10 فیلم ترسناک و نمادین شبیه فیلم “مادر” (Mother) که باید تماشا کنید

فیلم ترسناک Mother به کارگردانی دارن آرنوفسکی (Darren Aronofsky) اثری است که علی‌رغم نقدهای مثبتی که دریافت کرد، مخاطبان سینما و همچنین طرفداران آثار خود این کارگردان را به دو گروه جدا تقسیم کرد. با این وجود، این فیلم موفقیت بزرگی را در گیشه پشت‌سر گذاشت و حتی برای جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز هم با دیگر فیلم‌ها به رقابت پرداخت.

این فیلم از انگیزه‌های کتاب مقدس برای روایت داستانش استفاده کرد و بسیاری از مشاجره‌های درون این فیلم نیز به دلیل همین ساختارش بود؛ چیزی که برخی بینندگان آن را بسیار دوست داشتند درحالی که گروهی دیگر علاقه‌مند به دیدنش نبودند. ما در این لیست 10 فیلم ترسناک که از مضامینی شبیه به فیلم Mother برای روایت داستانشان استفاده کرده‌اند را معرفی کرده‌ایم. با پروشات همراه باشید.


10. شیطان نئونی – 2016 – The Neon Demon

این فیلم به کارگردانی نیکولاس ویندینگ رفن (Nicolas Winding Refn) یک درام ترسناک و روانشناختی است که از مضامین سمبولیک و استعاره‌ای در روایتش استفاده کرده‌است. درست شبیه فیلم Mother، این فیلم نیز ساخته‌ی ذهن نویسنده‌اش می‌باشد که در زمان اکرانش با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد.

داستان این فیلم درباره دختر نوجوانی است که برای شروع کار حرفه‌ای خود در صنعت مدلینگ وارد لس‌آنجلس می‌شود اما زیبایی و جوانی اوحسادت گروهی که در مقابلش قرار دارند را برمی‌انگیزد. کارگردان این فیلم از عناصر ترسناکی برای بیان مشکلاتی که مدل‌ها در شغلشان متحمل می‌شوند استفاده کرده‌است.


9. ضدمسیح – 2009 – Antichrist

لارس فون تریر (Lars von Trier) یکی از کارگردان‌های بحث‌برانگیز سینما است که این فیلم او به دلیل نمایش صحنه‌های بسیار خشونت‌آمیز و صریحش هنوز هم نظرات مختلفی از طرف تماشاچیان و منتقدان دریافت می‌کند. این فیلم در کشور خود تریر، دانمارک، نقدهای بسیار موفقی دریافت کرد و از بابت عناصر نمادینی که به‌کار برده بود تحسین شد.

داستان این فیلم درباره زوجی است که به‌تازگی فرزند خود را از دست داده‌اند و تصمیم می‌گیرند برای مدتی در یک کلبه‌ی دورافتاده در جنگل زندگی کنند. درحالی که انها قصد دارند رابطه‌شان را دوباره احیا کنند، یکی از آنها چیزهای عجیب و غریبی می‌بیند و دیگری رفتارهای خشن و غیرقابل کنترلی از خود نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم ترسناک توقیف شده که باید تماشا کنید


8. خانه‌ای که جک ساخت – 2018 – The House That Jack Built

فیلم دیگری از لارس فون تریر که برای اولین‌بار در جشنواره فیلم کن اکران شد و نقدهای متفاوتی دریافت کرد. این فیلم استعاره‌ی بزرگی برای این کارگردان و آثارش می‌باشد که از طرف بینندگان به روش‌های مختلفی تفسیر شده‌است.

داستان این فیلم درباره یک قاتل سریالی به‌نام جک است که در طول فیلم شاهد جنایت‌ها و قتل‌های او طی دوازده سال هستیم. ماجرای فیلم در دهه 70 میلادی آغاز شده و در دهه 80 به پایان می‌رسد. تماشای این فیلم کار آسانی نیست و این فیلم یکی از آثار تریر است که بسیازی از تماشاگران تماشای آن را از نیمه رها کردند.


7. بابادوک – 2014 – The Babadook

فیلم استرالیایی بابادوک به نویسندگی و کارگردانی جنیفر کنت (Jennifer Kent)، اثر برجسته‌ی این کارگردان است. این فیلم که با ژانر ترسناک و روانشناختی ساخته شده، عموما به‌عنوان یک اثر استعاری از بیماری روانی درنظر گرفته می‌شود.

داستان این فیلم درباره مادر مجردی است که در تلاش است تا پسربچه‌اش که از هیولاها وحشت دارد را به تنهایی بزرگ کند. اما از آن بدتر، کتابی است که او برای فرزندش می‌خواند و شخصیت منفی آن کتاب به‌طور غیرمنتظره‌ای در زندگی واقعی و در خانه آنها ظاهر می‌شود.

همچنین بخوانید: معرفی عجیب‌ترین ویلن‌های فیلم‌های ترسناک


6. نابودی – 2018 – Annihilation

نابودی، به کارگردانی الکس گارلند (Alex Garland)، یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک دهه اخیر با محوریت شخصیت‌های اصلی زن است. این فیلم که بر اساس کتابی با همین نام ساخته شده، عموما به عنوان تشبیهی از وضعیت انسان‌ها، خودباختگی و بیماری‌‌ای مانند سرطان درنظر گرفته شده‌است.

داستان این فیلم درباره گروهی محقق است که ماموریتی برای پی بردن به راز منطقه‌ای قرنطینه‌شده به‌نام شیمر را آغاز می‌کنند؛ منطقه‌ای که با حضور یک بیگانه دچار یک جهش شده و تمام محیط اطراف، از حیوانات گرفته تا گیاهان هم شامل این جهش شده‌اند.


5. جادوگر – 2015 – The Witch

این فیلم اثری است که آنیا تیلور-جوی را به سینما معرفی کرد. گرچه مضامین سر راست و واضحی در این فیلم وجود دارند، اما بخش‌های استعاری و نمادینی هم در آن دیده می‌شود که برخی حوادث را مانند یک رویا کرده‌اند.

داستان این فیلم در انگلستان سال 1603 می‌گذرد؛ جایی که یک خانواده مطرود، به دنبال مکان جدیدی برای زندگی هستند و زمانی که زندگی‌شان را در مزرعه‌ای از سر می‌گیرند، حوادث عجیب و غریبی شروع به رخ دادن می‌کنند و به‌نظر می‌رسد که سرچشمه‌ی نیروهای شیطانی در نردیکی محل زندگی آنها قرار دارد.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم ترسناک جذاب و دیدنی شبیه فیلم “جادوگر” (The Witch) که باید تماشا کنید


4. کشتن گوزن مقدس – 2017 – The Killing of a Sacred Deer

فیلم کشتن گوزن مقدس، به کارگردانی یورگوس لانتیموس (Yorgos Lanthimos)، از انگیزه‌های کتاب مقدس به‌عنوان اصل داستانش استفاده نکرده‌است و به‌جای آن از یک داستان باستانی یونانی الهام گرفته‌است؛ افسانه‌ای که در آن آگاممنون به‌طور اتفاقی یک گوزن مقدس را می‌کشد و به او گفته می‌شود که باید دخترش را در عوض این کارش به قتل برساند.

داستان این فیلم نیز همچین مضمونی دارد؛ یک جراح قلب تصادفا یکی از بیمارانش را می‌کشد و برای مقابله با عذاب وجدانش، پسر نوجوان او را حمایت می‌کند تا جایی که حوادث وحشتناکی برای خانواده‌اش شروع به رخ دادن کرده و زندگی‌اش را متحول می‌سازد.


3. میدسامر – 2019 – Midsommar

فیلم میدسامر، به کارگردانی آری استر (Ari Aster)، علی‌رغم اینکه مخاطبان را به دو گروه متفاوت تقسیم کرد، نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد. گرچه این فیلم مضامین روانشناختی و ترسناک را محور اصلی‌اش قرار داده، اما درواقع درباره‌ی اندوه و کنار آمدن با رابطه‌های رو به زوال است.

بعد از اینکه خواهر دنی خانواده‌اش را به قتل می‌رساند و خودکشی می‌کند، دنی تصمیم می‌گیرد همراه با دوست‌پسرش و دوستان او به سوئد برود تا در یک جشن محلی شرکت کنند. اما هرچه آنها بیشتر با مردم این منقطه وقت می‌گذرانند، متوجه می‌شوند که آنها اعضای یک فرقه‌ی دینی عجیب هستند و رفتارهای دیوانه‌واری از خود نشان می‌دهند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های ژانر روانشناختی و ترسناک که حتما باید تماشا کنید


2. فانوس دریایی – 2019 – The Lighthouse

این فیلم دومین و اخیرترین اثر رابرت اگرز (Robert Eggers)، می‌باشد که اجرای بی‌نظیری از دو بازیگر اصلی‌اش یعنی ویلیم دفو و رابرت پتینسون را به نمایش گذاشته‌است. این فیلم نیز مانند فیلم جادوگر، از مضامین صریح و گیج‌کننده به یک اندازه استفاده کرده‌است.

دفو و پتینسون در این فیلم نقش دو نگهبان را ایفا می‌کنند که در جزیره‌ی دورافتاده‌ای از یک فانوس دریایی محافظت می کنند؛ با شروع یک طوفان خطرناک، این دو نفر تلاش می‌کنند تا زنده بمانند درحالی که ذره ذره به جنون کشیده می‌شوند.


1. دیگران – 2001 – The Others

فیلم دیگران به کارگردانی آلخاندرو آمنابار (Alejandro Amenabar)، یکی از بهترین اجراهای نیکول کیدمن تا به امروز را در خود دارد. این فیلم جنبه‌های استعاری مختلفی در داستانش دارد و روایتش مجموعه‌ای از این مضامین می‌باشد.

داستان این فیلم در سال 1945 می‌گذرد و درباره مادر مجردی است که با دو فرزندش در خانه‌ای زندگی می‌کند. فرزندان این زن به نور حساس بوده و برای همین او دو نفر را استخدام می‌کند تا در کارها کمکش کنند؛ در این میان حوادثی رخ می‌دهد که اهالی خانه را وحشت‌زده کرده و آنها متوجه می‌شوند که این خانه تسخیر شده است.

همچنین بخوانید: معرفی برخی از بهترین فیلم‌های ترسناک فراموش‌شده که باید تماشا کنید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم