بهترین فیلم‌های علمی تخیلی دهه 90 میلادی (رده‌بندی بر اساس امتیاز Letterboxd)

بهترین فیلم‌های علمی تخیلی دهه 90 – شما اغلب می‌توانید خلاقیت چشمگیر یک فیلمساز را هنگام ساخت یک فیلم علمی-تخیلی متوجه شوید. ویژگی اصلی این ژانر این است که مخاطبان را به دنیایی منحصربه‌فرد می‌برد که اغلب مملو از داستان‌های عمیق، تصاویر دیدنی، مفاهیم جذاب و موارد دیگرند. در هر دهه فیلم‌های علمی-تخیلی موفقی وجود داشته است، اما دهه 90 واقعاً برای این ژانر خاص بوده‌است.

در Letterboxd، فیلم‌های علمی-تخیلی که بالاترین میانگین رتبه‌بندی را از دهه 90 کسب کرده‌اند، روش‌های مختلفی را پوشش می‌دهند. انیمیشن‌ها، سفر در زمان، فیلم‌های پرفروش و فیلم‌هایی با جلوه‌های ویژه شگفت‌انگیز وجود دارند که به تغییر سینما برای همیشه کمک کردند. فیلم‌های علمی-تخیلی که در این دوران با استقبال خوبی روبه رو شدند، فوق‌العاده تاثیرگذار بودند و ما در این مقاله ده مورد از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی دهه 90 را برایتان آماده کرده‌ایم که امیدواریم از تماشای آنها لذت ببرید؛ با پروشات همراه باشید.


10. یادآوری کامل – 1990 – 3.74 – Total Recall

زمانی که سال 1990 شروع شد، آرنولد شوارتزنگر به لطف فیلم‌هایی مانند کانن بربر و ترمیناتور، بازیگر اصلی در حال رشد هالیوود بود. فیلم یادآوری کامل به کارگردانی پل ورهوون تنها به اعتبار او به عنوان یک ستاره علمی تخیلی و یک قهرمان باکس آفیس اضافه کرد و نزدیک به 300 میلیون دلار فروخت.

بر اساس داستان کوتاه فیلیپ کی دیک، یادآوری کامل داستان یک کارگر ساختمانی را دنبال می‌کند که به یک سفر واقعیت مجازی می‌رود و یک تراشه حافظه را کشف می‌کند که توضیح می‌دهد زندگی او ممکن است در واقع جعلی باشد و او سابقه‌ای در مریخ دارد. این فیلم جایزه اسکار بهترین جلوه‌های بصری را دریافت کرد.


9. دوازده میمون – 1995 – 3.80 – 12Monkeys

فیلم دوازده میمون به کارگردانی تری گیلیام با الهام از فیلم کوتاهی به نام La Jetée در سال 1962، یکی از نمادین‌ترین فیلم‌هایی است که تاکنون درباره سفر در زمان ساخته شده است. در سال 2035، یک محکوم به زمان بازگردانده می‌شود تا از نابودی بیشتر جمعیت توسط ویروس جلوگیری کند، اما وقتی او به سال اشتباهی فرستاده می‌شود و هیچ‌کس او را باور نمی‌کند، اوضاع خراب می‌شود.

این فیلم علمی تخیلی کلاسیک آنقدر با استقبال مواجه شد که تا امروز هم طرفداران خود را دارد. بروس ویلیس نقش اول را در میان بازیگران داشت، اما این برد پیت بود که نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. یکی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی دهه 90 که حتما باید تماشا کنید.


8. خاطرات – 1995 – 3.80 – Memories

همانطور که اشاره شد، انیمیشن یکی از گرایش‌های اصلی در میان بهترین فیلم‌های علمی تخیلی دهه 90 است. در این میان، انیمه ژاپنی خاطرات یکی از بهترین‌های ژانر خود است که از سه داستان براساس مانگاهای کوتاهی تشکیل شده‌است.

این داستان‌ها رز مغناطیسی، بمب بدبو، و علوفه توپ نام دارند. نقدها برای همه‌چیز این انیمه، از خط داستانی گرفته تا سبک انیمیشن مثبت بود و این فیلم آنقدر محبوب بود که در سال 2021 یک نسخه بلو-ری دریافت کرد. اگر از طرفداران انیمه‌های ژاپنی هستید تماشای این انیمه را از دست ندهید.


7. تا آخر دنیا – 1991 – 3.86 – Until The End Of The World

فیلم تا اخر دنیا شبیه به یک فیلم علمی تخیلی بسیار متفاوت از سایر فیلم‌های دیگر است، به‌ویژه از آن دوران. این فیلم درباره دنیای خارق‌العاده یا سفر در زمان نیست و از منظر بصری چیزی را که ممکن است به‌طور سنتی در چیزی از این ژانر ببینید، نشان نمی‌دهد.

داستان فیلم درباره یک مرد (ویلیام هرت) و یک زن (سولویگ دوممارتین) است که توسط سیا در سراسر جهان تعقیب می‌شوند و در طول مسیر، رویاها و تجربیات آنها توسط یک دستگاه جدید پیشگامانه ثبت می‌شود. گفته شد که برش اولیه فیلم 20 ساعت طول می‌کشد، اما نسخه‌های در دسترس فیلم حداکثر به 287 دقیقه کاهش یافته‌اند.


6. موم یا کشف تلویزیون در میان زنبورها – 1991 – 3.91 – Wax Or The Discovery Of Television Among The Bees

حتی اگر ممکن است نام فیلم موم یا کشف تلویزیون در میان زنبورها نشنیده باشید، مهم است که بدانید فیلم چقدر تاریخی است. این فیلم که توسط کمک‌های مالی هنرهای عمومی تأمین می‌شود، یک فیلم کلاسیک فرقه‌ای مستقل اولیه بود و در واقع به اولین فیلم در اینترنت تبدیل شد.

این فیلم با بازی، نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی دیوید بلر، بر زنبورداری متمرکز است که یک تلویزیون توسط زنبورهای تله‌کینتیک در مغزش کاشته شده و توهمات را به همراه دارد. این نیز یکی از عجیب‌ترین و البته بهترین فیلم‌های علمی تخیلی دهه 90 میلادی است که اگر طرفدار این ژانر هستید باید تماشا کنید.


5. شبح درون پوسته – 1995 – 4.00 – Ghost In The Shell

بر اساس مانگای Masamune Shirow با همین نام، انیمه شبح در پوسته به‌راحتی یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌هایی است که تاکنون ساخته شده است. بدون آن، این احتمال وجود دارد که ژانر فرعی سایبرپانک هرگز مطرح نشود و چیزهایی مانند The Matrix هرگز موفق نشوند.

این انیمه پیش‌فرض دنیایی را در سال 2029 دنبال می‌کند که در آن هک مغزی امکان‌پذیر است و زمانی که شخصی به نام “The Puppet Master” به یک تهدید تبدیل می‌شود، یک مامور سایبورگ به نام Motoko Kusanagi آنها را شکار می‌کند. شبح در پوسته که به دلیل جلوه‌های بصری، طرح و جذاب بودن، تحسین شده است، یک بازی کلاسیک است و کاربران Letterboxd با آن موافق هستند و اغلب به آن چهار ستاره (33%) می‌دهند.


4. آگوست در آب – 1995 – 4.06 – August In The Water

گاهی اوقات، دنیای علمی تخیلی با ماوراءالطبیعه تلاقی می‌کند، که دقیقاً همان اتفاقی است که در فیلم آگوست در آب رخ می‌دهد. این فیلم ژاپنی با الهام از آثار فیلیپ کی دیک، داستان دختر نوجوانی را روایت می‌کند که پس از تصادف قدرت‌های اسطوره‌ای به‌دست می‌آورد.

در بیشتر موارد، نقدها درخشان بودند و این فیلم را هم از نظر سن و هم جنبه معنوی مورد ستایش قرار می‌دادند. این فیلم از برترین آثار ژاپنی و بهترین فیلم‌های علمی تخیلی دهه 90 است که از تماشای آن لذت خواهید برد.


3. پارک ژوراسیک – 1993 – 4.11 – Jurassic Park

فیلم پارک ژوراسیک نه تنها یکی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی دهه 90 است، بلکه یکی از بزرگترین مجموعه‌های تاریخ سینما را به وجود آورد که فیلم اصلی‌اش پس از اکران مجدد بیش از یک میلیارد دلار فروش داشت. داستان فیلم در یک پارک موضوعی با دایناسورهای زنده است که قبل از روز افتتاحیه آزاد می‌شوند.

در حالی که شخصیت‌هایی مانند آلن گرانت، الی ساتلر و ایان مالکوم خاطره‌انگیز هستند، این جلوه‌های بصری فیلم است که واقعاً آن را به یک شاهکار تبدیل می‌کند. صحنه معروف T-Rex بهتر از برخی فیلم‌های منتشر شده امروزی به‌نظر می‌رسد و به فیلم امکان را می‌دهد که به خوبی از خود دفاع کند.


2. ماتریکس – 1999 – 4.14 – The Matrix

ماتریکس که توسط خواهران واچوفسکی ساخته شده بود، ظاهراً در زمان مناسبی از راه رسید. با رفتن به هزاره جدید، این دقیقاً همان نوع محیط آینده‌نگرانه‌ای بود که جهان برای دیدنش می‌مرد. این یک فیلم سهل‌انگیز است که خلاصه کردن همه‌چیز در مورد آن در واقع سخت است.

در ظاهر، داستان فیلم درباره یک هکر است که به تیمی می‌پیوندد تا با رایانه‌هایی که کنترل جهان را به دست گرفته‌اند مبارزه کند. داستان و شخصیت‌ها موفقیت‌آمیز بودند، اما جلوه‌های ویژه برای آن زمان انقلابی به حساب می‌آمدند. بالاترین میانگین رتبه‌بندی چهار (32%) و پنج ستاره (29%) بود و اگرچه دنباله‌ها چندان مورد استقبال قرار نگرفتند، قسمت چهارم قرار است امسال از راه برسد.


1. پایان اونگلیون – 1997 – 4.41 – The End Of Evangelion

اگر می خواهید بدانید که این انیمه سینمایی چقدر محبوب است، تنها چیزی که باید ببینید این است که کل مجموعه تلویزیونی در Letterboxd است و دارای امتیاز 4.5 می‌باشد. Neon Genesis Evangelion: The End of Evangelion ادامه‌ی نمایشی است که پایان مورد انتقاد را از منظری متفاوت بیان می‌کند.

این تکرار پایان با واکنش بسیار بهتری از سوی مخاطبان مواجه شد که نشان دهنده این واقعیت است که 48 درصد از کاربران به آن امتیاز پنج ستاره عالی دادند. این یکی از بالاترین میانگین امتیازات را در بین هر فیلمی، صرف نظر از ژانر یا سال، در وب سایت می‌باشد که نشان می‌دهد این انیمه چقدر در میان مخاطبان محبوب بوده‌است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم