیز خواهد شد. استنلی کوبریک پرتقال کوکی را در سال 1971 ساخت تا بریتانیای آینده، جامعه فاسد و جنایات آن را نشان دهد. کوبریک به به دلیل توجه به جزئیات و روش خاص فیلمسازی شهرت دارد، صحنه های خشن و آزاردهنده را با چنان دقتی ساخته که آن جرم را بیش از پیش نشان می دهد. درنتیجه خشونت بیش از هر زمان دیگر برجسته شد. مشکلات روانی شخصیت ها بسیار حقیقی جلوه کرد و جرایم آنقدر زننده بودند که تحمل آن دشوار بود. صحنه تجاوز با خواندن آهنگ “آواز در باران” یک صحنه بسیار آزاردهنده بود و کوبریک هم دقیقا همین را می خواست.

گزارش جرایم الهام گرفته از این فیلم باعث شد کوبریک اکران آن در بریتانیا را متوقف کند. جامعه کاتولیک آمریکا به دلیل صحنه های خشونت و تجاوز این فیلم را تقبیح نمود. با این حال این اثر نامزد چند جایزه اسکار شد و تا به امروز یکی از بهترین آثار استنلی کوبریک و یکی از بهترین فیلم های تاریخ است.

همچنین بخوانید: لیست 30 فیلم برتر آخرالزمانی در تاریخ سینما که باید ببینید


2. ماجرا – L’Avventura

یکی از خوشایندترین فیلم های این فهرست، یکی از تیزبینانه ترین و فلسفی ترین آثار سینما که یک زبان سینمایی جدید خلق نمود. اما فیلم آغاز درخشانی نداشت. زمانی که فیلم در سال 1960 در کن اکران شد، تماشاگران و منتقدین آن را مسخره کردند. تاریخ هرگز چهره ناراحت و اشک آلود میکل‌آنجلو آنتونیونی و ستاره اش مونیکا ویتی در زمان تمسخر این فیلم را از یاد نمی برد. آن ها نتوانستند این شرایط را تحمل کنند و از آنجا خارج شدند. گفته میشد صحنه های طولانی ارزش روایی نداشته و روش فیلمسازی آنتونیونی و سبک زیبایی شناسانه او توسط بیننده مسخره شده و آن را خسته کننده می دانستند. این شرایط ادامه داشت تا اینکه در هفته بعد این فیلم جایزه داوران را به خود اختصاص داد. پس از آن موفقیت به سراغ آنتونیونی آمد و فیلم او در سینماها بازخورد خوبی داشت و در سال 1960، دو سال پس از اکران، در فهرست برترین فیلم های تاریخ Sight and Sound Poll قرار گرفت. گرچه آنتونیونی پس از آن فیلم های موفقی ساخت اما هیچ کدام دیدگاه فلسفی و هنری این فیلم را ارائه نمی دهند.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر لهستانی در تاریخ فیلم سازی این کشور


1. برگشت ناپذیر – Irreversible

گاسپار نوئه، همانند لارس فون تریر، دیدگاه هنری دارد اما اثر نوئه مخرب تر و تاثیرگذارتر است. این فیلم او تاثیرگذارترین فیلم قرن است که پس از تماشای آن نمی توانید تحت تاثیر قرار نگیرید. نوئه روایت معکوس “یادگاری” (Memento) نولان را قرض گرفته و با کمک این تکنیک درد وحشیانه و رنج پوچ گرایانه اطراف ما را نشان می دهد. اکران این فیلم تا به امروز بحث برانگیزتری اکران در کن است زیرا بسیاری از تماشاگران نتوانستند صحنه های آن را تحمل کنند و حالشان بد شد. بسیاری از منتقدین این فیلم را “غیرقابل تماشاکردن” می دانستند، از جمله راجر ابرت که گفت، “این فیلم آنقدر خشن و ظالمانه است که اغلب مردم نمی توانند آن را تماشا کنند.” صحنه های خشونت و صحنه طولانی تجاوز به مونیکا بلوچی آنقدر آزاردهنده است که نمی شود تماشا کرد. فیلمبرداری این فیلم هم دیوانه کننده بوده و با فضای پوچ گرایانه داستان همخوانی دارد. تجربه فیلم قدرتمند بوده و همیشه بحث برانگیز می باشد، اما افرادی که تنها به صحنه های خشن داستان فکر می کنند، باید شات های طولانی زیبا را به یاد آورده و امید و لذت این صحنه ها عمق و نگرش سینمایی نوئه را ثابت می کند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر آکیرا کوروساوا که باید تماشا کنید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (5)

بستن فرم

  1. Ali

    بهمن 24, 1401

    یک فیلم صربستانی رو به هیچ‌وجه نبینید خواهشاً
    فضایی لجن که باعث میشه که دیگه هیچوقت لذت ج.ن..س.ی. نبرید

    پاسخ

  2. یک نفر

    آبان 10, 1400

    کسی نمیدونه از کجا میشه اینا رو دانلود کرد ؟ پرتغال کوکی و کانیبال هولوکاست( رئال ترین فیلمی که توی عمرم دیدم) رو دیدم ولی باقیشون هیچ جا نیست. کسی سایتی چیزی سراغ نداره برای دانلود اینا ؟

    پاسخ

  3. ک. فتاحیان

    آبان 9, 1400

    سلام .
    کاملا موافقم مخصوصا فیلمهای سالو ، یک فیلم صربستانی ، کانیبال هولوکاست ، پر تقال کوکی و برگشت ناپذیر واقعا آزاردهنده و تهوع آورند و دیدن اون رو به هیچکس توصیه نمیکنم مخصوصا در مورد سالو و یک فیلم صربستانی باید بگم که فقط ذهن منحرف و بیمار نویسنده های اون رو نشون میده.

    پاسخ

    • یلیا در پاسخ به ک. فتاحیان

      اردیبهشت 21, 1401

      سلام میشه لینک یک فیلم صربستانی رو بفرستی ممنون میشم

      پاسخ

  4. بی نام

    مهر 15, 1399

    فیلم های خیلی زیادی می تونستند در لیست قرار بگیرند یه نگاهی به مقالات سایت روزیاتو بندازین

    پاسخ