25 فیلم روان شناسی تاریخ سینما که اثری عمیق روی شما می گذارند

فیلم های معرفی شده در این فهرست فیلم های روان شناسانه ای هستند که روان شخصیت ها و وضعیت احساسی شان را شرح می دهند. هدف اصلی این فیلم های افسانه ای این است که با ذهن بیننده بازی کنند نه اینکه صرفا خشونت را به نمایش بگذارند. این به بیننده بستگی دارد که از دیدن فیلم ها دچار تنش شود یا خیر.

همانگونه که دیوید لینچ زمانی گفت، “زمانی که تمام عناصر فیلم را به معرض نمایش بگذاری، اغلب مردم به سرعت متوجه جریان می شوند. من فیلم هایی را دوست دارم که برای رویاپردازی و تفسیرهای متفاوت پتانسیل کافی دارند. زیبایی فیلم در این است.” با پروشات همراه باشید تا با چنین فیلم هایی آشنا شویم.


25. آزمایش – Das Experiment

یک تریلر آلمانی محصول سال 2001 به کارگردانی الیور هیرشبیگل و اجرای موریتز بلیبترو در نقش تارک فهد یا آنچه که بعدها شناخته شد، زندانی 77.

تارک درباره یک آزمایش اجتماعی در یک زندان شبیه سازی شده، خبری را در روزنامه می خواند. باوجود پاداش مالی این آزمایش که شرکت کنندگان می توانند به مدت 14 روز در یک مکان اقامت کنند، او نمی تواند از این پیشنهاد دوری کند. این 20 داوطلب کنجکاو در ابتدا در زندان مجزا شده و سپس باید همانند زندانیان نظارت شوند.

نظارت و مشاهده آنان توسط دانشمندان نشان دهنده تاریک ترین رفتارهای بشری است. هرچه این زندانیان بیشتر تحت نظارت نگهبانان قرار گرفته، قدرت آن ها بیشتر شده و رفتارشان سلطه جویانه تر و بی رحمانه تر می شود. یک فیلم تاثیرگذار که آنچه فیلم را قدرتمندتر می کند، این حقیقت است که فیلم از اتفاقات واقعی برگرفته شده است. این آزمایش که آزمایش زندان استندفورد نام داشت، مطالعه عواقب روان شناسانه تبدیل شدن به یک زندانی یا زندان بان، نامیده می شد.

همچنین بخوانید: نگاهی به سینمای آندری تارکوفسکی: رده بندی هر 7 فیلم مفهومی و شاعرانه تارکوفسکی


24. فهرست کشتار – Kill List

یک فیلم زیبا که از فیلم های ترسناک قدرتمند الهام گرفته است. فیلم هایی چون “مرد حصیری” (The Wicker Man-1973)، “مسابقه با شیطان” و “بچه رزماری” (Rosemary’s Baby). بنابراین این فیلم ناامیدتان نمی کند.

دو سرباز اسبق ارتش، جی (نیل مسکل) و گال (مایکل اسمایلی)، اکنون به عنوان دو مزدور فعالیت می کنند. پس از رو به رو شدن با یک مزدور دیگر، این دو به این نتیجه می رسد که این ماجرا از آنچه که تصور می کردند شوم تر است.

این فیلم دومین فیلم کارگردان انگلیسی، بن ویتلی است که با وجود صحنه های دلخراش فیزیکی و روحی، بیننده را شدیدا تحت تاثیر قرار می دهد.


23. قلب فرشته – Angel Heart

یک تریلر روان شناسانه آمریکایی از الن پارکر با بازی میکی رورک و رابرت دنیرو در سال 1987، که گرچه سال های 50 میلادی را نشان می دهد، اما از زمان خود پیشتر بوده و به همین دلیل اکنون یک اثر کلاسیک دیدنی محسوب می شود.

میکی رورک نقش هری انچل را نشان می دهد، یک کارآگاه خصوصی که توسط مردی به نام لوئیس سیفر. (دنیرو) استخدام شده تا درباره ناپدید شدن یک خواننده، جانی فیوریت، تحقیق کند. انجل در این میان با افراد مختلفی که درباره جانی اطلاعات دارند، صحبت می کند. اما از آنجاییکه تمام این افراد پس از گفتگو با انجل کشته می شوند، بنابراین توجه او به این پرونده افزایش می یابد.

با وجود نقش آفرینی زیبای رورک که بهترین اثرش محسوب می شود، در کنار بازی رابرت دنیرو، این فیلم یک اثر زیبا، هوشمندانه، و تاثیرگذار است که می توان آن را یک کلاسیک فراموش نشدنی نامید.

همچنین بخوانید: پیش بینی نامزدهای بهترین فیلم برای مراسم اسکار 2019


22. به هیچکس نگو – Tell No One

یک تریلر فرانسوی با بازی فرانسوا کلوزه در نقش الکس بک، که پس از فوت همسرش در 8 سال پیش هنوز هم عزادار است. زمانی که الکس متوجه می شود همسرش زنده بوده و حالش خوب است، به فروپاشی روانی دچار می شود.

بازی زیبای ماری-ژوزه کروز، آندری دوسولیه و کریستین اسکات توماس، در کنار داستان زیبا، این فیلم را به آثار هیچکاک نزدیک می کند. پیچیدگی های داستان و طرح زیبای آن، بیننده را تا آخر میخکوب می کند.


21. زمان جرم – Timecrimes

یک تریلر علمی تخیلی اسپانیایی محصول سال 2007، براساس مفهوم سفر در زمان، به کارگردانی ناجو ویگالوندو و بازی کارا الخالده، که با بودجه اندک و بدون وجود جلوه های رایانه ای یا ویژه ساخته شد. یکی از بهترین فیلم های هوشمندانه و پیچیده که به زیبایی تولید شده است.

هکتور (الخالده)، به همراه همسرش در روستا مشغول بازسازی خانه اش است. درحالی که در میان جنگل نزدیک خانه اش یک زن برهنه را می بیند. او به جنگل نزدیک می شود و ناگهان یک مرد خونین و پوشیده از باند با یک قیچی به او حمله می کند. آیا هکتور می تواند از دست این مرد دیوانه فرار کند؟ و اصلا چرا این مرد به دنبال او آمد؟

نمونه ای از این مفهوم سینمایی که هرچه کمتر بدانید بهتر است، که می تواند شما را تا انتهای داستان با خود همراه کند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های فانتزی خارجی که در سال 2018 اکران شدند


20. داستان دو خواهر – A Tale of Two Sisters

یک فیلم زیبا که با وجود تاکید بر ایجاد تنش و فضاهای ترسناک، تصاویر رعب برانگیز و خیره کننده، نمونه بارز فیلم های ترسناک محسوب می شود. پرفروش ترین فیلم کره، که یک داستان زیبا، شاهکار و البته پیچیده است. داستان درباره دختری نوجوان به نام سو-می (سو-جئونگ لیم) است که در بیمارستان روانی نگهداری می شود، اما دلیل آن را نمی دانیم. در صحنه بعد میبینیم که او به همراه خواهر کوچکترش سو-یئون (گئون-یونگ مون) و پدرش به خانه شان در مزرعه می روند. دختر نامادری شان، ایئون-جو (جونگ-اه یوم) به آن ها خوشامد می گوید، گرچه دخترها از او متنفرند.

از اینجای داستان شاهد مشکلات این نامادری و دختران هستیم و فضای تنش آلود خانه نمایش داده می شود. افزوده شدن یک روح به آن فضا، تنش خانه را افزایش داده و صحنه پایانی را ترسناک تر می کند.

یک فیلم ترسناک مدرن در سال 2003 از سینمای کره جنوبی و به کارگردانی کیم جی-وون.


19. راز چشمان آن ها – The Secret in Their Eyes

یک درام جنایی آرژانتینی محصول سال 2009 به کارگردانی خوان جوزه کامپانلا و اجرای ریکاردو دارین و سولداد بیژامیل، که با وجود داستان زیبا، به یک اثر دیدنی تبدیل شده است.

در سال 1974، مامور فدرال، بنجامین اسپوزیتو (دارین) مامور پرونده تجاوز و قتل وحشیانه یک زن جوان است که با قول دادن به همسر آن زن برای یافتن قاتل، دو مرد بیگناه را دستگیر کرده تا به این پرونده خاتمه دهد.

سپس  به سال 1999 بازمی گردیم که هنوز پرونده باز بوده و اسپوزیتو را به خود درگیر کرده است. یک دستیار الکلی و رئیس پیشین اش، ایرن (ویلامیل)، پرونده را مجددا باز می کنند. این فیلم با وجود صحنه های نفسگیر و لحظات پایانی، بدون شک یک شاهکار است.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم عجیب و غریب تاریخ سینما که باید ببینید


18. نردبان یعقوب – Jacob’s Ladder

یک تریلر روان شناسانه ترسناک به کارگردانی آدریان لین و بازی تیم رابینز، درباره ماجراجویی جیکوب سینگر (رابینز) که با روایت داستان هایش در جنگ ویتنام، داستان های ترسناک و شوکه کننده ای را بیان می کند. او به تنهایی و با یونیفرم کارش در متروی شهر نیویورک کار می کند. به مرور زمان خاطرات همسر قبلی و مرگ پسرش گیب (مک کالی کالکین جوان) را به یاد آورده و این خاطرات با توهمات ترسناک همراه هستند.

پس از دیدن دوست قدیمی اش در ارتش، متوجه می شود که هردویشان به این افکار و توهمات دچارند. با این حال، پس از یافتن حقیقت پنهان در این توهمات، متوجه می شود این حقیقت چندان هم ترسناک نیست. این اثر که بسیاری آن را بهترین اجرای تیم رابینز می دانند، می تواند نفس را در سینه تان حبس کرده و شما را گیج کند. با این حال داستان زیبای آن باعث می شود بازهم این فیلم را تماشا کنید.


17. انزجار – Repulsion

فیلمی به کارگردانی رومن پولانسکی که در کنار فیلم های “بچه رزماری” و “مستاجر” (The Tenant)، “سه گانه آپارتمان” نامیده می شود. این فیلم در لندن فیلمبرداری شده و داستان کارول، با بازی کاترین دنو را نشان می دهد که در کنار خواهرش هلن زندگی می کند. در این اجرای زیبا شاهد روان پریشی کارول پس از ترک چند روزه خواهرش از آپارتمان هستیم.

با دیدن این فیلم بیننده نمی داند در ذهن فروپاشیده و سرکوب شده کارول، چه چیز حقیقی و چه چیز غیرحقیقی است.

همچنین بخوانید: معرفی20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


16. شکارچی انسان – Manhunter

“شکارچی انسان” پیشتاز تمامی فیلم های هانیبال لکتر است. این فیلم سال 1986 توسط مایکل من کارگردانی شده و ویلیام پترسون و برایان کاکس در آن نقش آفرینی می کنند. این فیلم با نمایش یک قاتل سریالی به نام “قاتل دندان”، باعث خلق 4 فیلم و یک سریال تلویزیونی درباره دکتر لکتر شد.

ویل گراهام (پترسون) می خواهد از اف بی آی بازنشسته شده و به تنهایی یک قاتل سریالی را دستگیر کند. با این حال، برای این کار باید با لکتر (کاکس) یک قاتل سریالی آدم خوار زندانی، که پس از حمله به ویل، به طور تصادفی باعث بازنشستگی او شده، دیدار نماید. اما لکتر در یافتن قاتل به او کمک می کند.

اکنون ویل برای یافتن این قاتل سریالی باید با ذهن دیوانه هانیبال یکی شود و ترس حوادث گذشته را تحمل کند. اما این جریانات ترسناک به صحنه پایانی رویارویی با قاتل (تام نونان) منجر می شود. اما آیا دوراهی ویل برای انتخاب یک قربانی دیگر یا خانواده اش، نشان دهنده بیهوده بودن تلاش اوست؟

این فیلم که براساس رمان “اژدهای سرخ” ساخته شده، با اجراهای زیبا، مخصوصا از برایان کاکس و تام نونان، به یک اثر زیبا تبدیل شده که اگر مجموعه فیلم های هانیبال لکتر را دوست دارید و از فضای این فیلم ها لذت می برید، حتما این اثر را تماشا کنید.


15. ویدئودروم – Videodrome

کشتار، شکنجه، عذاب، سادومازوخیسم و پوچ گرایی، از عناصر این فیلم هستند.

به دنیای دیوید کراننبرگ، کارگردان کانادایی، خوش آمدید. جیمز وودز نقش مکس رن، رئیس یک کانال تلویزیونی را ایفا می کند که به دنبال اوج هنر رسانه است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که ویدئودروم را کشف می کند. یک برنامه تلویزیونی آسیایی که شکنجه و عذاب را نمایش می دهد. زمانی که دوست دخترش نیکی (دبرا هری) به این برنامه جذب می شود، آن دو درباره آن تحقیقی کرده و متوجه می شوند این برنامه در خارج از پیتزبرگ در ایالات متحده ساخته می شود.

نیکی که دوست دارد در آن شرکت کند برای مصاحبه به پیتزبرگ می رود و با عدم بازگشت او، مکس کنجکاو می شود. هرچقدر مکس بیشتر در این باره تحقیق می کند، بیشتر به دنیای روان پریشی، رابطه جنسی، خشومت و توهم های ترسناک، وارد می شود.

پس برای دیدن این فیلم خود را آماده کنید تا از تجربه شاهکار و نفسگیر ویدئودروم، محصول سال 1983 لذت ببرید.

همچنین بخوانید: معرفی 25 فیلم با پیچیده ترین پایان بندی ها در تاریخ سینما


14. چه بر سر بیبی جین آمد؟ – Whatever Happened to Baby Jane

یک فیلم ترسناک روان شناسانه آمریکایی، محصول سال 1962 به کارگردانی رابرت آلدریچ، با بازی زیبای بت دیویس و جوآن کرافورد، که یک کمدی سیاه هم محسوب می شود.

در سال 1917، بیبی جین هادسون (دیویس) یک ستاره کودک و خواهر کوچکترش بلانچ (کرافورد) یک عضو نادیده گرفته شده، هستند. با این حال، در سال های نوجوانی قضیه برعکس شده، بلانچ به شهرت رسیده و جین دیده نمی شود.

چندین سال بعد این دو در یک عمارت به سر می برند. بلانچ اکنون مفلوج و ویلچرنشین شده و با خودرویی تصادف کرده که جین پشت فرمان آن نشسته بود. اکنون جین به خواهرش اهمیت می دهد، زیرا برای او دنیای ترسناکی ساخته که با افکار ترسناک خود او را از لحاظ روحی و روانی تحت شکنجه و عذاب قرار می دهد. اکنون که این ستاره کودک به یک روانی تبدیل شده، آیا بلانچ می تواند از چنگال او بگریزد؟

دیویس و کرافورد نقش این دو خواهر را به زیبایی ایفا می کنند. (دلیل عمده آن داستان زیبایی است که هردویشان با آن ارتباط برقرار کرده اند.) یک اثر زیبا و متفاوت از تاریخ سینمای هالیوود که تمام علاقه مندان به سینما باید آن را تماشا کنند.


13. چشمان کاملا بسته – Eyes Wide Shut

یک شاهکار از استنلی کوبریک در سال 1999 با بازی تام کروز و نیکول کیدمن که مرز دنیای واقعی و ناخوداگاه انسان را به چالش می کشد.

دکتر بیل هارفورد (کروز) و همسرش آلیس (کیدمن) یک زوج جوان هستند که به همراه دخترشان در نیویورک زندگی می کنند. پس از شرکت در مهمانی یکی از ثروتمندان (که هردویشان از لحاظ جنسی وسوسه می شوند) بیل با دوست قدیمی اش نیک، که در آنجا پیانو می نوازد، رو به رو می شود.

پس از اینکه همسرش خوب خود مبنی بر داشتن رابطه جنسی با یک سرباز نیروی دریایی را تعریف می کند، احساسات بیل از بین می روند. بیل مجددا با نیک دیدار کرده و از یک مهمانی عجیب باخبر می شود که برای ورود به آن باید ماسک، لباس مخصوص و گذرواژه ورود را به همراه داشته باشد. با ورود او به این مهمانی، او به یک ماجراجویی اروتیک، خشن و یک ادیسه جنسی وارد می شود.

متاسفانه “چشمان کاملا بسته” آخرین فیلم کوبریک بود که تنها چند ماه پس از مرگش اکران شد.

همچنین بخوانید: 4 فیلم رو به اکران گل گدوت که منتظر دیدن آنها هستیم


12. مستاجر – The Tenant

آخرین فیلم پولانسکی از “سه گانه آپارتمان”. یک فیلم روان شناسانه از ژانر وحشت که خود پولانسکی در آن نقش آفرینی می کند. یک اثر تکان دهنده و رعب برانگیز درباره نقل مکان ترلکوفسکی (پولانسکی) به یک آپارتمان که مستاجر پیشین خود را از پنجره به بیرون پرت کرد.

صحنه های تکان دهنده و دیوانه وار فیلم به یک پایان کمدی اما تراژیک ختم می شود. در پایان این فیلم سوالاتی در ذهن تان ثبت می شود که برای آن ها پاسخی وجود ندارد، با این حال این فیلم یک شاهکار است.


11. مکالمه – The Conversation

اغلب کارگردان ها در طول حرفه خود تلاش می کنند یک شاهکار به جا بگذارند، با این حال فرانسیس فور کاپولا در سال 1974 دو شاهکار به جا گذاشت.

گرچه این فیلم اسکار را به “پدرخوانده 2” واگذار کرد، اما یکی از بهترین و گویاترین آثار دهه 70 میلادی است که جین هکمن نقش یک متخصص فریلانس روانی و مبتلا به پارانویا، هری کال، را ایفا می کند.

او که به تنهایی در سان فرانسیسکو کار می کند، یک نزولگیر است که به ندرت کسی را به آپارتمان خود راه می دهد، چه برسد به زندگی اش. پس از گفتگوی او با یک زوج، هرچقدر بیشتر اطلاعات کسب می کند، وحشت اش بیشتر می رود.

او که می خواهد نوار صدای ضبط شده این زوج را به صاحب کارش بدهد، متوجه می شود که صدایی وجود ندارد. گویا روان او گسیخته شده. آیا او می تواند پیش از هر آشوب دیگر خود را نجات دهد؟

اجرای زیبای جان کازال، هریسون فورد و کمیوی زیبای رابرت دووال، این اثر را به یک تریلر به یاد ماندنی بدل نموده است.

همچنین بخوانید: رده بندی فیلم های گای ریچی از بدترین تا بهترین


10. ساعت گرگ و میش – Hour of the Wolf

اینگمار برگمن به عنوان یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین کارگردان های تاریخ آثار مهمی ساخته که اغلب شان به موضوع مرگ، بیماری و فروپاشی ذهن انسان می پردازند. بنابراین این فیلم نیز چنین است.

فیلم در یک جزیره عجیب رخ می دهد که جوان، با بازی مکس ون سیدو، می خواهد به همراه همسرش آلما (لیو اولمن) از آن بگریزد. جوان نقاشی است که به بی خوابی دچار شده و ترس های گذشته اش را می بیند. گرچه او سرد و خشن است، اما همسرش عاشق او بوده و در جریان بیماری روانی او همراهی اش می کند.

با آگاهی آلما از دفترچه خاطرات پنهانی همسرش و دعوت از ساکنان جزیره که در قصر مجاور زندگی می کنند، قضیه بدتر می شود. رفته رفته پرده ها کنار می رود و گذشته ترسناکی که جوان را ترسانده آشکار خواهد شد. این وحشت گوتیگ و ماجراجویی ترسناک که شکنجه روانی یک مرد را نشان می دهد، بسیار نفسگیر است. یک اثر سورئال از یک کارگردان نابغه که با گذشت زمان دیدنی تر می شود.


9. مرد حصیری – The Wicker Man

یک اثر ترسناک محصول سال 1973 از رابین هاردی که بهترین اثر بریتانیایی محسوب می شود. داستان نفسگیر تنهایی، نمادگرایی و تشریفات بت پرستی که با حضور ادوارد وودوارد و کریستوفر لی، دیدنی تر می شود.

سرجنت هوی (وودوارد) پس از دریافت یک نامه مبنی بر جستجو برای یافتن یک دختر گمشده به نام رووان، به یک جزیره اسکاتلندی دوردست می رود. با این حال به سردی از او میزبانی می شود که این سرما تا پایان داستان حس می شود.

هوی که متوجه می شود فضای این جزیره از سایر قست ها متفاوت است، به این فکر می کند که شاید گم شدن دختر نوعی مراسم مذهبی یا قربانی باشد. تحقیقات بیشتر او به دیدار رهبر جزیره، لرد سامریزل (لی) منجر می شود که طی آن متوجه خواهد شد، در این جزیره چیزهای بیشتری برای جستجو وجود دارد و ناپدید شدن دختر تنها موضوع اصلی نیست.

اگر به دنبال فیلم های اکشن هستید به سراغ این اثر نروید، زیرا این یک فیلم سینمایی هوشمندانه، تفکربرانگیز و وحشیانه است.

همچنین بخوانید: لیست غم انگیزترین فیلم هایی که در سال 2018 اکران شدند


8. شباهت کامل – Dead Ringers

بازهم به آقای کراننبرگ برمیخوریم. فیلمی محصول سال 1988 که جرمی آیرنز دو نقش اصلی بورلی و الیوت منتل را ایفا می کند. دو برادر دوقلوی همسان، که در تورنتو جراحی باروری انجام می دهند. این فیلم همانند کارگردان اش، متفاوت، بحث برانگیز و به شدت زیباست.

این دو برادر به دور از دیگران در تنها بزرگ می شوند. نزدیکی آن دو به یکدیگر آن ها را به یک روح در دو بدن تبدیل کرده و هردویشان دانشجوی باروری هستند. با شکوفا شدن کسب و کارشان، هویت آن ها بیشتر بروز کرده و الیوت بااعتماد به نفس و بورلی خجالتی است.

رفته رفته این دو از اعتماد بیماران سواستفاده کرده و مخفیانه سلول های آن ها را با یکدیگر ترکیب می کنند. زمانی که بورلی عاشق یکی از بیماران شده و نمی خواهد به او آسیب برساند، رابطه دو برادر به هم می خورد.

این فیلم تحسین برانگیز و تاثیرگذار زمانی ترسناک تر می شود که متوجه می شویم با توجه به حوادث زندگی یک دوقلو ساخته شده است. (پیش از تحقیق درباره داستان فیلم را تماشا کنید.)


7. مخمل آبی – Blue Velvet

یک فیلم رازآلود و نوآر متفاوت از دیوید لینچ، محصول سال 1986، با بازی کیل مک لاکلان، لورا درن، دنیس هاپر و ایزابلا روسلینی که بدون شک یک اثر تاریک، سیاه و گزنده است.

جفری (مک لاکلان) به خانه بازمی گردد تا مراقب پدر بیمارش باشد که در بیمارستان به سر می برد. در مسیر بازگشت به خانه از بیمارستان، در نزدیکی جنگل با یک گوش بریده مواجه می شود. برای اطلاع این خبر به کارآگاه محلی با دختر او سندی (درن) دیدار می کند.

پس از آگاهی درباره اینکه این اتفاق به زنی به نام دوروتی (روسلینی) مربوط است، جفری و سندی تصمیم می گیرند خودشان این راز را فاش کنند. متاسفانه این اتفاق به یک مجرم شرور و روانی به نام فرانگ بوث (هاپر) مربوط است. هرچقدر جفری و سندی بیشتر در این موضوع غرق می شوند، موضوع عجیب تر می شود.

یک داستان نفسگیر و آزاردهنده از سادومازوخیسم، خشونت و مواد مخدر که تجربه گزنده و تاریکی است. با این حال نباید این اثر سینمایی زیبا را فراموش کنیم.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های عاشقانه که در سال 2018 اکران شدند


6. شب شکارچی – Night of the Hunter

یک فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام با بازی رابرت میچام در نقش هری پوول، یک کشیش که قاتل شده است. این داستان که واقعی بوده، شلی ویتنرز را در نقش بیوه ای نشان داده و که هری می خواهد به او نزدیک شده و پولش را سرقت کند. این فیلم آخرین اثر کارگردان معروف، چارلز لوتن بود.

در سال های 193- ویرجینیای غربی، هری پوول یک کشیش مستقل است که با سفر در کشور بیوه ها را به خود جذب کرده، آن ها را کشته و از آن ها سرقت کرده و معتقد است که خدا اینگونه می خواهد. او به جرم سرقت یک خودرو زندانی شده و با یک زندانی به نام بن هارپر، یک قاتل و یک سارق بانک که در آستانه محکومیت است، آشنا می شود.

