بیوگرافی کامل “ناتالی پورتمن” (Natalie Portman) از کودکی تا به امروز

نام: “ناتالی پورتمن”

تاریخ تولد: 9 ژوئن 1981 (19 خرداد 1360)

سن: 38 سال

محل تولد: اورشلیم، اسرائیل

قد: 1.60 سانتی متر

حرفه: بازیگر، کارگردان، نمایشنامه نویس

وضعیت تأهل: متأهل

بیوگرافی ناتالی پورتمن

“ناتالی پورتمن” یک بازیگر آمریکایی و برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن می‌باشد. بیوگرافی او شامل بیش از 40 فیلم سینمایی می‌شود، که بیشتر آنها درست پس از پخش تبدیل به فیلم‌هایی نمادین و کلاسیک شدند.

ستاره فیلم‌های “لئون حرفه‌ای” (Leon: The Professional)، “جنگ ستارگان” (Star Wars)، “قوی سیاه” (Black Swan) یعنی “ناتالی پورتمن” به سرعت پیشرفت کرد و در هالیوود به اوج رسید و در سراسر جهان قلب هزاران طرفدار را از آن خود کرد. پورتمن اولین نقش خود را در 13 سالگی بازی کرد و بلافاصله به بازیگری جوان تبدیل شد. ناتالی همچنین برای جایگاه اجتماعیش مشهور است: او گیاهخوار است و حامی حقوق حیوانات می‌باشد و از لباس‌های خز، چرم و پر استفاده نمی‌کند.

کودکی و نوجوانی

این دختر با استعداد که قلب میلیون‌ها طرفدار را به‌دست آورد، در 9 ژوئن سال 1981 در شهر اورشلیم دیده به جهان گشود. قبل از اینکه در اولین فیلم خود ایفای نقش کند، نام خانوادگی او “هرشلاگ” بود. پدر او “اونر هرشلاگ” دکتری محترم در زمینه مشکلات ناباروری بوده است. آمریکا همیشه به متخصصان با صلاحیت بالا در این زمینه نیاز داشته است، به همین دلیل دکتر به همراه خانواده‌اش در سال 1984 به واشنگتن نقل مکان کرد. اونر توانایی‌های خود را بالا برد و دخترش را نیز به مدرسه یهودی روانه کرد و ناتالی در آنجا تحصیل کرد و ریشه‌های خانواده‌اش را به خاطر سپرد.

او در مدرسه نیز بسیار خوب بود و زبان‌های عبری، انگلیسی، فرانسوی و دیگر زبان‌ها را یاد گرفت که در حرفه بازیگریش، کمک بسیاری به او کردند. پورتمن از 4 سالگی، تمرین رقص می‌کرد. در تعطیلات تابستان به کمپ‌های مخصوص کودکان می‌رفت، جایی که کودکان در آن توانایی‌های مختلف خود را پرورش می‌دهند.

ناتالی پورتمن در کودکی

سپس، خانواده این بازیگر آینده، به لانگ آیلند تغییر مکان دادند که ناتالی در آنجا در مقطع راهنمایی به تحصیل پرداخت. ناتالی در درس خواندن مسئولیت پذیر بود و به دریافت علم علاقمند بود. او علاقه زیادی به علوم داشت و در کار آموزشی “روشی ساده برای نمایش تولید آنزیماتیک هیدروژن از شکر” نیز به عنوان دستیار نویسنده شرکت کرد. این دختر به طور فعال در نمایش‌ها، مسابقات و مراسمات علمی شرکت می‌کرد. اگر سرنوشت جور دیگری رقم می‌خورد، دنیا به جای اینکه با بازیگر با استعداد آشنا شود، دانشمند ناتالی هرشلاگ را می‌شناخت.

پورتمن با به پایان رساندن دبیرستان، به دانشگاه هاروارد وارد شد و مدرک لیسانس خود را در زمینه روانشناسی از آنجا دریافت کرد. در سال 2004، ناتالی دوباره تحصیل خود را از سر گرفت و این بار وارد دانشگاه عبری اورشلیم شد.

در سال 2007 برندی از کفش راه اندازی کرد که به گفته خود او مواد مورد استفاده در تولید این کفش‌ها ترکیبی است و می‌توان آنها را با مواد چرم یا دیگر موادی که از حیوانات گرفته می‌شود، جایگزین کرد. این ستاره هالیوود همچنین در کمپین پتا (رفتار اخلاقی با حیوانات) برای عدم استفاده از لباس‌های خزدار نیز شرکت کرده است.

فیلم‌های او

حرفه ناتالی پوررتمن به سرعت و به طور چشمگیری در حال رشد بود که بیشتر نقش‌هایی که در حرفه‌اش بازی کرده است، ارزش بیان و بحث کردن دارد. این دختر در 11 سالگی متوجه شد که می‌خواهد در آینده چه کسی باشد. او در تمام تست‌های بازیگری شرکت می‌کرد و در سال 1993، شانس به او رو کرد؛ ناتالی توانست نقش اصلی در فیلم “لئون حرفه‌ای” ساخت کارگردان فرانسوی “لوک بسون” را از آن خود کند.

ناتالی پورتمن در فیلم مخمصه

در این زمان بود که نام خانوادگیش را از هرشلاگ به پورتمن که نام خانوادگی مادربزرگ مادریش بود، تغییر داد. عجیب است که در ابتدا پورتمن را برای این نقش رد کردند، چرا که دستیار کارگردان بر این باور بود که او برای این نقش بیش از حد بالغ است. اما هیچکدام از شرکت کنندگان دیگر مورد تأیید کارگردان واقع نشدند، و تست ادامه پیدا کرد، بنابراین از شرکت کنندگان حذف شده، به علاوه پورتمن دوباره تست گرفته شد.

این بازیگر جوان با بازی خود، بسون را تحت تأثیر قرار داد، خصوصاً برای گریه واقعیش که بدون اینکه به او گفته شود انجام داد، که همان به نفع او تمام شد. این فرصت برای یک دختر 13 ساله، شروعی فوق العاده بود که باعث شد بعدها پیشنهادات زیادی به او شود.

نقش بعدی او آنقدر عالی نبود، اما باعث شد در فیلم سینمایی “مخمصه” (Heat) شانس بازی با ستارگان اصلی هالیوود “آل پاچینو” و “رابرت دنیرو” را پیدا کند. این دختر جاه طلب توانست دستاوردهای زیادی داشته باشد: او در تمام فیلم‌هایش با ستارگان سرشناسی به ایفای نقش پرداخت و این موضوع در موفقیت ناتالی تأثیر به سزایی داشته است. فیلم‌هایی که پورتمن در آنها ایفای نقش کرده، نقدهای مثبتی دریافت می‌کردند و اغلب از استعداد این دختر در بازیگری تمجید می‌شد.

ناتالی پورتمن در فیلم جنگ ستارگان

ناتالی با بازی در “جنگ ستارگان: قسمت اول‒ تهدید شبح ” (Star Wars: Episode I – The Phantom Menace) به کارگردانی “جورج لوکاس” که در سال 1999 منتشر شد، موفقیت واقعی خود را به دست آورد و با حضور درخشانش در این فیلم در دنیا شناخته شد. او برای بازی در نقش ملکه “آمیدالا”، حاکم سیاره نابو، دیگر پیشنهادهایش را رد کرد. طبق داستان، شخصیت ناتالی یک قل دیگر داشت، خدمتکاری که توسط “کیرا نایتلی” ایفای نقش شد. در آن زمان او شهرت زیادی نداشت، و با گریمی که داشت دقیقاً شبیه به ناتالی شده بود.

شباهت این دو بازیگر بسیار برجسته بود که باعث شد نایتلی به دنیای فیلم‌های سینمایی راه پیدا کند. بینندگان مجذوب فیلم مورد علاقه‌شان شدند، اما منتقدان به کارگردان رحم نکردند: این فیلم چند بار نامزد جایزه تمشک طلایی شد. یکی از این جوایز به طور غیرمستقیم به این بازیگر اشاره می‌کرد: بدترین ترکیب سینمایی.

ناتالی در جهان مشهور بود، و به پروژه‌های مختلف دعوت می‌شد. برای مثال بازیگر “سوزان ساراندون” در فیلم “هر کجا غیر از اینجا” (Anywhere but Here) با کارگردان اتمام حجت کرد که تنها با این بازیگر جوان در فیلم بازی خواهد کرد و در نتیجه فیلمنامه نویس مجبور به حذف صحنه‌های شهوانی فیلم شد که همان دلیل اصلی ناتالی برای رد کردن این نقش بود. و دوباره، ناتاالی تحسین‌های زیادی دریافت کرد و همچنین نامزد چند جایزه مهم نیز شد.

ناتالی پورتمن در فیلم هرکجا غیر از اینجا

مرحله دیگر این بازیگر در حرفه‌اش، بازی در فیلم “نزدیک‌تر” (Closer) به همراه “جولیا رابرتز” بود. پورتمن برای بازی در این فیلم اولین جایزه گلدن گلوب خود را دریافت و نامزد جایزه اسکار نیز شد.

در سال 2008، او در فیلم کوتاه “حوا” (Eve) به عنوان کارگردان و نویسنده شروعی تازه داشت. به گفته ناتالی، مادربزرگش الهام بخش او در ساخت این فیلم و تصویر شخصیت اصلی بوده است.

پورتمن در سال 2010، در فیلم بحث برانگیز “قوی سیاه” نقش یک رقاص باله را ایفا کرد. “میلا کونیس” نیز نقش رقیب این رقاص باله را بازی کرد.

او برای بازی در نقش بالرین، تمرین زیادی کرد و 9 کیلو وزن خود را کاهش داد. با این حال، توانایی او برای اجرای حرکت‌های حرفه‌ای کافی نبود و صحنه‌های سخت توسط بالرین “یارا لین” انجام شد.

او برای بازی در این کار برنده جایزه اسکار شد. پس از آن، درباره تعداد رقص های او در این فیلم حرف و حدیث‌هایی به میان آمد. لین اظهار داشت که بیشتر صحنه‌های رقص توسط او انجام شده در حالیکه کارگردان “دارن آرنوفسکی” اعلام کرد که حدود 80% از رقص توسط خود پورتمن صورت گرفته است.

“ناتالی پورتمن” در سال 2011، به دنیای فیلم‌های مارول پیوست؛ او در فیلم “ثور” (Thor) نقش اصلی را برعهده گرفت. ناتالی نقش “جین فاستر” را ایفا کرد، او یک دانشمند، عشق خدای رعد و یک جنگجو است که زمانی که ثور در دنیای داستانهای کمیک جایگاه قهرمانی خود را رها کرد، او جایگزینش شد. در سال 2013، ناتالی با بازی در سری دیگر ثور یعنی “دنیای سیاه” (Thor: The Dark World) به نقش فاستر بازگشت.

او در سال 2015، فیلم اسرائیلی “افسانه عشق و تاریکی” (A Tale of Love and Darkness) را ساخت و به دنیای کارگردانی وارد شد. این بازیگر نقش اصلی “فیانا کلاسنر” را در فیلم خود ایفا کرد.

زندگی شخصی

کلوب طرفداران “ناتالی پورتمن” در اینستاگرام بیش از 200 هزار دنبال کننده دارد. طبق این صفحه، خود “ناتالی پورتمن” هیچ حساب شخصی در فضای مجازی ندارد. تعجبی ندارد، چون پورتمن با اینکه خود را فردی صادق می‌داند، دوست ندارد درباره زندگی شخصی خود صحبت کند.

در سال 2000، ناتالی با بازیگر جوان “گیل گارسیا برنل” آشنا شده و قرار گذاشت، اما رابطه این زوج تنها یک سال به طول انجامید. بعدها او اظهار کرد که گیل نمی‌خواسته با او بهم بزند، اما به دلیل برنامه کاری متفاوت آنها، ادامه این رابطه کار سختی بود. ناتالی در هالیوود و برنل در اروپا کار می‌کردند.

ناتالی پورتمن و گیل گارسیا برنل

در فیلمبرداری “قوی سیاه” این بازیگر با رقاص باله “بنجامین میلپید” آشنا شد. پورتمن در سال 2010، اعلام کرد که این زوج نامزد شده و در انتظار یک کودک هستند. پسر آنها “الف” در سال 2011 به دنیا آمد. سال بعد این زوج حلقه به دست دیده شدند، با این وجود مدیران این بازیگر هیچکدام از شایعات درباره ازدواج او را تأیید نکردند. جشن عروسی آنها در آگوست 2012 طبق رسوم یهودیان برگزار شد.

در ژانویه 2013، این خانواده به پاریس نقل مکان کردند و بنجامین در آنجا شغل کارگردانی هنری تئاتر محلی باله را بدست آورد. در 22 فوریه 2017، فرزند دوم آنها “آمالیا” به دنیا آمد.

“ناتالی پورتمن” در حال حاضر

در سال 2016، سه فیلم سینمایی از “ناتالی پورتمن” منتشر شد. در مارس 2016، فیلم وسترن “جین اسلحه دارد” (Jane Got a Gun) منتشر شد. ناتالی نقش همسر مجرم را بر عهده داشت که از مزرعه در برابر همدستان سابقش محافظت می‌کند. زمان زیادی روی سناریوی فیلم کار شد و عوامل آن به طور مرتب تغییر داده می‌شدند. در سال 2011، سناریوی اصلی این فیلم جزو لیست سیاه بهترین نمایشنامه‌هایی که هنوز ساخته نشده‌اند قرار گرفت.

ناتالی پورتمن در فیلم جین اسلحه دارد

در سپتامبر 2016، فیلم مستند “جکی” (Jackie) منتشر شد، نمایش آن در جشنواره فیلم وینس برگزار شد. این فیلم مرگ “جان اف کندی” را از زاویه‌ای دیگر به تصویر می‌کشد. اتفاقات موجود پس از مرگ رهبر کشور نشان داده می‌شود و جکی “جکلین کندی” که حالا بیوه شده است، تمرکز اصلی این فیلم می‌باشد. فیلم مراسم تدفین شوهر و تلاش بانوی اول برای غلبه بر این وضعیت را نشان می‌دهد. این فیلم نقدهای مثبتی دریافت کرد و نامزد جوایز معتبری شد. قبل از نمایش اول، بینندگان این فیلم را به خاطر ویدئوی جالب و شیک که آنها را مجذوب خود کرد، دوست داشتند.

روز دوم نمایش “جکی”، فیلم فرانسوی-بلژیکی “افلاک نما” (Planetarium) ارائه شد. پورتمن نقش شخصیتی را دارد که به همراه خواهرش ادعا می‌کند دارای قدرت‌های ماورالطبیعی است. نقش خواهر ناتالی توسط “لیلی روز دپ”، دختر “ونسا پردایز” و ستارهٔ هالیوودی “جانی دپ” ایفا شد.

در مارس 2017، فیلمی درباره مثلث عشقی “آواز به آواز” (Song to Song) منتشر شد. ستارگان فیلم “ناتالی پورتمن”، “رونی مارا“، “رایان گاسلینگ” و “مایکل فاسبندر” بوده‌اند. منتقدان واکنش‌های متفاوتی به این فیلم داشته‌اند.

سپس فیلم “نابودی” (Annihilation) که “ناتالی پورتمن” نقش اصلی را در آن ایفا می‌کند پخش شد. در سال 2018 فیلم “مرگ و زندگی جان اف دانوان” (The Death and Life of John F. Donovan) منتشر شد.

فیلم‌شناسی

  • لئون حرفه‌ای ‒ Leon: The Professional
  • مخمصه ‒ Heat
  • جنگ ستارگان: قسمت اول‒ تهدید شبح ‒ Star Wars: Episode I – The Phantom Menace
  • هر کجا غیر از اینجا ‒ Anywhere but Here
  • کوهستان سرد ‒ Cold Mountain
  • نزدیک‌تر ‒ Closer
  • الف برای انتقام ‒ V for Vendetta
  • دختر دیگر بولین ‒ The Other Boleyn Girl
  • قوی سیاه ‒ Black Swan
  • ثور ‒ Thor
  • جین اسلحه دارد ‒ Jane Got a Gun
  • جکی ‒ Jackie
  • افلاک نما ‒ Planetarium

تصاویری از ناتالی پورتمن


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم