بهترین فیلم‌های دارن آرنوفسکی (رده‌بندی بر اساس امتیاز راتن تومیتوز)

بهترین فیلم‌های دارن آرنوفسکی – یکی از اصلی‌ترین و خلاق‌ترین فیلمسازان هالیوود در حال حاضر که تاکنون آثار تحسین‌برانگیز زیادی ساخته‌است. فیلم‌های وی با تأثیرپذیری از سینمای اروپا، روانشناسی و حتی کتاب مقدس، در موضوعات مختلف عمیقی در مورد وجود انسان و احساسات (غالباً احساسات منفی) سر و کار دارند. علاوه بر این، برخی از آثار او مانند Requiem For A Dream و Black Swan نیز داستان‌های بصری درخشانی دارند که برای همیشه در ذهن بینندگان او حک شده‌اند.

به غیر از ماهیت، فعالیتهای کارگردانی وی همچنین با سبک سورئال و آشفته خاصی همراه با ویژگی غیرقابل پیش‌بینی مشخص شده‌است. در حالی که او تاکنون هفت فیلم سینمایی کارگردانی کرده‌است، به‌عنوان تهیه‌کننده و تهیه‌کننده اجرایی هم در چند فیلم دیگر همکاری داشته‌است. در این مقاله لیستی از بهترین فیلم‌های دارن آرنوفسکی را بر اساس امتیار رتن تومیتوز رده‌بندی کرده‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


10. چشمه – 2006 – 52٪ – The Fountain

چشمه که احتمالاً یکی از فلسفی‌ترین فیلم‌های آرنوفسکی است، قصه سه نفر در سه قرن است که سعی می‌کنند درخت زندگی را پیدا کنند تا از آن‌هایی که دوستشان دارند محافظت کنند. این درام عاشقانه-حماسی داستانی دارد که با معنویت و تاریخ مشخص می‌شود.

در حالی که منتقدان نظرات مختلفی درباره این فیلم داشتند، بعد از مدتی و درطول زمان چشمه به فیلمی خاص تبدیل شد که تنها افراد مشخصی آن را دوست داشتند. بنابراین، حتی اگر این پروژه که یکی از بهترین اجراهای هیو جکمن و ریچل وایس است، امتیاز 52 را از راتن تومیتوز گرفته‌باشد، امتیاز مخاطبان عمومی آن 74 بوده‌است.

همچنین بخوانید: فلسفی‌ترین فیلم‌های کل تاریخ سینما که نباید از دست بدهید


9. ریک پسر سفیدپوست – 2018 – 59٪ – White Boy Rick

دارن آرنوفسکی در این فیلم بیوگرافی و گانگستری وظیفه تهیه‌کنندگی را برعهده داشت. داستان فیلم ماجرایی جالب در زندگی واقعی است که شامل نوجوانی می‌شود که به عنوان خبرچین FBI کار می‌کند اما بعدا معلوم می‌شود که یک فروشنده مواد مخدر نیز هست. متیو مک‌کانهی به‌عنوان پدر شخصیت اصلی، در یک صحنه سرقت اجرای خوبی را ارائه داد، اما بهغیر از این، به نظر می‌رسید داستان و فیلمنامه برای منتقدان و مخاطبان تکراری بوده‌است.

همچنین بخوانید: رتبه بندی بهترین فیلم‌های “دارن آرونوفسکی” برای فیلمسازان


8. مادر! – 2017 – 69٪ – Mother!

وقتی اعلام شد آرنوفسکی با بازیگران برنده جایزه اسکار مانند خاویر باردم و جنیفر لارنس همکاری خواهد کرد، امید همه به این فیلم بسیار بالا رفت. اما محصول نهایی پاسخ‌های متفاوتی از خود به جای گذاشت. در حالی که برخی از منتقدان از تماشای آن خوشحال شدند، برخی دیگر از این برداشت پیچیده از کتاب مقدس متحیر مانده بودند.

این فیلم داستان زندگی نویسنده‌ای و همسرش را دنبال می‌کند که وقتی مهمانان ناخواسته‌ای در خانه‌شان ظاهر می‌شوند، آرامش زندگی آنها به‌هم می‌خورد. آنچه بعدا در جریان فیلم رخ می‌دهد، مجموعه‌ای از پیچ و خم‌ها و یک وحشت روان‌شناختی منحصر به فرد است که بیننده را با احساسات متفاوتی روبرو می‌کند. مخاطبان این فیلم را بیش از حد گیج‌کننده می‌دانند و  همانطور که راتن تومیتوز آن را خلاصه می‌کند، این فیلم ممکن است “برای سلایق جریان اصلی” نامناسب باشد. غیر قابل انکار است که مادر! به یکی از قطبی‌ترین فیلم‌های دهه قبل تبدیل شد.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم ترسناک و نمادین شبیه فیلم “مادر” (Mother) که باید تماشا کنید


7. نوح – 2014 – 76٪ – Noah

آرنوفسکی که در این فیلم هم از کتاب مقدس اقتباس کرد، این بار سعی کرد به روال مرسوم پیش رود. نوح، همانطور که از نامش پیداست، بازخوانی داستان نوح پیامبر است که با اقتباس از کتاب مقدس ساخته شده و داستان قبل از طغیان بزرگ کشتی را به تصویر کشیده‌است.

در این فیلم بازیگرانی حضور دارند که همیشه اجرای کافی و خوبی را ارائه می‌دهند و موفق می‌شوند. با این حال، واضح است که فیلم نوح یکی از ضعیف‌ترین آثار آرونوفسکی است؛ شاید به این دلیل که بینندگان معمولاً انتظار دارند همه کارهای او مانند همیشه سورئال و عمیق باشند.

همچنین بخوانید: نگاهی به فیلم های دارن آرنوفسکی: از عدد پی تا مادر!


6. مرثیه‌ای بر یک رویا – 2000 – 79٪ – Requiem For A Dream

این تراژدی همان چیزی است که دارن آرنوفسکی را به یکی از پرمخاطب‌ترین کارگردان‌های سینما سوق داد. مرثیه‌ای بر یک رویا درباره سه شخصیت معتاد به نوعی مواد مخدر است و اینکه چگونه زندگی آنها به دلیل رذایل مواد مخدر رو به نابودی می‌رود.

نتیجه این داستان فیلمی بود که در آن اجراهای دیدنی، تدوین و فیلمبرداری درخشانی به‌کار رفته‌بود. این فیلم به‌خاطر ارائه تصویری واقعی از آسیب‌های مواد مخدر و تجربه غم‌انگیز افرادی که به دام آن می‌افتند موردتوجه قرار گرفت. مرثیه‌ای بر یک رویا فیلمی است که قطعاً برای پذیرش همه ساخته نشده‌است، اما این همان کاری است که دارن آرنوفسکی با درام‌های روانشناختی خود انجام می‌دهد. تقریباً اینگونه احساس می‌شود که او دوست دارد بینندگانش را ناامید کند!

همچنین بخوانید: ۱۲ فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “مرثیه ای بر یک رویا” (Requiem For A Dream)


5. قوی سیاه – 2010 – 85٪ – Black Swan

آرنوفسکی با قوی سیاه جلوه‌ای آشفته، واقعی و سورئال در دنیای باله به‌وجود آورد. ناتالی پورتمن در بهترین اجرای حرفه‌ای خود در نقش یک بالرین بازی کرد که با یک رقصنده باله دیگر که ممکن است نقش او را در یک نمایش موزیکال بازی کند، رقابت می‌کند. حسادت او را به حد افراطی می‌رساند، اما او هنوز هم تمام تلاش خود را می‌کند تا جایگاه خود را به‌دست آورد.

بدون‌شک پورتمن روح فیلم است، او برای ایفای این نقش اولین و تنها جایزه اسکارش را به‌دست آورد. این فقط بازیگری او نیست بلکه آموزش شدید باله اوست که در فیلم می‌درخشد. استعاره‌ها، رقص‌ها و احساسات شدیدی مانند ترس، عصبانیت و شایستگی، این فیلم را همچنان در میان سینمادوستان محبوب کرده‌است.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم که داستان آنها در ذهن شخصیت اول می‌گذرد (رده‌بندی بر اساس امتیاز IMDb)


4. جکی – 2016 – 87٪ – Jackie

در کنار Black Swan، یکی دیگر از بهترین بازی‌های حرفه‌ای و شایسته جایزه توسط ناتالی پورتمن در نقش جکی کندی در این فیلم بیوگرافی غم‌انگیز به تهیه‌کنندگی دارن آرنوفسکی و کارگردانی پابلو لارین بود.

این فیلم نگاهی متناقض و غم‌انگیز به زندگی جکی در پی ترور جان اف کندی و نحوه آماده شدن وی برای مراسم خاکسپاری را ارائه می‌دهد. طرح اولیه فیلم ساده به‌نظر می‌رسد، اما بازی پورتمن عمق بیشتری به داستان بخشیده و داستان آن را به روایتی خاص تبدیل کرده‌است.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ناتالی پورتمن؛ ستاره با استعداد سینمای هالیوود


3. پی – 1998 – 88٪ – Pi

Pi فیلمی است که دارن آرنوفسکی اولین حضور خود را در آن رقم زد و هنوز هم یکی از بهترین فیلمبرداری‌ها در میان آثار او را دارد. همانطور که از عنوان فیلم پیداست، این فیلم از مفاهیم علم ریاضی استفاده کرده که اگرچه واقعا امتیازی برای فروش بهتر فیلم محسوب نمی‌شود، اما آرنوفسکی ریاضیات را سرگرم‌کننده می‌کند. این فیلم درباره یک ریاضیدان (احتمالاً اسکیزوفرنیک) است که سعی می‌کند بازار سهام را شکست دهد و از طریق معادلات خود رمز و رازهای جهان را باز کند. سردرگم؟ بله این حس را هم تجربه خواهید کرد. این فیلم باید درک شود و فقط نمی‌توان آن را به روشی ساده توصیف کرد.

مانند بسیاری از اولین نمایش‌های بزرگ کارگردانی، Pi با بودجه کمتری ساخته شد اما هنوز به‌خاطر مضامین متعدد آن مورد ستایش قرار می‌گیرد. سبک بصری سیاه و سفید آن نیز با کارهای دیوید لینچ مقایسه شده‌است. Pi با معرفی نام خود در فصل جوایز، به آرنوفسکی عنوان بهترین کارگردانی در جشنواره فیلم ساندنس دست یافت.

همچنین بخوانید: کدام کارگردان‌ها پیچیده‌ترین فیلم‌ها را می‌سازند؟


2. مشت‌زن – 2010 – 91٪ – The Fighter

همانطور که مشهود است، مشت‌زن فیلمی درباره یک مبارز است. بر اساس یک داستان واقعی، جزئیات مربوط به ظهور بوکسور میکی وارد (با بازی مارک والبرگ) است که توسط برادرش دیکی که یک معتاد به کوکائین در حال بهبودی است (با بازی کریستین بیل) راهنمایی می‌شود. همچنین از این فیلم بیوگرافی به کارگردانی دیوید او. راسل برای سایر بازیگران آن مانند ملیسا لئو و ایمی آدامز نیز تقدیر شد. آرنوفسکی مانند تمام بیوگرافی‌های دیگری که با او در ارتباط بوده است، به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم مشت‌زن با این پروژه همکاری کرده‌است.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های مارک والبرگ که باید تماشا کنید


1. کشتی‌گیر – 2008 – 98٪ – The Wrestler

دارن آرنوفسکی با این فیلم ستاره سینما، میکی رورک، را به دنیای بازیگری بازگرداند. رورک، ستاره‌ دهه 90، دوره سختی از اعتیاد به مواد مخدر و کمبود نقش‌های خوب بازیگری را در دهه 2000 تجربه کرد. سرنوشت او در سال 2008 با یكی از بهترین فیلم‌های آرنوفسكی، كشتی‌گیر تغییر كرد؛ فیلمی كه جوایز و نامزدی‌های زیادی از جمله اسكار را برای رورک به ارمغان آورد. شخصیت اصلی فیلم نیز دقیقاً مانند ستاره آن، یک کشتی‌گیر فرسوده است که تمایل زیادی به بازگشت به دورن اوج خود را دارد. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های دارن آرنوفسکی است که نباید تماشای آن را از دست بدهید.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۰ فیلم جذاب و دیدنی درباره رستگاری در تاریخ سینما که باید تماشا کنید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم