معرفی بهترین فیلم های کره ای این دهه (2019 تا 2010)

در سینمای بین الملل، چند کشور هستند که وجودشان را به طوری قوی اثبات کرده اند. در حالی که سینمای اروپا از سینمای آسیا برتر است، فیلمسازان کره ای همه چیز را تحت کنترل گرفتند. “بونگ جون هو”، “پارک چان ووک” و “کیم کی دوک” چند تن از کارگردانانی هستند که فیلم های عالی ساختند و همچنین در بازار بین الملل نیز موفق شدند. فیلم های آنها هم از لحاظ تجاری موفق بودند و هم هنری. در دهه گذشته این ترند توسط تعدادی دیگری از کارگردانان نیز دنبال شده است. در اینجا برایتان تعدادی از بهترین فیلم های کره ای این دهه از سال های 2010 تا 2019 را آماده کرده ایم. باید حتما آنها را تماشا کنید. با پروشات همراه باشید.


16. قطار بوسان ‒ Train to Busan ‒ 2016

زامبی ها بخش مشهوری از فرهنگ ترسناک بوده اند. بسیاری از فیلم ها و برنامه های تلوزیونی از این موضوع استفاده کرده اند و به موفقیت های بزرگ رسیده اند. “قطار بوسان” یکی از آنهاست، با این حال اصلا مانند بقیه فیلم های این ژانر نیست. این فیلم با داستان یک مرد و دخترش آغاز می شود، که بخاطر فداکاری او در کارش رابطه ای خسته کننده دارد، و حالا سوار بر قطاری به مقصد بوسان است تا به ملاقات مادرش برود. در پشت زمینه، ما شاهد انفجاری شیمیایی هستیم که تاثیرات زیان آوری بر روی انسان ها گذاشته است. در قطار، مسافران شاهد تکه تکه شدن دنیای بیرون هستند. تنها امید آنها برای زنده ماندن این است که قطار توقف نکند. اما دیر یا زود، این اتفاق خواهد افتاد.

همچنین بخوانید: بهترین سریال های کره ای عاشقانه و درام که نباید از دست بدهید


15. مردی از هیچ کجا ‒ The Man from Nowhere ‒ 2010

فیلم موفق اکشن “مردی از هیچ کجا” درباره مردی است که پس از اینکه تنها فردی که برایش مهم است دزدیده می شود، تصمیم می گیرد تمام دنیا را نابود کند. قهرمان این داستان “چا ته شیک” است. او صاحب یک دکه خیابانی است و مردی ساکت است که همه چیز را در خودش می ریزد. با این حال ما نشانه هایی میبینیم که نشان می دهند گذشته او به آرامی حال حاضرش نبوده است. چیزهای مشکوکی وجود دارند، اما حالا که او همه چیز را پشت سر گذاشته، ما هم میخواهیم گذشته را رها کنیم. او با یک دختر 8 ساله که با مادرش زندگی می کند دوست است. مادر دخترک یک معتاد هروئین است. پس از اینکه او از فردی مهم هروئین دزدی می کند، دختر کوچک مورد تهدید قرار می گیرد. اینجاست که “ته شیک” از خود واقعیش رونمایی می کند.


14. روزی که او می رسد ‒ The Day He Arrives  ‒ 2011

تا به حال اینطور احساس کرده اید که روزها در یک مکان گیر افتاده اید؟ که انگار در حال تکرار نوعی تشریفات هستید، و آنقدر غرق آن شده اید که فرق آن را با روزهای خودتان را تشخیص نمی دهید؟ همه همین احساس را دارند. همین اتفاق برای “سونگ جون” می افتد. او برای ملاقات با دوستش به بوکچون می رود. زمانی که جوابی از او دریافت نمی کند، تصمیم می گرد که در شهر چرخی بزند. او زنی را می بیند که در حال سر و کله زدن با دوستان قدیمیش است و در میخانه ای مست می کند. اما پس از گذشت مدتی، او نمی داند که چند روز است دارد این کار را انجام می دهد، یا شاید همان روز است؟

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های سینمایی کره ای رمانتیک که باید ببینید


13. مبدل پوش ‒ Masquerade ‒ 2012

“مبدل پوش” یک درام تاریخی است که تمرکز آن روی رویداد عجیبی است که در دادگاه پانزدهمین حاکم سلسله جوسون در کره اتفاق می افتد. “پادشاه گوان هی” به تمام اطرافیان خود مشکوک است. او به هیچکس اعتماد ندارد چرا که او واهمه دارد همه اطرافیانش میخواهند او را بکشند، و مهم نیست که چه تعداد تلاش برای ترور او انجام شود، تنها یک نفر است که میتواند او را به زیر بکشد. او از وزیر دفاع خود میخواهد که کسی شبیه به خودش را برای او پیدا کند، تا اگر نیاز شد در جایی پنهان شود، او به جای او نقش بازی کند. همان چیزی که پادشاه از آن می ترسید پیش آمد و او توسط یکی از همسرانش مسموم شد. تا زمانی که او بهبودی پیدا کند، وزیر کسی را در جایگاه او می گذارد. مشکل از جایی شروع می شود که شخص جایگزین، نقشش به عنوان پادشاه را جدی می گیرد.


12. شیون ‒ The Wailing ‒ 2016

“شیون” فیلمی روانشناختی ترسناک است که شما را به سکته می اندازد. اگر طرفدار ژانر ترسناک هستید، پس از طرف دیگر از دیدن این فیلم راضی و خشنود خواهید شد. اما اگر ترسو هستید و نمیتوانید خود را در فیلم های ترسناک رها کنید، پس این فیلم کاملا شما را وحشت زده خواهد کرد. این فیلم با ورود یک غریبه به روستایی دورافتاده آغاز می شود. او با خود بیماری را وارد روستا می کند که قبل از گرفتن جان مردم، آنها را به قاتلانی وحشی تبدیل می کند. پلیسی به آن منطقه اعزام می شود تا در مورد این جرایم تحقیق کند و اگر شیوع یا چیزی وجود دارد، درمورد آن اطلاعات کسب کند. افسر به دنبال مرد غریبه می گردد و چنان غرق رمز و راز آن می شود که تمام فرصت هایش برای بیرون آمدن از آنجا را از دست می دهد.

همچنین بخوانید: بهترین سریال های درام کره ای که در سال 2019 پخش خواهند شد


11. من شیطان را دیدم ‒ I Saw the Devil ‒ 2010

“من شیطان را دیدم” فیلمی هیجانی- روانشناختی است که مرز بین قهرمان و شرور را محو می کند. داستان با “جونگ جو یون” آغاز می شود. او در شبی برفی با یک لاستیک پنچر در بزرگراهی گیر افتاده است. در همان زمان یک راننده اتوبوس مدرسه “جانگ کیون چول” در حال رد شدن از آنجاست. اینطور به نظر می رسد که میخواهد به او کمک کند، اما این نیت واقعی او نیست. چند روز بعد، سر بریده “جو یون” پیدا می شود، و قلب نامزدش از این واقعه شکسته می شود. کشته شدن او به این شیوه بسیار وحشیگرانه، باعث می شود که او قسم بخورد همین سرنوشت را برای قاتل او به ارمغان باورد. سابقه او به عنوان مامور مخفی به او کمک می کند تا رد “کیونگ چول” را پیدا کند، اما او را نمی کشد. نه بلافاصله.


10. ندیمه ‒ The Handmaiden ‒ 2016

“پارک چان ووک” یکی از بهترین کارگردانان سینمای کره است. فیلم های او عموما روانشناسی پیچیده شخصیت  را مورد بررسی قرار می دهد. سه گانه “انتقام” یکی از بهترین مجموعه های اوست و در سال 2010 او از سایه خود بیرون آمد تا داستان دیگری از شخصیت پیچیده خود را به بینندگان تحویل دهد. پایه ابتدایی “کنیز” درباره یک وارث ژاپنی، یک مرد فریبکار و یک خدمتکار است. مرد فریبکار میخواد با آن دختر وارث ازدواج کند و بعد از اینکه او را به آسایشگاه روانی فرستاد، تمام داراییش را مال خود کند. برای اینکه به این هدف برسد، خدمتکاری را برای دختر می فرستد تا مدام درباره او در گوش دختر زمزمه کند. برای مدتی نقشه خوب پیش می رود. خیلی زود، با پیش رفتن داستان خواهید فهمید که هر کسی انگیزه ای پنهان دارد و هیچکس آنطور که به نظر می رسد، بیگناه نیست.

همچنین بخوانید: لیست بهترین سریال های کره ای در سال 2018


9. پروژه مرغ مگس خوار ‒ House of Hummingbird ‒ 2018

فیلم “پروژه مرغ مگس خوار” در سال 1994 اتفاق می افتد، و درباره نوجوانی است که در حالی که شهر در حال تحول است،  در کوچه های شهر سئول در حال پرسه زدن است تا هدفی برای خود پیدا کند. همه چیز از جایی شروع می شود که “ایون هی” دختر خجالتی و درونگرا، با خانه و خانواده اش احساس راحتی نمی کند و احساس می کند که به مدرسه نیز تعلق ندارد. پدر و مادر او همیشه با یکدیگر در حال جنگ و دعوا هستند و وقتی برای تمرکز روی کودکان خود ندارند. خواهر او همش به دردسر می افتد و برادرش هم یک دردسرساز بزرگ است که از زورگویی به دیگران احساس رضایت می کند. بچه های مدرسه هم همینطورند، بنابراین او روزهای خود را به تنهایی می گذراند و برای خود سرگرمی هایی دارد که خود را مشغول کند. سپس یک روز او چیزی دیگر انتخاب می کند که او را مشغول کند، و آن همه چیز را تغییر می دهد، هم خود او و هم شهر را.


8. عصر سایه ها ‒ The Age of Shadows ‒ 2016

“عصر سایه ها” که ورود رسمی کره جنوبی به جوایز اسکار در سال 2017 بوده، بازی پیچیده ای در بین شخصیت ها را دنبال می کند، در حالی که هر کدام سعی می کنند یکدیگر را فریب دهند تا به هدف خود برسند. نقش اصلی “لی جونگ چول” است. او یک پلیس کره ای و یک خائن است که برای ژاپن اطلاعاتی فراهم می کند تا چیزی به دست آورد. وقتی دولت ژاپن او را به فعالیت علیه آنها متهم می کند، زندگی او ضربه می خورد. این مسئله او را کاملا گیج می کند، اما او را مورد توجه برخی افراد بالا رتبه در کره و ژاپن قرار می دهد. در حالی که یکی از آن‌ ها تلاش می‌ کند تا او را به عضویت خود جذب کند، دیگری در تلاش است بازی روانی ایجاد کند تا برتری خود را به رخ بکشد. چه کسی برنده خواهد شد، و این بازی تا کجا کشیده خواهد شد؟

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های کره ای که در سال 2018 اکران شدند


7. سوختن ‒ Burning ‒ 2018

“لی جونگ سو” یک رمان‌ نویس مشتاق است و دوران سختی را در زندگیش طی می ‌کند. زمانی که او دوستی قدیمی را می بیند که به طور قابل توجهی تغییر کرده است، باد ملایمی در زندگیش شروع به وزیدن می کند. آنها ارتباط برقرار می کنند و سرانجام صمیمی می شوند. او می گوید که می خواهد به جایی برود و نیاز به کسی دارد که به گربه اش غذا بدهد. “جونگ سو” با وظیفه شناسی این کار را انجام می دهد. زمانی که او با یک مرد دیگر باز می گردد، اوضاع پیچیده می شود.


6. سیاره حلزون ‒ Planet of Snail ‒ 2011

“سیاره حلزون” داستان یک مرد نابینا و ناشنوا است. این نویسنده جوان به علت عدم دسترسی به دو عضو از اندام های حسی خود، احساس می کند که یک مسافر تنها ست. او حتی خود را با یک فضانورد تنها که در فضا در حال کاوش است، مقایسه می کند. او نمی تواند ببیند و بشنود، اما این به آن معنا نیست که از تمام دنیای اطرافش جدا شده است. همسرش برای اینکه از پرسه زدن او در اطراف جلوگیری کند، او را به زمین بسته است. آن ‌ها شکلی از ارتباطات ایجاد کرده ‌اند که به داستان آن‌ ها حسی شاعرانه می ‌بخشد. زبان آنها از بریل مشتق شده است، اما صمیمانه تر و پیشرفته تر از آن است. در فیلم، ما شاهد آن هستیم که این زوج از طریق کارهای روزمره زندگی خود، به شکلی به یاد ماندنی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

همچنین بخوانید: 15 فیلم برتر سینمای آسیا در سال 2017


5. شعر ‒ Poetry ‒ 2010

“یانگ می جا” زنی 66 ساله است که با نوه 16 ساله اش زندگی می کند. او از رفاه دولت حمایت دریافت می کند و شغلی با درآمد خوب دارد. نوه او یک کودک دردسرساز است که زن در نظم بخشیدن به او بسیار مشکل دارد. در نبود پدر و مادرش هم چیزی از او بر نمی آید، اما این چیزی است که او نمیتواند کاری برای آن انجام دهد. مشکل زمانی شروع می شود که “می جا” کم کم آلزایمر می گیرد. او به یک کلاس شعر می رود و متوجه می شود که به آن علاقمند است. در همین زمان، جسد یک دختر 16 ساله در رودخانه پیدا می شود و “می جا” نگران است که نوه اش در این موضوع دخیل بوده باشد. در حالی که تحقیقات در مورد این پرونده به پیش می رود، فشار آلزایمر بر “می جا” قوی تر می شود و به جایی می رسد که ممکن است تراژدی دیگری رخ بدهد.


4. بانوی باکوس ‒ The Bacchus Lady ‒ 2016

برخلاف اینکه کره جنوبی در اقصاد پیشرو است، اما هنوز راه حلی برای نرخ بالای همیشه در حال رشد خود پیدا نکرده است. اما این تنها چیزی نیست که این کشور با آن سر و کار دارد. مشکل فحشا نیز وجود دارد، که ترکیبی از این دو موضوع مرکزی فیلم “بانوی باکوس” است. شخصیت اصلی داستان “سو یانگ” 65 ساله است که یک روسپی است و با مشکلات شغل خود دست و پنجه نرم می کند، اگر در زمان پیری چنین کسب و کاری داشته باشید، حتی نابخشودنی تر نیز هست. اما “سو یانگ” نیز مانند بقیه راهی پیدا کرده تا در اطراف موقعیت خود به کارش مشغول باشد. این فیلم در حالی که از طریق رابطه او با پسری که نجاتش می دهد، به جنبه های شخصی زندگی او می پردازد، و شغل او را به عنوان یک روسپی دنبال می کند.

همچنین بخوانید: 40 فیلم برتر ژاپنی در تاریخ سینما (بخش دوم)


3. امید ‒ Hope ‒ 2013

وحشیگری انسانی هیچ مرزی نمی‌شناسد و “امید” بر پایه چنین داستانی ساخته شده است. در سال 2008، یک دختر 8 ساله، توسط یک مرد 57 ساله دزدیده شد و به او تجاوز شد. پس از آن، او را در توالت عمومی که در آن مرتکب این جرم شده بود رها می کند تا بمیرد. او متحمل جراحات زیادی در اعضای بدنش شد و برای چنین دختر کوچکی، این شبیه به آن بود که او هرگز از ترومای روحی این موضوع نجات پیدا نخواهد کرد. اما او دوام آورد. در عوض، زمانی که آن متجاوز دستگیر شد تنها به 12 سال حبس محکوم می شود. “امید” مبارزه والدین کودک با قاضی را نشان می دهد که در تلاش برای اجرای عدالت برای دختر هستند. ما همچنین شاهد اتفاقی که برای دخترک می افتد، و شرایط او و مقابله اش نیز خواهیم بود.


2. ساکت شده ‒ Silenced ‒ 2011

فیلم ها آینده جامعه هستند. این یعنی فیلمسازی تنها یک هنر نیست، بلکه یک مسئولیت است. علاوه بر این، تماشای فیلم نیز یک مسئولیت است. اگر میخواهید مقدار تاثیری که یک فیلم در ما دارد را متوجه شوید، “ساکت شده” را نگاه کنید. این فیلم بر اساس یک رخداد واقعی در زندگی فردی است، که مودکان جوان ناشنوا در یک مدرسه به مدت 5 سال توسط آموزگاران خود مورد حمله جنسی قرار می گرفتند. این فیلم جنگی را نشان می دهد که در آن تلاش می شود پرده از این جرم بداشته شود، و عدالت برای آن برقرار شود. اما فیلم در آنجا به پایان نمی رسد. پس از انتشار فیلم، حمایت عظیمی توسط بینندگان دریافت کرد که نه تنها تحقیقات از سر گرفته شد، بلکه یک لایحه بازبینی شده درباره جرایم جنسی تصویب شد.

همچنین بخوانید: 40 فیلم برتر ژاپنی در تاریخ سینما (بخش اول)


1. انگل ‒ Parasite ‒ 2019

“کیم کی تک” و خانواده اش فقیر هستند. آنها در یک زیرزمین محقر زندگی می کنند، و با شغل های پیش پا افتاده زندگی خود را می گذرانند. وقتی پسر آنها برای آموزش، به یک خانواده ثروتمند وارد می شود، تغییری در بخت آنها رخ می دهد. او با موفقیت شغل را به دست می آورد و متوجه می شود می تواند برای خانواده اش نیز کار پیدا کند. او یکی پس از دیگری، باعث اخراج کارمندهای قدیمی آن خانه می شود و کاری می کند به جای آنها خواهر، مادر و پدرش استخدام شوند. اما، اینجا جایی نیست که چرخه به پایان می رسد. “انگل” فقط بهترین فیلم کره در این دهه نیست، بلکه بهترین فیلم قرن نیز هست.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (4)

بستن فرم

  1. نیما نورا

    اسفند 6, 1399

    سلام ببخشید یه فیل م تاریخی کره ای هستش که تو اون دخترها آموزش همخوابگی با امپراطور رو میبینن اسم اون فیلم چیه هر چه قدر میگردم پیداش نمیکنم لطفا بگین

    پاسخ

  2. komeil

    مهر 19, 1398

    chesar هم فیلم فوق العاده ایه ولی مال سال 2008 هست

    پاسخ

  3. حامد

    مهر 19, 1398

    فقط قطار بوسان…بهترین فیلم زامبی محور ک پر از احساساته مخصوصا آخرش…خوشبختانه قراره قسمت ۲ رو هم بسازن کره ای ها و البته هالیوودم میخواد ریبوتش رو بسازه

    پاسخ

    • فومنی در پاسخ به حامد

      مهر 20, 1398

      ازمطلب مفیدتون سپاسگزارم. سینمای کره درسالهای اخیررشدبسیارخوبی داشته وامروزدرجهان شناخته شده ست.برخلاف سینمای ایران که دردهه شصت و اوایل دهه هفتاد درجشنواره های جهانی درخشیدولی بدلیل تکیه محض تولیدکنندگان وخصوصا کارگردانهای کشورمان به بعد هنری آثاردرآن مقطع زمانی وبی توجهی وبی برنامگی ما در امر گیشه وخصوصا پخش جهانی تولیدات ، موفقیت تجاری نداشت، سینمای کره درابعادجهانی بخصوص تجاریسازی تولیدات خود بابهره گیری ازفیلمنامه های تماشاگرپسندوجذاب و مهمتراز آن همکاری با توزیع کنندگان قدرتمنددنیا ، موفقیت بسیاربزرگی کسب نموده وامروزه فیلمهاوسریالهای کره ای علاوه بردرخشش جشنوارهای جهانی ،سینماهاوتلویزیونهای دنیارابه تسخیرخوددرآورده اند.

      پاسخ