رتبه بندی فیلم‌های “سلین سیاما” (CÉLINE SCIAMMA) باید تماشا کنید

در آغاز رتبه بندی فیلم‌های “سلین سیاما” باید بگوییم فیلمسازی که “شانتال آکرمن” (Chantal Akerman) را مهم‌ترین فیلمساز و “ویرجینیا ولف” (Virginia Woolf) را بزرگ‌ترین رمان نویس بداند، حتماً خودش هم شخصیت بزرگی است. “سلین سیاما” یک فیلمنامه نویس و فیلمساز مشهور است که در فیلم‌هایش از بازیگران برجسته استفاده می‌کند (به همراه “آدل انل” (Adèle Haenel) که در سه فیلم از پنج فیلمش حضور یافته است). به علاوه با “کریستل فورنیه” (Crystel Fournier) فیلمبردار و فیلمبردارهای زن بزرگ همکاری کرده است. فیلم‌های او اغلب به هویت جنسی و گرایش جنسی زنان و دختران می‌پردازند.

پدر او یک طراح نرم افزار و برادرش طراح گرافیک است که اجرای زنده هم دارد. او به مدرسه فیلمسازی فرانسوی رفت و در اطراف پاریس بزرگ شد. باید بگوییم سیاما یکی از کارگردان‌هایی بود که در سال 2020 جایزه سزار را به “رومن پولانسکی” (Roman Polanski) واگذار کرد. اما فعالیت‌های فمینیستی‌اش زیاد است و در فیلم‌هایش صدای زنان محسوب می‌شود. حتی امیدوار است فعالیتش را از این هم بیشتر کند. در اینجا می‌خواهیم رتبه بندی فیلم‌های “سلین سیاما” را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


5. نیلوفرهای آبی – WATER LILIES – 2007

اولین فیلم سیاما به عنوان کارگردان و نویسنده که با “فورنیه” همکاری کرد و به موضوع بزرگسالی پرداخت. انل نقش فلورین را بازی می‌کند اما ماری و آن شخصیت‌های اصلی هستند. سه دختر 15 ساله در حومه پاریس زندگی می‌کنند. ماری و آن هردو فلورین را دوست دارند. بنابراین آن از ماری بدش می‌آید چون فکر می‌کند به اندازه کافی به او توجه نمی‌کند. فیلم به خاطر پرداختن به موضوع جنسیت اثری جسورانه است که عذاب و ناراحتی شخصیت‌ها را نشان می‌دهد. مردی سر راه فلورین قرار گرفته و به خودشناسی او کمک می‌کند. فیلم دوستی‌هایی را نشان می‌دهد که با آمدن یک دختر سست می‌شوند. هردو دختر یک نفر را دوست دارند و فقط خود را لایق او می‌دانند. جالب اینجاست که این فیلم در سال 2007 اکران شد.

سیاما برای پرداختن به دوره بزرگسالی از همه عناصر آشنا استفاده می‌کند: آزار جنسی، شایعه پراکنی، کلوپ‌های شبانه و رقص، بوسیدن. شاید این فیلم در دستان یک کارگردان معمولی اثری کلیشه از آب درمی آمد اما حالا یکی از بهترین فیلم‌هایی ممکن است. فیلم با وجود مضامین مختلف و سنگین اثری مینیمال است. فورنیه و سیاما شخصیت‌های داستان را خوب بررسی کرده و به آنها اجازه می‌دهند تا زندگی معمول بزرگسالان را دنبال کنند. نتیجه کار شاید یک شاهکار نباشد اما اثری دیدنی درباره زنان است. ظاهراً سیاما در دوران تحصیل روی فیلمنامه کار کرد.

همچنین بخوانید: معرفی کارگردان‌هایی با بیشترین تعداد جایزه اسکار که باید آثارشان را تماشا کنید


4. پرتره بانویی در آتش – PORTRAIT OF A LADY ON FIRE – 2019

انل نقش دختری به نام هلوییز را بازی می‌کند که مادرش می‌خواهد پرتره او توسط ماریان نقاشی شود. اما از همان ابتدا به حضور او پی نمی‌بریم بلکه کمی طول می‌کشد. “نوئمی مرلان” (Noémie Merlant) هم حضور دارد. سیاما بیشتر به خاطر ساخت این عاشقانه دگرباشی شناخته می‌شود. مرلان بازیگری خبره است که فیلم را دیدنی کرده است و می‌توان او را سوخت فیلم نامید. هلوییز نباید متوجه شود که نقاش پرتره او را می‌کشد چون این نقاشی قرار است توسط خواستگار او دیده شود. بنابراین این دو فقط یکدیگر را همراهی می‌کنند. به تدریج بیشتر با یکدیگر همراه شده و همدیگر را درک می‌کنند.

ماریان: وقتی خجالت می‌کشی لبت رو گاز می‌گیری.

هلوییز: واقعاً؟

ماریان: وقتی تو دردسر می افتی از دماغت نفس می‌کشی.

“کلر ماتون” (Claire Mathon) فیلمبردار این فیلم بود و کارش عالی است. طوری که توانست چهره‌ها، رنگ‌ها، ساحل، منظره، لباس، آتش، پیراهن‌ها و همه چیز را تماشایی به تصویر بکشد. موسیقی متن سه دقیقه‌ای La Jeune Fille en Feu هم آنقدر شنیدنی است که شما را میخکوب کند. ترانه‌های نوشته شده توسط سیمونینی که زن‌های روستا آن را می‌خوانند واقعاً شنیدنی است. انل رازآلود و جسور است اما نمی‌تواند از محدودیت‌های طبقه خود کنار برود.


3. تام بوی – TOMBOY – 2011

فیلمی به نویسندگی سیاما و فیلمبرداری فورنیه در رتبه بندی بهترین فیلم‌های “سلین سیاما” که “زوئی هرآن” (Zoé Héran) نقش یک بچه ده ساله را ایفا می‌کند. این فیلم به کودکی و جنسیت نامشخص می‌پردازد. لوری ده ساله با دختر همسایه لیزا دوست شده و خودش را میکائیل معرفی می‌کند. در این فیلم مادر لوری او را سرزنش می‌کند. بنابراین فیلم به یک اعتراف جنسیتی تبدیل می‌شود. لیزا هم میکائیل را می‌بوسد و هم آرایشش می‌کند و می‌گوید دختر زیبایی است. سیاما فیلم را آنقدر چند لایه ساخته که هم یک فرد دگرباش و هم یک فرد دگرجنس گرا می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

هرآن اجرای عمیق و دیدنی دارد و ارتباط پیچیده با لیزا را خوب نشان می‌دهد. آن‌ها با دیگران رابطه پرتنشی دارند. بنابراین فیلم بسیار دیدنی است. فورنیه و سیاما به بازیگران آزادی عمل داده‌اند. با این که فیلم چندلایه است اما یک اثر مینیمال محسوب می‌شود. در این فیلم هم بر سر مدل مو و رفتارهای دخترانه و پسرانه صحبت می‌شود که برای همه بچه‌ها آشناست.

همچنین بخوانید: فیلم‌های کمتر دیده‌شده از بازیگران آثار کوئنتین تارانتینو که باید آنها را تماشا کنید


2. پالین – PAULINE – 2010

یک فیلم کوتاه زیر هشت دقیقه که در یوتیوب موجود است و در رتبه بندی بهترین فیلم‌های “سلین سیاما” جایگاه خوبی دارد. فیلمی ضد دگرباش هراسی که باید تماشا کنید. پالین روی تخت دراز کشیده و داستانش را روایت می‌کند. پالین با بازی “آنائیس دموستیه” (Anaïs Demoustier) با دوست دخترش با بازی “انل” حرف میزند. فیلم چهار بخش دارد: صحنه ورود گربه به اتاق پالین، سپس عنوان، بعد تخت پالین و شروع روایت. پالین درباره روستایش حرف میزند. جایی که همه همدیگر را می‌شناسند، بچه‌ها توی حیاط بازی می‌کنند و او چقدر این کار را دوست داشت. او عاشق برادرش بود و آن زندگی برایش حکم بهشت داشت.

در 15 سالگی همه چیز عجیب می‌شود. با پسری آشنا می‌شود اما هنوز گیج و پریشان است. نمی‌داند از زندگی چه می‌خواهد. با والدینش مشکل دارد. در نمایشی نقش مرد را برعهده دارد و خانواده‌اش هم شاهد این نمایش هستند. بنابراین باید با فیلم همراه شوید تا داستان خانواده، بزرگسالی، جنسیت، هویت، نزدیکی، تنهایی، تحقیر، روان زخم و شکست را تماشا کنید.


1. دخترانگی – GIRLHOOD – 2014

هویت شخصی و جنسی، سرسپردگی، صمیمیت، روابط خانوادگی، دوستی، تنهایی، بی توجهی، تبعیض طبقاتی، طبقه کارگر، بورژوا، کودکی، بزرگسالی و مشکلات زنان از مسائلی هستند که در فیلم‌های “سلین سیاما” شاهدش هستیم. چهار دختر به نام‌های ویک، لیدی، آدیاتو و فیلی در هتل اتاق رزرو می‌کنند. لباس‌هایی را که دزدیده‌اند می‌پوشند و می‌رقصند. گرچه فقیر هستند اما در آن اتاق نقش ثروتمندان را بازی می‌کنند. هرچقدر دوست دارند می‌خندند و می‌رقصند و مشکلاتشان را فراموش می‌کنند. کارگردان برای این فیلم از بین 300 چهره بازیگرانش را انتخاب می‌کند. بازیگر ویک اجرای چندلایه‌ای ارائه می‌دهد. دختران دیگر هم با اجرای خوب خود افکار، احساسات و رفتارهایشان را نشان می‌دهند.

موسیقی این فیلم هم مثل فیلم‌های دیگر سیاما با همکاری Para One ساخته شد. فورنیه فیلمبرداری این اثر را برعهده داشت و نورپردازی خیابان‌ها، اتاق هتل و خانه ویک فیلم را زیباتر کرده است. سیاما خنده، اشک‌ها، ناامیدی، هیجان، دعوا و اذیت‌ها را خوب نشان می‌دهد تا بیننده تحت تأثیر قرار بگیرد. ویک درگیر خواندن درس‌هایش است و با برادر 16 ساله آفریقایی-فرانسوی اش زندگی می‌کند. او در مدرسه با لیدی، آدیاتو و فیلی آشنا می‌شود. آن‌ها باهم به مرکز شهر می‌روند، دزدی می‌کنند، می‌رقصند و اتفاقات مختلف رخ می‌دهد. این فیلم در رتبه بندی فیلم‌های “سلین سیاما” در صدر قرار دارد.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم‌های فدریکو فلینی به مناسبت صدسالگی این کارگردان ایتالیایی


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم