30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21 (بخش اول)

از سال‌های 1990 سینمای آسیا پیشرفت بسیار زیادی داشته و امروزه همه سینما دوستان آن را می‌شناسند و در تمام فستیوال‌های جهانی حرف‌هایی برای گفتن دارند. همچنین هرساله در مراسم اسکار نیز فیلم‌های آسیایی نمایش داده شده و جوایزی دریافت می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم 30 فیلم برتر آسیایی که تا به امروز و در قرن بیست و یکم تولید شده‌اند را به شما معرفی کنیم.

30. جنگجویان رنگین‌کمان: مرد راستین (تی شنگ وی، 2011، تایوان)

30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21

این فیلم (Warriors of the Rainbow) یک فیلمم 4 ساعته حماسی است که بر اساس حقایق تاریخی ساخته شده و تولید آن 15 سال طول کشید و گران‌ترین فیلم تاریخ سینمای تایوان محسوب می‌شود. این فیلم درباره یکی از قبایل تایوان است که در جنگل زندگی کرده و شکار می‌کردند. این قبایل به‌خوبی در کنار هم و در دل طبیعت روزگار می‌گذرانیدند تا سال 1895 که اشغال ژاپن رخ داد. این فیلم کمی پیش‌ازاین اتفاق آغاز شده و مونا راداو، یکی از مردان قبیله را نشان می‌دهد که به شکار می‌پردازد. اما در سال 1895 ارتش ژاپن به این قبیله حمله می‌کند و زندگی آنان را تغییر می‌دهد.

در سال 1930 مردان این قبیله را می‌بینیم که اسیر شده‌اند و همانند برده‌ها باید در ازای دریافت مزد ناچیز کار کنند و بیشتر اوقات مست هستند. اما عده‌ای از جوانان این قبیله به سرکردگی مونا راداو علیه دولت ژاپن شورش می‌کنند. طی این حمله عده‌ای از ژاپنی‌ها کشته شده و ارتش ژاپن برعلیه آن‌ها می‌شود.

تی شنگ وی با توجه زندگی اقوام محلی ژاپن این فیلم‌نامه را به رشته تحریر درآورد. او برای این نقش‌ها افراد محلی که بازیگر نبودند را انتخاب نمود، بازیگر نقش مونا راداو یک مدل و بازیگر نقش نولای پیهو یک کشیش محلی بود. یکی از موفقیت‌های این کارگردان این بود که از این افراد بازی‌های خوبی ایجاد کرد.

همچنین، او برای ایجاد یک فیلم رئال این قبیله را با تمام نقاط مثبت و ضعفشان نشان داد، زیرا این قبیله همیشه برای خشونت و جنگ آماده بودند. اما این قبیله همیشه برای رسیدن به اهداف خود آماده بودند و برای رسیدن به آن هر کاری می‌کردند، حتی زنان و کودکان.

29. تاخت‌وتاز: رستگاری (گارت ایوانز، 2011، اندونزی)

30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21

در این فیلم (Warriors of the Rainbow) می‌بینیم که تیمی ۲۰ نفره از نیروهای ویژه پلیس اندونزی در مأموریت خود در یک ساختمان ۳۰ طبقه در جاکارتا که توسط فردی شرور اداره می‌شود، به دام می‌افتند. داستان فیلم به روایت درگیری و تقلای این تیم بیست نفره برای رهایی از این ساختمان که مملو از تبه‌کاران است می‌پردازد. در حقیقت آن‌ها می‌خواهند صاحب این ساختمان را دستگیر کنند. زمانی که تبه‌کاران متوجه حضور آن‌ها در ساختمان می‌شوند از پلیس اصلی درخواست می‌کنند که همکاران خودش را از بین ببرد تا به او اجازه دهند که در آن ساختمان بماند.

گارت ایوانز علاوه بر کارگردانی، فیلم‌نامه‌نویسی، ویرایش و تولید این فیلم را بر عهده داشت. البته به‌طورکلی کارگردانی و فیلم‌نامه‌نویسی کاملاً به هم مرتبط بوده و از اجزای اصلی فیلم‌سازی به شمار می‌روند. در این فیلم صحنه‌های اکشن و تأثیرگذار مختلفی وجود دارد و طراحی صحنه‌های اکشن نیز بسیار عالی بود.