پوول که نمی تواند در یک نقشه بن را متقاعد کند، برای هدف بعدی اش، بیوه ای به نام ویلا هارپر (شلی ویتنرز) نقشه می کشد. از آنجاییکه تنها فرزندان هارپر از پول ها خبر دارند، پس نقشه پوول بی نتیجه خواهد بود.

بازی زیبا و زیرپوستی رابرت میچام، این فیلم را به یکی از دیدنی ترین فیلم های موجود تبدیل می کند. با وجود دیدنی ترین و پیچیده ترین ویلن سینما، یا از این فیلم متنفر می شوید یا آن را دوست خواهید داشت.


5. بی گناهان – The Innocents

یک فیلم گوتیک ترسناک به کارگردانی جک کلایتون و بازی دبورا کار، در سال 1961، که بدون وجود تصاویر ترسناک و تنها با تکیه بر فضا، کارگردانی و تصور بیننده، به یک اثر دیدنی بدل شده است. این فیلم که براساس رمان “سخت تر شدن اوضاع” ساخته شده، پایان بازی داشته و می تواند تفاسیر متعدد از آن را به دست آورد.

دوشیزه گیدنز (کر) تصمیم می گیرد معلم سرخانه دو یتیم، به نام های فلورا و میلز باشد که توسط عموی ثروتمند اما بی احساس شان، نگهداری می شوند. دوشیزه گیدنز پس از ورود به املاک آن ها با خانم گروز، مستخدم خانه ارتباط برقرار کرده و فلورای جوان و زیبا را می بیند.

با آشنایی بیشتر دوشیزه گیدنز به محیط، از مدرسه شبانه روزی میلز نامه ای دریافت شده مبنی براینکه میلز به خانه خواهد رسید و از مدرسه اخراج شده است.

معلم با دیدن میلز او را جذاب و شیرین می داند. اما با ورود این پسر اتفاقات شوم و عجیب رخ می دهد. با آگاهی گیدنز درباره گذشته، رازهای ترسناکی آشکار می شود، رازهایی که نشانگر حوادث گذشته هستند.

این فیلم زیبا و نفسگیر، تفسیر آزاردهنده یک داستان کلاسیک ارواح نوشته هنری جیمز است.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم برتر برادران کوئن که نباید از دست بدهید


4. حالا نگاه نکن – Don’t Look Now

یک فیلم ترسناک براساس داستان کوتاه دافنه دوموریه، که بار سنگین عذاب مرگ یک عزیز را نشان می دهد. دونالد ساترلند و جولی کریستی نقش زوجی به نام جان و لورا را بازی می کنند که دخترشان را از دست داده اند، زیرا او در برکه غرق شده است. این فیلم انواع مختلف رنج را نشان می دهد.

پس از سال ها، اکنون جان و لورا در ونیز به سر برده و جان تصمیم می گیرد کلیسای قدیمی را بازسازی کند. لورا پس از دیدن یک زن عجیب در رستوران که به او می گوید دخترش شاد است، تغییر می کند.

اما جان که به خرافات اعتقاد ندارد چندان خوشحال نمی شود. اما سپس هردوی آن ها چیزهایی عجیبی را می بینند (که نشانگر غرق شدن دخترشان است) که غم شان را نگرانی تبدیل می کند.

نیکلاس روگ، با ساخت این فیلم ترسناک و تکان دهنده، یک تجربه زیبا پدید می آورد.


3. بچه رزماری – Rosemary’s Baby

برترین فیلم از “سه گانه آپارتمان” با بازی میا فارو و جان کاساوتیس، در نقش زوجی که به یک آپارتمان قدیمی در شهر نیویورک، نقل مکان کرده اند.

آن ها که تحت تاثیر اطراف شان قرار گرفته اند، به این نتیجه می رسند که باید بچه دار شوند. رفته رفته زوج همسایه شان (مینی و رومن) در بارداری به آن ها کمک کرده و دکتر ساپیرستن نیز اصرار می ورزد که رزماری باید از معجونی که همسایه اش هرروز برای او می آورد، استفاده کند.

با این حال، رزماری متوجه می شود تمام اطرافیان او، حتی همسرش، برای کودک متولد نشده نقشه کشیده اند. آیا رزماری می تواند با فاش کردن حقیقت کودک و خودش را نجات دهد؟ یا اینکه همه اینها زاییده ذهن او هستند؟

میا فارو در این شاهکار روانشناسانه از پولانسکی اجرای بی نظیری ارائه می دهد. این فیلم محصول سال 1968 هیچگاه فراموش نخواهد شد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های خانوادگی که در سال 2018 اکران شدند


2. شیاطین – Les Diaboliques

یک شاهکار فرانسوی سیاه و سفید، محصول سال 1955 به کارگردانی آنری-ژرژ کلوزو، که در اغلب فهرست های فیلم های ترسناک وجود دارد.

مدرسه شبانه کریستینای آسیب پذیر (ورا کلوزو) توسط شوهر زورگویش میشل (پل موریس) و معشوقه معلم اش نیکول (سیمون سینیوره) اداره می شود. از آنجاییکه میشل ظالم و زورگو است، این دو زن به هم نزدیک شده و می خواهند این مرد مستبد را کنار بزنند.

با این حال، با وجود یک کارآگاه، پسران غیرقابل کنترل مدرسه و یک جنازه گم شده، قضیه بدتر می شود. گفته می شود که در ابتدا قرار بود آلفرد هیچکاک کارگردانی این فیلم را برعهده بگیرد، اما زمانی که توافق حاصل نشد، آنری-ژرژ کلوزو جای او را گرفت.


1. سرگیجه – Vertigo

بهترین اثر آلفرد هیچکاک، یک تریلر پیچیده روان شناسانه، با بازی جیمز استوارت و کیم نواک، که جز برترین آثار سینمایی محسوب شده و پر از صحنه های رازآلود است که به اوج داستان منجر می شوند.

جان اسکاتی فرگوسن (استوارت) یک کارآگاه پلیس بازنشسته نیویورکی است، که پس از صحنه تعقیب و گریز روی سقف که به مرگ یک پلیس منجر شده، اسکاتی به سرگیجه منجر می شود. پس از دیدار با دوست قدیمی اش، که از او می خواهد همسر آن مرد، مادلین (نواک) را جذب کند، گفته او را می پذیرد.

اما مادلین دست یافتنی نیست و بنابراین مرد او را دنبال کرده و زمانی که می خواهد خود را به درون آب بیاندازد، به او کمک می کند. زمانی که مادلین و اسکاتی بیشتر و بیشتر با هم وقت می گذرانند، عاشق هم می شوند. آن ها در نزدیکی یک عمارت قدیمی هستند که مادلین ناگهان از زنگ کلیسای آن بالا می رود. اما اسکاتی نمی تواند از آن بالا برود و به او کمک کند. درنتیجه صحنه زیبا و نفسگیری پدید می آید که تنها پدر ژانر رازآلود می تواند آن را خلق نماید.

این اثر زیبا که در سان فرانسیسکو خلق شده، یک اثر هنری زیباست که تا 50 سال دیگر هم به یادماندنی می باشد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم شبیه دزدان دریایی کارائیب که نباید از دست بدهید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (5)

بستن فرم

  1. Neda

    خرداد 28, 1400

    سریال کره ای doom at your service هم خیلی قشنگه پیشنهاد میکنم به لیست پخش اضافش کنید
    واقعا سریال تاثیر گذاریه
    به دوستان هم پیشنهاد میکنم حتما ببینند
    سریال کاملا راجب مرگ هستش

    پاسخ

  2. shiva

    اسفند 22, 1399

    متاسفانه فیلمایی که معرفی کردید و من بنظرم جالب اومد اکثرشون تو هیچ سایتی برای دانلود نبودن یا تنها زیرنویس فارسی بود و خود فیلم نبود و در کل چند ساعت گشتم بی نتیجه… ممنون میشم روش پیداکردن یا سایت معتبر معرفی کنید برای دسترسی بهشون

    پاسخ

    • حسین در پاسخ به shiva

      تیر 14, 1400

      بیشترشون توی سایت sharghmedia.cf هست. البته خود سایت فیلتره ولی لینک فیلمهاش فیلتر نیست

      پاسخ

    • لیلی در پاسخ به shiva

      مرداد 23, 1400

      تو سایت 30nama می‌تونید پیدا کنید. حق اشتراک داره ولی سایت کاملیه

      پاسخ

    • khti در پاسخ به shiva

      مهر 28, 1400

      توی سایت digi movies حتما چک کنین ، بهترین سایت هستش

      پاسخ