معرفی کارگردان‌هایی با بیشترین تعداد جایزه اسکار که باید آثارشان را تماشا کنید

امروز می خواهیم کارگردان‌هایی با بیشترین تعداد جایزه اسکار را به شما معرفی کنیم. از “کریستوفر نولان” (Christopher Nolan) گرفته تا “استیون اسپیلبرگ” (Steven Spielberg) تمام این کارگردان‌ها در میان انبوه فیلم‌های برنده، فیلم‌های اسکاری زیادی را کارگردانی کرده‌اند.از مقطع زمانی بین دهه 10 تا دهه 60 با عنوان “عصر طلایی هالیوود” نام برده می‌شود، اما این موضوع نباید دستاوردهای کارگردان‌های مدرن صنعت سینما را زیر سؤال ببرد. در هر عصر، کارگردان‌هایی وجود دارند که تمام تلاش خود را کرده و شاهکارهایی خلق می‌کنند. جایزه آکادمی که با نام اسکار شناخته می‌شود، ابتدا در سال 1929 آغاز شد و با گذشت سال‌ها به یکی از معتبرترین جشنواره‌های اعطای جوایز دنیای فیلم تبدیل شد.

با این که اسکار بررسی دقیقی از خوب یا بد بودن یک فیلم نیست، اما می‌توان آن را به عنوان منبع قابل اتکایی برای مقایسه فیلم‌ها در نظر گرفت. در این بخش لیستی از کارگردان‌هایی با بیشترین تعداد جایزه اسکار را برایتان آماده کرده‌ایم. با پروشات همراه باشید.


15. بونگ جون هو – Bong Joon-Ho – چهار اسکار

“بونگ جون هو” در فیلم شناسی خود فیلم‌های فوق العاده ای نظیر “شکافنده برف” (Snowpiercer) و ” میزبان ” (The Host) را دارد و بالاخره در سال 2019 با فیلم “انگل” (Parasite) موفق شد جایزه اسکاری که لایق آن بود را دریافت کند. “بونگ جون هو” در هر دو دسته بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه جایزه اسکار دریافت کرد. به علاوه “انگل” جایزه بهترین فیلم سال 2020  و بهترین فیلم خارجی زبان را دریافت کرد، و در کل 4 جایزه اسکار را برای این کارگردان به ارمغان آورد.

همچنین بخوانید: رتبه‌بندی فیلم‌های اصغر فرهادی کارگردان نامدار سینمای ایران


14. گی‌یرمو دل تورور – Guillermo Del Toro – هفت اسکار

“گی‌یرمو دل تورو” فیلم‌های محبوب زیادی نظیر “هزارتوی پن” (Pan’s Labyrinth)، “پسر جهنمی” (Hellboy)، ” قله‌ای به رنگ خون” (Crimson Peak) و “حاشیهٔ اقیانوس آرام” (Pacific Rim) ساخته است. او فیلم مشهور “شکل آب” (The Shape of Water) را نیز کارگردانی کرده است. “هزارتوی پن” برای بهترین فیلمبرداری، بهترین طراحی محصول و بهترین گریم 3 جایزه اسکار و “شکل آب” 4 جایزه اسکار دریافت کردند که جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جزو آن بوده است. بنابراین در لیست کارگردان‌هایی با بیشترین تعداد جایزه اسکار قرار گرفت.


13. کاترین بیگلو – Kathryn Bigelow – هفت اسکار

“کاترین بیگلو” برای ساخت فیلم “مهلکه” (The Hurt Locker) بسیار شناخته شده است، فیلمی که بیشترین اسکار را برای او به ارمغان آورد. به علاوه او فیلم‌های “سی دقیقه پس از نیمه‌شب” (Zero Dark Thirty)، “نقطه فروپاشی” (Point Break) و ” دیترویت” (Detroit) را نیز کارگردانی کرده است که هم از سوی منتقدان و هم بینندگان مورد تحسین قرار گرفتند. “مهلکه” موفق به دریافت 6 جایزه اسکار شد که جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در میان آن‌ها وجود داشت و “سی دقیقه پس از نیمه شب” 1 جایزه اسکار برای “کاترین بیگلو” به ارمغان آورد.


12. الخاندرو گونسالس اینیاریتو – Alejandro González Iñárritu – هشت اسکار

“الخاندرو گونسالس اینیاریتو” برای دو فیلم برنده اسکارش مشهور می‌باشد، در حالی که او فیلم‌های بیشتری را کارگردانی کرده است. “اینیاریتو” به تنهایی برای کارگردانی و نویسندگی 5 جایزه اسکار دریافت کرده است، اما فیلم‌هایش بیشتر از آن جایزه داشته اند.

“بردمن” (Birdman) یا (The Unexpected Virtue of Ignorance) 4 جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد. “از گور برخاسته” (The Revenant) 3 جایزه اسکار از شامل بهترین بازیگر نقش اول مرد برای “لئوناردو دیکاپریو” (Leonardo Dicaprio) و “بابل” (Babel) یک جایزه اسکار دریافت کردند.


11. کریستوفر نولان – Christopher Nolan – ده اسکار

“کریستوفر نولان” تنها کارگردان این لیست است که تا به الان جایزه اسکار بهترین کارگردان و بهترین فیلم را دریافت نکرده و این موضوع هر کسی را که با کارهای او آشناست شگفت زده می‌کند. تقریباً تمام فیلم‌های او از لحاظ انتقادی و تجاری پر سر و صدا بوده‌اند، و با این که همیشه نامزد این جوایز می‌شود اما معمولاً آکادمی در مرحله آخر از او غفلت می‌کند. اما فیلم‌های او جوایز اسکار متعددی دریافت کردند که “تلقین” (Inception) با 4 اسکار و “دانکرک” (Dunkirk) با 3 اسکار جزو آن‌های می‌باشند.


10. آلفونسو کوارون – Alfonso Cuarón – ده اسکار

“آلفونسو کوارون” تهیه کننده مکزیکی در دهه اخیر دو بار جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد، یکی در سال 2013 برای فیلم “جاذبه” (Gravity) و دیگری در سال 2018 برای فیلم “روما” (Roma). “جاذبه” یک فیلم علمی-تخیلی مهیج درباره فضانوردی است که در فضا سرگردان بوده و سعی دارد به زمین بازگردد؛ این فیلم 7 جایزه اسکار دریافت کرد و باعث شد “کوارون” به اولین کارگردان مکزیکی تبدیل شود که اسکار بهترین کارگردان را برنده شد. او در شش زمینه مختلف موفق به دریافت جایزه اسکار شد، دستاوردی که با کمک کمپانی والت دیزنی و “جرج کلونی” (George Clooney) به آن دست پیدا کرد. به همین دلیل در لیست کارگردان‌هایی با بیشترین تعداد جایزه اسکار قرار گرفت.

همچنین بخوانید: 10 فیلم فراموش‌شده از کارگردان‌های بزرگ و نامی سینما که باید تماشا کنید


9. دیمین شزل – Damien Chazelle – ده اسکار

“دیمین شزل” 35 ساله در سال 2016 برای فیلم “لالالند” (La La Land)، فیلمی موزیکال با بازی “اما استون” (Emma Stone) و “رایان گاسلینگ” (Ryan Gosling) به جوانترین کارگردان برنده جایزه اسکار و گلدن گلوب تبدیل شد.

این فیلم علاوه بر جایزه بهترین کارگردان در دسته‌های دیگر اسکار 5 جایزه دیگر برنده شد که جایزه بهترین فیلم سال نیز جزو آن می‌باشد. علاوه بر آن فیلم بیوگرافی محصول 2018 او به نام “نخستین انسان” (First Man) که درباره زندگی اولین مردی که روی ماه پا گذاشت یعنی “نیل آرمسترانگ” (Neil Armstrong) و مأموریت آپولو11 می‌باشد و جایزه بهترین جلوه‌های ویژه را دریافت کرد.


8. سم مندس – Sam Mendes – دوازده اسکار

در بین 8 فیلم “سم مندس” پنج تای آنها در دسته‌های مختلف به دریافت اسکار موفق شدند. اولین فیلم ساخته او “زبیایی آمریکایی” (American Beauty) بزرگ‌ترین دستاورد حرفه او محسوب می‌شود چرا که باعث شد او در اسکار و گلدن گلوب جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کند. این فیلم او با برنده شدن 5 جایزه، در بین کارهای او بالاترین تعداد جوایز اسکار را برنده شده است. آخرین فیلم او به نام “1917” نیز از جانب منتقدان تحسین زیادی دریافت کرد و در 92مین جشنواره اسکار 3جایزه دریافت کرده و نامزد 10 جایزه شد. همچنین این کارگردان برای ساخت دو قسمت از مجموعه فیلم‌های “جیمز باند” به نام‌های “اسکای‌فال” (Skyfall) و “اسپکتر” (Spectre) به ترتیب 2 و 1 جایزه اسکار دریافت کرد.


7. انگ لی  – Ang Lee – دوازده اسکار

“انگ لی” به عنوان یکی از کارگردان‌هایی با بیشترین تعداد جایزه اسکار،کارگردانی تایوانی تبار است. او در سال 2013 فیلمی ساخت که داستان آن درباره پسری بود که پس از نجات یافتن از یک کشتی غرق شده در اقیانوس آرام، به همراه یک ببر بنگال روی قایق نجات باقی می‌ماند. نام فیلم “زندگی پای” (Life of Pi) بود که نامزد 11 جایزه اسکار شده و 4 جایزه (که جایزه بهترین کارگردانی نیز در میانان ها بود) را برنده شد. اما این اولین باری نبود که “انگ لی” تمام جایزه‌های اسکار را از آن خود کرد.

فیلم رزمی “ببر خیزان، اژدهای پنهان” (Crouching Tiger, Hidden Dragon) محصول سال 2000 به اندازه “زندگی پای” جایزه اسکار دریافت کرد که یکی از آن‌ها بهترین جایزه خارجی زبان آن سال بوده است. علاوه بر آن فیلم “کوهستان بروکبک” (Brokeback Mountain) با بازی “هیث لجر” (Heath Ledger) فقید و “جیک جیلنهال” (Jake Gyllenhaal) نیز 3 جایزه اسکار دریافت کرد.


6. کلینت ایستوود – Clint Eastwood – سیزده اسکار

کلینت ایستوود” یکی از بهترین بازیگرانی است که به کارگردان تبدیل شد. او برای نقش‌های مختلفی که در “خوب، بد، زشت” (The Good, the Bad, and the Ugly) بازی کرد، به طور بین المللی مورد تحسین قرار گرفت. در طی سال‌ها او نه تنها در فیلم‌های بسیاری نقش آفرینی کرد، بلکه فیلم‌های برنده اسکار زیادی را نیز کارگردانی کرد.

فیلم ورزشی محصول 2004 او به نام “عزیز میلیون دلاری” (Million Dollar Baby) و فیلم وسترن محصول 1992 او به نام “نابخشوده” (Unforgiven) هر دو 4 اسکار دریافت کردند که شامل اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی بوده است.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین کارگردان‌های معاصر ژانر وحشت


5. فرانسیس فورد کاپولا – Francis Ford Coppola – هجده اسکار

“فرانسیس فورد کاپولا” برای کارگردانی و نویسندگی فیلم‌های فوق العاده ای مانند سه گانه “پدرخوانده” (The Godfather) و “اینک آخرالزمان” (Apocalypse Now) و “پاتن ” (Patton) شناخته شده است. “کاپولا” خودش برای فیلم‌های فوق العاده ای که حتی با گذشت زمان همچنان عالی هستند، برنده 6 جایزه اسکار شده که جایزه بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردان در بین آن وجود داشته است. اولین و دومین قسمت “پدرخوانده” 9  جایزه اسکار بهترین بازیگری و کارگردانی دریافت کرد و “پاتن” با 7 جایزه اسکار و “اینک آخرالزمان” با 2 جایزه اسکار به خانه بازگشتند. به همین دلیل کاپولا در لیست کارگردان‌هایی با بیشترین تعداد جایزه اسکار قرار دارد.


4. پیتر جکسون – Peter Jackson – بیست اسکار

کتاب “ارباب حلقه‌ها (The Lord of the Rings) اثر “جی.آر.آر توکین” (The Lord of the Rings) پرفروش‌ترین کتاب تاریخ بوده که 150 میلیون نسخه از آن به فروش رسید، اما چیزی که باعث شد این اثر به اوج محبوبیت برسد، سه گانه سینمایی آن بود که “پیتر جکسون” آن را کارگردانی کرد.

او به تنهایی یکی از محبوب‌ترین و پرفورش ترین مجموعه‌های هالیوود را از یک کتاب اقتباس کرد، کاری که از هر نظر جاه طلبانه بوده است. این سه گانه به طور کلی 6 میلیارد فروش داشته و 17 جایزه اسکار را از آن خود کرده است. همچنین فیلم هیولایی عالی او “کینگ کونگ” (King Kong) در سال 2005 3 جایزه اسکار، و چند جایزه دیگر برای جلوه‌های ویژه فوق العاده اش دریافت کرد.


3. مارتین اسکورسیزی – Martin Scorsese – بیست اسکار

در حالی که امروزه کارگردان‌ها با ساخت فیلم‌های پرفروش و چندگانه می‌توانند به موفقیت (هنری و تجاری) دست یابند، “مارتین اسکورسیزی” کارگردانی است که تنها شاهکارهای تک قسمتی را کارگردانی می‌کند. و این حقیقت که او تنها کارگردان زنده‌ای است که بیشترین تعداد جایزه بهترین کارگردانی را دارد، خود اثباتگر قدرت اوست.

فیلم‌های “هوانورد” (The Aviator) محصول 2004، و “هیوگو” (Hugo) محصول 2011، 5 اسکار و فیلم “رفتگان” (The Departed) محصول 2006 سه جایزه اسکار دیگر برای او به ارمغان آوردند.


2. جیمز کامرون – Martin Scorsese – بیست و یک اسکار

“جیمز کامرون” حرفه کارگردانی درخشانی داشت، او یکی از به یادماندنی‌ترین مجموعه‌های سینمایی مدرن یعنی “نابودگر” (Terminator) را ساخت، به علاوه “تایتانیک” (Titanic) و “آواتار” (Avatar) از جمله کارهای او هستند که در گیشه سینما غوغا به پا کردند و جوایز متعددی را برنده شدند.

این دو فیلم با فروش 2 میلیارد دلاری در سطح جهانی پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ بوده‌اند و “تایتانیک” (در کنار دو فیلم دیگر) رکورد تنها فیلمی که بیشترین جایزه اسکار را دریافت کرد را دارد. فیلم “نابودگر ۲: روز داوری” (Terminator 2: Judgment Day) در بین دیگر قسمت‌های مجموعه، معروف‌تر است و همچنین 4 جایزه اسکار دریافت کرد.


1. استیون اسپیلبرگ – Steven Spielberg – سی و دو اسکار

باید بگویم در حال حاضر هیچ کارگردانی نتوانسته به دستاوردهای “استیون اسپیلبرگ” حتی نزدیک بشود، والسلام. تأثیر او در دنیای مدرن صنعت سینما باورنکردنی است و تعجبی ندارد که او یکی از پرطرفدارترین کارگردان‌های تاریخ می‌باشد.

فیلم “آرواره ها” (Jaws) محصول سال 1975، مفهوم اصلی فیلم پرفروش تابستانه را به خوبی معرفی کرد و 3 جایزه اسکار به خانه برد. “فهرست شیندلر” (Schindler’s List) و “نجات سرباز رایان” (Saving Private Ryan) کاملاً نشان دادند که ژانر درام- جنگی می‌تواند تا چه اندازه اوج بگیرد، این دو فیلم به ترتیب 7 و 5 جایزه اسکار دریافت کردند که جایزه بهترین کارگردانی در فهرست هر دوی آن‌ها قرار داشت. فیلم‌های “مهاجمان صندوق گمشده” (Raiders of the Lost Ark) و “ئی.تی.” (E.T.) با 4 اسکار و “پارک ژوراسیک” (Jurassic Park) با 3 اسکار به خانه رفتند.

همچنین بخوانید: بهترین کمئو یا حضور افتخاری کارگردان‌ها در فیلم‌های خودشان


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. امیر

    اسفند 18, 1399

    پس برادران کوءن چی. فقط چهار اسکار برای جایی برای پیرمردها نیست گرفتند

    پاسخ