لیست بهترین فیلم‌های جنگی تاریخ سینما که باید تماشا کنید

فیلم‌های برتر جنگی، چه درباره تاریخ جنگ باشند و چه درباره مسائل سیاسی، آن‌قدر شما را در بهر داستان فرو می‌برند که تصور می‌کنید در آنجا حضور دارید. زمانی که این فیلم‌ها خوب ساخته شوند گویی به کتاب تاریخ زندگی بخشیده‌اند.

اگرچه در فیلم‌های اکشن هم خشونت رخ می‌دهد اما در فیلم‌های جنگی به جنگ و خشونت به دیده احترام می‌نگرند و آن را ستایش می‌کنند. این فیلم‌ها معمولاً پر از صحنه‌های اکشن هستند که اغلب عنصر رئال فیلم را تحت تأثیر قرار داده و باعث می‌شوند که تصور کنیم به تماشای یک فیلم فانتزی نشسته‌ایم. صحنه پر از سلاح‌های جنگی مختلف است و صورت شخصیت‌ها خون‌آلود است. تمام این اتفاقات در دنیای سینما رخ می‌دهد. به همین دلیل در اینجا 31 فیلم جنگی را به شما معرفی می‌کنیم. بنابراین خود را برای دیدن صحنه‌های خشن آماده کنید. این نکته را به یاد داشته باشید که در ترتیب قرار گرفتن فیلم ها در این لیست، اولویت خاصی مدنظر نبوده است. با پروشات همراه باشید.


1. مهلکه – The Hurt Locker – 2008

جرمی رنر پیش از نقش‌آفرینی در انتقام جویان در این فیلم مأمور خنثی کردن بمب‌ها در عراق بود. این کار آن‌قدر دشوار است که این فیلم برای کاترین بیگلو جایزه اسکار به ارمغان آورد. اما جنگ با وجود سختی برای افسرهایی مانند ویلیام جیمز همانند اعتیاد است. بااینکه در صحنه‌هایی باعث دردسر خود و همراه هانش می‌شود (کشف کودکان بمب زده) اما این دقیقاً جایی است که او می‌خواست باشد. این فیلم یک نگاه صادقانه به جنگ دارد.


2. مدفن کرم‌های شب‌تاب – Grave of the Fireflies – 1988

استودیوی گیبلی یک موضوع خشن را به فیلم‌های جالب و سرگرم کننده تبدیل می‌کند. این انیمیشن ژاپنی به تأثیر جنگ بر کودکان و تغییر مسیر زندگی آن‌ها اشاره دارد. انیمیشن به آن‌ها این امکان را می‌دهد که صحنه‌هایی را خلق نمایند که در حالت عادی امکانش وجود ندارد یا دشوار است. این فیلم داستان سیتا و ستسوکو را نشان می‌دهد، دو کودک که در نتیجه بمب‌گذاری آمریکایی‌ها در شهرشان والدین خود را از دست می‌دهند. این فیلم غم‌انگیز یکی از ضد جنگ ترین فیلم‌های تاریخ سینما است.


3. ستیغ هک‌سا – 2016 – Hacksaw Ridge

فیلم بر اساس داستان واقعی یک مخالف جنگ در ارتش آمریکا به نام دزموند داس (با بازی اندرو گارفیلد) است که حاضر نمی‌شود سلاحی حمل کند؛ اما طی نبرد اوکیناوا در جنگ جهانی دوم با وجود شلیک‌های بی‌وقفه دشمن، یک تنه جان بیش از ۷۵ نفر از هم رزمانش را نجات می‌دهد و در نتیجه موفق به دریافت مدال افتخار از دستان رئیس‌جمهور هری ترومن می‌شود. وظیفه کارگردانی این فیلم برعهده مل گیبسون بوده است که بعد از یک دهه پرفراز و نشیب زندگی اش، به سینما بازگشت. “ستیغ هک‌سا” اولین بار در جشنواره فیلم ونیز اکران و در پایان با ده دقیقه تشویق ایستاده مردم مواجه شد. منتقدان هم از فیلم استقبال کرده و آن را در زمره کارهای خوب گیبسون قرار داده‌اند. فیلم در سایت راتن تومیتوز بر پایه ۲۳۵ نقد امتیاز ۸۷/۱۰۰ را دریافت کرده‌است. همچنین “اندرو گارفیلد” برای بازی در این فیلم برای اولین بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد. و این فیلم در نهایت اسکار بهترین تدوین و بهترین صداگذاری را به دست آورد.


4. بازداشتگاه شماره 17 – Stalag 17 – 1953

دو سرباز زندانی آمریکایی در طی جنگ جهانی دوم تصمیم می‌گیرند از کمپ زندان لوتواف فرار کنند. فیلم در حالی آغاز می‌شود که این دو توسط آلمانی‌ها دستگیر شده و مورد شلیک قرار گرفته‌اند، این خبر دوستانشان را متعجب ساخت. این فیلم که از یک نمایش برادوی الهام گرفته شده یک درام کمدی از زندگی ملال‌آور زندانیان در زندان است. آن‌ها به دنبال یافتن یک سوراخ موش به یک نقشه فرار دست می‌یابند. این فیلم یکی از آخرین فیلم‌های بیلی ویلدر پیش از رو آوردن به فیلم‌های کمدی است. شاید این فیلم باعث تغییر سبک کارگردان شد زیرا فیلم‌نامه تقریباً کمدی است.


5. هتل رواندا – Hotel Rwanda – 2004

کشتار رواندا در سال 1994 جان یک میلیون تن را گرفت. در این میان هتل داری به نام پاول روسساباگینا با اقدام شجاعانه خود جان حدود 1000 تن را نجات داد که دان چیدل نقش او را ایفا می‌کند. او که به وحشیانه گری سیاست مردان خود عادت کرده به انتخاب خود تصمیم می‌گیرد هتل خود را به روی فراریان باز کند. این فیلم از معدود فیلم‌های هالیوودیست که حضور بی‌نتیجه اتحادیه اروپا را نشان داده و شخصیت‌های آفریقایی را در مرکز توجه قرار داده است.


6. میدان‌های کشتار – The Killing Fields – 1984

یک فیلم بر اساس تجربه‌های دو روزنامه‌نگار در دوره‌ای که نیروهای کمونیستی ویتنام به کامبوج رفته و با ارتش ملی این کشور جنگیدند. سام واترسون و جان مالکویچ نقش دو آمریکایی به نام شانبرگ و راک آف را ایفا می‌کنند که با یک گزارشگر محلی همکاری کردند تا حقیقت پشت رژیم وحشیانه پل پات را مشخص کنند. این فیلم خشونت‌آمیز بر اساس مقاله‌ای از شخصیت‌هایی به نام شانبرگ و پران ساخته شده است. عنوان فیلم به میدان‌هایی اشاره دارد که میلیون‌ها کامبوجی در آن کشته شده و در آنجا دفن شدند. دیث پران که این میدان‌ها را با چشم خود دید این نام را برایشان انتخاب نمود.


7. جانوران بدون کشور ‒ Beasts of No Nation ‒ ۲۰۱۵

این فیلم بر اساس رمانی با همین نام نوشته “اوزیلا اویلا” ساخته شده و درباره پسری جوان در کشوری جنگ زده در آفریقا است. نه تنها جنگ او را از خانه و خانواده اش جدا کرده، بلکه او به خانه جنگ یالاری بی رحم فرستاده شده که پسران جوان را به عنوان جنگجویان گوریلی خود تربیت می کند. “آگو” شخصیت اصلی فیلم، یک سری اتفاقات را پشت سر می گذارد که شجاعت ذهنی او را به چالش می کشد، در حالی که او باید هم از نظر فیزیکی، هم جنسی و هم از سو استفاده ها جان سالم به در ببرد. ممکن است در پایان زنده بماند، اما رهایی و بی گناهیش چیزی است که او هرگز نمیتواند دوباره آن را به دست آورد.


8. سالوادور – Salvador – 1986

جیمز وودز پیش از مسخره شدن در قسمت‌های مختلف انیمیشن Family Guy فیلم‌های قدرتمند می‌ساخت. فیلم سالوادور یکی از فیلم‌های قوی و ضدآمریکایی اوست که الویر استون کارگردانی آن را بر عهده داشت. همان‌طور که می‌توانید تصور کنید جیمز وودز نقش یک عکاس خبری لذت طلب به نام ریچارد بویل را ایفا می‌کند که پس از رفتن به سالوادور به همراه دوستش (جیم بلوشی) تغییر می‌کند. آن‌ها پس وارد شدن به میدان جنگ داخلی با حقیقت جنگ آشنا می‌شوند. او زمانی متوجه حقیقت می‌شود که افسر مرزی آمریکایی دوست‌دخترش ماریا (الپدیا کاریلو) را بازمی‌گرداند زیرا از آینده نامعلوم خود آگاه نیست.


9. اسپارتاکوس – Spartacus – 1960

استنلی کوبریک خوب می‌داند که چگونه باید یک فیلم حماسی بسازد. این فیلم به نویسندگی دالتون ترومبو جنگ‌های گلادیاتوری را نشان می‌دهد. داستان فیلم درباره برده‌ای به نام اسپارتاکوس (کیرک داگلاس) است که علیه ارباب اش عصیان می‌کند. عصیان او به چه دلیل است؟ آیا او مجبور شده به‌عنوان یک گلادیاتور بجنگد یا این عصیان به دلیل دیدن معشوقه‌اش وارینیا (جین سیمونز) به همراه کراسوس رومی (لارنس الیویر) است؟ تاثیرگذارتین صحنه این فیلم احساسی صحنه‌ای است که می‌توانید تنهایی را در چشم‌های تمام برده‌ها دید و همه ادعای رهبری می‌کنند: “من اسپارتاکوس هستم!”


10. سقوط – Downfall – 2004

هر دیکتاتوری روزهای بدی هم دارد اما انسان نمایی هیتلر جرم‌های او را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. این فیلم درباره ده روز آخر زندگی رایش سوم است که از دید دستیارش توصیف می‌شود. در ابتدای داستان صدای ترادی جانگ داستان فیلم را تعریف می‌کند. یک فیلم واقع بینانه از زندگی یک مرد هیولا صفت که از نشان دادن عطوفت به همکاران اش خودداری کرده و دقایقی بعد از کشتن میلیون‌ها نفر اظهار پشیمانی می‌کند. توصیف دقیق برونو گانز این فیلم را به یک اثر موفق تبدیل کرده است.


11. در جبهه غرب خبری نیست – All Quiet on the Western Front – 1930

یک فیلم جنگی هالیوودی که در آن غم، ناراحتی و قحطی به چشم می‌خورد. در این فیلم که محصول سال 1930 است لئو آیرز نقش یک سرباز آلمانی به نام پاول بومر را ایفا می‌کند. معلم پیری در کلاس شاگردان خود را تشویق به رفتن به جبهه‌های جنگ می‌کند و شاگردان تهییج شده، همه برای اسم‌نویسی اقدام می‌کنند. آن‌ها یاد می‌گیرند که باید در راه کشورشان همه‌چیز را فدا کنند.


12. نجات سرباز رایان – Saving Private Ryan – 1998

زندگی یک نفر چقدر ارزش دارد؟ استیون اسپیلبرگ در این فیلم می‌خواهد به این سؤال پاسخ دهد. نیروهای آمریکا به میدان جنگ بازمی‌گردند تا آخرین پسر یک خانواده آمریکایی که فرزندان دیگرشان را در جنگ نجات داده‌اند به خانه بازگردانند. بازیگران این فیلم واقعاً ستاره هستند و هرکدام اوج هنر بازیگری خود را نشان می‌دهند. تام هنکس به‌عنوان رهبر سربازان خود را به تاریک‌ترین نقاط جنگ هدایت کرده و حقایق میدان جنگ را به‌خوبی نشان می‌دهد. در این فیلم شاهد خشونت حقیقی جنگ خواهید بود.


13. پسر شائول – 2015 – Son of Saul

فیلمی مجارستانی به کارگردانی “لاسلو نمش” که موفق به دریافت جایزه اسکار و گلدن گلوب در بخش بهترین فیلم خارجی شده است. این فیلم داستان دو روز از زندگی “شائول”، زندانی مجارستانی، که در گروهی به نام ساندرکوماندو در آشویتس کار می‌کند را روایت می‌کند. شائول در تلاش است جنازه کودکی را که مدعی است پسر اوست از دست مأموران آلمانی پنهان کرده و او را مخفیانه و مطابق تشریفات مذهبی دین یهود دفن کند و به این منظور دنبال یک خاخام یهودی در میان زندانی‌ها می‌گردد.


14. شکارچی گوزن – The Deer Hunter – 1978

صحنه رولت روسی معروف‌ترین صحنه این درام ویتنامی از مایکل چیمینو که در آن یک مرد به ویتانم در حال جنگ می‌رود تا دوست خود را پیدا کند. او یکی از سه دوستانی است که به هم قول می‌دهند به کشورشان خدمت کنند. چیمینو هم بر میدان جنگ تمرکز می‌کند و هم بر زندگی جامعه پنسیلوانیا در دوران جنگ. این شاهکار سینمایی افرادی را نشان می‌دهد که در ابتدا برای جنگ هیجان‌زده بودند و به‌تدریج با واقعیات هولناک آن مواجه می‌شوند. از بازیگران آن می‌توان کریستوفر واکن، رابرت دنیرو، نیک سوج و مریل استریپ را نام برد.


15. حرامزاده‌های لعنتی – Inglourious Basterds – 2009

تارانتینو همیشه به دیالوگ صحنه ابتدایی این فیلم افتخار می‌کند، جایی که شکارچی یهودی، هانس لاندا (کریستف والتز) با یک کشاورز فرانسوی مواجه می‌شود و معتقد است که او در زیرزمین اش به فراری‌های یهودی پناه می‌دهد. او به همین دلیل در این صحنه 15 دقیقه‌ای جنگ جهانی دوم به را به‌طور جانانه‌ای نمایش می‌دهد. حرامزاده‌های عنوان فیلم به دستور رئیس خود جمجمه صدها نازی را جمع‌آوری می‌کنند. در این فیلم افسرهای رایش سوم را خواهیم دید. حضور برد پیت نیز به جذابیت های این فیلم افزوده است.


16. کشتی – Das Boot – 1981

فیلم ولفگانگ پترسون یکی از معدود نمونه‌هایی است که مفهوم حماسی را به‌طور کامل نشان می‌دهد. این فیلم حدود پنج ساعت به طول می‌انجامد که نسخه‌های ویرایش شده آن موجود هستند. جنگ در همه‌جا واقعیت جهنمی خود را به نمایش می‌گذارد، در اینجا هم سربازهای نیروی دریایی آلمان در موج‌ها با ترس و خستگی دست‌وپا می‌زنند. خدمه این کشتی که نباید به زندانیان کمک کنند مجبور هستند غرق شدن خدمه یک کشتی بریتانیایی را تماشا کنند.


17. خشم – 2014 – Fury

داستان این فیلم در ماه‌های آخر جنگ جهانی دوم در ماه آپریل سال ۱۹۴۵ روایت می‌شود. در شرایطی که متفقین آخرین ضربات خود را به بخش اروپای جنگ جهانی وارد می‌کنند، یک گروهبان آموزش دیده در لشکر دوم زرهی نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا به نام “واردَدی” (با بازی برد پیت) فرماندهی یک تانک شِرمن مدلM4A2 به نام “فیوری” با پنج نفر افراد آن را برای یک مأموریت مرگبار در خط مقدم دشمن برعهده دارد. “واردَدی” و افرادش که تعدادشان کم است و گلوله هایشان هم تمام شده حالا با مشکلات زیادی برای زدن به قلب نازی‌ها روبرو هستند.


18. فرار بزرگ – The Great Escape – 1963

شاید با مفهوم و موضوع این فیلم آشنا باشید، زیرا در چندین فیلم و برنامه تلویزیونی به آن اشاره شده است. اما جذابیت فیلم چیزی بیش از این است. گروهی از زندانیان جنگ جهانی دوم که آلمانی‌ها دوباره آن‌ها را دستگیر کرده و به یک زندان در لهستان می‌فرستد که امکانات امنیتی بسیار بالایی دارد. استیو مک کوئین و ریچارد اتبورو با کمک زندانیان دیگر سه تونل حفر می‌کنند. جالب است که هیچ‌کدام از آن‌ها به فکر بازگشت خانه نیستند و تنها می‌خواهند نازی‌ها را آزار دهند.


19. پل رودخانه کوای – The Bridge on the River Kwai – 1957

بسیاری این فیلم را یکی از بهترین فیلم‌های جنگی می‌دانند. یک فیلم تخیلی درباره ساخت راه‌آهن برمه که الک گینس در نقش یک کلنل بریتانیایی توسط ژاپنی‌ها مجبور شده تا با افرادش یک پل بسازد. اما همراهان کلنل تردید می‌کنند زیرا کلنل با بالادستان اش همدست شده و معتقد است که بریتانیا باید به خاطر ساخت این پل در یادها بماند. اما حوادث دیگری رخ داده و یک افسر آمریکایی پل را منفجر می‌کند.


20. تنها بازمانده – 2013 – Lone Survivor

داستان فیلم در طی جنگ افغانستان روایت می‌شود. هدف عملیات بال‌های سرخ، دستگیری یا از پا درآوردن یکی از رهبران رده بالای طالبان است. چهار مأمور ویژه به زمین منتقل می‌شوند تا او را هدف بگیرند. مشکلی که با آن روبرو می‌شوند این است که تجهیزات رادیویی و تلفن ماهواره‌ای شان، هیچ‌یک به خوبی کار نمی‌کنند و به این ترتیب وقتی بایستی تصمیم مهمی گرفته شود، تماس پیوسته قطع و وصل می‌شود. سپس، هنگامی که خود را استتار کرده‌اند، سه نفر چوپان وارد مسیری می‌شوند که به پناهگاه آنها منتهی می‌شود. این فیلم به کارگردانی “پیتر برگ” ساخته شده است و بر اساس رمانی به همین نام می باشد.


21. جوخه – Platoon – 1986

نویسنده و کارگردان این فیلم، الیور استون، در دوران جنگ ویتنام می‌زیسته و بنابراین این فیلم نگاه واقع‌بینانه‌ای دارد. استون خود به مدت 14 ماه در ارتش آمریکا فعالیت می‌کرد و تجربه‌های خود را در قالب شخصیت چارلی شین نشان می‌دهد که برای خدمت به کشور تحصیلاتش را رها کرده است. گفته می‌شود که این فیلم اولین فیلم جنگ ویتنام است که توسط فردی ساخته شده که شاهد حوادث بود. بنابراین او به‌خوبی می‌داند که جنگ چگونه می‌تواند بر روح و روان انسان تأثیر بگذارد. او حوادث جنگی را در قالب یک روستای ویتنامی نشان می‌دهد.


22. پیانیست – The Pianist – 2002

ادریان برودی برای ایفای نقش ولادیسلاو اشپیلمان تصمیم گرفت کاملاً در این نقش فرو برود. او از دوست‌دخترش جدا شد، دارایی‌اش را فروخت، خانه‌اش را ترک کرد و همانند این پیانیست روسی در زمان گتو ورشو زندگی کرد. تلاش و کوشش او برای این نقش جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را برای او به ارمغان آورد. این فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده که مشکلات یهودی‌های اروپایی را در آن زمان نشان می‌دهد.


23. خط باریک سرخ – The Thin Red Line – 1998

ترنس مالیک 20 سال پس از دوری از صنعت فیلم‌سازی با این فیلم به سینما بازگشت. این فیلم به‌خوبی نشان می‌دهد که نبرد انسان علیه یکدیگر طبیعت را نابود می‌کند. فیلم ضبط شده بسیار طولانی بود و نسخه ویرایش شده که درنهایت به نمایش درآمد مایه تعجب بسیاری از بازیگران بود زیرا متوجه شدند نقش‌هایشان کوتاه‌تر یا بلندتر شده است. این خط باریک سرخ توسط سربازان جنگی به‌خوبی نمایش درآمده و در حقیقت خط باریک جنون و عقل را نشان می‌دهد. نقش‌آفرینی نیکل نولته احتمالاً بهترین نقش‌آفرینی زندگی‌اش است.


24. راه‌های افتخار – Paths of Glory – 1957

کوبریک این فیلم را با الهام از رمان هامفری کاب ساخته است، داستان یک کلنل جنگ جهانی اول که در شرایط خطرناک از پیشروی با سربازان اش خودداری می‌کند. کیرک داگلاس به‌عنوان کلنل داکس، افسر چهار سرباز متهم به مرگ است، که برای دفاع از آن‌ها به زندگی قبلی خود که وکیل بود بازمی‌گردد. رفته‌رفته از دیوانگی بالاسری‌های خود ناامید می‌شود، این مسئله دیدگاه ضد جنگ کوبریک را به نمایش می‌گذارد. در پایان فیلم می‌بینیم که سربازان داکس در یک مسافرخانه نشسته و به آواز یک زن گوش می‌دهند. داکس با چشم‌های اشک‌بار ان ها را تماشا می‌کند و می‌داند که زندگی آن‌ها هم طولانی نخواهد بود.


25. دانکرک – Dunkirk – 2017

چه چیزی باعث درخشش این فیلم جنگی شد؟ احتمالاً موسیقی متن آن. داستان و کارگردانی نولان عالی است، نقش‌آفرینی‌ها بسیار خوب هستند، جلوه‌های ویژه شاهکار است… اما موسیقی متن آن است که نفس را در سینه‌تان حبس می‌کند. زمانی که سربازان در کنار ساحل قرار می‌گیرند آشوب بمب‌گذاری‌ها در مقابل صف‌آرایی سربازان در سکوت کانتراست بسیار زیبایی به وجود می‌آورد. بمباران‌ها، صدای آب درحالی‌که قایق‌ها در آن شناورند، صدای فریادی که در حال غرق شدند، همه و همه خارق‌العاده هستند.


26. غلاف تمام فلزی – Full Metal Jacket – 1987

این کمدی سیاه که به جنگ ویتنام مربوط می‌شود، داستان را از طریق جوکر متیو مودین نشان می‌دهد، مردی که برای نشان دادن دوگانگی ماهیت انسان یک لباس نمادین می‌پوشد. تمام شخصیت‌های این داستان هویت‌های پیچیده و گنگی دارند که به آن‌ها تحمیل شده است. یکی از به‌یادماندنی‌ترین نقش‌های این فیلم نقش آر لی ارمی است که با توهین‌های خود می‌خواهد افرادش را تحت تأثیر قرار دهد تا خشونت بیشتری به خرج دهند. این فیلم را می‌توان یک فیلم تمام‌عیار کوبریکی دانست.


27. کازابلانکا – Casablanca – 1942

اوج جنگ‌طلبی هالیوود در یک فیلم ملودرام به نمایش درآمده که دو عاشق به دلیل این درگیری‌ها نمی‌توانند کنار هم باشند. در این فیلم از مایکل کرتیز در زمان جنگ جهانی دوم، هامفری بوگارت و اینگرید برگمن در نقش‌های ریک و ایزا ظاهر شده‌اند. ریک در بار کازابلانکا کار می‌کند و ایزا هم به‌تازگی با همسرش به شه آمده، زیرا همسر او می‌خواهد نازی‌ها را شکست دهد. تنش داستان از جایی آغاز می‌شود که ریک می‌تواند به همسر ایزا کمک کند، بنابراین خود را بی‌تفاوت نشان نمی‌دهد. رابطه دوستانه آن‌ها در زندگی واقعی از این فیلم یک فیلم به‌یادماندنی سات که یادگار دوران جنگ محسوب می‌شود.


28. بیا و بنگر – Come and See – 1985

یکی از تلخ‌ترین صحنه‌های جنگ حضور کودکان است. آن‌ها بی‌گناهانی هستند که در بدترین زمان در بدترین جای ممکن قرار گرفته‌اند. در این فیلم از نگاه یک کودک شاهد زشتی‌های شوروی اشغال‌شده توسط نازی‌ها هستیم. این فیلم که از یک بازمانده جنگ الهام گرفته شده درباره پسربچه‌ای به نام لاد فلوریا (الکسی کرافچنکو) است که برای کمک به جنبش مقاومت از خانواده‌اش دور شده و زمانی که می‌خواهد به خانه برگردد شاهد ترس و وحشت واقعی جنگ است (برای مثال، روستایی‌ها از ترس به یک کلیسا پناه می‌برند که در آنجا نارنج منفجر می‌شود). این فیلم برای نشان دادن آسیب واقعی نازی‌ها در بلاروس از هیچ کوششی دریغ نکرد.


29. لیست شیندلر – Schindler’s List – 1993

استیون اسپیلبرگ برای بی‌توجهی به شش میلیون قربانی هولوکاست نقدهای زیادی دریافت کرد، بااین‌حال این فیلم می‌تواند اشک را در چشمانمان جاری سازد. او با این فیلم تلاش کرد تا با توجه به بازماندگان جنگ عمق فاجعه را نشان دهد. او با نگاه منحصربه‌فرد خود به جنبه‌های ذات انسان اشاره دارد که به‌اندازه ظرفیت اش برای بدی برای خوب بودن و مهربانی هم ظرفیت دارد. داستان فیلم درباره مردی به نام اسکار شیندلر – با بازی لئام نیسان – است که تصمیم می‌گیرد تا جای ممکن به بهانه تجارت و کار جان یهودیان را نجات دهد و ثابت می‌کند که در هر تاریکی روشنایی وجود دارد.


30. اینک آخرالزمان – Apocalypse Now – 1979

دیوانگی نشان داده شده در این فیلم از فرانسیس فورد کاپولا با هیچ‌کدام از فیلم‌هایی که درباره جنگ ویتنام ساخته شدند قابل‌مقایسه نیست. در این فیلم هیچ‌چیز سر جای خودش نیست، هیچ‌چیز نرمال نیست. کاپیتان مارتین شین به یک مأموریت مرگ می‌رود. او باید کلنل کرتز را که عقل اش را از دست داده بازگرداند. تلاش‌های ویلیارد برای مرتب کردن همه‌چیز در میان حملات هلیکوپتری، حملات نیروها و عکاس دنیز هاپر، یک شاهکار سینمایی ساخته است. سؤال اساسی این فیلم این است: چه کسی در اینجا عقل اش را از دست می‌دهد؟ شین یا مارلون براندو به‌عنوان کرتز؟ در این فیلم واقعیت‌های جنگ در قالب پریشانی ذهن انسان به نمایش درآمده است.


31. نگاه آسمانی – ۲۰۱۵ – Eye In The Sky

فیلم “نگاه آسمانی” به پیچیدگی عملیات یک پهباد و افراد درگیر آن می‌پردازد اما هدف اصلی فیلم این است که روی بخشی از جنگ‌های مدرن دست بگذارد و به ما نشان دهد که شامل چه ریسک‌ هایی می‌شود و تک‌تک مسئولان عملیات باید چه فشار و استرسی را تحمل کنند و البته چه کسانی خیلی راحت از زیر تصمیم‌گیری درست شانه‌خالی می‌کنند. بازی دیدنی “هلن میرن” در کنار دیگر بازیگران حرفه ای این فیلم، به هرچه دیدنی تر شدن فیلم می افزاید.


32. میدوی – 2019 – Midway

فیلم میدوی حول محور ماجرای نبرد میدوی می‌چرخد. یک درگیری بزرگ بین ناوگان آمریکایی و همچنین نیروی دریایی امپراتوری ژاپنی. همین اتفاق نقطه عطف محوری و مهمی در طی جنگ جهانی دوم برای اقیانوس آرام و همچنین تمام مناطق اطراف آن به حساب می‌آمد. داستان این فیلم براساس اتفاقاتی است که در زندگی واقعی و این شاهکار قهرمانانه رخ داده است. این فیلم داستان رهبران و سربازانی را حکایت می‌کند که از غرایز، شجاعت و جسارت خود استفاده کردند تا غیرممکن را ممکن کنند.


33. یک زندگی پنهان – 2019 – A Hidden Life

داستان فیلم “یک زندگی پنهان” براساس ماجراهای واقعی ساخته شده است. این فیلم داستان فرانز ییگستَتار را حکایت می‌کند که از پیوستن به نازی‌ها و جنگیدن برای آن‌ها در جنگ جهانی دوم امتناع کرده است. وقتی این کشاورز دهقان اتریشی با تهدید اعدام به‌دلیل خیانت روبه‌رو می‌شود، عشق و ایمان بی‌بدیل او به همسرش یعنی فانی و همچنین فرزندانش است که روح او را زنده نگه می‌دارد.


34. 1917

می‌توان فیلم ۱۹۱۷ تحولی قابل لمس در فیلم‌های ژانر جنگی ایجاد کرد که پیش از این کمتر به آن پرداخته شده بود. “سم مندس” که این فیلم را بر اساس خاطرات واقعی پدریزرگش ساخته است، با مهارت تمام سعی در نشان دادن پیامدهای جنگ داشته است و تمرکز داستانش بر روی صحنه‌های نبرد نبوده است. این امر باعث هرچه بهتر نمایان ساختن زشتی‌های جنگ و ظلم انسان‌ها شده و مخاطب را با کارکترها همراه می‌کند.

داستان فیلم در اوج دوران جنگ جهانی اول جریان دارد، جایی که به دو سرباز انگلیسی جوان به نام اسکوفیلد (با بازی جرج مک‌کی) و بلیک (با بازی دین چارلز چپمن) ماموریتی داده می‌شود؛ ماموریتی که غیرممکن به‌نظر می‌رسد. آن‌ها باید تمام تلاش خود را بکنند که در سریع‌ترین زمان ممکن، از خاک دشمن عبور کنند و پیامی را که می‌تواند یک حمله مرگبار به صدها سرباز را متوقف کند، به محل مورد نظر برسانند؛ سربازانی که برادر بلیک هم در میان آن‌ها قرار دارد.


امیدوارین از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (33)

بستن فرم

  1. وینستون

    مهر 4, 1400

    فیلم دانه های شن هم فیلم جذابی است و بازیگر آن مک کوئین است که در نقش یک افسر ارتشه.

    پاسخ

  2. Younes

    دی 25, 1399

    فیلم anthropoid چرا تو لیست نیست

    پاسخ

  3. حیین

    دی 20, 1399

    سلام
    یه فیلمی بود که سربازهایی که لب ساخل هستند یهویی به زنان قدیم بر میکردن بعد با اونحا میجنگن تا دوباره اتفاقی بیوفته تا به زمان حال برگردن
    اسمش چی هست؟؟کسی دیده؟

    پاسخ

  4. Ali

    فروردین 19, 1399

    فیلم نگاه(چشم) آسمانی واقعا یک فیلم عالی مدرن با سبک جدیدی هست که به دوستان شدید توصیه میکنم ببینن.همینطور فیلم نجات سرباز رایان هم مهیج و تاثیرگذارهس.فیلم خشم با هنرنمایی برد پیت هم عالیه‌. فیلم قدیمی فرار بسوی پیروزی با حضور پله افسانه ای هم نوستالوژیک هس و هم دیدنش خالی از لطف نیس.متشکرم.

    پاسخ

  5. نیاز

    فروردین 5, 1399

    سلام
    . من چندین سال پیش تو شبکه نمایش یه فیلم دیدم که اسمش یادم نیست.
    فیلم راجع به دوران نازی ها بود داستانشم این بود که یه زن باردار تو زندان بود و نهایتا بعد از زایمان بچش با تیرباران اعدامش میکنن. رییس گروهشونم خودشو پنهان میکرده و آخر با خواهر زنه که اسمش پیپا بود ازدواج میکنه و بچه زنه رو بزرگ میکنن.تو زندان هم یواشکی نامه رد وبدل میکردن.زنه تیربارون میشه .بچشم دختر بود
    کسی میدونه چه فیلمیه این؟

    پاسخ

  6. الینا اراکلیان

    فروردین 5, 1399

    با سلام.ممنون از لیست عالیتون من تقریبا 80 درصد این لیست رو دیدم ولی فیلم هایه لیست شیندلر.پیانیست.خشم. و سقوط بهترین فیلم هایه این ژانر هستند

    پاسخ

  7. کیارش

    اسفند 8, 1398

    نجات سرباز رایان عالیه . اگه رتبه ایه باید دوم باشه

    پاسخ

    • What? در پاسخ به کیارش

      فروردین 6, 1399

      اول چی باشه؟

      پاسخ

  8. مرتضی نصرت پور

    اسفند 8, 1398

    به نسبت سایر سایت ها بسیار عالیست

    پاسخ

  9. مهیار

    آذر 22, 1398

    جا داره تشکر ویژه کنم بابت این زحمات و معرفی فیلمها
    باید بگم فیلمهایی که تو محور جنگ جهانی دوم هستن
    یه ایراد وحشتناک دارن اونم دروغ بافی تو فیلماشونه یهودیا به قدری با احساس مردم بازی میکنن که بیننده باور میکنه هیتلر هیولا بوده
    اما چرا راجب احتکار کردن و هولوکاست و جنایات خودشونم با محور جنگ فیلم نمیسازن؟
    تو همه فیلماشون انقد مظلومن؟ جنگ جهانی دومم اونا راه ننداختن؟ متاسفانه میبینیم که کار خودشونو کردن و پیشوا شده یه هیولا که دست از سرش برنمیدارن

    پاسخ

    • Nader در پاسخ به مهیار

      فروردین 6, 1399

      جدا موافقم…

      پاسخ

    • Hi در پاسخ به مهیار

      فروردین 16, 1399

      کاملا درست میگی اونا جنگ رو راه انداختن کل جنگ جهانی اول و دوم نقشه خودشون بود به هدفشون هم که بدست آوردن ثروت دنیا بودرسیدن

      پاسخ

  10. حامد

    مهر 22, 1398

    بهترین فیلم این مجموعه از نظر من فیلم خشمه ک با بازی زیبای برد پیت همراه بود..
    ولی دانکرک فیلم چندان خوبی نبود

    پاسخ

  11. کیا

    تیر 15, 1398

    سلام.همینطور داشتم لیستتان را میخواندم و نگران بودم آیا اسم فیلم بیا و بنگر در ادامه خواهد آمدکه به آن رسیدم. فیلم فوق العاده ایی است ولی صحنه های خشن آن شاید برای همه گروههای سنی مناسب نباشد

    پاسخ

  12. امیر

    بهمن 17, 1397

    فیلمای خوبی گذاشتید در این سبک ولی جای fury خیلی خالی بود و به نظرم این شاهکار رتبه اول تا چهارم را در این لیست داشت

    پاسخ

    • alireza1383 در پاسخ به امیر

      فروردین 11, 1398

      اره به نظر من هم فیلمfury(خشم) هم خیلی خوبه

      پاسخ

  13. هادی

    آذر 19, 1397

    نجات سرباز رایان بهترین فیلم این لیسته

    پاسخ

  14. البي

    آبان 13, 1397

    فقط ليست شيندلر .داستان عالي .بازي عاليه ليان نيسان.موسيقيه ديوانه كننده.نبيني از دستت رفته

    پاسخ

  15. سجاد

    مهر 21, 1397

    سلام به نظرمن فيلم سه تيغ اره اي اثرمل گيپسون هم حتما”بايددراين ليست قراربگيره.اين فيلم يكي ازفيلمهايي هست ميتونه معيارواشل فيلمهايي دراين سبك باشه وبه دوستاني كه اين فيلم رونديدن توصيه ميكنم حتما”بهش نگاه كنن.

    پاسخ

    • kia در پاسخ به سجاد

      تیر 15, 1398

      سلام.ستیغ اره ای فیلم خوبی است ولی برایم جای سوال بود که چرا هیچوقت نیروهای ژاپنی از بالای ستیغ به سمت نیروهای آمریکایی شلیک نمیکردند

      پاسخ

  16. محمد

    مهر 14, 1397

    سلام من ام عاشق فیلم های جنگی ام خواستم اسم چند تا فیلم رو بهتون بگم که ارزش صرف وقت رو داره.
    1.Unbroken
    2. the-unknown-soldier زبان روسی زیرنویس انگلیسی
    3. Hacksaw.Ridge
    4. The_12th_man

    پاسخ

    • محمد در پاسخ به محمد

      اسفند 19, 1397

      اینا همشون در مورد جنگ جهانیه ؟

      پاسخ

    • بهنام در پاسخ به محمد

      تیر 1, 1398

      ممنون

      پاسخ

    • مسعود در پاسخ به محمد

      اردیبهشت 1, 1400

      زیر نویس فیلم دوم موجود هست.
      درتماس باشید

      پاسخ

    • مسعود در پاسخ به محمد

      اردیبهشت 2, 1400

      سلام
      دوستان فیلم هایی در مورد جنگ جهانی دوم را که کمتر دیده شده اند را چنانچه جالب بوده اند معرفی کنید.
      با تشکر

      پاسخ

  17. حمید

    تیر 5, 1397

    دوستان یک فیمی هست در مورد جنگ جهانی و اینکه آلمان ها در حال نابودی اثار تاریخی کشور هایی که بهشون حمله کردن میشن و دسته ای از سربازان امریکایی برای نجات اثار تاریخی وارد میشن
    اسم این فیلم رو کسی میدونه؟
    یادم رفته

    پاسخ

    • بنیامین میرزایی در پاسخ به حمید

      تیر 5, 1397

      فیلم مردان آثار یادبود (The Monuments Men) فیلم آمریکایی-آلمانی، محصول سال ۲۰۱۴ می‌باشد. کارگردانی فیلم را جرج کلونی بر عهده داشته و ستارگان دیگری چون مت دیمون، بیل مری، جان گودمن، ژان دوژاردن، باب بالابان و کیت بلانشت در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. خود جورج کلونی نیز از نقش‌های اصلی فیلم را بر عهده دارد.

      خلاصه داستان:
      فیلم در خصوص گروهی است که به دنبال یافتن و بازگرداندن آثار تاریخی ربوده شده توسط ارتش نازی آلمان هستند.

      پاسخ

    • محمد رضا در پاسخ به حمید

      فروردین 25, 1399

      سلام دوست عزیز من این فیلمی رو که دنبالش هستید رو دیدم ولی اونجا فرانسوی ها میخوان از آثار خودشون دفاع کنن اسمش هست The Train کارگردانش جان فرانکن هایمر هست

      پاسخ

  18. عباس

    خرداد 23, 1397

    سلام.فیلم نجات سرباز رایان واقعا فیلم عالی بود هست و خواهد بود و واقعا حقش هست که جزء فیلم های برتر سینما باشه

    پاسخ

  19. رومل

    خرداد 19, 1397

    نمیدونم این پست رو کی گذاشتید اما خدا وکیلی جای تاسف داره که فیلم مل گیپسون رو که اینهمه تو جشنواره کن مورد تشویق قرار گرفت(نه دقیقه ایستاده) رو توی این لیست جا ندادید>ستیغ اره>واقعا ی فیلمیه که همه جوانب رو در نظر گرفته>خشونت اوج بی رحمی انسان >وطن پرستی >انسانیت >ضعف قدرتمندان >قدرت ضعیفان و……من الکی فیلمی رو تایید نمیکنم وقتی میگم یک فیلم خوبه واقعا خوبه

    پاسخ

    • بنیامین میرزایی در پاسخ به رومل

      خرداد 19, 1397

      سلام رومل عزیز
      من خودم هم بشخصه شیفته فیلم ضدجنگ Hacksaw Ridge از مل گیبسون ام. چرا که از اون دست فیلم هایی است که بعد از دیدنش حالاها از یادمون نمیره …

      در مورد لیست باید چندتا نکته رو خدمتتون بگم:
      1- لیست هایی که توی سایت تا الان قرار گرفته همه از منابع معتبر خارجی ترجمه و گرداوری شده و تا الان نظرات شخصی تحریریه روی اون لیست ها اعمال نشده.

      2- اعضایی که یه لیست سینمایی رو گرداوری میکنن هر کدوم از دیدگاه و با معیارهای مختلفی ارزیابی خودشون رو انجام میدن. به عنوان مثال توی لیست برترین فیلم های ژانر نوآر که مجله معتبر تایم بیرون داد خیلی از فیلم های مورد علاقه خودم (که برخی هاشون جزو شاهکارهای سینمای جهان هم بحساب میان) دیده نمیشن.

      3- امکاناتی در حال اضافه شدن به سایت هست که کاربرای سایت میتونن لیست مورد علاقه خودشون رو بسازن و با بازدیدکننده های سایت به اشتراک بزارن، قطعا کاربرایی مثل شما میتونن لیست های خوبی رو انتشار بدن و به هرچه بهتر شدن کیفیت لیست ها کمک کنن.

      موفق باشید

      پاسخ

      • امین در پاسخ به بنیامین میرزایی

        شهریور 23, 1400

        سلام داداش وقتت بخیر اسم این فیلم رو میتونی قبلا دیدم یادم رفته
        داستانش ؛ اولش تو جنگل دارن میجنگن که یه هلیکوپتر میاد و میبرشون و یه نفر هم گروگان با خودشون میبرن که شخصیت اصلی داستان نمیتونه جلو خودش رو بگیره و چون دوستش رو کشته اون کروگان رو از هلیکوپتر پرت میکنه پایین و دولت محکومش میکنه که بره یه منطقه و از اونجا محافظت کنه یه گروه تقریبا ده نفری خیلی خفن رفتن یه ساختمون رو گرفتن که اون جادش خیلی حیاتی بود تا اخرشم جنگیدن جاده رو نگه داشتن که کل منطقه رو دشمن نگیره
        تعداد زیادی هم ازشون مرد چون نیروی کمکی بعد از جنگ رسید

        پاسخ