اگر فیلم عدد پی را دوست دارید این 8 فیلم را از دست ندهید

فیلم “پی” به نویسندگی و کارگردانی دارن آرونوفسکی درباره ماکسیمیلیان “مکس” کوهن است، یک ریاضی دان مبتلا به پارانویا که به دنبال یک کلید است، کیلیدی که به عقیده او الگوی جهانی طبیعت را رمزگشایی می کند. یک تریلر روان شناسانه درباره مضامین مذهب، اختلالات روان شناسانه، روان زخم و فضای رازآلود، که کارگردان در پروژه های آینده آن را بررسی می کند. شان گولت در نقش اصلی می درخشد. این بازیگر توانست دید کارگردان را درک کند و در اجرای شخصیت موفق است. فیلمبرداری ترس و وحشت اطراف کوهن را به خوبی نشان می دهد. موسیقی متن با فضا همخوانی داشته و تاریکی و حس ناخوشایند را القا می کند. ویرایش فیلم هم موفق بوده و توانست ذهن به هم ریخته شخصیت اصلی را به نمایش بگذارد.

متیو لیباتیک فیلمبرداری، اورن سارک ویرایش و کلینت منسل انگلیسی آهنگساز این فیلم بودند. این فیلم به دلیل روایت تحلیلی و اجرای زیبا در فستیوال ساندنس با استقبال مواجه شد. راجر ابرت با تحسین این فیلم گفت: «عدد پی یک تریلر است. این روزها چندان طرفدار تریلر نیستم زیرا یا افراد بد کشته می شوند و یا فقط با صحنه های تعقیب و گریز مواجه ایم. بنابراین باید یک فیلم هوشمندانه ساخت. من زمانی لذت می برم که یک شخصیت برای رسیدن به آنچه ذهنش را اشغال کرده خطر می کند.” این فیلم در جوایز فیلم ایندیپندنت جایزه بهترین فیلمنامه و در فستیوال فیلم ساندنس جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

در این مقاله سعی کرده ایم فیلم هایی با ساختار روایی مشابه و سبک بصری دارن آرونوفسکی گونه را به شما معرفی کنیم. این فیلم ها اغلب تریلرهای روان شناسانه هستند که داستان ابزورد دارند. برای تنوع بیشتر این لیست از فیلم های دارن آرونوفسکی استفاده نکرده ایم. با پروشات همراه باشید.


8. بازی – The Game – 1997

یکی از آثار کمتر شناخته شده دیوید فینچر با بازی مایکل داگلاس در نقش نیکلاس ون ارتون، یک بانکدار ثروتمند که به یک بازی عجیب دعوت می شود. گرچه این دعوت را با استقبال قبول می کند اما به تدریج نمی تواند بین حقیقت و بازی مرزی تعیین کرده و به همین دلیل به سوی یک میراث بزرگ در تلاش است. روایت این فیلم پر از پیچیدگی و چالش است. داگلاس با اجرای زیبای خود نگاه ابزورد فینچر را تقویت کرده است. این فیلم که پس از “سون” (Seven – 1995) با بازی برد پیت اکران شد با فیلم قبلی مقایسه می شود. خود فینچر هم گفت از این پروژه چندان راضی نیست و شاید بهترین اثر او نباشد اما قطعا جذاب است.

همچنین بخوانید: نگاهی به فیلم های دارن آرنوفسکی: از عدد پی تا مادر!


7. رنج – Affliction – 1997

یک فیلم به نویسندگی و کارگردانی پل شرایدر با بازی نیک نولت در نقش وید وایت هوس، پلیسی که باید درباره یک پرونده قتل تحقیق کند.  با این حال ذهن او مانع این وظایف شده و سلامت روانی اش به خطر می افتد. این تریلر روان شناسانه اقتباسی از رمان راسل بنکس، با استقبال منتقدین مواجه شد اما به عنوان یک تریلر کلاسیک مورد استقبال قرار نگرفت. با این حال اجرای شرایدر آن را دیدنی می کند. این اثر در جوایز فیلم ایندیپندنت، هیئت منتقدین فیلم و هیئت منتقدین نیویورک نامزد شد.

همچنین بخوانید: فلسفی ترین فیلم های کل تاریخ سینما که نباید از دست بدهید


6. عکس یک ‌ساعته – One Hour Photo – 2002

یک فیلم به نویسندگی و کارگردانی مارک رمانک درباره سیمور “سای” پریش، یک عکاس با عدم ثبات روانی که از آنه تصور می کند عجیب تر و بی ثبات تر می شود. رابین ویلیامز در نقش این فرد می درخشد. او به عمق این شخصیت رفته و آن را به زیبایی نشان می دهد. این فیلم با تحسین مواجه شد، مخصوصا به خاطر اجرای ویلیامز. همچنین در قسمت های مختلف نامزد شد، از جمله بهترین بازیگر مرد برای ویلیامز.

همچنین بخوانید: معرفی 15 فیلم تماشایی که ذهن بیننده را به بازی میگیرند


5. سرزمین مجازات – Frailty – 2001

فیلمی به کارگردانی بیل پاکستون و نویسندگی برنت هنلی درباره رابطه میان دو پسر و پدر مذهبی شان که معتقد است خدا او را فرستاده تا اهریمن هایی با ظاهر انسان را از بین ببرد. این تریلر روان شناسانه که داستان ساده ای دارد بسیار جذاب و دیدنی است.

پاکستون، متیو مک کانهی و پورز بوث از جمله بازیگران این فیلم هستند و ارتباط شان در عمق غم انگیز داستان موثر است. این فیلم با تحسین مواجه شد که یکی از دلایل آن روایت رازآلود و کند داستان بود. شخصیت پردازی عمق داستان را افزایش داده و تجربه خوبی را خلق کرده است. این فیلم از لحاظ تجاری هم موفق بود و با بودجه 11 میلیون دلار 17.4 میلیون دلار فروش داشت.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


4. نردبان یعقوب – Jacob’s Ladder – 1990

یک فیلم ترسناک روان شناسانه درباره جیکوب سینگر که پس از مرگ فرزندش گذشته را انکار کرده و به اختلال هویت دچار شده است. اوضاع زمانی بدتر می شود که مرز میان واقعیت و تخیلی را از دست داده و بدترین کابوس های او در زندگی رخ می دهند. این فیلم به کارگردانی آدریان لین و نویسندگی بروس جوئل روبین، از لحاظ بصری و ادبی زیباست و نشانگر تابلوی نقاشی فرانسیس بیکن و داستان کوتاه An Occurrence at Owl Creek Bridge از آمبروس بیرس است.

منتقدین تعادل میان روایت پیچیده و جلوه های بصری را ستایش کردند. راجر ابرت درباره فیلم گفت: یک فیلم که در پیچیدگی و توهم و غم و رنج غرق شده و یک تجربه غم انگیز خلق می کند، با این حال به زیبایی نوشته، کارگردانی و اجرا شده است.” گرچه این فیلم در گیشه با موفقیت متوسط مواجه شد اما یک اثر کلاسیک ماندگار محسوب می شود.

همچنین بخوانید: 25 فیلم روان شناسی تاریخ سینما که اثری عمیق روی شما می گذارند


3. عوارض جانبی – Side Effects – 2013

داستان امیلی تیلور که برای مقابله با افسردگی و اضطراب ناشی از آزاد شدن همسرش مارتین تیلور از زندان، توط دکترهای روان پزشکی اش، دکتر جاناتان بنکس و ویکتوریا سایبرت، داروهایی به او تجویز می شود. گرچه این داروها باید او را آرام کنند اما عوارض جانبی دارند. این فیلم به کارگردانی استیون سادربرگ و نویسندگی اسکات.زد. برنز، یک تریلر روانشناسانه است که رونی مارا و چنینگ تیتوم نقش تیلورها و جود لا و کارتین زتاجونز نقش روان پزشک ها را ایفا می کنند. این فیلم به لحاظ فرم و محتوا با فیلم های هیچکاک مقایسه شد. سادربرگ به خاطر کارگردانی زیبای خود تحسین شد و بازیگران نیز به خاطر اجرای موفق تشویق شدند. این فیلم نامزد جایزه بهترین کارگردانی فستیوال فیلم برلین شد.

همچنین بخوانید: معرفی 25 فیلم با پیچیده ترین پایان بندی ها در تاریخ سینما


2. ماشین چی – The Machinist – 2004

یک فیلم به کارگردانی برد اندرسون و نویسندگی اسکات کوسار، درباره یک ماشین چی به نام ترور رزنیک که از بی خوابی و مشکلات روانی رنج می برد و این مشکلات به یک حادثه در محل کار منجر شده که همکارش انگشت خود را از دست خواهد داد. رزنیک که از کار اخراج شده باید با بیخوابی و پارانویا دست و پنجه نرم کند. این تریلر روان شناسانه اغلب به خاطر اجرای فراموش نشدنی کریستین بیل در نقش اصلی شناخته می شود. فضای غم انگیز و تاریک فیلم و روایت شخصیت محور آن فیلم را به یک چالش روان شناسانه از بی خوابی، پارانویا و توهم تبدیل کرده است. این فیلم با تحسین های زیاد مواجه شد که اغلب آن به دلیل اجرای زیبای بیل است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم پیچیده و گیج‌کننده تاریخ سینما که از یاد نخواهید برد!


1. آزمون بازیگری – Audition – 1999

یکفیلم اقتباسی از کتابی به همین نام نوشته ریو موراکامی در سال 1997 درباره شیگهارو اویاما، بیوه ای که به توصیه پسرش برای یافتن همسر جدید مصاحبه تشکیل می دهد. او پس از مصاحبه با زنان مختلف آسامی را پیدا می کند، یک زن جوان جذاب و باهوش که می تواند شریک مناسبی باشد. با این حال با آغاز رابطه آن دو رازهای تاریک گذشته آسامی بر رابطه شان تاثیر می گذارد.

این فیلم به کارگردانی تاکاشی میکه و نویسندگی دایسوکه تنگن یک فیلم ترسناک و تریلر روان شناسانه است که در فستیوال فیلم ونکوور اکران شد و مضامین اجتماعی را به نمایش می گذارد. همچنین عمده تحسین آن مدیون روایت رازآلود داستان بود. یک فیلم تاثیرگذر برای بزرگانی چون کوئنتین تارانتینو، الی راث و خواهران سوسکا.

همچنین بخوانید: 20 فیلم پیچیده و تاثیرگذار برتر در تاریخ سینما


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم