10 فیلم جذاب و دیدنی لئوناردو دی کاپریو که لایق اسکار بودند

حتی شخصیتی مانند لئوناردو دی کاپریو (Leonardo DiCaprio) نیز در رقابت ها به مشکل برمی خورد. او که بارها برای فیلم های مختلفی نامزد دریافت جایزه ی اسکار شد، سرانجام موفق شد برای بازی متفاوتش در فیلم “بازگشته” (The Revenant) جایزه اسکار را به خانه ببرد. این فیلم در زمان اکران بسیار چالش برانگیز بود زیرا “دی کاپریو” مجبور شد در شرایط سخت جنگل و سرمای زمستان زندگی کند. در اینجا 10 فیلم “لئوناردو دی کاپریو” که لایق دریافت جایزه اسکار بودند را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


چه چیزی گیلبرت گریپ را آزار می‌دهد – What’s Eating Gilbert Grape – 1993

نامزد بهترین بازیگر مکمل مرد

لئوناردوی بسیار جوان در کنار جانی دپ جوان نقش برادر روانی و کوچک تر او به نام آرنی را ایفا می کند که از وقت گذرانی در میان زباله ها و بالا رفتن از آبشار لذت می برد. بهترین صحنه های فیلم توسط دی کاپریو ایفا شده و او در این فیلم جملات گیلبرت را تکرار کرده و انرژی زیادی از خود نشان می دهد. در یک صحنه درحالی که روی میز شام مشت میزند، فریاد میزند که “پدر مرده” و مادرش را خشمگین می کند. این نقش با وجود مشکلات رفتاری این شخصیت به کاپریو کمک کرد تا مهارت بازیگری خود را نشان دهد. اسکار با اعطای یک نامزدی به این فیلم و آن هم برای دی کاپریو او را مفتخر می کند. او این جایزه را به تامی لی جونز بازیگر نقش مارشال آمریکایی در “فراری” (The Fugitive) واگذر کرد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های لئوناردو دیکاپریو که حتما باید تماشا کنید، 20 اثر ممتاز


رومئو و ژولیت – Romeo and Juliet – 1996

نامزد نشد

مسلما نمی توانستیم نقش “دی کاپریو” به جای رومئو در اقتباس مدرن باز لورمن از تراژدی رمانتیک شکسپیر را از این لیست خارج کنیم. کلر دنز و دی کاپریو نقش عشاق این فیلم را ایفا کردند. دی کاپریو توانست شور و احساسات این شخصیت کلاسیک را نشان دهد. دی کاپریو در این نقش توانایی های خود را به عنوان یک بازیگر مرد نشان می دهد. او در اولین صحنه دیدار رومئو و ژولیت درحالی که صحنه بسیار عاشقانه است و نور شمع می درخشد، اجرای خیره کننده ای داشته و توانایی خود را به عنوان یک بازیگر اثبات کرد. متاسفانه او نه نامزد گلدن گلوب شد نه اسکار.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های عاشقانه غم انگیز در تاریخ سینما


تایتانیک –  Titanic – 1997

نامزد نشد

این لیست بدون نقش جک داوسن از دی کاپریو کامل نمی شود. اجرای او در کنار کیت وینسلت دیدنی بود، او توانست نقش داوسن جذاب، دوست داشتنی و الهام بخش را ایفا کند. این اجرای فراموش نشدنی از ذهن تان پاک نشده و دی کاپریو مجددا توانایی خود به عنوان یک شخصیت نقش اصلی را اثبات می کند. زمانی که دی کاپریو کیت را در مقابل عرشه نگه داشت تا حس پرواز را تجربه کند، بهترین صحنه فیلم است. اجرای دی کاپریو در نقش داوسن اجرای بسیار عمیقی است که هم در صحنه های عاشقانه و هم صحنه های غم انگیز شما را تحت تاثیر قرار می دهد. این فیلم تا زمان اکران “آواتار” (Avatar) پرفروش ترین فیلم تاریخ محسوب می شد. این فیلم در سیزده قسمت اسکار نامزد جایزه شد و یازده جایزه را به دست آورد، بنابراین به برترین برنده جایزه اسکار تاریخ تبدیل شد. دی کاپریوی بیچاره حتی نامزد هم نشد، در حالی که همبازی اش کیت وینسلت اولین جایزه اسکار خود را به دست آورد.

همچنین بخوانید: معرفی 6 فیلم جذاب و دیدنی شبیه تایتانیک (Titanic)


اگه میتونی منو بگیر – Catch Me if You Can – 2002

نامزد نشد

“اگه میتونی منو بگیر” براساس زندگی واقعی فرانک آباگنل جونیور، یک خلبان، دکتر و وکیل تقلبی که در نوجوانی میلیونر شد، ساخته شد. دی کاپریو در کنار تام هنکس درخشیده و نقش فرانک را بازی می کند که کارل هانرتی مامور اف بی آی (هنکس) به دنبال اوست. فرانک یک شخصیت باهوش، جالب و بانمک است که در مقابل هانرتی خود را مامور ویژه در حال ماموریت معرفی کرده و پس از فرار او هانرتی به شخصیتش پی میبرد. دی کاپریو نامزد گلدن گلوب شد، اما کریستوفر واکن بازیگر نقش پدرش نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل اسکار شد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلمهای تاریخ سینما با موضوع هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)


هوانورد – The Aviator – 2004

نامزد بهترین بازیگر مرد

در فیلم “هوانورد” دی کاپریو نقش زندگی نامه ای برعهده داشته و زندگی هاوارد هیوز، تاجر، هوانورد، فیلمساز و شخصیت مبتلا به وسواس را نشان می دهد. او نقش شخصیتی را که عقلش را از دست می دهد، حضور یافت. در این فیلم تکان دهنده اسکورسیزی او خود را به عنوان یک بازیگر حماسی اثبات کرده و نقش فردی را ایفا می کند که به اختلال چندشخصیتی مبتلاست. در یک صحنه آنقدر دستش را با صابون می سابد که خون سرازیر می شود و آنقدر صبر می کند تا یک نفر در دستشویی را باز کند، تا دست خودش با در تماس نداشته باشد. این نقش باعث شد نامزد بهترین بازیگر اسکار شود. اما جیمی فاکس بازیگر نقش ری چارلز در فیلم مربوط به این موسیقی دان جایزه را از چنگ او درآورد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های ژانر درام در سال 2019 که نباید از دست داد


الماس خونین – Blood Diamond – 2006

نامزد بهترین بازیگر مرد

در این تریلر جنگی سیاسی که به جنگ داخلی سیرالئون می پردازد، دی کاپریو نقش دنی آرکر، یک سفیدپوست حاضر در آفریقای جنوبی را ایفا می کند. یک فیلم درام، تکان دهنده و با ریتم تند که جستجو برای یافتن یک الماس کمیاب در هیاهوی جنگ را نشان می دهد. دی کاپریو به خوبی توانست نقش یک جستجوکننده الماس بی رحم و سنگدل را نشان دهد، اما در پس شخصیت او شاهد جنبه های احساسی هستیم که گویی به دنبال شکل دیگری از زندگی است. در یک صحنه سربازان شورشی را متقاعد می کند که زندانی بوده و ناگهان با مهارت به هر سه شان شلیک می کند، بنابراین با نمایش بی رحمی و البته قدرت خود همراهش را شوکه می کند. آکادمی متوجه او شد و برای بار دوم او را نامزد بهترین بازیگر مرد کرد. همبازی اش پیتر اوتول نیز نامزد شد. اما هردو جایزه را به فارست ویتاکر که در “آخرین پادشاه اسکاتلند” (The Last King of Scotland) حضور داشت، واگذار کردند.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۴۰ فیلم مستقل برتر تاریخ سینمای جهان


جزیره شاتر – Shutter Island – 2010

نامزد نشد

اسکورسیزی یک بار دیگر با دی کاپریو همراه شد تا در این تریلر روان شناسانه حضور پیدا کند. در دیوانه خانه ای در جزیره شاتر، دو مارشال ایالات متحده، ادوارد “تدی” دنیلز (دی کاپریو) و شریکش، درباره ناپدید شدن بیماری تحقیق می کنند. اجرای دی کاپریو به عنوان یک شخصیت عجیب و رازآلود تفکربرانگیز و پیچیده است. احساسات نمایش داده شده توسط او در این فیلم بسیر واقعی جلوه داده و او نمی داند کیست. این فیلم تاریک و پیچیده با داستان پرپیچ و خم است که به دومین فیلم پرفروش مارتین اسکورسیزی تبدیل شد، با این حال این فیلم نه نامزد گلدن گلوب شد و نه آکادمی اسکار.

همچنین بخوانید: معرفی 25 فیلم جذاب و دیدنی شبیه جزیره شاتر (Shutter Island)


تلقین – Inception – 2010

نامزد نشد

سال 2010 برای دی کاپریو سال درخشانی بود زیرا در نقش دام کاب، یک سارق حرفه ای که اطلاعات ناخودآگاه قربانیانش را می رباید، نیز حضور دارد. او در میان انبوهی از ستارگان در نقش رهبر گروه مجرمین که ایده ها را در ذهن یک فرد دیگر می کارد، درخشیده است. کاب و همراهانش باید در لایه های مختلف ناخودآگاه قربانیان خود وارد شده و در صورت پیروز نشدن در هزارتو به دام می افتند. در این فیلم خارق العاده با مضامین علمی تخیلی پیچیده، دی کاپریو نقش یک شخصیت ضعیف با گذشته پردردسر را ایفا می کند. این فیلم در اسکار درخشید اما در قسمت جلوه های ویژه، فیلمبرداری، موسیقی و جلوه های موسیقی نامزد شد. اگر خیال تان راحت می شود باید بگوییم هیچ کدام از بازیگران فیلم نامزد نشدند.

همچنین بخوانید: معرفی 30 فیلم جذاب و دیدنی شبیه تلقین (Inception)


گرگ وال استریت – The Wolf of Wall Street – 2013

نامزد بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم (دی کاپریو تهیه کننده فیلم هم بود)

در فیلم دیگر اسکورسیزی دی کاپریو نقش جردن بلفورت را ایفا می کند، یک کلاهبردار و فاسد در وال استریت سال های 1980. او در کنار بازیگران درخشانی چون مارگو رابی، متیو مک کانهی و جوناه هیل، نقش آفرینی کرده و طمع، فعالیت های مجرمانه، بی اخلاقی، مصرف مواد مخدر و روابط جنسی از جمله ضعف های شخصیت او محسوب می شوند. دی کاپریو با ارائه این نقش توانست جنبه های افراطی شخصیتی را نشان داده و مهارتش را به رخ بکشد. در یک صحنه خیره کننده بلفورت پس از مصرف مواد روی زمین خزیده و به سختی بر اتومبیل سوار می شود و این صحنه آنقدر زیباست که فراموش می کند او این نقش را بازی کرده است. بنابراین دی کاپریو برای بار سوم و فیلم هم نامزد اسکار شدند. با وجود رقبایی چون “12 سال بردگی” (12 Years a Slave) و “باشگاه خریداران دالاس” (Dallas Buyers Club) مراسم اسکار آن سال بسیار دشوار بود. در آن سال مک کانهی که نقش مربی و رئیس او را ایفا کرده بود، جایزه را به دست آورد.

همچنین بخوانید: معرفی 15 فیلم جذاب و دیدنی شبیه گرگ وال استریت (The Wolf of Wall Street)


جانگوی آزاد شده – Django Unchained – 2012

نامزد نشد

این شاهکار تارانتینو با حضور جیمی فاکس یک اثر تاریک و ظالمانه در ژانر وسترن است. دی کاپریو نقش مالک یک مزرعه پنبه به نام کالوین کندی را ایفا کرد که بسیار ظالم، وحشی، بی رحم و خشن است. دی کاپریو با تمام وجود این نقش را ایفا کرد، در یک صحنه دستش را روی میز کوبیده و یک لیوان را می شکند و سچس تکه های آن را با دست برمی دارد و دستش زخم می شود. درحالی که کریستف والتز همبازی او نامزد آکادمی شد (و جایزه بهترین بازیگر مکمل را به دست آورد) و خود دی کاپریو نامزد نشد. بدتر اینکه دی کاپریو جایزه گلدن گلوب را نیز به دست آورد و در مقابل کریستف والتز شکست خورد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه جانگوی آزاد شده (Django Unchained)


امیدواریم از مطالعه ی این مقاله لذت برده باشید، منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. عبآس

    شهریور 13, 1398

    و البته که هیچکدوم به اندازه‌ی تلقین در حقش ظلم نشد.

    پاسخ