10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “راننده تاکسی” (Taxi Driver) که باید تماشا کنید

یکی از شاهکارهای “مارتین اسکورسیزی” (Martin Scorsese) با حضور “رابرت دنیرو” (Robert De Niro) تریلر “راننده تاکسی” است که دنیرو نقش یک راننده تاکسی را ایفا می‌کند که قرار است یک نامزد ریاست جمهوری و دلال را بکشد. در این فیلم “جودی فاستر” (Jodie Foster) دوازده ساله هم حضور دارد. فیلم نامزد بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن نقش مکمل شد.

گرچه هرگز سیکوئل “راننده تاکسی” ساخته نشد، اما فیلم‌های مشابه بسیاری وجود دارند که در ادامه بهترین آنها را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. تو هرگز واقعاً اینجا نبودی – You Were Never Really Here – 2017

در “راننده تاکسی” تراویس بیکل به جنون دچار می‌شود، درحالی که در کل آدم خوبی است. دو فردی که قرار شد بکشد آدم‌های خوبی نبودند و اینطور نبود که بخواهد قاتل شود. به علاوه آیریس را هم دوست دارد. در فیلم “تو هرگز واقعاً اینجا نبودی” جو مأموریت فروپاشی شبکه قاجاق انسان را برعهده دارد و باید دختر جوانی را از زندگی فلاکت بارش نجات دهد. داستانی جذاب با گره‌های روانشناسانه که جنون و مهربانی شخصیت اصلی را باهم نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم روانی آمریکایی (American Psycho) که باید تماشا کنید


9. رفقای خوب – Goodfellas – 1990

شاید از لحاظ مفهومی “راننده تاکسی” و “رفقای خوب” ارتباطی نداشته باشند، اما خشونت و هیجان این دو فیلم به یک اندازه است، درحالی که یکی یک اثر حماسی جنایی و دیگری یک تریلر است. با این حال تأثیر اسکورسیزی در هر مشخص بوده و “رابرت دنیرو” در هر دو فیلم نقش اصلی را برعهده دارد.


8. گاو خشمگین – Raging Bull – 1980

بازهم همکاری دنیرو و اسکورسیزی در فیلمی که داستان آن اصلاً به “راننده تاکسی” شباهت ندارد. با این حال خشونت و سبک کارگردانی این فیلم، درست مانند “رفقای خوب”، به “راننده تاکسی نزدیک است. حتی اگر طرفدار بوکس هم نباشید از این فیلم لذت می‌برید.


7. اتاق پناهگاه – Panic Room – 2002

“جودی فاستر” حالا به عنوان یک بزرگسال در فیلم جنایی “دیوید فینچر” (David Fincher) نقش اصلی را برعهده دارد. اما این تنها شباهت این دو فیلم نیست. گرچه بسیاری از تریلرها گره روانشناسانه دارند، “راننده تاکسی” و “اتاق پناهگاه” هردو هیجان انگیز و مهیج هستند و شما را میخکوب می‌کنند.


6. لئون: حرفه‌ای – Léon: The Professional – 1994

ناتالی پورتمن” (Natalie Portman) اولین بار در سال 1994 در فیلم “لئون حرفه‌ای” نقش ماتیلدای 12 ساله را ایفا کرد که می‌خواهد یک مزدور شود. مضامین مشترک، انگیزه برای قتل افراد تا حضور یک ستاره کودک، از جمله دلایل شباهت این دو فیلم است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی لئوناردو دی کاپریو که لایق اسکار بودند


5. رانندگی – Drive – 2011

یک درام اکشن با حضور “رایان گاسلینگ” (Ryan Gosling) درباره یک راننده بی نام که هم بدلکار است و هم راننده و هم مکانیک. او مثل تراویس از رانندگی حوصله‌اش سر رفته و در ماجراهای پیچیده درگیر می‌شود. گرچه بسیاری خشونت فیلم را دوست نداشتند، اما فیلم با نقدهای مثبت مواجه شد.


4. روانی آمریکایی – American Psycho – 2000

جنون “پاتریک بیتمن” دنباله روی “تراویس بیکل” است، اما دو شخصیت شباهت‌های دیگری هم دارند. هردو از زندگی روتین خسته شده و به دنبال فرار از آن هستند. خشونت و طنز دو فیلم مشترک بوده، درحالی که سبک فیلمسازی هردو فیلم را کلاسیک کرده است.


3. تنگه وحشت – Cape Fear – 1991

پایان همکاری “دنیرو” و “اسکورسیزی” در این فیلم بود. درحالی که “راننده تاکسی” دنیرو را در نقشی مابین قهرمان و شخصیت منفی قرار داده، در اینجا دنیرو شخصیتی منفی و قاتل را برعهده دارد. هردو فیلم مهارت‌های بازیگری او را نشان داده و می‌توان گفت این شخصیت می‌توانست آینده تراویس بیکل باشد، آن هم در صورتی که در جنونش غرق می‌شد.


2. شب روی زمین – Night On Earth – 1991

فیلم هنری سال 1991 درباره حضور یک راننده تاکسی در یک ماجرای جذاب. سبک هنری فیلم پنج داستان متفاوت را ترکیب کرده و هردو ارتباط میان یک راننده تاکسی و مسافران را نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ژانر تریلر (thriller) تاریخ سینما که باید تماشا کنید


1. خون به پا خواهد شد – There Will Be Blood – 2007

فیلمی محصول سال 2007 درباره یک شکارچی ثروت به نام دنیل پلینویو در اواخر قرن 19 در کالیفرنیا. این فیلم تحسین منتقدین را برانگیخت، نامزد هشت جایزه اسکار شد و داستان و اجرای “دنیل دی-لوئیس” (Daniel Day-Lewis) با “راننده تاکسی” شباهت دارند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. علی

    مرداد 10, 1399

    جوکر، دارک نایت، فایت کلاب، روانی هیچکاک، شبکه، یک بعد از ظهر سگی و سلطان کمدی هم میتونستن تو لیست باشن

    پاسخ