معرفی بهترین فیلم‌های “فدریکو فلینی” به مناسبت صدسالگی این کارگردان ایتالیایی

سال 2020 سال صدساله شدن کارگردان بزرگ ایتالیایی “فدریکو فلینی” (Federico Fellini) بود. کارگردانی بزرگ که در فیلم‌های هویت بشری را به خوبی به تصویر می‌کشد. داستان‌ها و شخصیت‌های فیلم‌های او به آسانی قابل ارتباط بوده و احساسات بشری را نشان می‌دهند. به همین دلیل فیلم‌هایش بین مردم عامه و خواص محبوبیت دارند. به همین دلیل در اینجا می‌خواهیم بهترین فیلم‌های “فدریکو فلینی” را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


1. ولگردها – I VITELLONI – 1953

یکی از بهترین فیلم‌های کارنامه این کارگردان که یک موفقیت هنری و تجاری بود. همچنین جایزه شیر نقره‌ای فستیوال فیلم ونیز را دریافت کرد. این اثر زندگی نامه‌ای درباره پنج مرد جوان است که در آرزوی ماجراجویی شهر ساحلی خود را ترک می‌کنند. فلینی با الهام از تجربه‌های جوانی خود شخصیت‌ها و لحظات خوشی را خلق می‌کند. اوج داستان هم جذاب بوده و درخشش این کارگردان را نشان می‌دهد.

این فیلم الهام بخش کارگردان‌های دیگری هم بوده است. به طوری که “استنلی کوبریک” (Stanley Kubrick) این فیلم را یکی از 10 فیلم مورد علاقه‌اش می‌داند. فیلم‌های “خیابان‌های پایین شهر” (Mean Streets) ساخته “مارتین اسکورسیزی” (Martin Scorsese) و “دیوارنویسی آمریکایی” (American Graffiti) ساخته “جرج لوکاس” (George Lucas) از “ولگردها” الهام گرفته‌اند.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۳۰ شاهکار تاریخ سینمای ایتالیا (بهترین فیلم های سینمای ایتالیا)


2. جاده – LA STRADA – 1954

اولین فیلم برنده جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار که فلینی و ستاره زن فیلم “جولیتا ماسینا” (Giulietta Masina) را در سطح جهانی معرفی کرد. جولیتا نقش زن جوانی را ایفا می‌کند که خانواده‌اش او را به سیرک می‌فروشند. این فیلم به خاطر نمایش احساسات انسانی اشک بیننده را درمی آورد. با وجود لایه‌های تاریک فیلم همانند اکثر کارهای فلینی بارقه‌ای از امید در آن حس می‌شود.

کارگردان‌های بزرگی “جاده” را اثر موردعلاقه خود می‌دانند. این فیلم در لیست 10 فیلم برتر کارگردان‌های انستیتو فیلم بریتانیا در سال 1992 در جایگاه چهارم قرار گرفت و براساس انستیتو فیلم آمریکا یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ بدل شد. این اثر یکی از بهترین فیلم‌های “فدریکو فلینی” است.


3. زندگی شیرین – LA DOLCE VITA – 1960

بزرگ‌ترین اثر کارنامه فلینی که به درخشش جهانی او منجر شد. روبینی (مارچلو ماسترویانی “Marcello Mastroianni”) روزنامه نگار مجلات زرد است که در جستجوی عشق در سفری هفت روزه به رم می‌رود. این فیلم برنده نخل طلای کن اروپای معاصر را نقد کرده و تأثیر شایعات در زندگی و جامعه را نشان می‌دهد. یک اثر خوش سبک، دیدنی و درونگرا که بدون قضاوت تمام زوایای انسان را نشان می‌دهد.

“راجر ابرت” (Roger Ebert) منتقد برنده جایزه پپولیتزر، این فیلم را جز ده فیلم برتر خود معرفی کرده و آن را یکی از بهترین فیلم‌های اروپایی تاریخ می‌دانند.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم‌های تاریخ سینما با مفهوم اگزیستانسیالیسم که نباید از دست بدهید


4. هشت و نیم – 8½ – 1963

یکی از بهترین فیلم‌های “فدریکو فلینی” و تاریخ که شخصی‌ترین اثر این کارگردان است. داستان درباره یک کارگردان بزرگ ایتالیایی است که می‌خواهد یک اثر حماسی علمی-تخیلی بسازد. به همین دلیل آن را یادآور شاهکار “گورو دات” (Guru Dutt) به نام “گل کاغذی” (Kaagaz Ke Phool) می‌دانند. این فیلم برنده دو اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان و بهترین طراحی لباس نقطه اوج کارگردانی است.


5. جولیتای ارواح – JULIET OF THE SPIRITS – 1965

یک درام کمدی فانتزی که اولین فیلم رنگی فلینی و برنده گلدن گلوب بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان است. این فیلم که با همکاری همسرش ماسینا ساخته شد خاطرات و رمزورازهای یک زن میانسال را نشان می‌دهد که با خیانت‌های همسرش درگیر است. این فیلم قهرمانش را به ماجراجویی توهم زایی از خودباوری می‌کشند. آیا همسر زن نماد فلینی است؟ یا اعتراف خیانت‌های اوست؟ حتی فیلم زندگی نامه‌ای او هم حقیقت را با عناصر تخیلی درهم می‌آمیزد. گفته می‌شد فلینی در زمان ساخت فیلم مواد توهم زا مصرف کرده بود و به همین دلیل فیلم رازآلود است. فیلم “آلیس” (Alice) ساخته “وودی آلن” (Woody Allen) اقتباس آزاد از این فیلم محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید: بهترین بازیگران مرد تاریخ سینمای جهان چه کسانی هستند؟


6. آمارکورد – AMARCORD – 1973

برنده چهارمین و آخرین جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان که یکی از برترین آثار اوست. در این فیلم فلینی خاطرات زادگاهش ریمینی را روایت می‌کند و روزهای کودکی و بزرگسالی اش را باهم درمی آمیزد. این فیلم با عناصر طنز خود یکی از جالب‌ترین فیلم‌های فلینی است. نمایش روزهای مدرسه و دوران جوانی بسیاری خنده دار و دیدنی است. مجله تایم و نشریات دیگر فیلم را بهترین اثر فلینی می‌دانند. “راجر ابرت” فلینی را بهترین فیلمساز تاریخ دانسته و “مارتین اسکورسیزی” هم او را چهارمین کارگردان محبوب خود می‌داند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم