12 فیلم آسیایی جذاب و دیدنی که بر فرهنگ عامه تأثیر گذاشتند

فیلم “انگل” (Parasite) نه تنها در آکادمی اسکار جایزه کسب کرد، بلکه توانست سینمای کره و آسیا را بیش از پیش به جهان معرفی کند. در اینجا می‌خواهیم برترین فیلم‌های آسیایی را که به فرهنگ عامه راه یافتند معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


12. گودزیلا – Godzilla – 1954

فیلم “گودزیلا” اولین بار در سال 1954 توسط کمپانی توهو در ژاپن اکران شد و درباره یک هیولای بزرگ دریایی است که تحت تأثیر تشعشات حمله هسته‌ای آمریکا بیش از حد رشد کرده و از دریا سردرآورده است.

این گودزیلا از روی ساختمان‌های توکیو رد شده و همه چیز را نابود می‌کند. ترس و وحشت فیلم بیننده را به خاطرات روزهای فاجعه هسته‌ای و جنگ می‌برد. این فیلم به یک چندگانه بدل شد زیرا توهو 32 فیلم گودزیلایی تولید کرد و در هالیوود هم چهار فیلم مرتبط ساخته شد. آخرین سری آن “گودزیلا در برابر کنگ” (Godzilla V Kong) قرار است توسط کمپانی برادران وارنر تولید شود و بازیگران آن عبارتند از: “الکساندر اسکاشگورد” (Alexander Skarsgård)، “میلی بابی براون” (Millie Bobby Brown) و “جانگ زئی” (Zhang Ziyi).

این گودزیلا خارج از دنیای سینما هم هنوز در ناخودآگاه ماست و هربار که درباره قدرت و هیولا و نابودی صحبت می‌شود کلمه گودزیلا را می‌شنویم. برنامه Bridezilla در شبکه WE هم با الهام از نام گودزیلا به رفتار عروس‌ها در روز مهم زندگی‌شان می‌پردازد. نام مرورگر موزیلا فایرفاکس نیز از این فیلم الهام گرفت.

در فیلم و سریال‌ها نیز گودزیلا را پارودی می می‌کنند، مانند: “آستین پاورز” (Austin Powers)، “تد 2” (Ted 2) و “سیمپسون‌ها” (The Simpsons) که این هیولا را در شرایط مختلف نشان می‌دهد. این شخصیت آنقدر مهم است که در کارتون‌های کودکانه هم به آن اشاره می‌شود، مانند “Rugrats in Paris: The Movie” که یک ربات بزرگ در مرکز فرانسه را نشان می‌دهد. شخصیت هیولاگونه شرک هم مانند گودزیلاست.

این شخصیت تخیلی در دنیای موسیقی هم جذاب است و “امینم” (Eminem) تک آهنگی به نام گودزیلا منتشر کرد که جز برترین آهنگ‌های رپ است و در عرض 30 ثانیه 224 کلمه را به زبان می‌آورد.

این هیولا از سال 2004 و در پنجاهمین تولد خود در خیابان مشاهیر هالیوود ستاره خود را دریافت کرد.

همچنین بخوانید: 30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21 (بخش اول)


11. اژدها وارد می‌شود – Enter The Dragon – 1973

منتقد سینمایی افسانه‌ای “پیتر برادشا” (Peter Bradshaw) این فیلم را بهترین فیلم رزمی تاریخ می‌داند که “بروس لی” (Bruce Lee) افسانه‌ای در آن حضور داشت. این فیلم توجه جهانی را به سینمای رزمی چین معطوف کرد و به تولید فیلم‌های کونگ فو در ایالت متحده و دوبله انگلیسی فیلم‌های آسیایی برای مخاطب وسترن منجر شد.

این فیلم نه تنها چهره فیلم‌های آسیایی در غرب را عوض کرد بلکه لی را به هالیود برد تا در فیلم‌های رزمی سال‌های 1970 حضور یابد بلکه تولید چنین فیلم‌هایی از استودیوهای هنک کنگ را افزایش داد که اغلبشان موردتوجه تماشاگران بین المللی قرار گرفتند.

تأثیر این فیلم از سینما فراتر رفت و به ساخت بازی‌های ویدیویی رزمی از جمله چندگانه Street Fighter و Mortal Kombat منجر شد که داستان فیلم را دنبال کردند. “آکیرا توریاما” (Akira Toriyama) خالق “دراگون بال” (Dragon Ball) هم در ساخت مانگای ژاپنی و سریال‌های انیمه خود از این فیلم الهام گرفت. گروه هیپ هاپ Wu-Tang Clan هم با الهام از این فیلم آلبوم Enter the Wu-Tang را تولید کردند که با تحسین منتقدین مواجه شد.

آخرین فیلم لی “بازی مرگ” (Game of Death) که این بازیگر را در لباس معروف زرد و مشکی نشان داد که در مقابل “کریم عبدالجبار” (Kareem Abdul-Jabbar) بازیکن سابق بسکتبال و بازیگر آن زمان، مبارزه می‌کرد. حضور یک ستاره ورزشی آمریکایی در یک فیلم هنگ کنگی یک اتفاق مهم جهانی بود که بر سینمای رزمی آسیا تأثیر گذاشت. سی سال بعد “اوما تورمن” (Uma Thurman) با الهام از آن لباس در تریلر رزمی و جنایی آمریکایی به نام “بیل را بکش” (Kill Bill) به نویسندگی و کارگردانی “کوئنتین تارانتینو” (Quentin Tarantino) حضور یافت.


10. استاد مست – Drunken Master – 1978

“استاد مست” “جکی چان” (Jackie Chan) را به عنوان ستاره کمدی فیلم‌های رزمی در آسیا معرفی کرد. این فیلم صحنه مبارزه مست این بازیگر را نشان می‌دهد که در فیلم‌های بعدی‌اش هم تکرار شد و حتی چندگانه‌های هالیوودی مانند کمدی‌های “ساعت شلوغی” (Rush Hour) با حضور “کریس تاکر” (Chris Tucker) و “ظهر شانگهای” (Shanghai Noon) و “شوالیه‌های شانگهای” (Shanghai Knights) با حضور “اوون ویلسون” (Owen Wilson) هم آن را تکرار کردند.

این فیلم “جکی چان” مانند “اژدها وارد می‌شود” از “بروس لی” بر “آکیرا توریاما” خالق “دراگون بال” تأثیر گذاشت و او هم از سبک مبارزه “مشت مست” استفاده کرد. دهه‌ها بعد چند بازی ویدیویی رزمی هم با الهام از این فیلم ساخته شدند، مانند Jackie Chan Stuntmaster و Street Fighter X Tekken که هردو صحنه مبارزه چان را نشان دادند.


9. فردایی بهتر – A Better Tomorrow – 1986

نقطه عطف ژانر خونین سینمای هنگ کنگ که به ساخت فیلم‌های اکشن و خونین دیگر منجر شد. بازیگر هنگ کنگی “چو یون فات” (Chow Yun-fat) در این فیلم حضور یافت و “جان هو” (John Woo) کارگردان آن است.

محبوبیت این فیلم در آسیا به دو سیکوئل در هنگ کنگ، یک بازسازی در کره جنوبی در سال 2010 و یک بازسازی چینی در سال 2018 منجر شد. همچنین یک فیلم هنگ کنگی دیگر به نام “امور دوزخی” (Infernal Affairs) هم ساخته شد که بعداً بازسازی هالیوودی آن به نام “رفتگان” (The Departed) ساخته شد و جایزه بهترین فیلم را برای “مارتین اسکورسیزی” (Martin Scorsese) به ارمغان آورد.


8. باشگاه جوی لاک – The Joy Luck Club – 1993

دومین فیلم هالیوودی با حضور بازیگران اکثریت آسیایی که اهمیت همکاری سینما آسیا و آمریکا را نشان داد. پیش از این فیلم بازیگران آسیایی اغلب در نقش‌های کلیشه یا بی اهمیت حضور داشتند. بنابراین این فیلم بر حضور این بازیگران در سینمای جهان تأثیر گذاشت. مسیری که به ساخت “آسیایی‌های خرپول” (Crazy Rich) در سال 2018 منجر شد.

همچنین بخوانید: 30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21 (بخش دوم)


7. حلقه – Ring – 1999

فیلم ژاپنی حلقه یک اثر کلاسیک ترسناک ماندگار است که از لحاظ هنری و تجاری در آسیا موفق بود و درنتیجه دو سیکوئل و یک پریکوئل آن ساخته شد. این فیلم به رقابت ژانر ترسناک در ژاپن منجر شد و توجه جهانیان به سینما ژاپن را جلب کرد. این فیلم الهام بخش فیلم‌های ژاپنی دیگر مانند “جو-آن: کینه” (Ju-On: The Grudge) و “آب تیره” (Dark Water) شد.

این فیلم آنقدر بر تماشاگران بین المللی تأثیر گذاشت که در سال 2002 بازسازی آن ساخته شد و در صدر گیشه قرار گرفت. این فیلم باعث شد تعداد دخترهایی که در آمریکا سامارا نام گرفتند بیشتر شود. (براساس آمار نام سامارا در سال 2003 از رتبه 929 به رتبه 456 و در سال 2018 به رتبه 256 نام‌های محبوب صعود کرد.) چندگانه کمدی-ترسناک “فیلم ترسناک” (Scary Movie) هم با الهام از سری سوم سال 2003 ساخته شد و داستان خود را از این فیلم گرفت.


6. در حال و هوای عشق – In the Mood for Love – 2000

به مناسبت بیستمین سالگرد ساخت این فیلم قرار است نسخه 4K آن امسال اکران شود. فیلمی اقتباسی از رمان Intersection نوشته “لئو ییچانگ”، پدر ادبیات مدرن هنگ کنگ، در سال 1972 و ساخت “ونگ کار-وای” (Wong Kar-wai) درباره دو همسایه که همسرهایشان به آنها خیانت می‌کنند.

این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد فستیوال کن را برای “تونی لئونگ” (Tony Leung) به ارمغان آورد و نامزد نخل طلا شد. از آن زمان بسیاری از کارگردان‌ها و فیلمنامه نویس های سراسر جهان از این فیلم الهام گرفته‌اند، از جمله “سوفیا کاپولا” (Sofia Coppola) برای ساخت فیلم برنده اسکار “گمشده در ترجمه” (Lost in Translation). “بری جنکینز” (Barry Jenkins) هم ونگ و فیلمبردار این فیلم یعنی “کریستوفر دوئل” (Christopher Doyle) را الهام بخش فیلم برنده اسکار “مهتاب” (Moonlight) می‌دانست.

طراحی لباس این فیلم توسط “ویلیام چانگ” (William Chang) هم الهام بخش بسیاری از کلکسیون‌های مد بود. “روبرتو کاوالی” (Roberto Cavalli) این فیلم را الهام بخش لباس نمایشگاه China: Through the Looking Glass در موزه متروپولیتن در سال 2015 معرفی کرد. کلکسیون بهار-تابستانه سال 2020 “الیویر اسپنسر” (Oliver Spencer) هم با الهام از این فیلم بود.


5. ببر خیزان، اژدهای پنهان – Crouching Tiger, Hidden Dragon – 2000

“انگ لی” (Ang Lee) با کارگردانی این فیلم رزمی با صحنه‌های شمشیربازی پرافتخارترین فیلم غیرانگلیسی زبان تا زمان “رما” (Roma) در سال 2018 را ساخت. این فیلم پس از دریافت چهار اسکار شهرت سینمای چین در غرب را افزایش داده و به ساخت فیلم‌های “قهرمان” (Hero) و “خانه خنجرهای پران” (House of Flying Daggers) منجر شد که هردو با استقبال تماشاگران غربی مواجه شدند.


4. الدبوی – Old Boy – 2003

فیلم دوم سه گانه انتقام “پارک چان-ووک” (Park Chan-wook) با صحنه‌های خشن و خونین که جایزه داوران فستیوال کن را دریافت کرد و به یکی از برترین فیلم‌های سینمای کره جنوبی تبدیل شد.

فیلم موردعلاقه “کوئنتین تارانتینو” که سعی داشت داوران همکارش را راضی کند تا جایزه نخل طلای 2004 را به آن اعطا کنند و حتی گفته می‌شد قرار است “استیون اسپیلبرگ” (Steven Spielberg) با حضور “ویل اسمیت” (Will Smith) در نقش اصلی بازسازی آن را بسازد. در سال 2013 “اسپایک لی” (Spike Lee) با حضور “جاش برولین” (Josh Brolin) و “ساموئل ال. جکسون” (Samuel L Jackson) آن را بازسازی کرد. این فیلم الهام بخش تریلرهای روانشناسانه دیگر در کره جنوبی مانند “ندیمه” (The Handmaiden) و “انگل” (Parasite) بود.

همچنین بخوانید: 30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21 (بخش سوم)


3. خاطرات یک گیشا – Memoirs of a Geisha – 2005

فیلمی اقتباسی از رمانی به همین نام به کارگردانی “راب مارشال” (Rob Marshall’s)، که به عنوان یک درام حماسی داستان زن جوانی را نشان می‌دهد که به معروف‌ترین گیشای توکیو بدل شد. این فیلم در نقش اصلی از بازیگران چینی مانند “جانگ زئی” و “گانگ لی” (Gong Li) استفاده کرد و سه جایزه اسکار برد. این فیلم علاوه بر موفقیت در سینما، الهام بخش افزایش تولید لباس‌های کیمینو مانند بود و یک خط تولید لوازم آرایش فرانسوی هم در محصولات سری گیشه از عصاره برنج و ساکی استفاده کرد.


2. آسیایی‌های خرپول – Crazy Rich Asians – 2018

فیلمی اقتباسی از رمان پرفروشی به همین نام نوشته “کوین کوان” که اولین فیلم هالیوودی از زمان “باشگاه جوی لاک” است که اغلب بازیگران آن آسیایی هستند. یک کمدی رمانتیک پرفروش که افتخارات زیادی کسب کرد، از جمله دو نامزدی در گلدن گلوب در قسمت بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن.

در این فیلم مد نقش اساسی داشته و طراح با نمایش ثروت و سلیقه شخصیت یا نبود آن از لباس استفاده می‌کند. یکی از معروف‌ترین لباس‌های این فیلم پیراهن آبی روشن است که “کنستانس وو” (Constance Wu) در صحنه عروسی آن را می‌پوشد و حالا بسیار محبوب است. این پیراهن در گرامیدشت میراث آمریکایی-آسیایی به موزه تاریخ آمریکا تقدیم شد. صحنه‌ای که شخصیت‌های “کنستانس وو” و “میشل یئو” (Michelle Yeoh) باهم ماژونگ بازی می‌کنند هم این بازی چینی را بیشتر شناخته شده کرد. سامانه‌های خبری مختلف مانند وکس، وایس و سی بی اس درباره این بازی مقالاتی منتشر کردند.

موفقیت این فیلم و پدیده شدن آن به سیکوئل های دیگر کتاب اصلی یعنی “دوست دختر خرپول چینی” و “مشکلات مردم خرپول” منجر شد که آنها هم به فیلم تبدیل می‌شوند. بازیگران این فیلم نظیر “کنستانس وو”، “نورا لوم” (Nora Lum) و “هنری گلدینگ” (Henry Golding) به ستاره‌های هالیوودی تبدیل شدند که حالا نقش‌های اصلی را برعهده می‌گیرند.


1. انگل – Parasite – 2019

اولین فیلم تاریخ کره جنوبی که برنده اسکار شد، اما این فیلم چهار جایزه اسکار را به خانه برد. این تریلر کمدی تاریک ساخته “بونگ جون-هو” (Bong Joon-ho) از خاطرات او در ارتباط با خانواده‌های ثروتمند در کالج الهام گرفته و خانواده فقیر کیم را نشان می‌دهد که برای یک خانواده ثروتمند کره‌ای کار می‌کنند.

غذای تهیه شده در این فیلم توسط خانم کیم هم بسیار معروف شد. این غذا در کره بین دانشجوها محبوب است که با مخلوط دو نودل معروف Jjapaghetti ramen و نودل دریایی Neoguri به دست می‌آید. در اینترنت طرز تهیه این نودل در سایت‌های مختلف آموزش داده شده و رستوران‌های معروف کره‌ای در نیویورک هم آن را سرو می‌کنند.

موفقیت فیلم باعث شد کارگردان آن استوری بورد فیلم را در قالب یک رمان گرافیکی 304 صفحه‌ای چاپ کرده و حتی شایعه ساخت سریال آن از کانال اچ بی او هم به گوش می‌رسد. گفته می‌شود “تیلدا سوئینتن” (Tilda Swinton) و “مارک روفالو” (Mark Ruffalo) نقش‌های اصلی را برعهده دارند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. عماد

    تیر 30, 1399

    خیلی کم ولی ایران و هند رو هم رفته دو سه تا فیلم داشتند بعد فیلم شاپلیفترز رو هم اضافه کنید

    پاسخ

  2. محمدرضا

    تیر 30, 1399

    اینا که همش چینی و ژاپنی بودن پس چرا زده بود اسیایی والا ما خودمون تو ایرانم فیلم داریم تو هندم هست تو کشورای دیگه اسیا هم فیلمایی خیلی خوبی تولید شده تازه به نظرم جای هفت سامورایی هم خالی بود. سپاس از ترجمه.

    پاسخ