ایکو اوایز و رایان روهیان، که نقش راما و مدداگ را بر عهده داشتند در ایجاد صحنه‌های اکشن نقش مهمی داشتند. این فیلم علاوه بر معرفی یک فیلم بین‌المللی توانست هنر رزمی اندونزیایی پنکاک سیلات را معرفی کند که در آن زمان ایکو اوایز در این هنر خبره بود. صحنه پایانی مبارزه میان آن دو و اندی یکی از بهترین صحنه‌های مبارزه در این ژانر است.

28. خانه خالی (کیم کی دوک، 2004، کره جنوبی)

تائه سوک یک جوان بی‌خانمان است که در آپارتمان افرادی که در خانه نیستند زندگی می‌کند. او غذای آن‌ها را می‌خورد، در خانه آن‌ها از خود سلفی می‌گیرد و به‌جای آن خانه آن‌ها را تمیز کرده و لباس‌هایشان را می‌شوید. او سپس به خانه سان هوا می‌رود و ازآنجایی‌که همسر او شاغل است و از خانه دور، تصور می‌کند که خانه او خالی است. تا اینکه متوجه می‌شود این زن کتک خورده است. سپس او را با سبک زندگی خود آشنا کرده و تصمیم می‌گیرند باهم آنجا را ترک کنند. اما همسر این زن راضی نیست که زنش او را ترک کند.

این فیلم ازآنجایی‌که بودجه بسیار زیادی داشت، برخلاف فیلم‌های قبلی کیم کی دوک که بودجه کمی داشتند، بسیار موفق از آب درآمد. اما هنوز هم می‌توان سبک فیلم‌سازی او را در این فیلم دید، زیرا میان بازیگران دیالوگ‌های بسیار کمی ردوبدل شده و صحنه آخر هم سورئال است. اما صحنه‌های جدیدی هم وجود دارد که البته چندان زیاد نیستند. نقش‌آفرینی لی هیون کیون به‌عنوان تائه سوک و لی سونگ یئون در سکوت به‌خوبی انجام گرفت و کون هیوک به‌عنوان همسر بداخلاق بازی خوبی دارد. این فیلم در فستیوال فیلم ونیز با استقبال مواجه شد و کیم کی دوک نیز جوایزی را دریافت کرد.

27. سیزده آدمکش (تاکاشی میکه، 2010، ژاپن)

30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21

در سال 2010 و 2011 این فیلم‌ساز دو فیلم موفق “13 آدمکش” (13 Assassins) و “هاراکیری” (Harakiri) را تولید نمود. فیلم سیزده آدمکش توانست در فستیوال نیکان جایزه بهترین کارگردان را برای این کارگردان به ارمغان بیاورد. در سال 1830 ژاپن ناریتسوگو فردی است که بدون هیچ دلیلی کودکان را می‌کشد، به زنان تجاوز کرده و آن‌ها را سلاخی می‌کند و شهروندان را به قتل می‌رساند. اما ازآنجایی‌که فرزند شوگان قبلی و برادر شوگان حاضر است کسی نمی‌تواند او را متوقف کند. ارباب مسن، دوی تاشیتسورا، یک سامورایی، شیمادا شینزامن، را استخدام می‌کند تا قتل‌های ناریتسوگو را سازمان‌دهی کند. 0 شوکی‌ات

در این راه این سامورایی از 10 سامورایی دیگر و برادرزاده‌اش، شیمادا شیروکورو، کمک می‌گیرد، تا در مقابل ایچی و 70 سربازش مبارزه کنند. آن‌ها در این مسیر با یک شکارچی به نام کیگا کویاتا آشنا شده و 13 آدمکش تکمیل می‌شوند.

در حقیقت میکه از شالوده فیلم‌های قبلی استفاده نمود و صحنه‌های خشونت و طنز را به آن اضافه نمود. این فیلم دو قسمت دارد، قسمت اول جز قتل‌های ناریتسوگو صحنه خاصی ندارد و قسمت دوم پر از صحنه‌های درگیری است، که بودجه فیلم را بسیار افزایش داد. کوجی یاکاشو در نقش شیمادا شینزامون، مانند همیشه موفق است و همانند قهرمان‌های فیلم‌های دهه 60 سامورایی قدرتمند و تأثیرگذار است.

26. بازی مرگ (شوکی‌ات ساکویراکی، 2006، تایلند)

30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21

این فیلم (13:Game of Death) داستان یک فروشنده آلات موسیقی است که بدترین روز زندگی‌اش را سپری می‌کند. او در طی یک قرار ملاقات با مشتری‌اش متوجه می‌شود که مغازه یکی از همکارانش بسته شده و پلیس آن را توقیف کرده است. همچنین زمانی که به دفترش می‌رسد رئیسش با او تماس گرفته و او را مجبور می‌کند که برای دریافت توصیه‌نامه استعفایش را امضا کند.

همچنین او برای کارت‌های اعتباری‌اش بدهکار شده و دوست‌دخترش هم که به‌تازگی خواننده شده او را ترک کرده است. او درحالی‌که بسیار ناراحت است روی پله‌ها نشسته و سیگار می‌کشد که ناگهان اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ می‌دهد. دختری به او زنگ می‌زند و به نظر می‌رسد که درباره او همه‌چیز را می‌داند، حتی می‌داند که او در آن زمان مشغول چه‌کاری است. این دختر از او می‌خواهد که در یک بازی شرکت کند. این بازی این‌گونه آغاز می‌شود که او باید با یک روزنامه یک حشره را بکشد و در ازای این کار مبلغی به کارت اعتباری‌اش اضافه می‌شود.

کارگردان این فیلم در هنگام نوشتن و کارگردانی آن تنها 25 سال داشت. اما تلاش کرد فیلمی بسازد که رگه‌های تریلر، ترس و اکشن در آن دیده شود. موضوع اصلی این فیلم یک سؤال است: یک مرد برای رسیدن به پول حاضر است چه کارهایی انجام دهد؟

بازیگر اصلی این نقش به‌خوبی از عهده آن برآمد و توانست احساسات و روحیاتش را به‌خوبی نشان دهد.

25. شهر زندگی و مرگ (چوان لو، 2009، چین)

30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21

این فیلم (City of Life And Death) موفق رئال درباره اشغال نانجینگ توسط ژاپن ساخته شده است. این فیلم بیشتر از این‌که درباره شخصیت‌ها باشد درباره اتفاقاتی است که پیش و پس از اشغال رخ داده است. نیروهای ژاپنی در تلاش هستند تا از فرار سربازان چینی جلوگیری کنند، از سوی دیگر، برخی از سربازان چینی با نیروهای ژاپنی مبارزه می‌کنند. اما مقاومت ان ها دیری نمی‌پاید و سربازان زنده مانده اسیر می‌شوند. سپس در ادامه فیلم بر چگونگی رفتار نیروهای ژاپنی و رئیس آلمانی‌شان با این سربازان چینی تمرکز می‌کند.

هدف اصلی چوان لو این است که تا حد امکان واقعیت را به‌خوبی نشان دهد و به همین دلیل بسیاری از قسمت‌های شهر را بازسازی کرده و آن‌ها را نشان می‌دهد. همچنین او در این فیلم از گزارشات و گفته‌های مردم در آن زمان، ازجمله خاطرات سربازان ژاپنی، استفاده می‌کند.

در حقیقت این فیلم سیاه‌وسفید همانند یک مستند است. در حقیقت هدف او این است که چهره بدی از ژاپنی‌ها نشان دهد، بلکه می‌خواهد نشان دهد که چه چیزی باعث شد تا آن‌ها چنین رفتاری را در پیش بگیرند. بنابراین این فیلم دیدگاه هر دو جناح را نشان می‌دهد.

24. بالماسکه (چو چانگ مین، 2012، کره جنوبی)

30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21

این فیلم (Masquerade) یکی از بهترین فیلم‌های کره جنوبی است که بسیاری آن را بهترین درام کره نامیده و در لیست برترین فیلم‌های کره در رده ششم قرار دارد، همچنین در جوایز گرند بل در 15 قسمت جایزه دریافت نمود.

این فیلم که بر اساس زندگی شاه گوانگای، که از سال‌های 1574 تا 1641 سلطنت می‌کرد، ساخته شده، در حقیقت بر شخصی تمرکز می‌کند که شبیه شاه است و ازآنجایی‌که شاه از ترور می‌ترسد همیشه او را به‌جای خود استفاده می‌کند. پس‌ازاینکه شاه اصلی مسموم می‌شود، بدل شاه برای جلوگیری از اغتشاش به‌جای شاه بر تخت می‌نشیند. مردان سلطنتی هم نحوه رفتار شاهانه را به او می‌آموزند.

در حقیقت این کارگردان به‌خوبی توانست در یک فیلم جدی عناصر طنز را وارد کرده و از این طریق مسائل سیاسی قرن 17 را نشان دهد. علاوه بر این، شخصیت شاه و بدل او به‌خوبی نشان داده شده و این فیلم را به یکی از موفق‌ترین فیلم‌ها در سبک خود تبدیل نموده است.

لی بیونگ هان، ستاره بی‌رقیب این فیلم، به‌خوبی توانسته دو نقش متفاوت را به‌خوبی ایفا کند و دو شخصیت مختلف از خود نشان دهد.

23. زاتو ایچی (تاکشی کیتانو، 2003، ژاپن)

30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21

زاتو ایچی (The Blind Swordsman: Zatoichi) یک مبارز نابینا در قرن 19 ژاپن است که از طریق ماساژ و بازی تاس مخارج خود را به دست می‌آورد. اما پشت این نقاب ظاهری او یک شمشیرباز بی‌رقیب است. او سپس به روستایی می‌رود که یک گانگستر محلی بر آن حکومت می‌کند. همچنین در این مسیر انتقام با دو گیشا و یک رقیب روبه‌رو می‌شود.

تاکشی کیتانو در این فیلم افسانه زاتو ایچی را زنده کرده است و شینتارو کاتسو، نقش این قهرمان را ایفا می‌کند، او برای این نقش موهایش را بلوند کرده و باید شوخ‌طبع باشد. این فیلم ساختاری منتقدانه داشته، از موسیقی تأثیرگذاری بهره برده و در پایان صحنه رقص زیبایی را نمایش می‌دهد. همچنین صحنه‌های خونریزی و زدوخورد هم در آن به‌شدت دیده می‌شوند.

بازیگر نقش اصلی و همچنین رقیبش، تادانوبو، واقعاً تأثیرگذار هستند. این فیلم در جشنواره فیلم ونیز برنده شیر نقره‌ای بهترین کارگردان شد و در فستیوال‌های داخلی و خارجی دیگر هم جوایزی را کسب کرد.

22. دار و دسته واسیپور (آنوراگ کاشایپ، 2012، هند)

30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21

این فیلم (Gangs of Wasseypur) 5 ساعته داستان اختلافات میان دو خانواده سلطان و شاهدخان که بیش از 3 نسل ادامه داشته را نشان می‌دهد. کاشایپ که کارگردانی، نویسندگی و تولید این فیلم را بر عهده داشت با تولید این فیلم در حقیقت نسخه هندی فیلم‌های “پدرخوانده” را تولید کرده است. زیرا در این داستان هم شخصیت‌های اصلی خلاف‌کار هستند و از این طریق می‌خواهند بر جامعه تسلط داشته باشند.

یکی از بهترین موفقیت‌های این کارگردان نشان دادن دو همسر قهرمان داستان، روابط میان آن‌ها و روابطشان با همسر، نقششان در داستان و تنفرشان از تقدیر، است. همچنین او با درون‌مایه‌های عاشقانه توانسته رگه‌هایی از طنز را در داستان خود ایجاد کند. در حقیقت داستان‌های عاشقانه تکراری هالیوود به یک داستان تراژیک و کمدی تبدیل‌شده است. یکی از این صحنه‌ها اولین صحنه رویارویی فیزال با معشوقش است.

21. هزاره مامبو (هو هسیاو هسن، 2001، تایوان)

30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21

در این فیلم (Millennium Mambo) ویکی به‌تازگی از کلونگ به تایپه نقل‌مکان کرده و در یک‌بار کار می‌کند. او یک دوست‌پسر حسود به نام هاو هاو دارد که تمام کارهای او، حساب بانکی‌اش، قبض‌های تلفن و حتی عطرش را چک می‌کند. زندگی او به این صورت است: کار کردن در بار، مصرف مواد، دعوا با دوست‌پسرش و رابطه با او. اما او از این وضعیت خسته شده و با یک گانگستر خوش‌قلب به نام جک آشنا می‌شود که او هم صاحب یک‌بار است. او رفته‌رفته به جک نزدیک‌تر می‌شود اما جک به خاطر خلاف‌هایش شرایط خوبی ندارد.

این فیلم با فیلم‌های دیگر کارگردان به‌کلی متفاوت است، به‌خصوص ازلحاظ تم و تکنیک‌ها. او اولین بار است که یاس و ناامیدی موجود در زندگی جوانان تایوان را نشان می‌دهد. همچنین شات های بلند او با شات های کوتاه از قهرمان داستان جایگزین شده است. شاید این تغییرات نتیجه همکاری او با فیلم‌برداری به نام لی پینگ بین باشد. بااین‌وجود هنوز جنبه‌های خاص فیلم‌سازی او، مانند آرامش اش، هنوز در این فیلم دیده می‌شود. این فیلم باعث آغاز همکاری میان او و شو کیو شد که در فیلم‌های دیگرش نیز با او همکاری کرد.

                               

دیدگاه‌ها (16)

بستن فرم

  1. AHMADREZA

    اسفند 17, 1401

    سلام ** کسی اسم این فیلم رو میدونه چند ساله دنبالشم**
    داستان یه مرد اسیای شرقیه که بیگناه به دست پلیس میفته اونجا با یه مرد دیگه اشنا میشه و این که فرار میکنه دوستشم دنبالش میره این بیگناه بوده و ازارش به مورپه هم یرسیده ولی پلیس ها اینقدر دنبالش میکنن و اعصابش خورد میشه که قتل انجام میده در سکانس اخر این دوتا داخل خیابان بزرگ به دست پلیس محاصره میشن تصمیم میگیرن بمیرن تا اینکه به دست پلیس بیفتن باهم دیگه به سمت دوربین اشاره میکنن و به سمت پلیس ها میرن *****خیلی فیلمش قشنگه کسی میدونه بگه دنبالشم*****

    پاسخ

  2. ماهان

    اسفند 16, 1400

    بابا چرا هیچ فیلمی از ایران نیست و چرا از غرب آسیا نیست همش شرق هست

    پاسخ

  3. Ladyit

    بهمن 9, 1400

    ممنون میشم کسی اسم این فیلمو میدونه بگه خواهر زاده هام کچلم کردن. یه رزمیکار چینی هستش که مشت قوی داره یک سکانس مبارزه طرف ک ادم هیکلی قد بلندی هست رو با یک مشت میفرسته رو درخت. تو یک سکانس دیگه هم به استادش مشت میزنه استادش کلی دردش میگیره ولی به رو خودش نمیاره بعد میره اتاق پشت کلی گریه میکنه.فیلمش قدیمی هست

    پاسخ

    • Mona در پاسخ به Ladyit

      بهمن 10, 1400

      منم دیدمش فقط مشت دست راستش قوی بود درسته /تقریبا رزمی کمدی هستش ولی متاسفانه اسمشو دقیق نمیدونم/یه چیزی شبیه مشت فولادی یا مشت اهنین بود فک کنم البته دوبله ایران بود و معمولا اسمشو عوض میکنن پس فحشم ندی اشتباه کردم

      پاسخ

  4. Mona

    بهمن 9, 1400

    سلام /نزدیک 3 ساله دارم دنباله یه فیلم میگردم شاید صدتا ویدیو کلوپ هم رفتم ممنون میشم اسمشو اگه میدونید بهم بگید ی فیلم شرق اسیایی فک کنم کره باشه ک درباره یک پلیس زن رزمیکار هست رو بهم بگید/ احتمالا ماله دهه 80 یا 90 میلادی هستش/ تو یک صحنه یکیشون زخمی میشه و خلافکارها میفتن دنبالش تو ی کوچه تاریک میره بالای تیر چراغ برق بعد خونش میچکه رو لباس خلافکاره /بعدش خودشو پرت میکنه روش/ توروخدا کسی میدونه بگه گناه دارم

    پاسخ

    • پارسا در پاسخ به Mona

      آبان 11, 1401

      ممل آمریکایی

      پاسخ

  5. مروارید

    تیر 27, 1400

    به نظر من فیلم های هندی بهتری هم باید داخل لیست قرار میگرفت مثل فیلمpk یا سه احمق

    پاسخ

  6. علیرضا

    خرداد 9, 1400

    سلام من دنبال یه فیلم میگردم خیلی دنبالشم در مورد کنگفوی غربی هستش که یه ربات و همکارش به دنیای قدیمی میرن و می خوان کنگفوی غربی یاد بگیرن تا تو زمان حال فضایی ها رو شکست بدن اونا میرن پیش یه استادی اون کنگفوی غربی یاد بود اون فکر می کرد شاگردش مرده اما فضایی ها اونو تسخیر کرده بودند
    حالا جان من هر کسی که میدونه بگه که این چه فیلمیه

    پاسخ

  7. سارا

    اسفند 9, 1399

    سلام عزیزم ببخشید میشه چند فیلم سینمایی که راجع به کره شمالی باشه رو معرفی کنید. سپاس

    پاسخ

  8. Dasstan

    آذر 29, 1399

    سلام/من از بچگی به فیلم علاقه دارم و تنها فیلم های قدیمی که دوس دارم مربوط به اسیایی ها میشه چون واقعااااااااااااا عالیه هاراگری بنظرم عالی بود و رینگ حتی خواهر کوچیکتر ما/این لیستی که اماده کردین واقعا عالی بودن من قبلا همشونو دیدم/هر کسی نمیتونه با فیلم قدیمی ارتباط برقرار کنه/مهم نمایش و کیفت فیلم نیست مهم داستان فیلم و برداشت بیننده از فیلم هستش این البطه نظر شخصی منه//شوخی=هرچی باشن بهتر از مختارنامه هس که با اون همه هزینه اون رو دراوردن بعد ۵سال تلاش یه فیلم ۲۸قسمتی البته با اون همه هزینه/خلاصش لیستت عالیه ممنون

    پاسخ

  9. وحید

    شهریور 7, 1399

    سلام یه فیلم فک کنم کره ای بود،شخصیت اصلی فیلم خیلی بزن بود واسه یه گروه مافیایی کار میکرد و وقتایی که تنها لباس زنونه میپوشید و آرایش میکرد،از لحاظ جنسی تمایلات زنانه داشت،میشه اگه اسمشو میدونید بهم بگید خیلی وقته دنبالشم.ممنون

    پاسخ

    • حسين در پاسخ به وحید

      شهریور 8, 1399

      فيلم memori of murdur

      پاسخ

    • k.a در پاسخ به وحید

      فروردین 17, 1400

      Man On High Heels 2014

      پاسخ

  10. بابک

    مهر 14, 1397

    سلام خسته نباشید .ببخشید اسم انگلیسی فیلم (خانه خالی ) رو ننوشتید ممنون میشم اسمش رو به انگلیسی بهم بگید

    پاسخ

    • عباس در پاسخ به بابک

      مهر 14, 1397

      سلام بابک جان،
      اسم انگلیسیش 3-Iron هستش 😉

      پاسخ