معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه “رستگاری در شاوشنک” (The Shawshank Redemption)

بدون شک رستگاری در شاوشنک دوست داشتنی ترین فیلم جهان است که در زمان اکران در گیشه شکست خورد و به مرور زمان محبوب شد. توجه به انسان عامی و تلاش او برای مبارزه با استبداد و رسیدن به آزادی است که باعث جذابیت این فیلم می شود. رستگاری این شخصیت نشان دهنده رستگاری بشریت است. در اینجا لیستی از فیلم های مشابه رستگاری در شاوشنک را به شما معرفی می کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. فراری – The Escapist – 2008

گروهی از زندانیان یک زندان ایمن تصمیم می گیرند به دلایل مختلف از آن فرار کنند. فرانک رهبر آنها می خواهد دختر در حال مرگش را ببیند. یک سارق خیابانی، یک موادفروش و یک تازه کار هم بین آنهاست. اما گویا رئیس سلول، ریزا، مانع آنهاست. پیچیدگی های داستان با الهام از داستان کوتاه جنگی داخلی، An Occurrence At Owl Creek Bridge، دیدنی شده است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های اکشن سال 2019-2020 که نباید از دست بدهید


9. فرار از آلکاتراز – Escape From Alcatraz – 1979

فرانک موریس و برادران انگلین تنها کسانی بودند که از آلکاتراز فرار کردند. در این اثر سینمایی زیبا درباره فرار از این زندان کلینت ایستوود هنرنمایی می کند. گفته می شود به جز لباس های آن ها در کنار خلیج سان فرانسیسکو هیچ اثری از آنهای یافت نشد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین ضد قهرمان های تاریخ سینما


8. قطار سریع ‌السیر نیمه ‌شب – Midnight Express – 1978

یک فیلم براساس داستان واقعی یک دانش آموز آمریکایی در یک زندان ترکی ساخته الیور استون که جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. این فیلم با مضمون ضدترکی که به دلیل به تصویر کشیدن داستان ساخته شد، با تحسین منتقدین مواجه شده و جوایزی را به دست آورد. قهرمان که به دلیل داشتن حشیش زندانی شده و برای فرار از آن تلاش کرده و گرچه هربار شکست می خورد اما سرانجام داستان جالب است.

همچنین بخوانید: 20 فیلم کارآگاهی و رمزآلود برتر در تاریخ سینما


7. توهم بزرگ – La Grande Illusion – 1973

طی جنگ جهانی اول دو افسر فرانسوی حین ورود به نیروی هوایی آلمان دستگیر شده و نزد یک افسر آلمانی آورده شده اند. از آنجاییکه هرسه شان اهداف مشترک دارند یک گروه تشکیل می دهند و البته این فرانسوی ها هستند که نقشه فرار را طراحی می کنند. این فیلم به کارگردانی ژان رنوآر یکی از شاهکار سینمای فرانسه است.

همچنین بخوانید: 100 فیلم عاشقانه تاریخ سینما که تا ابد در قلب و خاطرمان جاودانه شده اند


6. محکوم‌ به ‌مرگی گریخته ‌است – A Man Escaped – 1956

یک فیلم براساس خاطرات یکی از اعضای جنبش مقاومت فرانسه درباره مردی که می خواهد از زندان فرار کند. این فیلم که زمان جنگ جهانی دوم را نشان می دهد، درباره قهرمانی به نام فونته است که به زندان مونتلاک برده شده و در آنجا با استفاده از لباس هایش به عنوان طناب نقشه فرار طراحی می کند. یک داستان جذاب درباره فرار.

همچنین بخوانید: 35 فیلم برتر ژانر وسترن در تاریخ سینما


5. پاپیلون – Papillon – 1973

کلمه پاپیلون در زبان فرانسه به معنای پروانه است و قهرمان داستان با خالکوبی پروانه بر روی سینه اش این نام مستعار را به دست آورد. او که به خاطر قتل مرتکب نشده زندانی بوده بین سال های 1931 و 1945 از زندان های مختلفی که در آن زندانی بود گریخت. این فیلم با بازی استیو مک کوئین در نقش اصلی و داستین هافمن، به یک تریلر جذاب و دیدنی تبدیل شد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم غم‌انگیز تاریخ سینما


4. حفره – The Hole – 1960

پنج زندانی تصمیم می گیرند از یک زندان فرانسوی فرار کنند. به همین دلیل باید از یکی از امن ترین زندان های پاریس تونل حفر کنند. اما جذابیت این فرار در چیست؟ این فیلم به کارگردانی ژاک بکر که از نابازیگران کمک گرفت بر فرایند حفر تونل تمرکز می کند. این فیلم بیشتر یک اثر رئال است تا درام .

همچنین بخوانید: اگر فیلم سیکاریو (Sicario) را دوست دارید این 15 فیلم را تماشا کنید


3. فرار بزرگ – The Great Escape – 1963

بهترین لحظه این فیلم زمانی است که کل ارتش آلمان به دنبال استیو مک کوئین هستند که با موتور از روی سیم خاردار پریده و گیر می کند. این داستان کلاسیک که از یک داستان واقعی اقتباس شد روایت جسارت و شجاعت است. گرچه پایان داستان غم انگیز است اما صحنه فرار بسیار هنرمندانه می باشد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر تاریخ سینما با محوریت جنگ ویتنام


2. لوک خوش دست – Cool Hand Luke – 1967

همه چیز درباره لوک خوش دست جالب است. یک شخصیت دوست داشتنی و جالب درباره شخصیتی که نمی خواهد به مقامات تسلیم شود. رفتار و خوش شانسی او در قمار باعث شد که لقب لوک خوش دست به او تعلق بگیرد. پل نیومن نقش لوک را به زیبایی اجرا نموده است. یک فیلم درباره زندان که لوک بارها از زندان گریخته و مجددا به آن بازمی گردد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های پل نیومن که هر سینما دوستی باید ببیند


1. یک پیامبر – A Prophet – 2009

این فیلم حقیقتا درباره زندان نیست اما بخش های اعظم آن در زندان ساخته شده است. شباهت این فیلم با فیلم “رستگاری در شاوشنک” در این نکته است که هردو شخصیت به دنبال رستگاری هستند. این درام جنایی از فیلم هایی مانند “پدرخوانده” (The Godfather) و “رفقای خوب” (Goodfellas) هم الهام گرفته است. این فیلم خوش ساخت و خوش سبک یک تجربه فراموش نشدنی است.

همچنین بخوانید: اگر فیلم پدرخوانده (The Godfather) را دوست دارید این 12 فیلم را تماشا کنید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم