ترسناک‌ترین فیلم‌های انیمیشن دیزنی به ترتیب رتبه بندی که باید تماشا کنید

کمپانی والت دیزنی همواره تلاش کرده تا با روش‌های دلپذیری به کودکان درس زندگی بیاموزد. اما در زندگی حقایق تلخی وجود دارند که حتی انیمیشن‌ها هم مجبور به به تصویر کشیدن آنها هستند. کمپانی والت دیزنی فیلم‌های تاریک زیادی دارد، اما بعضی تاریک‌ترند.آن‌ها واقعی هستند و به روش خودشان پیامشان را منتقل می‌کنند حتی اگر ساخت آن کمی تلخ بنظر برسد. دیدن انیمیشن‌های کلاسیک دیزنی خیلی لذت بخش است.هر چند با دوباره دیدن آن‌ها از اینکه چقدر کارتون‌های خانوادگی تاریکی بودند شگفت زده می‌شویم. در اینجا ترسناک‌ترین فیلم‌های انیمیشن دیزنی را به ترتیب رتبه بندی معرفی می کنیم. با پروشات همراه باشید.


15. رقص اسکلت (The Skeleton Dance) انیمیشن کوتاه و بامزه‌ای از دیزنی که هنوز مخاطبانش را می‌ترساند

اولین بار دیزنی این کارتون را در سال ۱۹۲۹ به عنوان یک سریال ۷۵ قسمتی با نام “سمفونی احمقانه” Silly Symphony))  پخش کرد که در طول یک دهه منتشر شد. کارگردان این مجموعه والت دیزنی ( Walt Disney) و سازنده انیمیشن آن آب آیورکس UB) Jwerks) ، همان سازنده کارتون میکی موس است.”رقص اسکلت” داستان چهار اسکلت را روایت می‌کند که در قبرستان می‌رقصند و آهنگ می‌سازند. که خیلی تاریک نیست ولی در آن زمان ترسناک شمرده می‌شد و به خاطر تصاویر وحشتناکش در هالوین استفاده می‌شد. به همین دلیل در فهرست ترسناک‌ترین فیلم‌های انیمیشن دیزنی قرار گرفت.

همچنین بخوانید: شخصیت‌های فیلم‌های دیزنی که به بیماری‌های روانی جدی مبتلا بودند


14. رابین هود (Robin Hood) که یک پادشاهی درحال فروپاشی و یک شاه حریص را به نمایش می‌گذارد

انیمیشن رابین هود بیشتر به خاطر موزیک خوب و شخصیت جذاب روباهی که با دزدی از ثروتمندان به فقرا کمک می‌کند در ذهن‌ها مانده اما خشونت در مالیات گیری توسط شاهزاده جان از مردم ناتینگهام هم بخش مهمی از انیمیشن است . پرنس جان  به تلافی فعالیت‌های رابین‌هود، مالیات را سه برابر می‌کند و حیوانات شهر را به سختی می‌اندازد . حتی بعضی از آنها را به همراه پدر روحانی دستگیر می‌کند و برای اعدام نگه می‌دارد. این بخش انیمیشن فضای تاریکی را به تصویر می‌کشد که باعث شده دلاوری رابین‌هود درخشان‌تر به نظر بیاید.


13. روباه و سگ شکاری (The Fox And The Hound) داستان دوستی را نشان می‌دهد که تاریک و کشنده می‌شود

دیزنی در ابتدای انیمیشن، دوستی شیرین بین دو شخصت را نشان می‌دهد. روباه یتیمی به نام تاد Tod)) که کشاورز بیوه و مهربانی از او مراقبت می‌کند و همسایه‌اش که یک شکارچی است ، توله سگی به نام کاپرCopper)) را به خانه می‌آورد. این دو بچه سریع با هم دوست می‌شوند اما با گذر زمان روابطشان تحت تأثیر قرار می‌گیرد چرا که کاپر باید شکارچی باشد و تاد، طعمه .رویارویی نهایی بین این دو دوست، با حمله خشونت آمیز یک خرس به اوج می‌رسد که قطعاً باعث شده بینندگان زیادی به گریه بیفتند.


12. فانتازیا (Fantasia) نشان دهنده شیاطین تاریک و جاروهای جادویی بازیگوش است که به انیمیشنی موزیکال تبدیل شده

وقتی “فانتازیا” در سال ۱۹۴۰ برای اولین بار نمایش داده شد، به سرعت در سراسر کشور پخش شد و طرفداران توانستند انیمیشن‌های موزیکال کلاسیک کوتاهی را ببینند ایده‌ “سمفونی احمقانه” را گرفته و به فیلم‌طولانی تبدیل می‌کند . دو تا از بیادماندنی‌ترین قسمت‌های “فانتازیا” از تاریک‌ترین‌ها هستند. اولی “شاگرد جادوگر” (The Sorcerer’s Apprantice) است که میکی‌موس کاملاً جدیدی را به تصویر می‌کشد. میکی تلاش می‌کند با جادو به وظایف تمیزکاری‌اش سرعت بخشد اما شرایط از کنترل خارج می‌شود.


11. افسانه‌ی شوالیه‌ی بی سر (The Legend Of Sleepy Hollow) نبرد بین “ایکابد کرین” (Ichabod Crane) و شوالیه بی سر را نمایش می‌دهد

یکی از فیلمهای قدیمی‌تر دیزنی که در سال ۱۹۴۹ پخش شد، “ماجراهای ایکابد و آقای تاد” The Adventures Of Ichabod) And  Mr.Toad) ، شبیه بقیه فیلم‌ها نبود .این فیلم از نظر فنی از ترکیب دو فیلم کوتاه‌تر ساخته شده .بخش اول راجع به آقای تاد “باد در درختان بید” The Wind In The Willows)) است. اما بخش دوم “افسانه‌ی شوالیه‌ی بی سر” را روایت می‌کند . این بخش با منبع معروف خودش هم نام است و حتی پایان مشابهی دارد . ایکابد باور دارد که قربانی شوالیه‌ی بی سر است و دیگر دیده نمی‌شود.

همچنین بخوانید: صحنه‌های حذف شده دیزنی که از ندیدن آنها خوشحال هستیم


10. دیگ سیاه (The Black Cauldron) اولین انیمیشن دیزنی بود که به خاطر هیولاهای مرده و جادویی رده بندی PG  گرفت

“دیگ سیاه” در زمان انتشار کارتون موفقی نبود ولی نسل جدید از مخاطبین آن را به خاطر تم تاریک و جادویی‌اش دوست دارند. قهرمان جوان فیلم تلاش می‌کند ترسناک‌ترین شرور دیزنی، پادشاه شاخدار را متوقف کند یکی از علت‌های رتبه بندی PG این فیلم، تلاش قهرمان داستان برای ساختن سپاهی از مردها با استفاده از دیگ جادویی سیاه است .چند صحنه از این کارتون برای کاهش خشونت حذف شده. به همین دلیل یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های انیمیشن دیزنی است.


9. پینوکیو (Pinocchio) داستان ترسناکی از دزدیدن کودکان و تبدیلشان به الاغ روایت می‌کند

کمتر از یک دهه قبل از “ماجراهای ایکابد و آقای تاد” در سال ۱۹۴۰ ” پینوکیو ” ساخته شد. این فیلم در ظاهر لطیف به نظر می‌رسد اما کودکانی که این فیلم را دیدند و یا حتی بزرگسالان بعد تاریکی از این فیلم به خاطر دارند. پینوکیو دزدیده و فروخته می‌شود، در قفس زندانی می‌شود و تهدید می‌شود که قطعه قطعه خواهد شد. مرتکب تعداد زیادی گناه می‌شود و بدتر از آن بعضی از کودکانی که به الاغ تبدیل می‌شوند ، هرگز باز نمی‌گردند.


8. سفید برفی و هفت کوتوله (Snow White and the Seven Dwarfs) داستان دختر قهرمانی که به خاطر زیبایی‌اش نزدیک است کشته شود

در ۱۹۳۷ “سفید برفی و هفت کوتوله “اکران شد. که یکی از سیاه‌ترین انیمیشن‌هاست . حتی با اینکه داستان اصلی از انیمیشن تاریک‌تر است! ملکه شیطانی  یک شکارچی  می‌فرستد تا او سفید برفی را بکشد و قلبش را در جعبه‌ای بیاورد . ولی وقتی او نمی‌تواند ، ملکه خودش دست به کار می‌شود و تلاش می‌کند سیب سمی را به او بخورد.


7. لیلو و استیچ (Lilo and Stitich) داستان دویتیم و مشکلاتشان با زندگی واقعی را بیان می‌کند

“لیلو و استیچ” یکی از بهترین و تاریک‌ترین انیمیشن‌هاست .لیلو و خواهر بزرگش نانی یتیم شدند و نانی ۱۹ ساله تنها محافظ لیلو‌ی ۷ ساله است .این فیلم زندگی آن‌ها و تلاش‌های نانی برای بزرگ کردن لیلو را با تمام مشخصات ناراحت کننده‌اش به تصویر می‌کشد که این یکی از علت‌های زیبایی فیلم است. نانی تمام تلاشش را برای لیلو می‌کند ولی بقیه معتقدند که کافی نیست. هرچند در انتها آنها با کمی کمک از پس مشکلاتشان برمی‌آیند.

همچنین بخوانید: جدیدترین لایواکشن‌های دیزنی که منتظر اکران آن‌ها هستیم و باید تماشا کنید


6. تارزان (Tarzan) در فیلمی رنگی اما تاریک، کشته شدن حیوانات و اعدام شروران را به تصویر می‌کشد

مثل “پینوکیو” ، “تارزان” هم بخش‌های تاریک قابل توجهی دارد که کودکان هنوز پس از سال‌ها آن را فراموش نکردند. مثلاً وقتی سابور پلنگی که والدین تارزان را کشت، به او حمله می‌کند و با او می‌جنگد و تارزان او را می‌کشد و جنازه‌اش را جلوی پای کرچاک می‌اندازد . و یا وقتی کلایتون گردنش به درختان بید گیر می‌کند و سایه  حلق‌آویز شده‌اش به تصویر کشیده می‌شود. این فیلم صحنه‌های سیاه زیادی پشت تمام رنگ‌هایش دارد که همین موضوع آن را به یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های انیمیشن دیزنی تبدیل کرده است.


5. دامبو (Dumbo) حقیقت سیرک‌ها را نشان می‌دهد

هرچند در انتها همه چیز برای دامبو به خوبی پیش می‌رود اما او مسیر تاریکی را می‌گذراند . مادر دامبو هر کاری می‌کند تا به پسرش کمک کند. حتی افرادی که او را مسخره می‌کنند را تنبیه می‌کند همین قضیه باعث می‌شود تا صاحب سیرک دامبو را اسیر کند و مجبورش کند خودش زندگی‌اش را اداره کند . تا جایی که حتی وقتی مادرش را می‌بیند نمی‌توانند با هم باشند و فقط خرطوم‌هایشان را گره می‌زنند.


4. بامبی (Bambi) برای دهه‌ها برای کودکان و بزرگسالان، فیلمی ناراحت‌کننده بوده

بامبی یکی از تاریک‌ترین و درعین زیبایی، ناراحت کننده ترین و شوکه کننده‌ترین‌هاست. وقتی بامبی کوچک بود، تقریباً نزدیک بود توسط گلوله کشته شود. هرچند  پرنس جنگل (پدر بامبی ) او را نجات می‌دهد و پیش مادرش می‌برد، با این وجود شکارچی در زمستان برمی‌گردد و مادر بامبی را می‌کشد. این صحنه بعد از گذشت دهه‌ها هنوزهم بسیار ناراحت کننده است و از ذهن مخاطبان پاک نمی‌شود.


3. ۱۰۱ سگ خالدار (One Hundred and One Dalmatians) و کروئلا دوئل که تلاش می‌کند توله سگ‌ها را بدزدد و برای لباس استفاده کنند

بعد از اسپین آف کروئلا بسیاری از بینندگان دوباره ‌101 سگ خالدار را دیدند . این فیلم بخش‌های ناراحت کننده زیادی دارد. مثلاً وقتی که به نظر می‌رسد یکی از توله‌ها مرده به دنیا آمده. این صحنه در ذهن بسیاری از کودکان ثبت شده. اما بدتر از آن حضور کروئلاست .هرچند از کسی با اسم بعید نیست، او هر کاری می‌کند تا توله‌ها را بدزدد و بکشد و از پوستشان لباس درست کند که بی‌شک یکی از تاریک‌ترین صحنه‌های دیدنی است.

همچنین بخوانید: پرفروش‌ترین انیمیشن‌های تاریخ دیزنی


2. اسکار برادرش را می‌کشد و ارتش نازی مانندی از کفتارها سازماندهی می‌کند تا پادشاهی را به دست بگیرد

دلایل زیادی برای تاریک بودن فیلم‌ “شیرشاه” The Lion King)) وجود دارد. اسکار برادرش موفاسا را می‌کشد تا خودش پادشاه شود و بدتر از آن سیمبا پسر موفاسا را طعمه  قرار می‌دهد. این باعث می‌شود که سیمبا خود را مقصر بداند و تبعید کند. و اسکار تلاش می‌کند او را هم بکشد صحنه‌ای که سیمبا برمی‌گردد و همه را در حال مرگ می‌بیند، هنوز از صحنه‌های ترسناکی است که در ذهن مانده.


1. گوژپشت نتردام (The Hunchback of Notre Dame) یکی از تاریک‌ترین فیلم‌های دیزنی به لطف فرولو است

این فیلم با صحنه کشته شدن مادر کازیمودو توسط فرولو شروع می‌شود که می‌خواهد کازیمودو نوزاد را هم بکشد اما متوقف می‌شود. و برای جبران گناه قتل مادر، مجبور می‌شود کازیمودو را نگه دارد. اما در عوض تمام زندگی خود را صرف سوء استفاده از او می‌کند علاوه بر این به اسمرالدا حمله می‌کند و به مریم مقدس التماس می‌کند که اگر نتواند با او باشد او را بکشد. که ثابت می‌کند این فیلم از ترسناک‌ترین فیلم‌های انیمیشن دیزنی است.


امیدواریم از مطالعه مقاله بهترین فیلم‌های هنری سینما لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. یک نفر

    آذر 21, 1400

    لیست خوبی بود ولی کلمه ترسناک ترین به عنوانش نمیخوره. عنوان دارک ترین یا رئال ترین انیمیشن های دیزنی، بیشتر به نام لیست میخوره. چون واقعا هیچ کدوم از این انیمیشن ها( مخصوصا ۴ تای اول) ترسناک نبودن. واقع گرایانه به موضوعات نگاه میکردند.

    پاسخ