جشنواره بینالمللی فیلم گوای هند در سال 2021 و بهترین فیلمهای آن
پنجاه و دومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم گوای هند در 20 نوامبر 2021 در گوا برگزار میشود. این جشنواره نمایشی بیش از 300 فیلم از سراسر جهان را نمایش خواهد داد و از فیلمسازان افسانهای “مارتین اسکورسیزی” (Martin Scorsese) و “ایشتوان سابو” (Istevan Szabo) با جایزه یک عمر دستاورد “ساتیاجیت رأی” تقدیر خواهد کرد. این جشنواره همچنین به بازیگران برجسته سینمای کانادا “پونیت راجکومار” (Puneet Rajkumar) ، “برتران تاورنیه” (Bertrand Tavernier) ، “کریستوفر پلامر” (Christopher Plummer) ، “ژان کلود کریر” (Jean-Claude Carriere) و “ژان پاول بلموندو” (Jean-Paul Belmondo) ادای احترام خواهد کرد. در این ادای احترام، فیلمهای “یکشنبهای در شهر” (A Sunday in the Country) – 1984 ، “تمام پولهای جهان” (All the Money in the World) – 2017 ، “بر دروازه ابدیت” (At Eternity’s Gate) – 2018 و “از نفسافتاده” (Breathless) – 1960 نمایش داده میشوند.
علاوه بر این، بخش ادای احترام مخصوص تقدیم “جیمز باند” ( “شان کانری” (Sean Connery) با نمایش 5 فیلم شامل 3 فیلم در نقش باند) خواهد شد. در این بخش شاهد نمایشی از فیلمهای “از روسیه با عشق” (From Russia With Love) – 1963، “گلد فینگر” (Goldfinger) – 1964، “تسخیر ناپذیران” (Untouchables) – 1987، “فقط دوبار زندگی میکنید” (You Only Live Twice) – 1967 و “شکار برای اکتبر سرخ” (The Hunt For Red October ) خواهیم بود. بخش گذشتهنگر جشنواره به “آندری کونچالوفسکی” (Andrei Konchalovsky) فیلمساز روسی با 5 فیلم و “بلا تار” (BélaTarr) فیلمساز مجارستانی با 4 فیلم اختصاص دارد. در اینجا 20 فیلم هیجان انگیز از جشنواره بینالمللی فیلم گوای هند در سال 2021 را معرفی میکنیم. با پروشات همراه باشید.
18. “سکس بدفرجام یا پورن جنونآمیز” (Bad Luck Banging or Loony Porn)
کارگردان: رادو ژوده (Radu Jude) / زبان: رومانیایی / مدتزمان: 106 دقیقه
امی، معلم یک مدرسه بعد از اینکه ویدیوی جنسی شخصیاش در اینترنت بازگذاری میشود، شهرت خود را در معرض تهدید میبیند و مجبور میشود با والدینی که خواستار اخراج او هستند ملاقات کند. ولی او حاضر به تسلیم شدن نیست. “سکس بدفرجام یا پورن جنونآمیز” مجموعهای از سه بخش جدا است: پیادهروی در شهر بخارست، سپس متنی سرگرم کننده مربوط به فحاشی، که هردوی اینها در بخش سوم، یعنی یک رویارویی داغ طنزآمیز به اوج میرسند.
اگر نمیدانید باید بگوییم که “سکس بدفرجام یا پورن جنونآمیز” با وجود عنوان ظالمانهاش یکی از مهمترین کار های سینما در قرن 21 به شما میرود. از یک سو، هدف آن دعوت به تأمل درمورد ترجیح فعلی ما به فراموشی است و از سوی دیگر طوری رفتار میکند که انگار اهمیتی نمیدهد که مخاطب درونبینی سالم دارد یا نه.
همچنین بخوانید: ردهبندی جنجالیترین فیلمهای تاریخ سینما؛ 10 اثر آزاردهنده و جدالآمیز
17. “برایتون چهارم” (Brighton 4th)
کارگردان: لوان تدیاشویلی (Levan Tediashvili) / زبان: گرجستانی / مدت زمان: 96 دقیقه
“کاخی” قهرمان سابق کشتی (با بازی “لوان تدیاشویلی” (Levan Tediashvili) که خود یک کشتیگیر سابق المپیک است)، همیشه به خانوادهاش فکر میکند و در “برایتون چهارم” این موضوع او را به سمت سفر بین قارهای هدایت میکند. “کاخی” پس از تلاش برای پرداخت بدهی قمار برادرش، خانه محقر خود در جمهوری گرجستان را ترک میکند تا پسرش “سوسو” (با بازی “گئورگی تابیدزه” (Giorgi Tabidze) را در بروکلین بیرونی ملاقات کند. همانطور که “کاخی” در پانسیون ساحلی برایتون “سوسو” (که اجتماعی از هموطنان مهاجر گرجستانی است) مستقر میشود، متوجه میشود که “سوسو” هم 14 هزار دلار بدهی به رئیس اوباش محلی (“یوری زور”) بدهکار است که این موضوع مانعی برای آینده “سوسو” در پزشکی شدهاست.
داستان پدری که قول میدهد مشکل پسرش را حل کند و او را برگرداند واقعاً جالب بود. این پشتیبانی و حضور آرامش بخشی است که کسانی که آن را دارند باید آن را تصدیق و قدردانی کنند و کسانی که ندارند باید به یاد آن باشند و از آن قدرت بگیرند. “برایتون چهارم” که هم درمورد زندگی مهاجران در آمریکا و هم قدرت اجتماع است، فیلمی است که صرفاً بدلیل سادگی شدید داستانسراییاش، همه باید آن را ببینند. به همین دلیل یکی از بهترین آثار جشنواره بینالمللی فیلم گوای هند محسوب میشود.
16. “من آدم تو هستم” (I’m Your Man)
“آلما” (با بازی “مارن اگت” (Marren Eggert)) به منظور بدست آوردن بودجه تحقیقاتی برای مطالعات خود، پیشنهاد شرکت در آزمایشی فوق العاده را میپذیرد. او باید به مدت سه هفته با “تام” (با بازی “دن استیونز”(Dan Stevens)) ، رباتی انساننما که برای خوشحال کردن اون طراحی شده است و متناسب با شخصیت و نیازهای اوست، زندگی کند. “من آدم تو هستم” یک فیلم عاشقانه سرگرم کننده درمورد روابط، عشق و معنای انسان بودن در عصر مدرن است.
در نقد این فیلم آلمانی که “مارن اگت” بخاطر بازی در نقش اصلی آن برنده جایزه خرس نقرهای شد، باید بگوییم با وجود همه فراز و نشیبها، نقصها و پیروزیها، “من آدم تو هستم” روی نیاز آلما به درک خویش متمرکز میماند. این داستانی ساده است که نشان میدهد مشکلات او ریشه در دنیایی دارد که از لحاظ فنی فلج نیست و اجازهی حرکت به او نمیدهد. با این حال، از آنجایی که مشکل درونی است، تلاش او نیز دقیقاً باید همین گونه باشد.
15. “موشک قرمز” (Red Rocket)
کارگردان: شان بیکر (Sean Baker) / زبان: انگلیسی / مدت زمان: 128 دقیقه
“موشک قرمز” فیلم جدید و جسورانه “شان بیکر” نویسنده و کارگردان (فیلمهای “پروژه فلوریدا” و “نارنگی”) با بازی درخشان “سایمون رکس” (Simon Rex) که اجرایی جذاب و زنده داشت، یک فیلم تاریک و بامزه و انسانی از یک مرد آمریکایی منحصر به فرد و زادگاهی است که به زور او را تحمل میکند.
“ایندیوایر” (IndieWire) در نقد خود گفت: “درحالیکه “موشک قرمز” رگه داغ داستانهای خیابانی و بیحمایت این فیلمساز درمورد امرارمعاش از طریق کار جنسی را ادامه میدهد، فیلم بلافاصله یک رویکرد بصری جدید در همان زمینه ایجاد میکند. در اینجا، “بیکر” یک آرمانشهر شرکتی از دنیای دیزنی ایجاد میکند که دیدگاهی روستاییتر از رویای آمریکایی را پشتیبانی میکند.
“موشک قرمز” ممکن است در ماههای منتهی به انتخابات 2016 اتفاق بیفتد – که البته حرکتی هوشمندانه است که به بیکر و نویسنده همکارش “کریس برگوچ” (Chris Bergoch) اجازه میدهد تا نماد ترامپ را بدون نیاز به مقابله با کووید قرض بگیرند – ولی این فیلم موفقیتهای اجتناب ناپذیر اخیر کارگردان را رد میکند. این فیلم داستانی درمورد افرادی است که در برزخی قدیمیتر از زمان خود گیر کردهاند. برخی افراد میتوانند در چنین محیطی زنده بمانند. “مایکی” جزو آن افراد نیست.
14. “اسپنسر” (Spencer)
کارگردان: “پابلو لارین” (Pablo Larrain) / زبان: انگلیسی / مدت زمان: 111 دقیقه
ازدواج پرنسس “دایانا” و پرنس “چارلز” مدتهاست که سرد شده است. اگرچه شایعات روابط پنهانی و طلاق زیاد است، ولی برای حضور در جشنهای کریسمس در کاخ “ساندرینگهام” ملکه صلح مقرر شده است. خوردن و نوشیدن و تیراندازی و شکار وجود دارد. “دایانا” بازی را بلد است. ولی امسال همهچیز عمیقاً متفاوت خواهد بود. “اسپنسر” اتفاقاتی را که ممکن است در آن چند روز سرنوشتساز رخ داده باشد نشان میدهد.
“اسپنسر” فیلمی تحسین برانگیز است که هیچ شباهتی به داستانهای زندگینامهای خسته کننده ندارد. “لارین” و “نایت” (Knight) به جای اینکه میراث دایانا را در فرهنگ عامیانه برای انجام کار برای آنها باقی بگذارند، به اهمیت بالای شخصیت پردازی واقعی پی بردند.
همچنین بخوانید: سریالهای مارول در آینده که بعد از شانگ چی اکران خواهند شد
13. “تیتان” (Titane)
کارگردان: ژولیا دوکورنو (Julia Ducournau) / زبان: فرانسوی / مدت زمان: 108 دقیقه
تیتان: فلزی بسیار مقاوم دربرابر حرارت و خوردگی است که آلیاژهایی با مقاومت کششی بالا دارد و بدلیل زیستسازگاری بارزش اغلب در پروتزهای پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد. داستان درمورد “الکسیا” و تلاش او برای یافتن خودش است. “ژولیا دوکورنو” کارگردان فرانسوی بعد از ترسناک آدمخوارانهاش به نام “خام” (Raw)با یک کار فعالتر و پربارتر به فیلمسازی بازگشت.
“فیلم “تیتان” یک سواری متحول کننده است که شما را به چالش میکشد تا فکر کنید؛ در عین حال شما را ساکت میگذارد. “دوکورنو” در کار خود استاد است. او میداند که چگونه با داستانی که با خشونتی وحشتناک شروع میشود، مخاطب خود را بازی دهد. تنها برای اینکه شما را با یک تجربه احساسی که برای همیشه بر ذهن، بدن و روح شما اثر میگذارد، تنها بگذارد. “دوکورنو” موضوعات مختلفی از قبیل جنسیت، وحشت بدنی، تولد دوباره، هنجارهای جنسیتی و خشونت را بررسی میکند. او درونا میخواهد که ما با عشق آن را تمام کنیم.
12. “بدترین فرد در جهان” (The Worst Person in the World)
“جولیا” دارد سی ساله میشود و زندگیاش سخته آشفته است. بسیاری از استعدادهای او هدر رفتهاند و دوستپسرش “اکسل” (یک رماننویس موفق گرافیک) که بزرگتر از اوست، به او فشار میآورد تا رابطهشان را جدی کنند. یک شب، او در یک مهمانی با “ایویند” جوان و جذاب آشنا میشود. طولی نمیکشد که او از اکسل جدا شده و خود را وارد یک رابطه جدید دیگری میکند به امید اینکه دیدگاهی جدید در زندگیاش پیدا کند. اما او متوجه خواهد شد که برخی از انتخابهای زندگی از قبل مقدر شدهاند.
“تایم اوت” (Time Out) در نقد این فیلم گفته است: ” “بدترین فرد” شلوغ و پراز تجربه قابل تشخیص است. تمام آشفتگیهای زندگی روزمره اینجاست که “جولی” به پزشک شدن فکر میکند، سپس یک عکاس عمیقاً عاشق اکسل میشود، اما پس از آن احساس میکند شور و شوقش محو میشود و توسط “ایویند” (با بازی “هربرت نوردرام” (Herbert Nordrum)) جذب میشود. ایویند شخصیتی که به سن خودش نزدیکتر است و با احساس سرگردانیاش در زندگی و نداشتن هدف آشنایی دارد. سوالاتی درمورد بلوغ میپرسد، درمورد بزرگ شدن، درمورد اینکه بدانید چه زمانی رسیدهاید، یا اگر نمیدانید دقیقاً به کجا میروید، واقعاً میتوانید بدانید که رسیدهاید یا نه. هر فیلمی که بتواند پرسشهای مربوط به مرگ و میر را با صحنههای خندهدار و کاملاً زنده از رابطهجنسی، ناهنجاریهای اجتماعی و خرابکاریهای حرفهای و سرگرمیهای بیهوده ترکیب کند، فیلمی غنی است. عملکرد درخشان و کامل “رینسو” (Reinsve) بسیار شایسته تجلیل است.”
11. “سعاد” (Souad)
“سعاد” زنی 19 ساله زندگی دوگانهای دارد. سعاد درحالیکه درمیان خانواده و جامعه خود محافظهکار و محجبه باقی است، درمورد تصویرش در فضای مجازی وسواس خاصی دارد و با چندین مرد رابطه مجازی دارد. او مدام در مورد زندگی شخصی خود دروغ میگوید و تصاویری رؤیایی از یک زندگی دلخواه متفاوت را به نمایش میگذارد. جاه طلبیهای او با تهاجمی به واقعیت زندگی او درهم میشکند. مجموعهای از حوادث کوچک منجر به یک رویداد غمانگیز میشوند که باعث میشود “رباب” خواهر کوچک 13 ساله او سفری واقعی را شروع کند و به دنبال پاسخ بگردد.
“گاردین” (The Guardian) در نقد این فیلم گفته است: “این ویژگی کارگردان مصری “آیتن امین” (Ayten Amin) علاوه بر ظرافت، لطافت و غمانگیز بودن، یکی از آن فیلمهای نادر است که ارتباط تنگاتنگی با فضای آنلاین و رسانههای اجتماعی دارد. با این وجود نیازی به نشان دادن توییتها و متنها در قالب جزئیات گرافیکی روی صحنه (کاری که اکثر فیلمها انجام می
دهند) ندارد. فیلم “سعاد” درمورد تناقض اسرارآمیز بین تصویری که ما در رسانههای اجتماعی ارائه میکنیم و واقعیت پشت آن تأمل میکند و همچنین چگونه این اختلاف میتواند خورنده باشد.”
همچنین بخوانید: بهترین فیلمهای موزیکال دهه اخیر (ردهبندی بر اساس امتیاز IMDb)
10. “پرها” (Feathers)
کارگردان: عمر الزهیری (Omar El Zohairy) / زبان: عربی / مدت زمان: 112 دقیقه
هنگام اجزای یک حقه شعبدهبازی در جشن تولد کودکان، اشتباهی رخ میدهد و پدر بااعتبار خانواده به دردسر میافتد. سیلی از پوچیهای تصادفی گریبان وجود همه را میگیرد؛ مادری که زندگی روزمرهاش وقف همسر و فرزندانش شده بود، اکنون از او خواسته میشود که به میدان بیاید و از خانواده خود مراقبت کند. از در حینی که آسمان و زمین را به هم میدوزد تا شوهرش را برگرداند و بقای خانوادهاش را تضمین کند، دچار دگرگونی کامل میشود.
“ورایتی” (Variety) در نقد این فیلم گفته که اولین اثر فوقالعاده تاثیرگذار و کامل “الزهیری” مانند جریان الکتریکی جاری است. ولی با صراحت جدیت مطلق جلو میرود؛ مانند یک “آکی کائوریسماکی” (Aki Kaurismaki) واقعاً سیاهدل یا یک “عادل خان یرژانوف” کمی سبکدلتر!”
9. “کوپه شماره 6” (Compartment No. 6)
کارگردان: یوهو کاسمانن / زبان: فنلاندی / مدت زمان: 107 دقیقه
یک زن جوان فنلاندی با سوار شدن بر قطاری به مقصد بندر مورمانسک قطب شمالی از یک رابطه عاشقانه مرموز در مسکو فرار میکند. این برخورد غیرمنتظره که زن را وادار کرده بود این سفر طولانی و یک کوپه کوچک را با یک معدنچی روسی شریک شود، باعث میشود هر دوی آنها متوجه اشتیاقشان برای ایجاد رابطه بشوند.
روزنامه “ایونینگ استاندارد” (Evening Standard) در نقد این فیلم میگوید: “اولین تصور بعد از شنیدن خلاصه این است که “کوپه شماره 6” را با فیلم “پیش از طلوع” (Before Sunrise) – 1995 مقایسه کنیم؛ اما در فیلم خاموش اما پرمعنای “کاسمانن” نشانهای از عاشقانه عجیب و آرمانگرایانه “ریچارد لینکلیتر” (Richard Linklater) دیده نمیشود. حتی عاشقانه نامیدن این فیلم زیاده روی به نظر میرسد. در این فیلم شور و اشتیاق آشکار یا نمایش محبت خاصی دیده نمیود؛ ولی در عوض “کاسمانن” نوعی عشق رمانتیک منحصر به فرد اما واقع گرایانه را به تصویر میکشد که یکی از بهترین فیلمهای جشنواره بینالمللی فیلم گوای هند است.”
8. “قدرت سگ” (The Power of the Dog)
کارگردان: جین کمپیون (Jane Campion) / زبان: انگلیسی / مدت زمان: 126 دقیقه
“فیل بوربانک” جدی و خوشتیپ با چشمان رنگی و روشنش به طرز بیرحمانهای فریبنده است. تمام عشق، قدرت و شکنندگی “فیل” در گذشته و در این زمین گیر کرده است: او میتواند یک گوساله گاو نر را با دو ضربه سریع چاقوی خود اخته کند؛ او برهنه در رودخانه شنا میکند و بدنش را با گل آغشته میکند. او گاوچرانی به قدرتمندی گاو است. سال 1925 است. برادران بوربانک دامداران ثروتمندی در مونتانا هستند. آنها در رستوران “ردمیل” در راه بازار، با “رز”، بیوه دارای ملک و پسر حرف شنوی او “پیتر” آشنا میشوند.
“فیل” آنقدر بیرحمانه رفتار میکند که هردوی آنها را به گریه میاندازد. او از ناراحتی آنها لذت میبرد و گاوچرانهای همراهش را به خنده میاندازد. همه به جز برادرش “جورج” که رز را آرام میکند و سپس برای ازدواج با او برمیگردد. همانطور که “فیل” بین خشم و حیله گری در نوسان است، طعنه زدن او به رز شکلی ترسناک میگیرد؛ جلوی چشم “رز” میماند و آهنگی که او دیگر قادر به نواختنش نیست را میخواند. پسر “رز” را به طور آشکار تمسخر میکند و این کار با تشویق زیردستهای گاوچرانش تشدید میشود. سپس به نظر میرسد که “فیل” پسر را زیر دست و بال خود میگیرد. آیا این حرکت و نرم شدگی برای این است که فیل را در معرض دید قرار دهد یا نقشهای است که بیشتر به تهدید تبدیل میشود؟
همچنین بخوانید: بهترین فیلمهای درام سالهای 2010 که احتمالا آنها را نمیشناسید
7. “قهرمان” (A Hero)
کارگردان: اصغر فرهادی / زبان: فارسی / مدت زمان: 127 دقیقه
“رحیم” (با بازی امیر جدیدی) بدلیل بدهی که قادر به پرداخت آن نبود در زندان است. از در مرخصی دو روزهاش سعی میکند طلبکار خود (محسن تنابنده) را متقاعد کند که شکایت خود را درمقابل پرداخت بخشی از مبلغ پس بگیرد. اما همه چیز طبق برنامه پیش نمیرود.
“ای. وی. کلاب” (The A. V. Club) در نقد این فیلم که برنده جایزه بزرگ جشنواره کن است گفته: “در درامهای اصغر فرهادی که ساختاری عالی دارند و هیجان در لابه لای آنها دیده میشود، هیچ شخصیت شروری وجود ندارد. فقط افراد ناکاملی هستند که برای فرار از بحرانهای قانونی و اخلاقی که آنها را به دام انداخته تقلا میکنند تا منافع شخصیشان را با مفاهیم ضربه دیده و تحت فشار درست و غلط، منطبق کنند. البته چنین برمیآید که اگر شخصیتهای شرور واقعی در فیلمهای او وجود ندارند، ممکن است قهرمانان واقعی هم وجود نداشته باشد. نویسنده و کارگردان ایرانی این سؤال را با فیلم جدید و فوقالعادهاش (که عنوان آن به اشرافیت طعنه میزند)، مطرح میکند. مفهومی که فرهادی، دراماتیست چیره دست، با استاده از آن همدردی ما را با مانورهای مشخص چندین بار زیر و رو خواهد کرد.” به همین دلیل این فیلم ایرانی هم جز بهترین فیلمهای جشنواره بینالمللی فیلم گوای هند است.
6. “اینترگالده” (Intregalde)
کارگردان: رادو مونتئان / زبان: رومانیایی / مدت زمان: 104 دقیقه
ماریا (با بازی “ماریا پوپیستاشو” (Maria Popistașu))، دن (با بازی “الکس بوگدان” (Alex Bogdan)) و “ایلینکا” (“ایلونا برزویانو” (Ilona Brezoianu)) درحالیکه با خودروی شاسی بلند خود در مسیر منتهی به شهر اینترگالده میچرخند، به طور اتفاقی با مردی مسن و شوخطبع روبرو میشوند. “کنته” (با بازی غیرحرفهای ولی خیرهکننده “لوکا سابین” (Luca Sabin)) که مردی بیقرار و پرحرف است، میخواهد به کارخانه چوببری که همان نزدیکی هاست برود. پس از آن، فیلم مسیری غیرمنتظره و خطرناک را دنبال میکند؛ کنته با خاطرات و نشانههایی که از خود بروز میدهد، و همچنین امتناع او از ماندن با گروه، در سرمای سخت، ثابت میکند که قابل اعتماد نیست و معضلی اخلاقی ایجاد میکند تا مرزهای دلسوزی “ماریا” ، “دن” و “ایلینکا” را آزمایش کند و ببیند که آنها چقدر در برابر حوادث ناگوار، به خصوص در شب، استقامت دارند.
“جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو” (TIFF) گفته است که “جدیدترین اثر نویسنده رومانیایی “رادو مونتئان” درامی نافذ، مهیج و پرتعلیق درباره مرزهای بخشندگی است. زیرا سه نفر داوطلب که درحال امداد رسانی به روستایی دورافتاده هستند، توسط یک غریبه به مسیری انحرافی کشیده میشوند.”
5. “همه چیز خوب پیش رفت” (Everything Went Fine)
کارگردان: فرانسوا اوزون (Francios Ozon) / زبان: فرانسوی / مدت زمان: 113 دقیقه
“امانوئل” پس از اینکه پدرش سکته مغزی میکند، با بیماری او مواجه میشود و این مرد بیمار و نیمه فلج از ” امانوئل” میخواهد به او کمک کند تا به زندگیاش پایان دهد.
“ورایتی” در نقد این فیلم گفته: “فیلم “همه چیز خوب پیش رفت” سرشار از درام خانوادگی لطیف و پیچیده است. اگرچه فیلمنامه صریح و غالباً خندهدار “اوزون” آن را در ضربانی پایین نگه میدارد. با شروع داستان، اتفاقات زیادی سپری شده و اگرچه خواستههای “آندره” ضربالعجل سختی را تعیین کردهاند، ولی هنوز هیچکس با این قضیه کنار نیامده است. کسی که کمتر از همه از وضعیت اسفناک او متأثر شده است، همسر سابقش “کلود” ، مجسمه سازی است که خود او پس از نبردهای طولانی با بیماری و افسردگی از زندگی دل کنده است. “شارلوت رمپلینگ” (Charlotte Rampling) هنرپیشه مورد علاقه “اوزون” در نقشی خیلی کوتاه ولی درخشان، نقش “کلود” را بهعنوان زنی اهل مطالعه و در شرایط سخت بازی میکند. دوربین ویژگیهای او را مانند آثار هنری خود کلود با دقت موشکافی میکند و به دنبال جزئیات در نحوه بیان اوست.”
همچنین بخوانید: بهترین فیلمهای علمی تخیلی دهه 90 میلادی (ردهبندی بر اساس امتیاز Letterboxd)
4. “در مقابل صورت تو” (In Front of Your Face)
کارگردان: هونگ سانگ سو / زبان: کرهای / مدت زمان: 85 دقیقه
یک بازیگر سابق با یک راز به سئول کره جنوبی برمیگردد تا با خواهرش در یک آپارتمان زندگی کند. پس از اینکه تصمیم میگیرد به بازیگری برگردد، با کارگردانی جوان آشنا میشود که از او میخواهد که به پروژهاش بپیوندد.
در نقد این فیلم گفتیم: ” “هونگ سانگ سو” چنان رمز و راز آرامی را در یک درام انسانی به ظاهر ساده القا میکند که تا پایان شما را تحت تأثیر قرار میدهد. پتانسیل یکپارچهای برای یک ملودرام باشکوه در ساختار سه پرده متعارف فیلم به ویژه در اوج وجود دارد. اما ایده فیلم مینیمال است. درواقع، مانند یک مکالمه تصادفی در یک میز قهوه خوری (قبل از اینکه این بیماری همه گیر این حق را از شما بگیرد)، فراموششدنی است. با این حال، مراقبهای بدون عجله و حس واقعیت، فیلم را با قدرتی بیشتر از چیزی که در فیلمنامه خوانده میشود، تجهیز میکند.”
3. “مموریا” (Memoria)
کارگردان: اپیچاتپونگ ویراستاکول (Apichatpong Weerasethakul) / زبان: انگلیسی / مدت زمان: 136 دقیقه
“جسیکا” (با بازی “تیلدا سوینتن” (Tilda Swinton)) از زمانی که با صدای بلندی در سپیدهدم وحشت زده شد، دیگر قادر به خوابیدن نیست. او وقتی برای دیدن خواهرش به بوگوتا رفته بود، با “اگنس” (با بازی “ژان بالیبار” (Jeanne Balibar)) دوست میشود که یک باستان شناس درحال مطالعه بقایای انسانی کشف شده در یک تونل درحال ساخت است. “جسیکا” برای دیدن “اگنس” به محل حفاری میرود. در شهر کوچکی در همان نزدیکی او به یک ماهیگیر به نام “هرنان” (با بازی “الکین دیاز” (Elkin Diaz)) برمیخورد. آنها در کنار رودخانه خاطرات خود را برای همدیگر تعریف میکنند. وقتی روز به پایان میرسد، “جسیکا” بیدار میشود.
در نقد این فیلم گفتیم: “اثر “اپیچاتپونگ ویراستاکول” بسیار ظریف و بیصدا است. نیاز به صبوری و سکوت اطراف شما دارد. از شما میخواهد خود را در سفر جسیکا غرق کنید و دنیایی که او در آن زندگی میکند را حس کنید. معنا بخشیدن به آن در رده دوم اهمیت قرار دارد. بنابراین، به منظور ارزیابی واقعی فیلم، آن را به تنهایی تماشا کنید و بعد، تنها بعد از آن بگردید که معنای آن چیست و چه نیست.”
2. “مادران موازی” (Parallel Mothers)
کارگردان: پدرو آلمودوار / زبان: اسپانیایی / مدت زمان: 120 دقیقه
دو زن به نامهای “جنیس” و “آنا” در یک اتاق بیمارستانی که قرار است در آن زایمان کنند، به همدیگر برمیخورند. هردو مجرد هستند و به طور اتفاقی باردار شدهاند. “جنیس” که میانسال است، پشیمان نیست و خوشحال است. دیگری، “آنا” که نوجوان است، ترسیده، پشیمان و آسیبدیده است. حین اینکه مانند خوابگردها در راهروی بیمارستان حرکت میکنند، “جنیس” سعی میکند “آنا” را تشویق کند. کلمات اندکی که در این چند ساعت رد و بدل میشود پیوند بسیار نزدیکی را بین این دو ایجاد میکند که اتفاقاً عمیقتر و پیچیدهتر میشود و زندگی آنها را به شکلی تعیین کننده عوض میکند.
مجله “اسلنت” (Slant Magazine) در نقد این فیلم گفته: “این فیلم همان تسخیر درد و شکوه “آلمودوار” و همچنین منحنیهای روایی فیلمهای طغیانگری که او در روزهای اولش ساخته بود را به نمایش میگذارد. خیلی چیزها در “مادران موازی” اتفاق میافتد و بسیاری از آنها نیازی به فاش شدن ندارند. به جز اینکه میگویند ” آلمودوار” همچنان با مفاهیم میراث و پاک شدگی بازی میکند و یکی از بهترین فیلمهای جشنواره بینالمللی فیلم گوای هند است.”
1. “سنگریزهها” (Pebbles)
کارگردان: پی اس وینوتراژ / زبان: تامیلی / مدت زمان: 74 دقیقه
دو دهکده خشک که در فاصله 13 کیلومتری از جنوب تامیل نادو از هم جدا شدهاند، درامی را به نمایش میگذارند که خورشید شاهد آن است. یک فرد الکلی که زنش را کتک میزد، سفری را آغاز میکند و پسر خردسالش را با خود میکشاند تا همسرش که او را ترک کردهبود را برگرداند. فضای زمین و احساسات انسانی در گرمای سوزان به طرز وحشیانهای قابل لمس بود. این سفر مملو از عرق و ردپای مردم عادی و موجودات خزنده و زمین متروکه است.
“نشنال هرالد” (National Herald) در نقد این فیلم گفته: “فیلم “سنگریزهها” به ما یک دید پرندهای از دنیای خشک شدهای میدهد که در تیرگی بیشرمانهاش عالی است. حتی زمانی که ” وینوتراژ” شما را با ثروتهای فراوانی که در کمین سادگی و برهنگی سینمایی اوست، تکان میدهد.”
همچنین بخوانید: بهترین شخصیتهای فیلمهای کوئنتین تارانتینو با معرفی فیلم که باید تماشا کنید
امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!
دیدگاهها