10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “روانی آمریکایی” (American Psycho) که باید تماشا کنید

در ابتدای فیلم با قهرمان داستان آشنا می‌شوید. او گرچه رفتار عجیبی دارد اما کاملاً طبیعی است. سپس به دلایل درونی یا بیرونی به تغییراتی در رفتار شخصیت پی می‌برید. در نیمه فیلم قهرمان داستان ناگهان دیوانه می‌شود و دیگر نمی‌دانید چکار خواهد کرد. تا پایان فیلم به خودش و دیگران آسیب می‌رساند. این موضوع کلی فیلم‌های جنون آمیز است. این فیلم‌ها ژانر مشخصی ندارند، اما آنقدر تعداد فیلم‌های ساخته شده در این باره زیاد است که باید ژانر جداگانه‌ای به آنها اختصاص داد. یکی از چنین فیلم‌هایی “روانی آمریکایی” است.

پاتریک بیتمن جوان، سفیدپوست، خوش تیپ و ساکت وال استریت است که با وجود اعتماد به نفس و ثروتش به یک قاتل سریالی تبدیل شده و هرکاری می‌کند. ثروت گرایی و حسادت دروتی باعث می‌شود فقط خودش را ببیند. پس از اینکه تاجری کارت کاری به او می‌دهد که از کارت خودش جذابتر است، عطش بیتمن شدت گرفته و به دنیای قتل وارد می‌شود.

اگر شما هم این فیلم را دوست دارید مسلماً به دنبال فیلم‌های مشابه هستید و ما هم در اینجا بهترین فیلم‌های مشابه “روانی آمریکایی” را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. شبگرد – Nightcrawler – 2014

درام مردی که برای موفقیت هرکاری می‌کند. قهرمان فیلم لو بلوم (جیک جیلنهال “Jake Gyllenhaal”) است که به تدریج هویت دیوانه خود را نشان می‌دهد. ابتدا عکاس و سپس تاجر و به تدریج دیوانه می‌شود. لو در هیاهوی موفقیت خود به یک ویلن تبدیل می‌شود و نه به اخلاقیات پایبند است، نه زندگی، نه تردید و نه عشق به همنوع. جاه طلبی تنها دارایی اوست.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های جیک جیلنهال که نباید از دست بدهید


9. قوی سیاه – Black Swan – 2010

داستان بالرینی به نام نینا (ناتالی پورتمن “Natalie Portman”) در کمپانی باله نیویورک که فقط به حرفه‌اش فکر می‌کند. نمایش جدید قوی سیاه به رقصنده‌ای نیاز دارد که هم معصومیت و وقار قوی سفید را نشان دهد و هم گناه و عذاب قوی سیاه را. نینا برای قوی سفید مناسب است، اما لیلی نماد کامل قوی سیاه است. این دو رقابت را به دوستی تبدیل می‌کنند، و نینا به تدریج با وجه تاریک شخصیتش بیشتر روبرو می‌شود که می‌تواند او را ویران کند. این فیلم تاریک روان یک بالرین جوان را نشان می‌دهد که با تبدیل شدن به قوی سیاه به شخصیت ترسناکی بدل می‌شود.


8. جزیره شاتر – Shutter Island – 2010

Shutter Island movie image

دو کلانتر به بیمارستان روانی در جزیره شاتر می‌روند زیرا یکی از بیماران خطرناک از آنجا گریخته است. چاک و تدی تحقیقات خود را آغاز می‌کنند و به همه مظنون هستند. حتی به خود تدی. این فیلم نئونوآر ساخته “مارتین اسکورسیزی” (Martin Scorsese) بیننده را میخکوب می‌کند. پس از دیدن فیلم این سؤال را می‌پرسید: “کدام یک بدتر است؟ زندگی به عنوان یک هیولا یا مرگ به عنوان یک آدم خوب؟”


7. جایی برای پیرمردها نیست – No Country for Old Men – 2007

باید همه فیلم‌های “برادران کوئن” را تماشا کنیم زیرا آنها بهترین فیلم‌ها را ساخته‌اند. در اینجا می‌خواهیم درباره شاهکار او صحبت کنیم. لیولین ماس (جاش برولین “Josh Brolin”) یک شکارچی است که به صورت اتفاقی در صحنه قاچاق مواد مخدر که بد پیش رفته یک چمدان پول پیدا می‌کند. طمع باعث می‌شود پول را بردارد. درنتیجه آنتون چیگور قاتل (خاویر باردم “Javier Bardem”) به دنبال اوست و برای یافتن ماس از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. درنتیجه بازی موش و گربه آغاز می‌شود و یک قاتل روانی به دنبال یک موش یا برولین است.


6. خون به پا خواهد شد – There Will be Blood – 2007

داستان طمع، شیفتگی و خیانت با اجراهای زیبا. دنیل پلینویو (دنیل دی-لوئیس “Daniel Day-Lewis”) به عنوان یک نفت چی در دوران کشف نفت در اواخر قرن 19 و 20 به دنبال نفت و ثروت است. او می‌گوید: “من به دنبال موفقیت نیستم، اما نمی‌خواهم بقیه هم موفق شوند.” این جمله به یک جامعه گریز مستبد تعلق دارد. این فیلم آنقدر اجراهای زیبایی داشت که هنوز پس از سال‌ها از این فیلم تقدیر و ستایش می‌شود.

همچنین بخوانید: معرفی 26 فیلم جذاب و دیدنی درباره سرقت در تاریخ سینما که باید تماشا کنید


5. کله پاک کن – Eraserhead – 1977

یک فیلم سورئال و اولین فیلم موفق “دیوید لینچ” (David Lynch) درباره مردی که باید از فرزند عقب مانده‌اش مراقبت کند. این فیلم ترسناک عناصر روان شناسانه و فلسفی دارد. قهرمان که بین خیالات خود از یک زن و توهمات جنسی گیر افتاده در یک شهر پادآرمان شهری رخ می‌دهد. این فیلم سیاه و سفید با موسیقی متن شنیدنی طی سال‌ها مورد توجه قرار گرفته است.


4. شبکه – Network – 1975

هاوارد بیل باید به خاطر سنش از شغل 25 ساله‌اش دست بکشد به همین دلیل در برنامه پایانی اعلام می‌کند که می‌خواهد خودکشی کند. زمانی که برنامه امتیاز بالایی به دست می‌آورد، به دست مایه سرگرمی تبدیل می‌شود. فیلم جنون و عقل را نشان می‌دهد. گرچه هاوارد شخصیتی دوگانه و مسیح وار است، زوال شخصیتی نمایش داده توسط او هم دیدنی است.


3. درخشش – The Shining – 1980

“استیون کینگ” نویسنده کتابی که این فیلم از آن اقتباس شد، این فیلم را دوست نداشت. دلیل شباهت کم فیلم به داستان است. با دیدن فضای سرد و متروک هتل نفس در سینه‌تان حبس می‌شود. صحنه‌ای که وندی به جنون جک پی می‌برد، فتگوی آقی گریدی با جک در حمام یا دویدن جک به دنبال دنی در هزارتو، همه و همه فیلم را دیدنی می‌کنند.


2. اینک آخرالزمان – Apocalypse Now – 1979

بهترین فیلم درباره جنگ ویتنام و جنون مردان جنگ. کاپولا با ساخت این فیلم بیننده را با خود به ویتنام می‌برد و کابوس جنگ را نشان می‌دهد. یک کاپیتان آمریکایی (مارتین شین “Martin Sheen”) به کامبوج فرستاده می‌شود تا کلنلی که دیوانه شده و فرمان جنگ می‌دهد را ترور کند. در این میان هرچقدر درباره کرتز (براندو) بیشتر فهمیده، بیشتر به کارهای او پی برده و او را دیوانه می‌داند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های جنگی تاریخ سینما که باید تماشا کنید


1. راننده تاکسی – Taxi Driver – 1976

رابرت دنیرو” (Robert de Niro) در نقش کهنه سرباز جنگ ویتنام حضور می‌یابد که حالا در خیابان‌های نیویورک تاکسی رانی می‌کند و با دنیای اطرافش آشنا می‌شود. او مانند بمبی است که هر لحظه ممکن است منفجر شود. اسکورسیزی شاهکاری تاریک ساخت که با شخصیت اصلی تاریکی‌ها و وحشت دنیای پیرامون را نشان می‌دهد. شات های آغازین و بخار ایجاد شده نشانه لایه‌های ترسناک پنهاندر زیر پوست شهر است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. Siyavash

    تیر 16, 1399

    لیست فیلمای مشابه بعضا خیلی مشابه نیستن،به خلاف این لیست…

    پاسخ