8 انیمه سینمایی با ژانر عاشقانه که باید تماشا کنید و لذت ببرید

ژانر عاشقانه در میان طرفداران انیمه از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و همواره انتخاب بسیاری از بینندگان بوده‌است. طی سالهای اخیر و به‌خصوص بعد از اکران “نام تو” اثر “ماکوتو شینکای” (Makoto Shinkai) در سال ۲۰۱۶، انیمه‌های سینمایی در این ژانر با استقبال گسترده‌ای روبرو شدند. در این مقاله سعی کرده‌ایم تعدادی از بهترین انیمه‌های سینمایی عاشقانه را برایتان آماده کنیم؛ با پروشات همراه باشید.


1. صدای خاموش – ۲۰۱۶ – A Silent Voice

اثری جذاب و زیبا و ارزشمند از “نائوکو یامادا” (Naoko Yamada) که توانست جایگاه بسیار مهمی در جهان طرفداران انیمه برای خود باز کند. اگر به دنبال انیمه‌ای هستید که احساسات شما را عمیقا تحت تاثیر قرار دهد و شما را در دنیای جادویی خود محو کند، حتما باید به «صدای خاموش» گوش فرا دهید!

“صدای خاموش” داستان دلنشین دختری ناشنوا است که با ورودش به کلاس درس همه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و کاری می‌کند تا بیننده از ابتدا تا انتهای انیمه بدون پلک زدن غرق در احساسات بی‌انتهای انیمه شود. از هر سنی و طرفدار هر ژانری که باشید، “صدای خاموش” یکی از آثار مورد علاقه‌تان خواهد شد.


2. باد برمی‌خیزد – ۲۰۱۳ – The Wind Rises

“باد برمی‌خیزد” شامل همه چیزهایی است که طرفداران استودیو جیبلی در سرتاسر دنیا منتظر آن بودند و در انیمیشن‌های میازاکی عاشقش هستند. اگرچه این فیلم نتوانست موفقیت جهانی “همسایه من توتورو” و “پرنسس مونونوکه” را تکرار کند، اما ماجرای زندگی “جیرو هوریکوشی” که بر اساس اتفاقات واقعی در این انیمیشن نشان داده می‌شود، به همان اندازه‌الهام بخش، فکر شده و به زیباترین حالت به تصویر کشیده شده است. “باد برمی‌خیزد” راجع به اثرات جنگ بر ژاپن است و نسبت به دیگر فیلم‌های استودیو جیبلی وزن سنگین‌تری از واقعیت دارد اما پیام اصلی آن صلح دوستی و عشق است و با استفاده از رویای خلبان شدن نشان می‌دهد که چطور جنگ‌ها رویاها و معصومیت‌ها را به نابودی می‌کشانند.


3. فرزند آب و هوا – ۲۰۱۹ – Weathering with You

“فرزند آب و هوا” داستان پسری به‌نام هودوکا را دنبال می‌کند که تابستان اولین سال دوران دبیرستان خود را پشت سر می‌گذارد. او از جزیره دورافتاده‌ای که خانه‌اش در آن قرار دارد، فرار می‌کند و به سمت توکیو می‌رود. مدت زیادی طول نمی‌کشد که او متوجه می‌شود از لحاظ شخصی و مالی به خط قرمزهای خود رسیده است. آب‌و‌هوا به طرز غیرعادی‌ای هر روز تیره و بارانی است؛ انگار که قصد دارد با این کار، آینده هودوکا را به او نشان دهد. او روزهای خود را در این شهر در انزوا سپری می‌کند، اما سرانجام موفق می‌شود کاری به‌عنوان یک نویسنده، در یک مجله اسرارآمیز و مخفی پیدا کند. سپس یک روز، هودوکا در گوشه‌ای از یک خیابان شلوغ، با هینا ملاقات می‌کند. این دختر که دارای اراده قوی‌ای هم است، یک توانایی عجیب و خارق‌العاده دارد و آن متوقف کردن باران و بازگشت هوای صاف و آفتابی است.


4. بر فراز تپه شقایق – ۲۰۱۱ – From Up on Poppy Hill

انیمه‌ای آرام و دوست‌داشتنی که از همان ابتدا شما را محو خود می‌کند و تا پایان نیز لحظه‌ای از شگفتی آن کم نمی‌شود. شخصیت اصلی داستان دختر نوجوانی به نام یومی است که در دهه ۶۰ میلادی و در یک خانه بزرگ با خواهر و برادر و چند دختر دانشجوی دیگر زندگی می‌کند. یومی در دبیرستان بزرگی درس می‌خواند و دوستان زیادی هم ندارد. او صبح‌ها زودتر از همه بیدار می‌شود و بعد از درست کردن صبحانه چند پرچم رنگی را بر میله‌ی جلوی خانه نصب می‌کند. این کار برای یومی جایگاه خاصی دارد و آن را به احترام پدرش که سالها پیش در جنگ کشته شده انجام می‌دهد. او در مدرسه با پسری به نام شان آشنا می‌شود و رابطه‌ی عاشقانه میان این دو نوجوان داستان فیلم را زیباتر می‌کند.


5. پنچ سانتی‌متر در ثانیه – 2007 – Five Centimeters per Second

داستان این انیمه از سال ۱۹۹۰ شروع شده و در سال ۲۰۰۷ به اتمام می‌رسد. داستان به سه بخش تقسیم می‌شود و نشان می‌دهد که چگونه دوستان می‌توانند با هم باشند و با گذشت زمان از هم دور شوند. تاکاکی و آکاری دوست‌های صمیمی هستند. کانائه نیز هم‌کلاسی تاکاکی و عاشق اوست اما نمی‌تواند به او ابراز احساسات کند. هر سه آن‌ها با گذشت زمان از هم دور می‌شوند. آن‌ها به یکدیگر فکر کرده و همدیگر را به یاد می‌آورند و وقتی داستان از دیدگاه هر یک از آن‌ها جلو می‌رود، رابطه آن‌ها و همچنین آدم‌های اطراف آن‌ها دچار تغییراتی می‌شود.


6. می‌خوام پانکراستو بخورم – 2018 – I want to eat your pancreas

انیمه‌ای در ژانر درام و عاشقانه است که در سال ۲۰۱۸ توسط شینیچیرو اوشیجیما نویسندگی و کارگردانی شده است. داستان این انیمه به شکل بسیار خوبی در مسیر خود حرکت ‌می‌کند. مسیر حرکت داستان بسیار چشم نواز است و داستان به خوبی با استفاده از شخصیت‌های خود آن را برای مخاطب به نمایش می‌گذارد. داستان این انیمه مانند نواختن یک قطعه موسیقی می‌باشد، موسیقی که داستان به نمایش می‌گذارد بسیار زیبا است اما دو شخصیت اصلی آن به نواختن این موسیقی می‌پردازند و بدون این دو شخصیت چیزی به غیر از سکوت در دنیای این انیمه وجود ندارد. داستان انیمه با استفاده از یک تکنیک بسیار جالب شخصیت ساکورا را در معرض دید مخاطب قرار می‌دهد، اما در پشت صحنه‌ی این اتفاقات داستان با استفاده از شخصیت ساکورا، هاروکی را به تکامل خود نزدیک‌تر می‌کند.


7. زمزمهٔ قلب – ۱۹۹۵ – Whisper of the Heart

این انیمه که توسط “یوشیفومی کوندو” کارگردانی شده است، داستان دختر نوجوانی به نام شیزوکو است که عاشق کتاب خواندن است و تمام وقتش را به انتخاب کتاب‌های رمان در کتابخانه و خواندن آنها در خانه می‌گذراند. شیزوکو به طور اتفاقی متوجه می‌شود هر کتابی را که او از کتابخانه امانت می‌گیرد، قبلا توسط پسری به نام سی‌جی آماساوا خوانده شده است. شیزوکو که از این اتفاق تعجب کرده، سعی می‌کند به دنبال این شخص بگردد و او را ملاقات کند. اینکه فرد ناشناسی دقیقا همان کتاب‌هایی که او به آنها علاقه دارد را مطالعه کرده، اتفاقی خوشایند برای شیزوکوی نوجوان است.


8. نام تو – Your Name – ۲۰۱۶

داستان انیمه نام تو درباره میتسوها میامیزو یک دانش‌آموز دبیرستانی در حومه روستای ایتوموری در کشور ژاپن است که از زندگی در روستا خسته شده و آرزو دارد در زندگی بعدی خود تبدیل به پسری خوش‌سیما در توکیو شود. تاکی تاچیبانا نیز یک پسر نوجوان دبیرستانی اهل توکیو است. زمانی که یک ستاره دنباله‌دار به زمین نزدیک می‌شود، آرزوها و زندگی آن‌ها دستخوش تغییر می‌گردد. در یکی از روزها میتسوها به عنوان تاکی، و تاکی در عوض میتسوها از خواب بیدار می‌شود. تاکی و میتسوها متوجه می‌شوند که بدنشان با یکدیگر تعویض شده‌است. عناصر فانتزی، درام و رئالیسم جادویی در این انیمه وجود داشته و نه تنها چالش برانگیز بوده بلکه از نظر احساسی هم لذتبخش است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (5)

بستن فرم

  1. ناشناس

    اسفند 17, 1399

    سلام
    بنظرم هیچ کودومشون ب پای قلعه ی متحرک هاول نمیرسه خیلیییییی قشگگ بوددددد

    پاسخ

  2. kiasha

    اسفند 4, 1399

    من همشون دیدم ولی نام تو را از همه بیشتر دوست داشتم

    پاسخ

  3. شهرام

    بهمن 26, 1399

    مقالات خانم آکیما نسبت به خانم باقری واقعا بهتر هستند
    انیمه های دیگری هم میتوانستند در لیست قرار بگیرند مثل : باغ کلمات و قلعه متحرک هاول

    پاسخ

    • Moein در پاسخ به شهرام

      بهمن 29, 1399

      انیمه هایی خیلی خوبی معرفی شده بودند.
      واقعا باغ کلمات هم می بایست تو این لیست می بود. فضای خیلی خاصی داشت: درونگرا بودن پسر، بزرگ بودن دختر، محل قرار فوق‌العاده، سحرآمیز بودن…
      اما فکرش رو بکنید: آب و هوا با تو، اسم تو، ۵ سانتیمتر بر ثانیه و باغ کلمات، همه و همه از makoto shinkay! یجورایی انگار لیست رو در دست گرفته!
      از حق نگذریم کار استاد شینکای علاوه بر محشر بودن به نوعی از سحرآمیزی رو هم داره!

      پاسخ

  4. …….

    بهمن 19, 1399

    وقتی باد برمیخیزد واقعا سطحی بود
    زمزمه قلب هم همین طور
    ولی بقیه عالی بودن از نظرم

    پاسخ