بهترین فیلم های پل نیومن که هر سینما دوستی باید ببیند

هرفیلمی که تا به حال تماشا نکرده اید یک فیلم جدید است، به همین دلیل دوستداران سینما باید به عقب بازگشته و فیلم های دهه چهل، پنجاه، شصت، هفتاد یا هشتاد را تماشا کنند. این فیلم ها پر از داستان ها، اجراها و مضامین زیبا هستند.

یکی از بازیگران این دهه ها پل نیومن بود.

پل نیومن به دلیل داشتن چشم های آبی اش شهرت داشت. چهره جذاب، استعداد و هوش ذاتی باعث شد پنجاه سال در این عرصه فعال بوده و به یکی از بزرگ ترین بازیگران سینما، کارگردان بااستعداد و یک خیر تبدیل شود که در خیریه هایش صدها میلیون دلار جمع آوری کند.

نیومن یک بازیگر و ستاره موفق بود که در فیلم های پربودجه و کم بودجه درخشان ظاهر می شد. او در نقش ها نترس بود و اغلب بدون اینکه به عواقب فکر کند، نقش شخصیت های خشن و شرور را ایفا می کرد. اولین فیلم او “جام نقره” (The Silver Chalice – 1953) موفق نبود، به همین دلیل به نیویورک و اکتورز استودیو رفت و آموزش دید و به برادوی راه یافت. سپس به هالیوود بازگشت و در چندین فیلم جای جیمز دین را گرفت، و برای بازی در فیلم “گربه روی شیروانی داغ” (Cat on a Hot Tin Roof – 1958) و نقش بریک، برای اولین بار نامزد اسکار شد.

زمانی که براندو در دهه شصت رفته رفته با افول مواجه شد، این پل نیومن بود که به برترین بازیگر جوان بدل شد و در این دهه در فیلم های موفقی حضور یافت: “قمارباز”، “پرنده شیرین جوانی” (Sweet Bird of Youth – 1962)، “هاد” (Hud – 1963)، “هامبر” (Hombre – 1964)، “لوک خوش دست” (Cool Hand Luke – 1967) و “بوچ کسیدی و ساندنس کید” (Butch Cassidy and the Sundance kid – 1969). او می توانست به خوبی نقش یک مرد شرور را بازی کند که با لبخند روی لب و چشم های آبی اش خطرناک تر می شد. در دهه هفتاد هم نقش آفرینی داشت اما در آثار موفقی حضور نیافت. او با حضور در فیلم های بزرگ هم نقش آفرینی ذهنی تاثیرگذاری داشت و هم نقش آفرینی فیزیکی زیبا. بدون شک “ضربه محکم” (Slap Shot – 1977) یکی از بهترین آثار اوست و سپس در دهه هشتاد در آثار درخشانی ظاهر شد که جای پایش را به عنوان یک ستاره محکم تر کرد. فیلم “محکوم” (The Verdict – 1982) با بهترین نقدها مواجه شد و سرانجام با همکاری با مارتین اسکورسیزی در فیلم “رنگ پول” (The Color of Money – 1986) جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. که البته پس از سال ها نامزد شدن و یک سال پس از دریافت جایزه اسکار یک عمر فعالیت هنری بود. اگر تصور کردید حضور او به همینجا ختم شد اشتباه کرده اید، زیرا در فیلم های “هیچکس احمق نیست” (Nobody’s Fool – 1994) و “جاده ای به سوی تباهی” (Road to Perdition – 2002) نیز حضور یافت.

اگر بخواهیم یکی از نقش های نادیده گرفته شده او را معرفی کنیم، حضور او در فیلم “آقا و خانم بریج” (Mr. and Mrs. Bridge – 1990) با تولید مرچنت آیووری است که در آن باید به عنوان یک قاضی در بین دختر سرکش و همسرش قضاوت کند. گرچه بازی جوان وودوارد در نقش همسرش با نقدهای مثبت مواجه شد و با نامزد شدن او همراه بود، اما اجرای نیومن نیز کمتر از او نیست.

انتخاب برترین آثار پل نیومن کمی دشوار است، با این حال در اینجا تلاش کردیم برترین آثر کارنامه او را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


9. بوچ کسیدی و ساندنس کید  – Butch Cassidy and the Sundance Kid – 1969

یکی از دوست داشتنی ترین شخصیت های نیومن بوچ کسیدی است، یک یاغی که به همراه شریکش ساندنس کید در حال فرار از یک گروه گانگستری است. او تقلب می کند، دروغ می گوید، خیانت می کند، اما هرگز نسبت به شریکش چنین کاری نمی کند. او همیشه مراقب است، حتی زمانی که ساندنس با دوست دخترش است، کسیدی چندان از او دور نیست. یک وسترن متفاوت که برای او و همبازی اش ردفورد در فیلم “نیش” (The Sting – 1973) یک موفقیت بود و هفت جایزه اسکار را از آن خود نمود.

همچنین بخوانید: برترین فیلم های ساخته شده درباره اعتیاد به الکل


8. رنگ پول – The Color of Money – 1986

بیست سال بعد از “بیلیاردباز” (The Hustler – 1961)، ادی هنور بیلیارد بازی می کند، اما نه مانند گذشته. او به ثروت رسیده، پول های زیادی برده، کادیلاک می راند و آنقدر پول دارد که یک بیلیاردباز جوان که در یک بار دیده را به مبارزه بطلبد. او که امیدوار است از این جوان، با بازی تام کروز، پول به دست آورد به زودی متوجه می شود که جوان دروغ گفته و می خواسته سر ادی کلاه بگذارد. نیومن این نقش را مجددا ایفا کرده و او را عاقل تر، پخته تر و البته آسیب پذیرتر نشان می دهد. به همین دلیل جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را به دست آورد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتری که داستان آن ها فقط در 1 روز اتفاق می افتد


7. جاده ای به سوی تباهی – Road to Perdition – 2002

آخرین بازی درخشان نیومن در این اثر حماسی جنایی در نقش یک رئیس گانگستری ایرلندی به نام جان رونی بود که مزدوری به نام مایکل را از پسرش بیشتر دوست دارد. اما زمانی که یک نقشه بد پیش می رود، پسر مایکل این قتل ها را دیده و پسر رونی جوان ترین پسر مایکل و همسرش را به قتل می رساند، اوضاع فرق می کند. نیومن به اندازه رونی که بار سنگینی را به دوش می کشد، صبور است. سرانجام زمانی که با مایکل رو به رو می شود و می داند که مرگش نزدیک است می گوید، “خوشحالم که تو اینجایی مایک.”

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره زندگی موسیقی دان ها


6. ضربه محکم – Slap Shot – 1977

این فیلم نه تنها بهترین فیلم درباره هاکی بلکه یک اثر کاملا رئال و حقیقی است. نیومن نقش رگی دونلاپ را ایفا می کند، یک مربی که پس از آگاهی درباره از هم پاشیدن تیم، آن ها را به پیروزی تشویق می کند تا طرفداران را خوشحال کرده یا به فروش تیم کمک کنند. این بازیگر به زیبایی نقش یک مربی در حال برنامه ریزی و نقشه کشی را ایفا می کند که با خوشحالی تیمش خوشحال شده و در نهایت جلوه حقیقی از یک مربی را نشان می دهد. او همه اسکیت بازی ها را خودش انجام داد و یکی از فیزیکی ترین اجراها را ارائه داد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر زک افران که باید ببینید


5. هیچکس احمق نیست – Nobody’s Fool – 1994

نیومن نقش سالی را ایفا می کند، یک مرد شصت ساله که سارق که در یک شهر کوچک زندگی کرده و همه با نقشه هایش آگاه هستند. او در یک خانه خیریه زندگی کرده، ورشکسته شده و هرزمان که می تواند کار کرده و هرزمان که نمی تواند در بار مشروب نوشیده و کارت بازی می کند. مردی که با شانس دیگری که در اختیارش قرار داده شده با نوه اش آشنا شده، به آرامش رسیده و با برنده شدن بلیتش زندگی بهتری می سازد. با درس هایی که در زندگی یاد گرفته انتظار داریم که زندگی آسان تری داشته باشد. نیومن جایزه بهترین بازیگر انجمن ملی منتقدین فیلم و منتقدین فیلم نیویورک را دریافت کرد و همچنین نامزد اسکار شد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های جورج کلونی که می توان چندبار تماشا کرد


4. حکم – The Verdict – 1982

با اینکه او در دهه هشتاد اسکار به دست نیاورده بود اما توانست با سیدنی لومت کار کند، چیزی که آرزوی هر بازیگری است. او در نقش فرانک گالوین، یک وکیل الکلی ظاهر می شود که نمی تواند اولین شات صبح را بردارد و هنوز دستش می لرزد اما خود را خم کرده و از ناتوانی اش آگاه است. او پرونده آسانی را برعهده دارد که می خواهد به خانواده ای کمک کند که لایق آن هستند تا بتواند دوباره به تصویر خود در آینه نگاه کند. یک داستان قدرتمند از یک مرد الکلی.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تام هنکس که باید تماشا کنید


3. هاد – Hud – 1963

نیومن در نقش هاد بانون یکی از تاریک ترین شخصیت ها را نشان می دهد، یک دروغگو، متقلب، زنباره و خودخواه که تنها به خود فکر می کند نه به هیچکس دیگر. شاید به سرعت فریب بخورید زیرا با یک لبخندش به دنیای او وارد شوید و مورد سو استفاده قرار بگیرید. با هرکسی که آشنا می شود به او آسیب رسانده و زندگی اش را دگرگون می کند، درحالی که به دردهای او بیتوجهی کرده و پشت سرش را نگاه نمی کند. این کار شجاعانه ترین اثر کارنامه اوست و می توانست دومین اسکار را در اختیارش قرار دهد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع کوری (نابینایی)


2. بیلیاردباز – The Hustler – 1961

او برای بازی در نقش ادی فلسون فرز باید اولین جایزه اسکار خود را به دست می اورد، مردی که برای رسیدن به خواسته خود از هیچ چیزی نترسیده و حتی عشقش را نیز پشت سر می گذارد. او با همدست شرورش برت، با بازی زیبای جرج سی.اسکات، به هر کاری دست میزند. نیومن مانند طبیعت بی رحم است که به راحتی بازیکن های ضعیف را شکست داده و پولشان را به چنگ می آورد. او آنقدر در این کار خبره است که می تواند بهترین بازیکن بیلیارد را نیز شکست دهد.

همچنین بخوانید: 8 فیلم برتر ایمی آدامز که باید تماشا کنید


1. لوک خوش دست – Cool Hand Luke – 1967

“آنچه ما از آن رنج می بریم عدم برقراری ارتباط است”، جمله ای است که نگهبان بی رحم زمانی که لوک را دوباره می زند به او می گوید، زیرا زندانی جسور او را به مبارزه می طلبد. نیومن در اینجا نقش یک قهرمان فرهنگ عامه را ایفا می کند، یک شخصیت مسیح مانند، یک مجرم که به زندان جنوبی رفته و در آنجا با زندانیان یا زندان بانان دیگر ارتباط برقرار نمی کند. او به زندانیان دیگر امید بخشیده و به این ترتیب علاقه آنها را جلب می کند، اما از سوی دیگر نفرت افرادی که از او بدشان می آید را بیشتر می کند. او نمی تواند در قفس بماند و به همین دلیل نمی تواند با کسی ارتباط برقرار کند. یک اثر تاثیرگذار که باید سومین اسکار او در آن دهه را به ارمغان می آورد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع سونامی (Tsunami)


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. علی صاحبی

    دی 15, 1401

    وقتی فیلم the sting رو ندیده باشید نمیتوانید پل نیومن واقعی رو بشناسید اپل از این فیلم شروع کنید.

    پاسخ