30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21 (بخش سوم)

10. کنیز (پارک چان ووک، 2016)

30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21

این فیلم (The Handmaiden) که بر اساس داستانی از سارا واترز ساخته شده در سال‌های 1930 کره رخ می‌دهد. دهه ۱۹۳۰، کُره. در دورهٔ اشغال ژاپن، یک کنت به نام فوجیوارا تلاش می‌کند که خود را به دایره کوزوکی نزدیک کند، کوزوکی یک مرد خوش‌گذران است که اداره یک خانواده را برعهده‌گرفته و تصمیم دارد تا با خواهرزاده‌اش، لیدی هیدکو، ازدواج کند و ثروت خانواده را از آن خود نماید. او در این راه از دختری مجرم به نام سوک هی که همراه خانواده عمه‌اش زندگی می‌کند، کمک می‌گیرد. نقشه آن‌ها این است که این دختر کنیز لیدی هیدکو بشود. اما این دو زن به یکدیگر جذب شده و نقشه مطابق میل آن‌ها پیش نمی‌رود.

پارک تا جاییکه توانسته طبق کتاب پیش رفته است، زیرا در کتاب بخش‌های اول و سوم از دید سیک هو و بخش دوم از دید لیدی هیدکو نوشته شده است. درنتیجه او از شیوه روایی قوی استفاده نموده تا افکار راوی را به‌خوبی نشان دهد و فیلم‌نامه را معرفی کند. او از شیوه کند همیشگی خود فاصله گرفته و یک شیوه روایی سریع استفاده می‌کند.

اما شیوه‌های دیگر او همچنان دیده می‌شوند، شخصیت‌های اصلی، مخصوصاً سوک هی و کوزوکی، کاریکاتور مانند هستند. ادغام معماری اروپایی و ژاپنی نوعی انتقاد از سلیقه ثروتمندان است که تصور می‌کنند هرچه که بخواهند باید انجام شود. طنز تیره و سیاه او در صحنه‌ای که قربانیان از ضرب‌وجرح فوجیوارا لذت می‌برند مشخص است. صحنه‌های اروتیک زیرزمینی نیز نمایانگر تمایلات جنسی غیرمعمول است.

9. وحشت (نا هونگ جین، 2016)

30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21

در یک روستای آرام ناگهان یک بیماری همه افراد را درگیر می‌کند. در این بیماری افراد عقلشان را از دست داده و به هم حمله می‌کنند و پوستشان ملتهب و عفونی می‌شود. این حمله‌ها موجب مرگ عده زیادی شده و حتی پلیس محلی هم قادر نیست این مشکل را حل کند و دلیل آن را قارچ‌های سمی عنوان می‌کند.

یکی از افسران به نام جونگ گو شنیده که یک مرد ژاپنی روی تپه‌های نزدیک زندگی می‌کند و در حقیقت او مجرم واقعی است، این شبهه پس از شهادت یک زن به نام مو میونگ قوت می‌گیرد. سرانجام پلیس به خانه آن مرد رفته و با شواهد ترسناکی روبه‌رو می‌شود. ازآنجایی‌که جونگ جو کمی ترسو است از نزدیک شدن به این صحنه دوری می‌کند اما پس‌ازاینکه برخی علائم در دخترش آشکار می‌شود برای نجات او هرکاری می‌کند. در این شرایط مادر زن او یک جن‌گیر می‌آورد تا روح دختر را آزاد کند و به همراه آن مرد فردی قرار دارد که مترجم پلیس است.

این فیلم (The Wailing) را می‌توان یک فیلم تریلر نامید که تنش‌های آن رفته‌رفته افزایش یافته و در صحنه پایانی داستان به اوج خود می‌رسد. در حقیقت او در این فیلم تمام عناصر سینمای وحشت، مانند زامبی‌ها، خون‌آشام‌ها و ارواح خبیث، را استفاده کرده و بیشتر این عناصر در بخش‌های پایانی داستان دیده می‌شوند. سایر قسمت‌های فیلم ترس ماورالطبیعی را القا می‌کنند.

بازیگران این فیلم نیز خوش درخشیدند، کواک دو ون به خوبی نقش یک پلیس ترسو را ایفا کرد که برای نجات دخترش به یک شکارچی تبدیل می‌شود. او همیشه در نقش‌های مکمل ظاهر می‌شد و با نقش‌آفرینی در این فیلم ثابت کرد که می‌تواند قهرمان داستان باشد. هوانگ جونگ مین نیز در نقش گوانگ مانند همیشه موفق ظاهر می‌شود.

یکی از شخصیت‌های جالب این داستان مرد ژاپنی است که جون کونیمورا به‌خوبی در آن نقش ظاهر شده و باوجوداینکه زیاد حرف نمی‌زند اما با بازیگری و فیزیک خود کاملاً روی بیننده تأثیر می‌گذارد.

8. دردسر عشق (سیون سونو، 2008، ژاپن)

30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21

این فیلم (Love Exposure) 4 ساعته حماسی یکی از بهترین فیلم‌های این کارگردان است. در این فیلم شخصیت‌ها و عقاید مختلفی مطرح می‌شود. یک کشیش پسرش را مجبور می‌کند که هرروز اعتراف کند. این پسر که نمی‌تواند آن‌قدر گناه کند و درنتیجه هرروز اعتراف کند به یک عکاس مسائل جنسی تبدیل می‌شود اما پس از مدتی عاشق دختری می‌شود که از مردها متنفر بوده و نامادری‌اش می‌خواهد با همان کشیش ازدواج کند. سپس یک زن دیگر وارد داستان شده و می‌خواهد این شخصیت‌ها را به فرقه خود جلب کند.

سونو عناصر مذهب، تخیل، تقدیر، هنرهای رزمی، عشق و هم‌جنس‌گرایی را با طنز ادغام کرده و یک فیلم ابزورد اما پرمعنی به وجود آورده است.

7. شهوت، اخطار (انگ لی، 2007، تایوان – چین)

30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21

در زمان اشغال ژاپن در چین، ونگ چیا چی به یک گروه تئاتر می‌پیوندد که تمام اعضای آن ملی گرا هستند. سرانجام تمام آن‌ها تصمیم می‌گیرند مقاومت کنند و بر روی رئیس پلیس مخفی که یک فرد ژاپنی به نام آقای یی است تمرکز می‌کنند. نقشه آن‌ها این است که چی این فرد را به خود علاقه‌مند کرده و بقیه بتوانند او را ترور کنند.

هدف انگ لی با تولید این فیلم (Lust / Caution) این است که مرز باریک میان شهوت و احتیاط را نشان دهد و اینکه شهوت چگونه می‌تواند بر دیگری غلبه کند. اما او با چنان هوش و ذکاوتی این مسیر را به وجود آورده که تماشاگر نمی‌تواند با آن احساس همدردی نکند. بخشی از موفقیت این فیلم به دلیل نقش‌آفرینی زیبای وی تانگ در نقش ونگ است که تنها در پایان فیلم به انتخاب او پی می‌بریم.

تونی لئونگ در نقش آقای یی که یک مرد جذاب و ظالم است به‌خوبی ظاهر شده است. این فیلم صحنه‌های اروتیک طولانی دارد که البته به شکل هنرمندانه‌ای ساخته شده‌اند.

6. امور دفاعی (وای کونگ لاو، 2002، هنگ‌کنگ)

30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21

چن وینگ یانگ یک مأمور مخفی است که از زمان فعالیتش در آکادمی نیروهای پلیس به این سمت انتخاب شده تا به دنیای مجرمین، بخصوص دارو دسته سام، راه پیدا کند. تنها کسی که از هویت او خبر دارد رئیس ونگ است. از سوی دیگر سام کارآگاه لاو کین مینگ را سرسپرده خود کرده تا در نیروهای پلیس برای او جاسوسی کند. زمانی که سام مشغول ایجاد یک عملیات گسترده است این دو ماور روبه روی هم قرار گرفته، به هویت هم پی می‌برند و یکی از آنان باید بمیرد.

لاو با تولید این فیلم (Infernal Affairs) یک تریلر نوآر شهری موفق ساخته که صحنه‌هایی مانند صحنه اولین ملاقات سام با تایلندی‌ها، از لحاظ هنری و تکنیکی، یکی از بهترین صحنه‌های گرفته شده در این ژانر است. اگرچه این فیلم حول محور موضوع همیشگی خیر و شیر است اما کارگردان به دلیل انتخاب شخصیت‌هایی که در جایگاه متضاد قرار گرفته‌اند توانسته این موضوع تکراری را به شیوه نوینی نشان دهد. علاوه براین، صحنه‌های اکشن فیلم بسیار عالی بوده و طرح داستان هم به‌خوبی به جلو می‌رود.

این فیلم اکشن از بازیگران موفق سینمای اکشن هنگ کنک، مانند تونی لئونگ، اندی لاو، آنتونی ونگ و اریک تزانگ، استفاده کرده و یک فیلم موفق و تأثیرگذار به وجود می‌آورد.

5. اولدبوی (پارک چان ووک، 2003، کره جنوبی)

30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21

این فیلم (Oldboy)، دومین اثر از سه‌گانهٔ انتقام است که پس از همدردی با آقای انتقام و پیش از بانوی انتقام ساخته شد و توجه جهانیان را به سینمای کره جلب کرد. داستان فیلم درباره مردی به نام دا سو است که بنا به دلایل نامعلومی دزدیده شده و به مدت 15 سال در یک هتل زندانی می‌شود. او پس از آزادی به دنبال انتقام است اما به نظر می‌رسد که باید در عرض 5 روز انتقام بگیرد.

اگرچه درون‌مایه این فیلم درباره انتقام است اما به نظر می‌رسد که کارگردان آن می‌خواهد از این موضوع به موضوع توبه دست پیدا کند. در ابتدای فیلم با تحقیر شخصیت اصلی مواجه شده و سپس با حس انتقام او مواجه می‌شویم که به نفرت می‌انجامد.

اولدبوی به دلیل وجود صحنه‌های خشونت، بازیگری درخشان (بخصوص چوی مین شیک در نقش دا سو) و کارگردانی موفق، یکی از شاهکارهای سینمای جهان است. این فیلم علاوه بر دریافت جوایز داخلی و بین‌المللی جایزه داوران فستیوال کن را دریافت نمود.

4. جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی، 2011، ایران)

30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21

این فیلم یکی از موفق‌ترین فیلم‌های این لیست که از فستیوال‌های جهانی 76 جایزه گرفته است، مانند جایزه اسکار و گلدن گلوب بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان سال.

سیمین دوست دارد تا به خارج از کشور مهاجرت کنند تا دخترش ترمه زندگی بهتری داشته باشد. اما همسرش نادر مخالف است، بنابراین او تقاضای طلاق کرده و می‌خواهد سرپرستی دخترش را برعهده‌ بگیرد. اما ازآنجایی‌که درخواست طلاق او توسط دادگاه تأیید نمی‌شود او قهر کرده و به خانه مادرش می‌رود. پدر نادر به آلزایمر مبتلاست و سیمین یک زن مذهبی به نام راضیه را برای این کار به نادر معرفی می‌کند. حضور این زن همه‌چیز را به هم می‌ریزد.

اصغر فرهادی در این فیلم به مفاهیم شرافت، صلاحیت اجتماعی، آسیب‌پذیری، عدالت اجتماعی و مذهب، در یک جامعه مسلمان می‌پردازد. قهرمان داستان هرروز سعی می‌کند طوری زندگی کند که از او انتظار می‌رود و انسان شایسته‌ای باشد، حتی اگر مجبور باشد در این راه آزادی‌های شخصی خود را زیر سؤال ببرد.

پیمان معادی به زیبایی نقش نادر را ایفا می‌کند، یک شخصیت تراژیک که به دلیل مسائل اجتماعی مجبور است دروغ بگوید و همین کار چهره او نزد دخترش را خراب می‌کند.

3. خاطرات قتل (بونگ جون هو، 2003)

30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21

این فیلم (Memories of Murder) بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است. در سال 1986 جسد یک زن مورد تجاوز واقع شده یافت می‌شود و بلافاصله پس‌ازآن دومین جسد هم دیده می‌شود. دومان پارک و یونگ کو چو، دو کارآگاه محلی مسئول این پرونده هستند و ازآنجایی‌که اولین بار است با این اتفاق مواجه شده‌اند نمی‌دانند چه‌کار کنند. همچنین در این صحنه‌های قتل حاضرین هم وارد صحنه شده و همه‌چیز را برهم می‌زنند.

کارآگاه تائه یون که به‌تازگی از سئول آمده تا به آن‌ها کمک کند، دو مجرمی را که کارآگاه‌های قبلی آن‌ها را به اعتراف مجبور کرده‌اند را آزاد کرده و سرنخ تازه‌ای به دست می‌آورد. به نتیجه نرسیدن تحقیقات پلیس مردم شهر را عصبانی کرده و در شهر سروصدای زیادی به پا شده است.

بونگ جون هو کارگردانی و فیلم‌نامه‌نویسی این فیلم را انجام داده و سعی کرده تا جای ممکن همه‌چیز طبق حقیقت باشد. نکته جالب فیلم رویارویی سادگی مردم شهر و ذکاوت نیروی سئولی است که طنز جالبی به وجود آورده و درعین‌حال از جدیت فیلم نمی‌کاهد. همچنین تأثیر این دوره ترسناک در تاریخ کره هم به‌خوبی نشان داده می‌شود.

سونگ کانگ هو در نقش پارک شخصیت تازه‌ای ایفا کرده و کیم سانگ کیونگ هم نقش شخصیتی را ایفا می‌کند که در آغاز ناراحت است و در پایان فیلم حتی از همکار خود نیز ناامیدتر می‌شود.

2. یی یی (ادوارد یانگ، 2000، تایوان)

30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21

داستان فیلم (Yi Yi) درباره یک خانواده بورژوازی در تایپه است که پدر میان‌سال خانواده درگیر مشکلات خود است. او در مراسم ازدواج برادرزنش زنی را می‌بیند که در گذشته با او رابطه داشته و ناگهان او را رها کرده است. علاوه براین، مادرش در کما به سر برده و همسرش به دلیل مشکلات روحی به یک صومعه پناه برده است. او در محل کارش هم با مشکلاتی مواجه شده و همکارانش زحمات او را نمی‌بینند. برادرش هم به دلیل سرمایه‌گذاری‌های ورشکست شده مبلغ زیادی را به او بدهکار است. دختر بزرگش با دوست‌پسر قبلی دوست صمیمی‌اش دوست شده و شرایط سختی را سپری می‌کند. درنهایت پسرش یانگ یانگ هم که به‌تازگی به مدرسه رفته و با دنیای اطراف آشنا می‌شود، با معلم و همکلاسی‌های دخترش مشکل دارد.

ادوارد یانگ خودش مسئول نوشتن فیلم‌نامه و شخصیت‌پردازی بوده است. توجه او به فلسفه در جای‌جای داستان دیده می‌شود به‌خصوص در مشکلات یانگیان گ با اطرافیانش. او اهمیت توجه انسان به زندگی خویش را نشان می‌دهد، اینکه یک فرد باید هرازگاهی به زندگی خود بیندیشد. او این حقیقت را از طریق نشان دادن مشکلات شخصیت‌ها و نحوه حل این مشکلات نشان می‌دهد. این فیلم در فستیوال‌های مهم جهانی به نمایش درامد و جوایزی را کسب نمود، ازجمله جایزه بهترین کارگردان در فستیوال کن.

1. در حال و هوای عشق (ونگ کار وای، 2000، هنگ‌کنگ)

30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21

در سال 1962 در هنگ‌کنگ، در اتاق‌های اجاره‌ای یک آپارتمان، چاو و همسایه‌اش سو، متوجه می‌شوند که همسرانشان که اغلب به دلیل سفرهای کاری خانه نیستند به آن‌ها خیانت می‌کنند. فهمیدن این مسئله آن‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کند.

ونگ کار وای در این فیلم (In the Mood for Love) شخصیت‌هایی را نشان می‌دهد که با وجود متأهل بودن احساس تنهایی می‌کنند. آن‌ها به هم نزدیک می‌شوند و یکدیگر را آرام می‌کنند اما به هم قول می‌دهند که همانند همسرانشان خیانت نکنند. اما اطرافیان درباره آن‌ها شایعه ساخته و باعث می‌شود که احساس گناه کنند. اما در این فیلم تنها براین دو شخصیت تمرکز می‌شود و شخصیت‌های دیگر تنها سایه‌وار وارد داستان می‌شوند. نقش‌آفرینی تونی لئونگ و مگی چئونگ در این فیلم شاعرانه بسیار درخشان است.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم