رده‌بندی جنجالی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما؛ 10 اثر آزاردهنده و جدال‌آمیز

در طول تاریخ سینما، ژانرهای گوناگونی بیرون آمده‌اند؛ بسیاری از این ژانرها ساده، لذت‌بخش و به‌گونه‌ای هستند که بیننده را با تجربه‌ای آرامش‌بخش روبرو می‌کنند. اما در این میان، آثاری هم وجود دارند که در پایان شما را به فکر فرو برده و ممکن است برای همیشه ذهنتان را درگیر کنند.

ما در لیست زیر 10 اثر جنجالی و بحث‌برانگیز تاریخ سینما را برایتان به‌صورت رده‌بندی‌شده آماده کرده‌ایم؛ توجه داشته باشید که تماشای برخی از این فیلم‌ها ممکن است برای همه مناسب نباشد. برخی از این فیلم‌ها بیش از حد عذاب‌آور و زننده می‌باشند. با پروشات همراه باشید.


10. پرتقال کوکی – 1971 – A Clockwork Orange

پاسخ معمولی به فیلم‌های بسیار جنجالی این است که آنها دقیقاً خوب نیستند. اما اولین فیلمی که در این لیست قرار داده‌ایم این موضوع را بلافاصله رد کرده و ما را مستقیما در اثری کلاسیک و زیبا از استنلی کوبریک غرق می‌کند.

دلیلی که این فیلم تریلر و روانشناختی در ابتدای این لیست قرار گرفته، تنفر مطلقی است که بسیاری از بینندگان در زمان اکران این فیلم از خود نشان دادند. ایده‌ی الکس و دروگ‌هایش که مرتکب قتل و تعرض شده‌اند فقط به این دلیل است که آنها می‌خواهند همه چیز را فراتر از استفاده قابل درک از خشونت شدید برای بسیاری از مخاطبان قرار دهند.


9. آزمون بازیگری – 1999 – Audition

آزمون بازیگری یک فیلم ترسناک ژاپنی است و داستان مردی را دنبال می‌کند که بعد از مرگ همسرش به دنبال رابطه عاطفی است؛ اما گذشته‌ی تاریک او باعث آزار و اذیت معشوق جدیدش می‌شود. با پیشرفت فیلم، مخاطب مجبور به تحمل برخی اعمال خشن می‌شود. مواردی از قبیل استفاده از سوزن به روش‌های آسیب‌زا، اره زدن پا و شکستن گردن صحنه‌های تحمل‌ناپذیری را در این فیلم به‌وجود آورده‌است. این صحنه‌ها به عنوان “فقط یک رویا” پخش می‌شوند اما به هرترتیب قسمت عمده‌ای از فیلم را به خود اختصاص داده و باعث شده‌اند تا این فیلم را یک اثر خشن و ترسناک واقعی بدانیم.


8. آخرین وسوسه مسیح – 1988 – The Last Temptation Of Christ

آخرین وسوسه مسیح فیلم دیگری در این لیست است که به کارگردانی مارتین اسکورسیزی ساخته شده و درواقع از آن به‌عنوان یک اثر دوست‌داشتنی در سینما یاد می‌‌شود. سالها بعد از این فیلم، مل گیبسون فیلم مصائب مسیح (The Passion of the Christ) را ساخت که تقریبا مسیری مشابه به اثر اسکورسیزی را طی کرد و به همان اندازه هم بحث‌برانگیز بود.

مسئله اصلی یافت‌شده در فیلم آخرین وسوسه مسیح از طرف گروه‌های مذهبی بود که در به تصویر کشیدن روایت‌های انجیل عیب‌های بسیاری پیدا کردند. این مسئله منجر به انبوهی از بازخوردها از طرف این گروه‌ها شد؛ از جمله یک راهبه کاتولیک این فیلم را “کفرآمیزترین تمسخر شادمانی که در این جهان انجام شده‌است” خواند که مسیحیان بسیاری هم از این عنوان استقبال کردند.


7. هزارپای انسانی – 2009 – The Human Centipede

فیلمی که به‌طور آشکار از تجربیات پزشکی نازی‌ها الهام گرفته‌شده بود، هرگز نمی‌توانست تجربه‌ای جالب و لذت‌بخش برای مخاطبانش باشد. طرح معروف هزارپای انسانی حول میل یوزف هایتر برای اتصال یک سری افراد به یکدیگر به‌صورت جلو به عقب است؛ به‌طوری که آنها یک سیستم هضم واحد داشته‌باشند. داستان فیلم واقعا چیزی بیشتر و عمیق‌تر از این نیست.

در طول فیلم، تخیلات مختلف جنسی هایتر مورد بررسی قرار می‌گیرد اما لحظات پایانی فیلم به مراتب دلهره‌آورتر است؛ زمانی که در لیندسی در وسط هزارپا رها می‌شود درحالی که توسط دوستان مرده‌ی خودش محاصره شده و به آنها متصل است.


6. هزارپای انسانی 2 – 2011 – The Human Centipede 2

دنباله‌ی فیلم هزارپای انسانی در واقع با ایده‌ی جالبی آغاز می‌شود. فیلم اصلی تنها یک فیلم بود و مشکل اینجاست که هزارپای انسانی 2 درواقع همان فیلمنامه اصلی را دوباره تکرار کرد اما این‌بار با آدم‌های بیشتر. این فیلم خشونت و تصاویر گرافیکی از گروه همنام خود را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود بحث برانگیزتر از فیلم قبلی خود باشد و در عین حال بسیار جالب‌تر است. واقعاً سخت است که هر اتفاقی که روی صفحه رخ می‌دهد را جدی گرفت. تماشای این فیلم واقعا آزاردهنده است.


5. به گورت تف می‌کنم – 2010 – I Spit On Your Grave

هر دو نسخه از فیلم به گورت تف می‌کنم جنجال‌های خاص خود را دریافت کردند. هر دو فیلم با یک حمله وحشیانه آغاز می‌شوند و داستان زنی را دنبال می‌کنند که می‌خواهد انتقام پیچیده اما قابل درک خود را از مهاجمانش بگیرد.

نسخه اصلی این فیلم در دهه 70 میلادی منتشر شد که با استقبال گسترده مخاطبان مواجه بود. در آن زمان مخاطبان سینما هنوز به چنین حمله وحشیانه‌ای در آثار سینمایی عادت نداشتند. نسخه بازسازی‌شده این فیلم خشونت داستان را افزایش داد و در عنصر توانمندسازی زنان نیز مسائلی را به آن اضافه کرد.


4. یک فیلم صربستانی – 2010 – A Serbian Film

صحنه‌هایی که در انتهای یک فیلم صربستانی به تصویر کشیده شده‌اند به‌گونه‌ای هستند که حتی نمی‌توان در مورد آنها نوشت. طرح کلی فیلم درباره فرارهای یک ستاره پورن سابق است که مدام مورد خشونت قرار می‌گیرد و دیگران را نیز تحت فشار قرار می‌دهد. نتیجه‌ نهایی این فیلم یک قتل شامل تخریب چشم انسان است؛ نمونه‌هایی از خشونت که صنعت فیلم قبلاً هرگز ندیده بود. این واقعیت که وحشیانه بودن و اقدامات بیمارگونه آن تا پایان فیلم شروع نمی‌شود، تنها دلیلی است که این فیلم در رتبه اول لیست قرار نگرفته‌است.


3. کانیبال هولوکاست – 1980 – Cannibal Holocaust

با درنظر گرفتن این موضوع که فیلم کانیبال هولوکاست توانست صحنه‌های مرگ را آنقدر واقع‌بینانه خلق کند که در نهایت و در دنیای واقعی یک محاکمه جنایی علیه کارگردان آن شکل بگیرد، می‌توانید متوجه شوید که چرا در این لیست خاص قرار گرفته‌است. او مجبور شد برای اثبات اینکه واقعا در فیلمش کسی را به قتل نرسانده، بازیگران فیلمش را به صحنه محاکمه بیاورد.

این کارگردان در فیلمش چندین صحنه از به قتل رساندن حیوانات را به‌تصویر کشید و از صحنه‌های مختلف حمله (خوشبختانه شبیه‌سازی شده) فیلمبرداری کرد. کانیبال هولوکاست همه‌ي آنچه یک فیلم جنجال‌برانگیز باید داشته‌باشد را در خود دارد.


2. تولد یک ملت – 1915 – The Birth Of A Nation

برای فیلمی که به‌طور موثر به‌عنوان بخشی از اعمال نژادپرستانه و تبلیغاتی عمل می‌کرد و روح تازه‌ای به این فرقه می‌بخشید، درباره تولد یک ملت صحبت نشده‌است. این فیلم به کارگردانی دی. گریفیث فرقه‌ی KKK را به‌عنوان یک گروه تقریباً قهرمانانه به تصویر کشید که با سیاهپوستان به‌عنوان شکارچیان تهاجمی رفتار می‌کرد. خوشبختانه، این فیلم بی‌وقفه مورد اعتراض قرار گرفت و نتوانست آن نظرات مثبتی را که امیدوار بود به‌دست آورد.


1. صد و بیست روز در سودوم – 1975 –  120Days Of Sodom

با اقتباس از کتابی به همین نام، فیلم صد و بیست روز در سودوم بحث و جدال زیادی در زمان اکرانش در سال 1975 در جشنواره فیلم پاریس به‌پا کرد. اکران و نمایش این فیلم تا به امروز در بسیاری از کشورها ممنوع است و این موضوع دلیل خوبی دارد. این فیلم مملو از برهنگی است که بیشتر آن‌ها را بازیگران خردسال آن بازی می‌کنند و تصاویر گرافیکی رفتارهای جنسی آن به حدی است که توسط برخی به عنوان پورنوگرافی در نظر گرفته شده است. خشونت و رفتارهای وحشیانه‌ی فیلم نیز گرافیکی‌اند، اما در مقایسه با صحنه‌های سادومازوخیستی آن یک پله عقب‌تر قرار دارند.


امیدواریم از مطالعه‌ی این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم