بیوگرافی رایان گاسلینگ و 32 حقیقت جالب درباره او

رایان گاسلینگ (Ryan Gosling) یک ستاره کانادایی است که در فیلم‌هایی چون “دفترچه خاطرات”، “ولنتاین آبی”، “لالالند” و “بلید رانر ۲۰۴۹” نقش‌آفرینی کرده است.

رایان گاسلینگ کیست؟

رایان گاسلینگ در سال 1980 میلادی در اونتاریوی کانادا به دنیا آمد و در سال 1993 در کلوب میکی موس (The Mickey Mouse Club) ظاهر شد. سپس به‌عنوان یک بازیگر بزرگ‌سال در فیلم عاشقانه “دفترچه خاطرات” (The Notebook – 2004) ظاهر شد و سپس برای فیلم‌های “نیمهٔ نلسون” (Half Nelson – 2006) و “لارس و دختر واقعی” (Lars and the Real Girl – 2007) نامزد اسکار شد. او همچنین در “ولنتاین آبی” (Blue Valentine – 2010)، “دیوانه، احمق، عشق” (Crazy, Stupid, Love – 2011)، “نیمه ماه مارس” (The Ides of March– 2015)، “کمبود بزرگ” (The Big Short – 2015) و آثار دیگر ظاهر شد. او برای نقش‌آفرینی در فیلم موزیکال لالاند و در نقش یک نوازنده جاز نامزد اسکار و گلدن گلوب شد، در سال بعد هم در بلید رانر 2049 ظاهر شد.

از “رامبو” تا “کلوب میکی موس”

او در 12 نوامبر 1980 (21 آبان 1359) در اونتاریو واقع در کانادا به دنیا آمد. رایان توماس گاسلینگ در یک خانواده متوسط در شهر کورنوال به دنیا آمد. یکی از فیلم‌های اکشن سیلوستر استالونه بر او تأثیر گذاشت: “کلاس اول بودم که فیلم “اولین خون” (First Blood) را دیدم و کیف مدرسه‌ام را پر از کارد میوه‌خوری کردم و به سمت بچه‌ها پرتاب می‌کردم.” البته برای این رفتار خطرناک تنبیه شد اما به تماشای این فیلم‌ها ادامه داد و از آن‌ها تأثیر گرفت.

او اولین نقش خود را در سال 1993 ایفا کرد که در کلوب میکی موس شرکت کرد. او با هنرمندان دیگری مانند بریتنی اسپیرز، جاستین تیمبرلیک و کریستینا آگیلرا رقص و آواز می‌خواند. او با این هنرمندان در دنیای دیزنی لند برنامه اجرا می‌کرد. پس از توقف این برنامه در سال 1995 در برنامه‌های تلویزیونی دیگر ظاهر شد. او از سال 97 تا 98 در کمدی Breaker High که مخصوص نوجوانان است ظاهر شد. سپس در سن 17 سالگی به لس‌آنجلس رفت و در سریال تلویزیونی “هرکول‌های جوان” (Young Hercules) ظاهر شد.

ستاره سینما

او در فیلم “تایتان‌ها را به خاطر داشته باش” (Remember the Titans – 2000) با بازی دنزل واشنگتن نقش مکمل را بر عهده داشت. اولین فیلم مهم او “مؤمن” (The Believer – 2001) بود که در آن نقش یک نئونازی یهودی را ایفا نمود و در جشنواره فیلم Sundance جایزه هیئت‌داوران را دریافت کرد. بااین‌حال نقش‌آفرینی او در فیلم رمانتیک “دفترچه خاطرات” (The Notebook – 2004) در مقابل ریچل مک‌آدامز بود که توجه مخاطبین را جلب کرد. در سال 2006 در فیلم “نیمه نلسون” نقش یک معلم معتاد را ایفا کرد و به خاطر بازی خوبش نامزد بهترین بازیگر مرد اسکار شد.

ازآنجایی‌که همیشه نقش‌های مختلف را امتحان می‌کند در سال 2007 در فیلم “شکست” (Fracture) در نقش یک دادستان و در مقابل آنتونی هاپکینز نقش‌آفرینی کرد. سپس در کمدی “لارس و دختران واقعی” (Lars and the Real Girl) نقش یک پسر خجالتی را ایفا کرد که عاشق یک عروسک شده است. او برای این نقش نامزد جایزه گلدن گلوب شد.

“ولنتاین آبی” و “دیوانه، احمق، عشق”

گاسلینگ پس از پیشرفت کاری به نقش‌های جدی‌تر روی آورد و به‌عنوان یکی از مردان جذاب هالیوود شناخته شد. او در فیلم “ولنتاین آبی” (Blue Valentine) در مقابل میشل ویلیامز بازی بسیار قوی ارائه داد که در آن نقش یک زوج را ایفا کردند. سال بعد برای این بازیگر فرصت بزرگی بود. او در سه فیلم متفاوت ظاهر شد، از کمدی رمانتیک گرفته تا تریلر. در فیلم “دیوانه، احمق، عشق” (Crazy, Stupid, Love) نقش مردی را ایفا نمود که به دوستش که در شرف طلاق است (استیو کارل) کمک می‌کند، زیرا این مرد عاشق یک زن جوان شده که اما استون (Emma Stone) نقش آن را ایفا می‌کند. سپس به نقش‌های اکشن روی آورد و در فیلم “رانندگی” (Drive – 2011) نقش یک راننده را ایفا نمود. در “نیمه ماه مارس” (The Ides of March – 2011) نقش دستیار باهوش یک سیاست‌مدار را ایفا کرد.

سپس برای به چالش کشیدن خود در درام جنایی “مکانی آن‌سوی کاج‌ها” (The Place Beyond the Pines – 2012) در مقابل اوا مندس و بردلی کوپر قرار گرفت و در فستیوال بین‌المللی فیلم تورنتو در سال 2012 شرکت کرد. سپس در فیلم “جوخه گانگستر” (Gangster Squad – 2013) نقش یک قانونگذار را ایفا کرد که در کنار استون باید با خلاف‌کارانی که میکی کوهن و شان پن نقش آن‌ها را ایفا می‌کردند مبارزه می‌کرد. این فیلم در پاییز 2012 اکران شد اما پس‌ازاینکه در سالن سینما تیراندازی شد نمایش آن را به ژانویه 2013 تغییر دادند.

“کمبود بزرگ” و “لالالند”

پس از نقش‌آفرینی در درام جنایی “تنها خدا می‌بخشد” (Only God Forgives) در سال 2013، در سال 2014 فیلم “رودخانه ازدست‌رفته” (Lost River) را کارگردانی نمود. او در این فیلم علاوه بر کارگردانی، نویسندگی و تولید را هم بر عهده داشت که کریستینا هندریک را در نقش یک مادر مجرد نشان می‌دهد. در سال بعد در فیلم “کمبود بزرگ” (The Big Short) در کنار کریستین بیل و براد پیت ظاهر شد. این فیلم بر اساس یک رمان غیرتخیلی پرفروش از مایکل لویس و درباره فروپاشی اقتصادی و گروهی از مردان که آن را پیش‌بینی کرده بودند ساخته شد. این پروژه چندین گلدن گلوب و نامزدی اسکار دریافت کرد.

در سال 2016 در کمدی سیاه “پسران خوب” (The Nice Guys) در کنار راسل کرو ظاهر شد، همچنین در کنار اما استون در فیلم لالالند (La La Land) نقش‌آفرینی کرد که یک اثر موفق بود و در مراسم اسکار در 14 رشته نامزد دریافت جایزه شد، ازجمله بهترین بازیگر مرد برای گاسلینگ، که شش جایزه را از آن خود کرد.

در سال 2017 پس از نقش‌آفرینی در درام رمانتیک “آهنگ به آهنگ” (Song to Song) از ترنس مالیک در فیلم “بلید رانر 2049” که دنباله فیلمی با همین نام در سال 1982 با بازی هریسون فورد بود، ظاهر شد. سپس در فیلم “اولین انسان” (First Man) در نقش نیل آرمسترانگ فضانورد ظاهر شد. این فیلم درباره مأموریت ناسا بود که در سال‌های 1960 اولین انسان را به ماه فرستاد.

زندگی خصوصی

رایان گاسلینگ در پروژه‌های اجتماعی مختلف فعالیت می‌کند، ازجمله ایدز، از بین بردن فقر و درمان حیوانات. او از درست کردن جعبه و لوازم خانه خوشش می‌آید، مهارتی که در فیلم “دفترچه خاطرات” آن را کسب نمود. او همچنین نوازنده گیتار جاز و خواننده است.

او در طی سال‌ها با ستارگانی چون ساندرا بولاک و مک آدامز رابطه داشت. از سال 2011 با ستاره فیلم “آن‌سوی کاج‌ها” یعنی اوا مندس رابطه دارد. در تابستان سال 2014 اعلام کردند که منتظر تولد اولین فرزندشان هستند. دخترشان اسمرالدا آمادا گاسلینگ در سپتامبر آن سال به دنیا آمد. در آوریل 2016 دومین دخترشان آمادا لی به دنیا آمد. در سپتامبر 2016 روزنامه‌ها اعلام کردند که این دو مخفیانه ازدواج کرده‌اند.

حقایقی جالبی درباره رایان گاسلینگ

حالا می خواهیم 32 حقیقت از زندگی او را با شما درمیان بگذاریم.

32. تولیدکننده فیلم “شکست” (Fracture – 2007) نمی‌توانست رایان گاسلینگ را پیدا کند و فیلم‌نامه را در اختیارش قرار دهد زیرا او به مدت دو ماه و به دلایلی که فاش نمی‌کند در چادر زندگی می‌کرد.

31. او برای اولین بار به همراه بریتنی اسپیرز، کریستینا آگیلرا و جاستین تیمبرلیک در کلوب میکی موس ظاهر شد. در این زمان مادرش برای شش ماه مدیر برنامه‌های او بود.

30. دلیل انتخاب او برای فیلم دفترچه خاطرات این بود که به نظر کارگردان او بازیگر جذابی نبود. گاسلینگ درباره ملاقات با کارگردان می‌گوید “زمانی که به آنجا رسیدم کارگردان به من نگاه کرد و گفت می‌خواهم برای این نقش تو را انتخاب کنم زیرا مانند بازیگران دیگر هالیوود جذاب و باحال نیستی و یک پسر معمولی هستی!”

29. رایان گاسلینگ قرار بود در فیلم “استخوان‌های دوست‌داشتنی” (The Lovely Bones – 2009) نقش اصلی را داشته باشد. اما زمانی که با وزن 95 کیلویی بر سر صحنه ظاهر شد اخراج شد. زیرا پیش از آن 68 کیلوگرم بود. خودش فکر می‌کرد شخصیت او در این فیلم باید کمی تپل باشد اما پتر جکسون با او مخالف بود!

28. رایان در فیلم “رانندگی” (Drive) خودرویی دارد که خودش آن را ساخته است. کارگردان می‌گوید ” آن خودروی خاکستری را خود رایان ساخته است. او قطعات خودرو را باز کرده و دوباره به هم متصل نموده است.” همچنین میزی که او و ریچل مک آدامز در فیلم دفترچه خاطرات روی آن رابطه‌شان را آغاز می‌کنند را نیز رایان ساخته است!

27. او پس از خوردن یک غذا تصمیم گرفت در بورلی هیلز یک رستوران مراکشی باز کند که تقریباً او را ورشکسته کرد. تقریباً تمام کارهای رستوران را خودش انجام داد حتی شستن ظرف‌ها را.

26. او یک‌بار تصمیم گرفت برای خودش تتو بگذارد و با یک دستگاه تتو این کار را انجام داد. این تتو قرار بود دست یک هیولا باشد که یک قلب خونین را بیرون می‌کشد اما بیشتر شبیه یک کاکتوس است.

25. او از سال 2002 تا 2003 با ساندرا بولاک رابطه داشت که 16 سال از او بزرگ بود. او در سال 2011 عنوان کرد که ساندرا بولاک یکی از بهترین روابط او بود. او همچنین گفت که در زندگی‌اش دو دختر بودند که هرگز کسی نتوانسته از آن‌ها بهتر باشد، یکی ساندرا بولاک و دیگری ریچل مک آدامز.

24. سگ او جرج مدل موی جالبی دارد زیرا هر بار که موهای او را میزند قسمت مرکزی آن را نگه می‌دارد. رایان دراین‌باره می‌گوید “ده سال پیش برای تابستان موهای جرج را به این مدل زدم و حالا هر بار که رشد می‌کند خیلی بد می‌شود بنابراین تصمیم گرفتم همین مدل را برای او نگه دارم.”

23. به نظر می‌رسد که او در سال‌های 1990 دوست داشت که بخشی از گروه موسیقی “پسرهای کوچه پشتی” (Backstreet Boys) باشد اما بهتر شد که این اتفاق رخ نداد. نظر شما چیست؟

22. او در 12 نوامبر 1980 در اونتاریو، کانادا به دنیا آمد. جالب است بدانید که او و دوست‌دختر سابقش ریچل مک آدامز هر دو در یک بیمارستان متولد شدند: بیمارستان سن جوزف در اونتاریوی کانادا. شاید آن‌ها یکدیگر را از کودکی می‌شناختند.

21. او از سن 10 سالگی در خانه آموزش دیده نه مدرسه. به همین دلیل دوستان زیادی ندارد و زمانی که کار نمی‌کند ترجیح می‌دهد تنها باشد که به همان روحیه انزواطلبی دوران کودکی‌اش بازمی‌گردد.

20. او را می‌توان یک خیر واقعی دانست زیرا به انجمن‌های مختلف کمک می‌کند مانند: انجمن حمایت از کودکان، کودکان نابینا، کودکان بیمار، ایدز، فقر و درمان حیوانات. او یکی از حامیان فراریان و مهاجرین است و در سال 2005 به چاد رفت تا درباره فراریان آنجا یک مستند بسازد.

19. زمانی که به برنامه آلن شو رفته بود تا درباره فیلم جدید خود “لالالند” توضیح دهد موسیقی متن این فیلم را توسط سرویس VNYL برای تمام حضار در آن برنامه فرستاد.

18. او در سن 17 سالگی دبیرستان را ترک کرد تا به لس‌آنجلس برود و به بازیگری بپردازد. اولین نقش او در سریال “هرکول‌های جوان” بود. او می‌گوید که در آن زمان تصور می‌کرد که لهجه کانادایی‌اش مناسب نیست و باید شبیه مارلون براندو حرف بزند. بنابراین سعی می‌کرد لهجه‌اش را تغییر دهد.

17. او قلب مهربانی دارد و از طریق سازمان خیریه Enough Project به کنگو رفت تا به کشتار پایان دهد. همچنین یک‌بار در یک دعوای خیابانی دخالت کرد و دو جوان که در کوچه‌های نیویورک دعوا می‌کردند را از هم جدا کرد.

16. او به موسیقی علاقه دارد و عضو گروه “استخوان‌های مرد مرده” (Dead Man’s Bones) است که در این گروه می‌خواند و پیانو، گیتار و بأس می‌نوازد. در سال 1991 هم ترانه انتقادی “Everybody Dance Now” را خواند.

15. یک رستوران سوشی و کلوپ رقص در سان دیاگو، به نام بنگ بنگ، دیوار سرویس بهداشتی زنانه خود را با تصاویر رایان گاسلینگ پوشانده است. چه ابتکار جالبی!

14. خانواده گاسلینگ بسیار مذهبی بودند و او هم به‌عنوان یک پسر مذهبی بزرگ شد. عقاید مذهبی در تمام زوایای زندگی آن‌ها – حتی تغذیه و افکارشان – بروز می‌کرد.

13. زمانی که مدرسه می‌رفت آن‌قدر تحت تأثیر فیلم‌های رامبو قرار گرفته بود که یک‌بار تعدادی کارد غذاخوری را از خانه به مدرسه برده بود و به سمت همکلاسی‌ها پرتاب می‌کرد. او تصور می‌کرد که بخشی از فیلم است و باید این کار را انجام دهد. اما نتیجه این کار خطرناک این بود که مادرش به او گفت دیگر اجازه ندارد فیلم‌های رامبو را تماشا کند. اما او گوش نکرد و به دیدن فیلم‌ها ادامه داد.

12. او دوست نداشت که ریچل مک آدامز در فیلم دفترچه خاطرات باشد. آن دو تا دو سال پس‌ازاین فیلم رابطه عاشقانه زیبایی داشتند اما در حین فیلم‌برداری و در پشت‌صحنه مانند سگ و گربه باهم می‌جنگیدند تا جایی که گاسلینگ از عوامل می‌خواست فرد دیگری را به‌جای مک آدامز بیاورند.

11. او با دختران دست‌فروش بسیار مهربان است. یک‌بار تمام کوکی‌های یک دختر دست‌فروش را خرید و به مردمی که در خیابان بودند داد.

10. او از بافتن لباس خوشش می‌آید و اگر بخواهد یک روز خوب را توصیف کند این است که یک گوشه بنشیند و بافتنی ببافد!

9. حالا که درباره انزواطلبی او صحبت کردیم باید بگوییم که خودش می‌گوید در کودکی به اختلال کم‌توجهی – بیش فعالی مبتلا بود و به همین دلیل شرایط سختی را می‌گذراند. زمانی که کلاس اول بود مشکلش تشخیص داده شد و به مدرسه مخصوص کودکان استثنائی رفت.

8. او برای فیلم لالالند جایزه بهترین بازیگر مرد فیلم‌های کمدی موزیکال گلدن گلوب را دریافت نمود. زمانی که بر سر صحنه رفت از هم‌بازی‌اش اما استون (که او هم نامزد دریافت بهترین بازیگر زن بود) و کارگردان فیلم دامین گازل تشکر کرد. سپس از دوست‌دخترش اوا مندس تشکر کرد که زمانی که رایان مشغول فیلم‌برداری بود از دو دخترشان و برادرش که براثر سرطان از دنیا رفت نگهداری نمود.

7. گاسلینگ و تیمبرلیک در زمان ضبط کلوپ میکی موس شیطنت می‌کردند. آن‌ها یک‌بار ماشین‌های دستی گلف را برداشته و به استودیوی دیگر رفتند. گاسلینگ همچنین با بریتنی اسپیرز بطری بازی می‌کرد.

6. شاید در فیلم‌هایش نقش قهرمان را ایفا کرده باشد اما در زندگی واقعی هم قهرمان‌بازی می‌کند. یک‌بار که در یکی از خیابان‌های نیویورک راه می‌رفت زنی را دید که متوجه نبود و نزدیک بود زیر ماشین برود. خیلی‌ها متوجه شدند اما فقط گاسلینگ بود که او را کشید و نجات داد.

5. در فیلم لالالند رایان نقش یک پیانیست جاز به نام سباستین را ایفا می‌کند که از یک بازیگر به نام میا (با بازی اما استون) خوشش آمده است. اگرچه رایان از کلوپ میکی موس تجربه داشت اما برای ایفای این نقش باید به کلاس رقص و پیانو می‌رفت. او در یکی از مصاحبه‌هایش گفت که ایفای این نقش برای او یک چالش بود.

4. او برای خراب کردن بریتنی اسپیرز در میکی موس خودش را مسئول می‌داند. او می‌گوید که این کودکان درباره رابطه جنسی و جزئیاتش از او چیزهایی می‌پرسیدند و او هم بر اساس شنیده‌ها جوابشان را می‌داد. مادران این کودکان به مسئولان برنامه می‌گفتند که رایان کودکان آن‌ها را خراب می‌کند. بنابراین حالا که بریتنی را با یک مار دور گردنش می‌بیند خودش را مسئول می‌داند!

3. گاسلینگ در سال 2012 و در فیلم “آن‌سوی کاج‌ها” با اوا مندس آشنا شد. آن‌ها دو دختر به نام‌های اسمرالدا و آماندا دارند. این پدر 36 ساله دراین‌باره می‌گوید، “اوا بهترین مادر دنیاست و فرزندانم هم بهترین فرزندان دنیا. به همین دلیل تصور می‌کنم در رؤیا به سر می‌برم. زمانی که بچه‌هایت را می‌بینی تصور می‌کنی آن‌ها لایق بهترین والدین هستند بنابراین تلاش می‌کنی که بهترین باشی.”

2. اولین فیلم مهم او “تایتان ها را به خاطر داشته باش” بود که در کنار دنزل واشنگتن نقش مکمل را ایفا می‌کرد. پس‌ازآن در فیلم “مؤمن” نقش یک یهودی نئونازی را ایفا کرد. این فیلم در فستیوال فیلم ساندنس جایزه هیئت‌داوران را دریافت نمود.

1. بازی او در فیلم “نیمه نلسون” باعث شد که نامزد جایزه بهترین بازیگر مرد شود. او پس‌ازآن توانست با بازی خوبش به یک ستاره تبدیل شود که هم در گیشه موفق بود و هم توانست نظر منتقدان را به خود جلب کند. فیلم‌های موفق او عبارت‌اند از: ولنتاین آبی، دیوانه، احمق، عشق، رانندگی، نیمه ماه مارس، آن‌سوی کاج‌ها، پسران خوب، لالالند و بلید رانر 2019.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم