بهترین انیمه‌های سینمایی که به محبوبیت جهانی رسیده‌اند و باید تماشا کنید

در چهار دهه اخیر فیلم‌های انیمه به شهرت جهانی رسیده‌اند و جوایز داخلی و خارجی دریافت کرده‌اند. امروزه حتی بزرگسالان هم انیمه تماشا می‌کردند. در ایالات متحده 90% بزرگسالان درباره انیمه شنیده و 30% فیلم‌های انیمه را جز آثار محبوبشان می‌دانند. ژانر انیمیشن ژاپنی چطور تا این اندازه محبوب شده است؟ درحالی که این فیلم‌های انیمه به شهرت جهانی رسیده‌اند، برخی از فیلم‌های انیمه خود ژانر را دگرگون کرده‌اند و نقطه عطفی در این ژانر محسوب می‌شوند. در اینجا بهترین فیلم‌های انیمه که به محبوبیت جهانی رسیده‌اند و باید تماشا کنید را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. آبی تمام‌عیار (Perfect Blue – 1998) و پاپریکا (Paprika – 2006)

“آبی تمام‌عیار” و “پاپریکا” دو فیلم به نویسندگی “ساتوشی کن” فیلمنامه نویس هستند که بر فیلم‌های پرفروش هالیوودی تأثیر گذاشتند. “آبی تمام‌عیار” با تحسین مواجه شد و در فستیوال فانتاسیا و فانتاسپورتو جایزه گرفت، درحالی که “پاپریکا” در فستیوال مونترال، نیوسینما، فانتاسپورت و نیوپورت بیچ جایزه گرفت.

“آبی تمام‌عیار” بر فیلم‌های “مرثیه‌ای بر یک رؤیا” (Requiem for a Dream – 2001) و “قوی سیاه” (Black Swan – 2010) تأثیر گذاشت که هردو محبوب شده و به لیست بهترین فیلم‌های انستیتو فیلم آمریکا وارد شدند. منتقدین سینمایی معتقدند “پاپریکا” بر فیلم “تلقین” ساخته “کریستوفر نولان” (Christopher Nolan) تأثیر گذاشته و داستان و شخصیت‌های آن به هم شباهت دارند. “تلقین” چهار جایزه اسکار، 3 جایزه بریتیش آکادمی، یک جایزه بردبری و یک جایزه هوگو دریافت کرد.

همچنین بخوانید: 8 انیمه سینمایی با ژانر عاشقانه که باید تماشا کنید و لذت ببرید


9. دیو کش: فیلم کیمتسو نو یائیبا: قطار موگن – Demon Slayer: Kimetsu No Yaiba The Movie: Mugen Train – 2020

بدون شک “دیو کش” یک موفقیت تجاری بود که با فروش 460 میلیون دلاری خود به پرفروش‌ترین فیلم انیمه و فیلم ژاپنی تاریخ تبدیل شد. حتی در گیشه آمریکا به پرفروش‌ترین فیلم غیرانگلیسی زبان تبدیل شد. این فیلم جوایزی مثل جایزه بهترین انیمیشن هوچی فیلم، آکادمی ژاپن و الان دور را دریافت کرد. با این حال “دیو کش” حدود هشت ماه پیش اکران شد و تأثیر آن بر ژانر انیمه را در آینده می‌بینیم. درحالی که “دیو کش” یک فیلم دیدنی بود اما سری جدید آن بی رقیب است.


8. قلعه متحرک هاول – Howl’s Moving Castle – 2004

فیلمی براساس رمانی به همین نام در سال 1986 که در فستیوال فیلم ونیز اکران شد و به جنگ میان قلمروهای جادویی قرن بیستم می‌پردازد. این فیلم از نفوذ آمریکا به عراق الهام گرفت و میازاکی امیدوار بود با این انیمه ارزش زندگی کردن را نشان دهد. شاید این فیلم ضدجنگ با این پیام می‌توانست در گیشه آمریکا شکست بخورد اما با فروش بیش از 200 میلیون دلاری خود یک فیلم موفق ژاپنی در تاریخ انیمه سازی بود. همچنین در 78 مین مراسم اسکار نامزد بهترین انیمیشن شد. همچنین جایزه بهترین فیلمنامه نبولا و جایزه بهترین پیشرفت فنی اوسلای را دریافت کرد. به همین دلیل یکی بهترین فیلم‌های انیمه است.


7. روح در صدف – Ghost In The Shell – 1995

این انیمه تریلر سایبرپانک یکی از بهترین انیمه های کلاسیک است که با ترکیب انیمیشن قدیمی و انیمیشن رایانه‌ای به یک شاهکار سینمایی تبدیل شد. دومین فیلم “روح در صدف” اولین و تنها فیلم انیمه تاریخ است که برای جایزه نخل طلای فستیوال کن رقابت کرد.

گرچه این فیلم به اندازه فیلم‌های دیگر لیست فروش بالا ندارد، اما بر فیلم‌های “ماتریکس” (The Matrix) ساخته “واچوفسکی‌ها” (The Wachowskis)، “هوش مصنوعی” (A.I. Artificial Intelligence) ساخته “استیون اسپیلبرگ” (Stephen Speilberg) و “آواتار” (Avatar) ساخته “جیمز کامرون” (James Cameron) تأثیر گذاشت. حتی “جیمز کامرون” آن  را “اولین فیلم انیمیشن بزرگسال که به اوج جلوه بصری و ادبی رسیده” معرفی کرد.


6. میرای – Mirai – 2018

در حقیقت چند مورد از فیلم‌های “مامورو هوسودا” (Mamoru Hosoda) می‌توانست در این لیست قرار بگیرد. در حقیقت این فیلم پرفروش‌ترین فیلم نیست اما ششمین فیلم انیمه و تنها فیلم غیرجیبلی است که نامزد بهترین انیمیشن اسکار شد. به علاوه جایزه بهترین انیه جوایز آنی و فستیوال فیلم اشتوتگارت را دریافت کرد.

هوسودا پس از ساخت “دختری که در زمان پرش می‌کرد” (The Girl Who Leapt Through Time – 2006)، “جنگ‌های تابستانی” (Summer Wars – 2009) و “فرزندان گرگ” (Wolf Children – 2012)، بر زنان و بچه‌ها که اغلب در فیلم‌های انیمه دیده نمی‌شوند، تمرکز کرد. سبک انیمه سازی “میرای” سنت پس زمینه‌های نقاشی شده با دست را نشان می‌دهد، چون با وجود انیمه های کامپیوتری این سنت فراموش شده است.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم عجیب و دیده نشده تاریخ سینما که کسی از آنها حرفی نمی‌زند


5. پوکمون: فیلم اول – Pokémon: The First Movie – 1998

در اواخر سال‌های 1990 انیمه با “پوکمون” تلویزیون را تسخیر کرد و به محبوب‌ترین انیمه جهان تبدیل شد. “پوکمون” با این که حدود 20 سال پیش اکران شد اما هنوز پرفروش‌ترین انیمه جهان است. همچنین با تسخیر گیشه کشورهای مختلف مثل فرانسه، آلمان و بریتانیا به یکی از پرفروش‌ترین انیمه های قرن بیستم تبدیل شد. سریال، بازی فکری و بازی‌های ویدیویی اقتباسی محبوبیت این انیمه را چند برابر کردند. این فیلم آغازگر فیلم‌های بعدی “پوکمون” شد.


4. نام تو – Your Name – 2016

اولین انیمه ای که در گیشه انیمه پرفروش “شهر اشباه” (Spirited Away) استودیو جیبلی را کنار زد. روایت و انیمیشن دیدنی این انیمه باعث شد جایزه بهترین انیمه فستیوال فیلم سیتخس، انجمن منتقدین فیلم لس آنجلس و جایزه فیلم ماینیچی را دریافت کند. “نام تو” بعد از اکران به محبوب‌ترین فیلم انیمه تاریخ تبدیل شد. موسیقی متن آن هم تا ماه‌ها در صدر بود و بنابراین یکی از بهترین فیلم‌های انیمه است.


3. پایان اونگلیون – The End Of Evangelion – 1997

“نئون جنسیس اونگلیون” (Neon Genesis Evangelion) یک انیمه مکا-پادآرمان شهری-علمی تخیلی و روان شناسانه در سال‌های 1990 که با تحسین مردم و منتقدین مواجه شد و باعث ساخت “پایان اونگلیون” شد تا پایان جدیدی را نشان دهد. این انیمه آنقدر تاثیرگذار بود که شبکه‌های توکیو سانسور محتوای نامناسب انیمه را بیشتر کردند. همچنین ژانر رباتیک که “گاندام” (Gundam) پایه گذار آن بود را از زنده کرد. و ژانر مکا را هم احیا کرد که عناصر آن را در “فانتوم بوی پوپ” (Boogiepop Phantom) و “روح در صدف” می‌بینیم. این انیمه جایزه گرند پریکس، جایزه آکادمی ژاپن، و جایزه ویژه تماشاگران را دریافت کرد. همچنین در سال 1999 به عنوان پنجمین سریال برتر انتخاب شد.


2. شهر اشباح – Spirited Away – 2001

امکان ندارد طرفدار انیمه باشید و “شهر اشباح” را ندیده باشید. این شاهکار میازاکی بلندترین و پرفروش‌ترین انیمه سینمایی است که بیش از 300 میلیون دلار فروش داشت. همچنین اولین فیلم انیمیشن غیرانگلیسی زبان است که اسکار بهترین انیمیشن را دریافت کرد. همچنین با دریافت جوایز کریستوفر، ساترن، فستیوال فیلم برلین، انجمن منتقدین نیویورک، و غیره از جمله تحسین شده ترین انیمه هاست. بی بی سی “شهر اشباح” را چهارمین انیمه قرن 21 و نیویورک تایمز هم دومین فیلم برتر قرن 21 نامید.

همچنین بخوانید: بهترین انیمه های ترسناک که حتماً باید تماشا کنید و لذت ببرید


1. آکیرا – Akira – 1998

“آکیرا” فقط 28 میلیون دلار فروش داشت اما به خاطر تاثیرش بر این صنعت جز بهترین‌های انیمه است. چون با اکران خود توانست محبوبیت صنعت انیمه را بیشتر کند. به طوری که با ایجاد موج محبوبیت انیمه باعث ساخت انیمه هایی چون “پوکمون”، “دراگون بال” (Dragon Ball) و “ناروتو” (Naruto) شد. هم با تأثیر به ژانر سایبرپانک به ساخت انیمه هایی مثل “روح در صدف”، “آلیتا فرشته جنگ” (Battle Angel Alita)، ” کابوی بیباپ” (Cowboy Bebop)، ” ترانه پریان” (Elfen Lied) و غیره، انجامید.

“آکیرا” علاوه بر الهام بخش بودن در دنیای انیمه، الهام بخش چندگانه “جنگ ستارگان” (Star Wars)، موزیسین‌هایی مثل “مایکل جکسون” (Michael Jackson)، “کانیه وست” (Kanye West) و “لوپه فیاسکو” (Lupe Fiasco) و فیلم‌هایی مثل “بازیکن شماره یک آماده” (Ready Player One) بود. بنابراین حتی اگر “آکیرا” را ندیده باشید، آثاری که از آن الهام گرفته‌اند را دیده‌اید.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (4)

بستن فرم

  1. ^_____^

    اردیبهشت 24, 1400

    تشکر

    پاسخ

  2. hamed

    اردیبهشت 23, 1400

    تاریخی که برای ghost in the shell نوشتین تاریخ اکران لایو اکشنشه ک اسکارلت جوهانسون بازی کرده خود انیمه فک کنم 1995 بود که اومد

    پاسخ