بیوگرافی کامل “اوما تورمن” (Uma Thurman) از کودکی تا به امروز

نام: “اوما تورمن”

تاریخ تولد: 29 آپریل 1970 (9 اردیبهشت 1349)

سن: 49 سال

محل تولد: بوستون، آمریکا

قد: 181 سانتی متر

حرفه: بازیگر

وضعیت تأهل: مطلقه

بیوگرافی “اوما تورمن”

“اوما تورمن” یک هنرپیشه آمریکایی است که در پنجاه پروژه شرکت داشته است. او موش “کوئینتن تارانتینو” است. “اوما تورمن” در “بیل را بکش” (Kill Bill) و “داستان عامه پسند” (Pulp Fiction) نقش شخصیت اصلی را ایفا کرد که خیلی زود به فیلم‌های کلاسیک-مدرن آمریکایی تبدیل شدند. اوما در سراسر جهان مشهور است. به افتخار تورمن گروه موسیقی پاپ-راک اسم آهنگشان را “Fall Out Boy” گذاشتند و گروه راک روسی به افتخار او “Uma2rmaH” نامگذاری شد.

اوما کارونا تورمن در 29 آپریل سال 1970 در بوستون دیده به جهان گشود. مادر این بازیگر “ننا ون شولبرگ” در گذشته مدل مشهوری در سوئد بوده است. اما پس از به دنیا آمدن سه پسر و یک دخترش، او تریبون و لباس‌های پر زرق و برق را با کار به عنوان یک روانشناس جایگزین کرد.

پدر او “رابرت تورمن” یک استاد خاورشناس است که در دانشگاه کلمبیا به تدریس می‌پردازد. قبل از ازدواج، رابرت راهب صومعه بودایی بود، و پس از آن به زندگی واقعی بازگشت. او اولین آمریکایی بود که توسط “دالایی لاما” به عنوان راهب منصوب شده بود.

پدر اوما، او را به افتخار الهه هندو نامگذاری کرد. اسم این بازیگر به “درخشندگی نور” ترجمه می‌شود. در زمان کودکی اوما از نام خود خجالت می‌کشید و از بقیه می‌خواست که او را “دیانا” صدا کنند. اما بعدها به نام نادر خود افتخار می‌کرد.

در مدرسه، همسالانش به این دختر قدبلند با پاهای بزرگی که داشت می‌خندیدند. کفش‌های “اوما تورمن” سایز 42 هستند؛ قد او 181 سانتی متر می‌باشد. اما در عوض او لاغر است و وزن او 58 کیلوگرم می‌باشد. پارامترهای غیر استاندارد او باعث شد که در میان کارگردانان محبوب باشد، که همین موضوع به حرفه او کمک بسیاری کرد.

“کوئینتن تارانتینو” اغلب صحنه‌ها را جوری فیلمبرداری می‌کرد که پاهای برهنهٔ این بازیگر در لنز دوربین باشند. در فیلم “داستان عامه پسند” در صحنه رقص و در “بیل را بکش” در صحنه سردخانه پاهای اوما با جزئیات تمام قابل مشاهده می‌باشد.

“اوما تورمن” از زمان کودکی می‌خواست یک مدل و بازیگر باشد. او مدرسه را در سن 15 سالگی رها کرد و برای تحصیل بازیگری به نیویورک رفت. اوما تصمیمش را به خانواده اعلام کرد و برای ثابت کردن خواسته‌اش یک آیینه کلاسیک را شکست. پدرو مادرش با او مخالفت نکردند و در ابتدا به او 300 دلار پول، یک کتاب درباره سامورایی و چند ساندویچ دادند.

او مجبور بود ظرف بشوید و برای پرداخت شهریه دوره‌های بازیگری به عنوان یک پیشخدمت کار می‌کرد. سپس “تورمن” در یک موسسه مدلینگ رفت و با وجود قد بلند و ظاهر غیرمعمولیش تست را قبول شد.

فیلم‌های او

حرفه بازیگری “اوما تورمن” با قسمتی کوتاه در یک فیلم رده دوم شروع شد. سپس او نقش کوچکی در “ماجراهای بارن مایچوزن” (The Adventures of Baron Munchausen) به دست آورد. در 18 سالگی تورمن از “استیون فریرز” برای بازی در نقش عروس فیلم “روابط خطرناک” (Dangerous Liaisons) پیشنهادی دریافت کرد. این بازیگر تازه کار در صحنه‌های خصوصی ایفای نقش کرد.

فیلم “هنری و جون” (Henry & June) که اوما در آن بازی کرد، از خیلی زمان پیش در دسته پورنوگرافی طبقه بندی شده است. زمانی که ممنوعیت آن تا جدودی رفع شد، افراد زیادی آن را تماشا کردند. پس از انتشار آن اوما از کارگردانان زیادی پیشنهاد گرفت.

اوما تورمن در فیلم هنری و جون

بیوگرافی “اوما تورمن” ارتباط نزدیکی با “کوئینتن تارانتینو” داشته است. موفقیت این هنرپیشه با فیلم “داستان عامه پسند” شروع شد. شایعاتی وجود دارد که میگویند کوئینتن تارانتینو این فیلم را یکی از بهترین فیلم‌های خود می‌داند. متعاقباً پس از اینکه رسانه‌ها از او پرسیدند که آیا فیلمی بهتر از “داستان عامه پسند” ساخته است یا خیر، او جواب داد “آیا فرد دیگری فیلمی بهتر از آن ساخته؟”

“اوما تورمن” برای نقشی که در این فیلم بازی کرد نامزد جایزه اسکار شد، اما هیچوقت این جایزه را به دست نیاورد. این فیلم در گیشه 26 برابر بودجه‌اش به فروش رفت. پس از “داستان عامه پسند”، تورمن مشهور شد. رقص او با “جان تراولتا” در سینمای آمریکا، به صحنه‌ای برجسته تبدیل شد. حالا دیگر او می‌توانست از بین سناریوها و نقش‌ها انتخاب کند و دستمزد او به 5 میلیون دلار رسید.

موفقیت بعدی این بازیگر، نقش مامبای سیاه در فیلم “بیل را بکش” بود. اطلاعاتی وجود دارد که تارانتینو ساخت فیلم را یک سال عقب انداخت تا تورمن بتواند ابتدا فرزند خود را به دنیا بیاورد. کارگردان به غیر از تورمن، بازیگر دیگری را مناسب نقش اصلی نمی‌دانست.

اوما تورمن در فیلم “فیلم 43”

طرفداران نظریه‌ای دارند که فیلم‌های تارانتینو دنیایی یکسان دارند و با نشانه‌ها، اسم‌ها و بازیگران تکراری که در فیلم‌های مختلف ایفای نقش می‌کنند، به هم مرتبط‌ اند. تارانتینو به غیر از ترومن کس دیگری را در نقش اصلی نمی‌خواست و این بخاطر احساسات شخصیش نبود، بلکه به این دلیل بود که تورمن می‌توانست یکپارچگی فیلم را حفظ کند. “اوما تورمن” حتی در دومین قسمت این فیلم اکشن نیز به ایفای نقش پرداخت.

این بازیگر اخیراً نقش‌های موفقی نداشته است. در فیلم “نیمفومانیاک” (Nymphomaniac) ساخت سال 2013، او در نقشی نامنسجم بازی کرد. فیلم “فیلم 43” (Movie43) یک سال قبل از آن منتشر شد و نامزد جایزه تمشک طلایی شد که به سختی می‌توان آن را موفقیت آمیز دانست.

سال 2014 برای این بازیگر موفقیت آمیزتر بود. “اوما تورمن” نقش اصلی را در سریال “سیلی” (The Slap) بازی کرد و توجه رسانه‌ها به این سریال جلب شد. علاقه گزارشگرها نقش جدید او نبود، بلکه تغییر ظاهر تورمن بود. تورمن هیچگونه چروکی در صورتش ندارد؛ صورتش به نظر خسته می‌آمد اما جوانتر شده بود. طرفداران نیز به حالت‌های غیرطبیعی صورت او اشاره کردند.

اوما تورمن قبل و بعد از جراحی پلاستیک

گزارشگران سریعاً شروع به صحبت درباره جراحی پلاستیک کردند، چرا که این هنرپیشه کاملاً متفاوت به نظر می‌رسید. اما “اوما تورمن” هیچگونه اظهار نظری درباره جراحی نکرد. گزارشگران به سراغ پزشکان جراحی پلاستیک رفتند. پزشکان با توجه به تصاویر اظهار داشتند که اثری از جراحی پلاستیک روی صورت او وجود ندارد و به احتمال زیاد حالات صورت و نبود چروک در صورت او به دلیل تزریق بوتاکس بوده است. تغییرات دیگر او به دلیل آرایش می‌باشد.

بستگان و دوستان “اوما تورمن” اظهار داشتند که او هیچگونه عمل جراحی انجام نداده. طبق گفته آنها اوما استفاده از لوازم آرایش را متوقف کرده و به همین دلیل ظاهر او کمی غیرمعمول شده بود.

او در سال 2015 در فیلم “سوخته” (Burnt) نقشی متفاوت داشت.

زندگی شخصی

“اوما تورمن” از 11 سالگی گیاهخوار است. او یوگا انجام می‌دهد، از باغچه‌اش نگهداری می‌کند، با سگ‌هایش خوش می‌گذراند و در اوقات فراغتش بافتنی می‌بافد. به نظر اوما بافتن ورزش مغز است، اوما همچنین می‌گوید بافتنی‌هایش در انتهای کار زشت می‌شوند.

اوما برای اولین بار در 20 سالگی ازدواج کرد. همسر او “گری اولدمن” 12 سال از او بزرگتر و عاشق زن‌ها و نوشیدن الکل بود. ازدواج آنها تنها دو سال به طول انجامید و بعد از آن تورمن تصمیم به طلاق گرفت. اولدمن پس از آن به خبرنگاران گفت که زندگی با تورمن غیرممکن است چرا که او یک فرشته است. آن‌ها فرزندی ندارند.

اوما تورمن و گری اولدمن

ازدواج دوم او نیز ناموفق بود. در ازدواجش با “ایتان هاوک” شریک او در فیلم “گاتاکا” (Gattaca)، صاحب دو فرزند شد. در سال 1998 دخترشان “مایا” و در سال 2002 پسرشان “لیون” به دنیا آمدند. کودکان نتوانستند ازدواج آنها را نجات دهند و در سال 2005 این دو هنرپیشه از هم جدا شدند. این زوج دلیل طلاق خود را پنهان نکردند: ایتان با پرستار بچه‌هایش رابطه داشت.

“اوما تورمن” مشکلاتی در سیستم گردش خون دارد. پزشکان به او توصیه کردند که فرزند دیگری به دنیا نیاورد، اما او فرزند سوم خود را نیز به دنیا آورد. پدر بچهٔ سوم یک سرمایه گذار سوئیسی به نام “آرپاد بوسون” می‌باشد. آن‌ها به مدت 7 سال با یکدیگر در رابطه بودند. تورمن و بوسون دو بار نامزدی خود را اعلام کردند. در سال 2014 این زوج رابطه خود را قطع کرده و با هم بهم زدند.

در جشنواره کن سال 2014، “اوما تورمن” با “کوئینتن تارانتینو” حاضر شد. این بازیگر و کارگردان، رفاقتی 20 ساله با یکدیگر دارند. با این وجود، تارانتینو یک بار به شوخی به گزارشگران گفت که دوست دارد شریک زندگیش مثل “اوما تورمن” می‌بود.

در حال حاضر گزارشگران باور دارند که آنها رابطه‌ای فراتر از دوستی دارند. اوما و کوئینتن برای خود ویلایی اجاره کردند و در تمام مراسمات با هم حاضر شدند. آن‌ها دست یکدیگر را می‌گرفتند و اوما سر خود را روی شانه تارانتینو گذاشت.

هر کسی که آنها را دید، جاذبه میانشان را احساس کرد. اما هیچکدام از آنها رابطه عاشقانه خود را به طور رسمی تأیید یا تکذیب نکردند.

“اوما تورمن” در امروز

در سال 2017، اکران فیلم “فریبکار” (The impostors) با بازی “اوما تورمن” برنامه ریزی شد.

در بهار 2017، عکاسان متوجه حضور اوما در صحنه فیلمبرداری فیلمی کمدی به نام “جنگ با پدربزرگ” (War with Grandpa) شدند. “رابرت دنیرو” که کاملاً علنی درباره سن خود صحبت می‌کند و ترسی از بازی در نقش بازنشستگان ندارد و “اوکس فگلی” در نقش نوه او از ستارگان فیلم هستند. داستان درباره بگومگوهای بین پدربزرگ و نوه‌اش بر سر آپارتمان می‌باشد.

در آپریل سال 2017، مشخص شد که این بازیگر جزو داوران هفتادمین جشنواره فیلم کن می‌باشد. برگزار کنندگان دلیل انتخاب او را تجربه 20 ساله تورمن و نقش‌های برجسته و تصمیمات او اعلام کردند.

فیلم‌شناسی اوما تورمن

  • روابط خطرناک ‒ Dangerous Liaisons
  • رابین هود ‒ Robin Hood
  • داستان عامه پسند ‒ Pulp Fiction
  • گاتاکا ‒ Gattaca
  • بینوایان ‒ Les Miserables
  • انتقامجویان ‒ The Avengers
  • بیل را بکش ‒ Kill Bill
  • بهترین ‒ Prime
  • مراسم ‒ Ceremony
  • برخورد ‒ Smash

تصاویری از اما تورمن


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. رامین

    آبان 20, 1398

    عالی بود واقعا خیلی از خاطراتم زنده شدن.

    پاسخ