معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی درباره رستگاری در تاریخ سینما که باید تماشا کنید

رهایی یعنی خود را از زنجیر گناه ابدی و یادآوری خاطراتی از گناهان غیرقابل وصفی که در گذشته مرتکب شده‌اید، جدا کنید. موضوعات گناه، رهایی و رستگاری به طور گسترده‌ای در سینما برای گفتن داستان‌هایی که عمیقا انسانی هستند، به کار برده شده‌اند. رستگاری برای پیشرفت شخصیت حیاتی است چرا که عمق و پیچیدگی زیادی به شخصیت‌ها و روند انسانی‌سازی آنها می‌بخشد که احساس همدلی تماشاگران را بر می‌انگیزد. بازیگران معمولا در چنین نقش‌هایی که به آمادگی‌های روانشناسی و احساسی بالایی نیاز دارند، فراتر از توانایی‌های خود مایه می‌گذارند.

در حالی که فیلم‌هایی داریم که رستگاری را به عنوان موضوع مرکزی خود قرار می‌دهند، موارد زیادی در سینما داشته‌ایم که صحنه‌ای کوتاه و جزیی از رستگاری، با معنای بنیادین فیلم و پیشرفت شخصیت آن، شگفتی می‌آفریند. این مقاله هم درباره انواع فیلم‌هاییست که در آن رستگاری شخصیت به طور تاثیرگذاری به تصویر کشیده می‌شود. همچنین توجه داشته باشید که ما طبق هیچگونه رده‌بندی خاصی فیلم‌ها را اعلام نکرده‌ایم. حالا که همه چیز را گفتیم، بیایید به برترین فیلم‌ها درباره رستگاری نگاهی بیندازیم.  با پروشات همراه باشید.


10. داستان عامه پسند ‒ Pulp Fiction ‒ 1994

هیچ یک از فیلم‌های “کوئینتن تارانتینو” به اندازه “داستان عامه پسند” آنقدر از نظر موضوعی قوی نبوده‌اند. فیلمی که در چشم‌انداز استقلال آمریکایی‌ها در دهه 90 موجی به پا کرد. “داستان عامه پسند” داستان دو آدمکش، یک بوکسور، همسر یک تبهکار و یک جفت راهزن دیگر است که زندگی آنها از عجیب‌ترین راه ممکن به یکدیگر گره می‌خورد، و داستان‌هایی از خشونت، مردانگی، وفاداری و رستگاری را کاوش می‌کنند. قدرتمندترین حرکت رستگارانه این فیلم از شخصیت “جولز وینفیلد” است. “تارانتینو” از شخصیت او برای انتقال درون مایه مرکزی خشونت و رستگاری استفاده می‌کند.

“داستان عامه پسند” یکی از به‌یادماندنی‌ترین رستگاری را در سینما، در صحنه شام به تصویر می‌کشد، زمانی که “جولز” “رینگو” را که در تلاش است تا با دوست دخترش از رستوران سرقت کند، آرام می‌کند. “جولز” پس از اینکه درباره فرار معجزه آسای خود در صبح که نزدیک بود تقریبا کشته شود توضیح می‌دهد، جملاتی را از انجیل می‌خواند تا حرف‌هایی که در آن زده شده بود را بازگو کند، برخلاف تمام دفعاتی که او از آن برای ارتکاب جرم و اعمال خشونت و قتل استفاده می‌کرد، این اقدام او به رستگاری، آنقدر قدرتمند است که قادر به توصیف نیست.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های تاریخ سینما در ژانر رئالیسم جادویی


9. روز گراندهاگ ‒ Groundhog Day ‒ 1993

این فیلم فانتزی کمدی با بازی “بیل مری” در قلب هر انسان عاشق سینما جایگاه ویژه‌ای باز کرده است. داستان فیلم درباره یک هواشناس از خود راضی، مغرور به نام “فیل کانرز” است که به پنسیلوانیا فرستاده شده است تا از فعالیت‌های “روز گراندهاگ” گزارشی تهیه کند اما خیلی زود متوجه می‌شود که در یک چرخه زمانی گرفتار شده است. “روز گراندهاگ” موضوعات متنوعی از جمله کشف خود، پیشرفت و رستگاری، مورد تفسیر و بحث‌های زیادی قرار گرفت.

مفهوم حلقه زمانی، به طرز درخشانی استعاره‌ای از شانس‌ها و فرصت‌های زندگی برای رهایی و خودکاوی اتفاقات گذشته زندگی است، در حالی که با بیان اهمیت خود، شما را از فرارها و تجملات مرگ به کنار می‌کشد و مجبورتان می‌کند تا با واقعیت‌ها و حقیقت‌های درونی آرزوهای خودخواهانه‌تان روبرو شوید. در حال حاضر این فیلم به عنوان یکی از بزرگترین درام‌های کمدی تاریخ شناخته می‌شود.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های کمدی و حال خوب کن قرن 21 که خنده را به لبانتان می آورند


8. در بروژ ‒ In Bruges ‒ 2008

“در بروژ” نمایشی از بزرگترین و اصیل‌ترین نویسندگی‌ها و همچنین اجراهای با شکوه است. فیلم روی دو آدمکش تمرکز دارد، یکی از آنها به طور تصادفی یک پسر جوان را به قتل رسانده است و با دوست آدمکش خود منتظر دستورات دیگر از رئیسشان هستند. “ری” عمیقا از درون خرد شده و با گناه جبران ناپذیرش به سختی به زندگی ادامه می‌دهد و در حال پیش رفتن به سمت گوشه‌های تاریک خودکشی و افسردگی است. “کن” شریک او از رئیسش “هری” دستور کشتن “ری” را دریافت کرده است چرا که او گناه وحشتناک کشتن یک کودک را مرتکب شده است. کن با همدردی با ری و دانستن موقعیت او، از هری درخواست می‌کند تا نظرش را عوض کند و اینکه ری لایق حتی بیشتر از یک شانس برای رهایی خود است، اما در حالی که سعی می‌کرد نظر هری را تغییر دهد، به دست او کشته می‌شود.

با تلاش هری برای خودکشی، زنجیره اتفاقات بعدی موجب اقدامات شاعرانه‌ای از رستگاری می‌شود، هری برای خودکشی تلاش می‌کند زیرا فکر می‌کند هنگام تلاش برای کشتن ری یک کودک را تصادفا کشته است، در حالی که ری به شدت زخمی شده است، عمیقا فکر می‌کند و متوجه می‌شود که ممکن است هرگز دیگر در زندگی شانسی برای رهایی خود نداشته باشد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی درباره کودکی در تاریخ سینما


7. نابخشوده ‒ Unforgiven ‒ 1992

یکی از زیباترین و بزرگترین فیلم‌های وسترن که تا به حال در تاریخ سینما ساخته شده، فیلم “نابخشوده” از “کلینت ایستوود” است. فیلم درباره یک تیرانداز خشن است که حالا به دنبال رستگاری بوده و در میان سر و کله زدن با واقعیت‌هایی است که وجود او را احاطه کرده‌اند؛ واقعیت‌هایی که با جستجوی تحقق‌ناپذیر او برای قدرت، جاه طلبی و خونخواهی پایان ناپذیرش مبهم است. “نابخشوده” داستان “ویلیام مانی” را روایت می‌کند، یک تیرانداز سابق که پیر شده و وضعیت جسمی‌اش رو به وخامت است که می‌خواهد آخرین کار خود را سالها پس از آنکه از اینکار کنار کشیده بود، و کشاورز شده بود، انجام دهد. گذشته‌ی وحشیانه او به زیبایی با اضافه کردن دسیسه‌ها و رمز و رازهای شخصیتش، در این جریان فیلم پنهان شده است.

صورت بی‌احساس و بی‌روح “ایستوود” ما را به قلمرو وجدان پریشانش  می‌برد که باعث می‌شود علی‌رغم اقدامات ظالمانه و قساوتی که در دوران جوانی خود مرتکب شد، ما به شدت تحت تاثیر شخصیت او قرار بگیریم. در عمل نهایی خشونت و ضرب و شتم او، “ویلیام” از ظلمت گناه و خاطرات باقیمانده‌ای که او از گذشته‌اش رها کرده به بیرون دست و پا می‌زند، و در تلاش است خود و روح آلوده به نفرت، گناه و عذاب و پشیمانیش را رها کند.

همچنین بخوانید: 15 فیلم جذاب و دیدنی درباره رئیس جمهورهای آمریکایی


6. تاریخ مجهول آمریکا ‒ American History X ‒ 1998

“تاریخ مجهول آمریکا” با خام بودن، نامحدودی و غیرقابل انعطاف‌پذیری بی‌محابای خود در نمایش تخیل و تئوری‌های بنیادینی از نفرت، خشونت، و انتقام جویی که غرق در بیهودگی است، احتمالا یکی از کم نادیده گرفته‌شده‌ترین فیلم‌های آمریکایی درباره رستگاری است. “درک” رهبر یک گروه نئو نازی است که ایدئولوژی‌های افراطی او باعث نفرت و خشم در خیابان‌های اطراف او شده است. حرص و آز ناتمام او برای خون، در قتل وحشیانه‌ای که پارادوکس دائمی انتقام را مسخره می‌کند، به اوج خود می‌رسد. پس از اینکه “درک” زمان سختی را در زندان می‌گذراند، او که با خاطرات دائمی و تجربه‌های ترسناکی که از زندان دارد، به عنوان مردی تغییر کرده باز می‌گردد تنها برای اینکه بفهمد که آیا برادرش هم سفری مهلک مانند سفر خودش را شروع کرده است یا خیر.

همچنین بخوانید: لیست برترین فیلم های اکشن تاریخ سینما با محوریت شخصیت زن


5. در بارانداز ‒ On the Waterfront ‒ 1954

فیلم جنایی “در بارانداز” اثر فوق‌العاده “الیا کازان” در سال 1954 یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های سینما است. “مارلون براندو” کسی که فیلم را رهبری می‌کند، بعدها روش رئالیسم بازیگری خود را کشف می‌کند و از حقیقت نهایی بازیگران  تلاش می‌کنند به آن برسند فراتر می‌رود، آن هم با بازی او در یکی از پیچیده‌ترین نقش‌هایی که تا به حال نوشته شده که  در ریزه کاری‌های انسانیت و ضعف‌های ظاهری‌اش به طرز عمیقی کند و کاو می‌کند.

این فیلم درباره “تری مالوی” است، مردی که با امیال از دست رفته گذشته‌اش آشفته است و گرفتار کشمکشی داغ با خود و دنیای اطرافش می‌باشد. رابطه او با “ادی دویل” راهی به خود گمشده‌ی اوست که او را درباره زندگی، هدفش و وجود او اصلاح می‌کند، همانطور که پنهان بودن حقیقت وجدان او را از درون می‌سوزاند. در حرکتی بسیار قوی از رستگاری، “تری” مشتاقانه علیه “جانی” به پا می‌خیزد و از چنگال مستبدانه او می‌گریزد و در عین حال حقیقت را از میان تمام ابهامات در آغوش می‌کشد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع کوری (نابینایی)


4. عشق سگی – Amores Perros ‒ 2000

در فیلمی که حالا به عنوان یکی از فیلم‌های اولیه کارگردان بوده، کارگردان “الخاندرو اینیاریتو” به سطح جدیدی رسید. “عشق سگی” شامل سه داستان مجزا است که هر کدام به‌شدت در حال اکتشاف فقدان‌های انسانی، پشیمانی و درد هستند. افسانه رستگاری در حالی که موضوع مرکزی این فیلم نیست، شاید یکی از ناراحت‌کننده‌ترین صحنه‌هایی باشد که دیده‌اید. “ای چیوو” آدمکشی بی‌خانمان است که در خیابان‌های شهر پرسه می‌زند و با چند سگ دورگه زندگی می‌کند، او در لحظات سخت زندگی خود گریه می‌کند و ناامیدانه در انتظار دیدن دخترش است. بعدها متوجه می‌شویم که”چیوو” زمانی معلم مدرسه بوده و با خوشحالی ازدواج کرده بود، البته قبل از اینکه به افکار و تصورات افراط گرایانه خود تن دهد و عزیزان خود را رها کند.

در آخرین اقدام برای رستگاری، پیوو قربانیانش را که برادران ناتنی بودند، به هم می‌بندد و یک هفت تیر در وسط آنها قرار می‌دهد. پس از اینکه چیوو دزدکی به خانه دخترش می‌رود، پس از اعتراف و وصف عشق خالص او به دخترش، با مقدار زیادی پول خانه او را ترک می‌کند و سفری را با سگ‌هایش شروع می‌کند؛ سفری فراتر از افق‌های تمایلات انسانی، حرص، خشونت و نفرت.

همچنین بخوانید: چرا هر سینما دوستی باید عشق سگی اینیاریتو را تماشا کند؟


3. گرن تورینو ‒ Gran Torino ‒ 2008

فیلم زیبا و استادانه “کلینت ایستوود” که رابطه بین یک کهنه سرباز جنگ و همسایه جوانش را به تصویر می‌کشد، افسانه‌ای گسترده از انسانیت و رستگاری. تلاش انجام شده برای شخصیت‌پردازی و رشد آنها در فیلم مناسب است چرا که “ایستوود” از جمله فیلمسازان قدیمی تواناست.

“والت کوالسکی” با بازی ایستوود، پیرمردی بدبین است که با تصاویر و خاطراتش از جنگ کره پریشان است و دنیا و انسانهای اطرافش را با تفکرات نژادپرستانه خود تحقیر می‌کند. تعاملات مکرر او با همسایگان او خانواده “همانگ”، احساسی از انسانیت و مهربانی در او شکل می‌دهد و زندگی بی‌احساس او معنایی دوباره پیدا می‌کند و او سمتی از زندگی را کشف می‌کند که می‌خواست حتی در سخت‌ترین لحظات آن را کنار بگذارد. والت خود را با فداکاری کردن، از دنیایی که فراتر از فهم او بود رها می‌کند، و خاطرات دردناک خود از افرادی که با انها بود و به آنها اهمیت می‌داد را رها می‌کند.

همچنین بخوانید: لیست 50تایی از فیلم هایی که میتوانید بارها و بارها تماشا کنید و دوباره لذت ببرید


2. کشتی گیر ‒ The Wrestler ‒ 2008

فیلم “کشتی‌گیر” به کارگردانی “دارن آرنوفسکی” اکتشافی جذاب از زندگی، جاه‌طلبی و اشتیاق یک مرد، برای دستیابی دوباره به شهرت و محبوبیت است. موضوع رستگاری در اینجا زیرپوستی اجرا شده اما با این حال نتیجه‌گیری خالص از فیلمی که اوج جاه‌طلبی و درام را دارد، به‌زیبایی ترسیم شده است.

“میکی رورک” در نقشی مهم، نقش یک کشتی‌گیر حرفه‌ای قدیمی را بازی می‌کند که خود را در زندگیش کشف می‌کند، که به همین دلیل به رینگ باز می‌گردد تا شهرت از دست رفته‌اش، آرزوهای از دست رفته‌اش و خاطرات دود شده‌اش را بازیابد. در سفر نا امیدانه او به خودش، “رابین” احساسات و رابطه‌های فراموش‌شده زندگیش را که با شهرت و آرزوهای پژمرده‌اش پنهان شده بودند، کشف می‌کند. “رابین” به رینگ باز می‌گردد و با دخترش که از او دوری می‌کرد آشتی می‌کند، و همانطور که خود را در چشمان مردمی که او را رها کرده بودند، و از همه مهم تر در چشم‌های خودش باز می‌یابد، تکه‌های شکسته زندگی خود را نیز به هم وصل می‌کند.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر هالیوود که ستارگان کشتی کج (WWE) در آن‌ها ایفای نقش کرده‌اند


1. زیبا ‒ Biutiful ‒ 2010

یکی از بازی‌های زیبای “خاویر باردم” که احساسات‌تان را دستخوش تغییر کرده و این خود شاهدی بر نبوغ این مرد در بازیگری است.

در درام خانوادگی “الخاندرو اینیاریتو” درباره پدری که سعی دارد با تراژدی که در زمان‌های پیش رو در حال اتفاق افتادن است، “باردم” نقشی ظریف که انسانیت و پیچیدگی آن را تفسیر می‌کند را به تصویر می‌کشد. شخصیت “باردم” یعنی”کوبال” مردی است که از همسرش جدا شده، و در یک آپارتمان درب و داغان با کودکانش زندگی می‌کند و با شغلی که دارد به سختی خرج زندگیش را بیرون می‌آورد، در حالی که در تلاش است با بیماری مهلکی که دارد کنار بیاید. یک اشتباه وحشتناک به یک تراژدی بزرگی در زندگی مهاجران تبدیل می‌شود، “کوبال” که از نظر احساسی در هم شکسته و از گناه غیرقابل توصیفش در راه رستگاری به ستوه آمده، جایی را پیدا می‌کند که او را از غل و زنجیر واقعیت‌های تلخ و درد دائمی‌اش از سنگینی بار آنها رها می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی 15 فیلم برتر نئو نوآر در تاریخ سینما


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. اشکان

    آذر 1, 1399

    در کل فرهنگ لغت فارسی کلمه ای به نام ( داغان )وجود نداره تن دهخدا تو گور لرزیید لطفا اصلاح کنید مرسی از سایت بینظیرتون

    پاسخ

  2. فومنی

    مهر 15, 1398

    ازمطلب مفیدتون سپاسگزارم. حسن سلیقه خوبی بخرج دادین که فیلم Biutiful ‒ زیبا- را با بازی زیبای“خاویر باردم”دررتبه اول مطلب آوردین…فیلم ((روز گراندهاگ)) هم به رغم سادگی اثرتاثیرگذاروشیرینی است.

    پاسخ