رتبه‌بندی بهترین فیلم‌های تاریخ سینما درباره شطرنج براساس امتیاز IMDb

بسیاری فیلم‌های مربوط به شطرنج را سرگرم‌کننده نمی‌دانند. شطرنج بازی جالبی است. یک بازی محبوب و مشهور در سراسر جهان که متاسفانه طرفداران زیادی ندارد (حداقل در مقایسه با ورزش‌های دیگری مثل فوتبال و بیسبال).

به همین دلیل است که ساخت فیلمی سرگرم کننده درباره شطرنج می‌تواند کاری چالش برانگیز باشد. با وجود محبوبیت سریال “گامبی وزیر” (The Queen’s Gambit) می‌خواهیم فیلم‌های مربوط به شطرنج را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. سردترین بازی – The Coldest Game (امتیاز 6.1 – 2019)

یک فیلم لهستانی به کارگردانی Łukasz Kośmicki که به زبان انگلیسی است و بازیگری مانند “بیل پولمن” (Bill Pullman) در نقش اصلی قرار دارد. این فیلم یک تریلر جاسوسی و فیلم ورزشی است و به قهرمان سابث شطرنج و الکلی فعلی جاشوا منسکی می‌پردازد که برای بازی با قهرمان فعلی شوروی به لهستان فرستاده می‌شود. داستان در جریان فاجعه موشکی کوبا رخ داده و بین شطرنج و جنگ سرد شباهت‌هایی وجود دارد.

همچنین بخوانید: اگر از شیفتگان ورزش بیسبال هستید این ۱۵ فیلم را از دست ندهید


9. تفکر انتقادی – Critical Thinking (اامتیاز 6.4 – 2020)

یکی از فیلم‌های تحت تأثیر پاندمی کرونا که قرار بود در ماه مارس اکران شود. فیلم به کارگردانی “جان لگویزمائو” (John Leguizamo) ساخته شد و در آن نقش آقای مارتینز را بازی می‌کند، یک معلم دبیرستان که به دانش آموزان و علاقه آنها به شطرنج تعهد دارد.

داستان واقعی درباره تیم شطرنج دبیرستان میامی جکسون است که با وجود آمدن از فضایی فقیر بر موانع غلبه کرده و در مسابقات کشوری اول می‌شوند و اولین تیم دبیرستانی شهری کوچک هستند که به این مقام دست می‌یابند.


8. قربانی پیاده – Pawn Sacrifice (امتیاز 7 – 2014)

فیلم دیگری براساس داستان واقعی با حضور “توبی مگوایر” (Tobey Maguire) درباره بابی فیشر استاد بزرگ که به عنوان نابغه شطرنج در 15 سالگی به این مقام می‌رسد.

این فیلم زندگی و حرفه این ورزشکار در مسابقات قهرمانی 1972 می‌پردازد. اینجا بود که فیشر “بوریس اسپاسکی” را شکست داد و با شکست شوروی پس از 24 سال به دومین آمریکایی برنده در این مسابقات تبدیل شد.


7. ماگنوس – Magnus (امتیاز 7.1 – 2016)

یک فیلم مستند درباره زندگی “ماگنوس کارلسن” یکی از بهترین بازیکن‌های تاریخ مسابقات که مانند فیشر نابغه شطرنج بود و در 13 سالگی استاد بزرگ شد.

این فیلم با ترکیب تصاویر و مصاحبه‌ها داستان زندگی این بازیکن را نشان می‌دهد و برای طرفداران شطرنج دیدنی است.


6. قلعه بروکلین – Brooklyn Castle (امتیاز 7.2 – 2012)

مستندی دیگر درباره شطرنج که مانند “تفکر انتقادی” به یک مدرسه می‌پردازد و دانش آموزان متوسطه آن در بروکلین را نشان می‌دهند. تیم مدرسه طی چند سال و با بودجه کم به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند و فیلم ارزش همکاری و حمایت و هوش را نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید: ۱۷ فیلم برتر سینما درباره فوتبال آمریکایی


5. ملکه کاتوه – Queen Of Katwe (امتیاز 7.4 – 2016)

فیلم دیگری براساس داستان واقعی و براساس مقاله‌ای به همین نام درباره زندگی و رشد بازیکن اوگاندایی شطرنج “فیونا موتسی” که در زاغه نشین کاتوه در اوگاندا بزرگ شد. با این شرایط سخت به یکی از قهرمان‌های شطرنج زنان در المپیک بدل شد و به عنوان نامزد استاد بزرگ زنان انتخاب شد.


4. در جستجوی بابی فیشر – Searching For Bobby Fischer (امتیاز 7.4 – 1993)

این فیلم برخلاف عنوانش درباره “بابی فیشر” نیست بلکه درباره نابغه‌ای دیگر به نام “جاشوآ ویتزکین”. فیلم با اقتباس از رمان پدر جاشوآ ساخته شده و زندگی و ورود او به شطرنج را نشان می‌دهد.

او در سال‌های 1993 و 1994 قهرمان مسابقات شطرنج جوانان شد و در سن 16 سالگی استاد بزرگ بود. این فیلم دنیای یک نابغه را به خوبی نشان می‌دهد.


3. فرش – Fresh (امتیاز 7.6 – 1994)

فیلم درباره شطرنج نیست اما نماهایی از آن را نشان می‌دهد. یک درام جنایی شهری درباره مواد فروشی 12 ساله به نام فرش در نیویورک. پسرک با یک الکلی شطرنج باز به نام سام بازی می‌کند. “ساموئل ال.جکسون” (Samuel L. Jackson) نقش سام و “جانکارلو اسپوزیتو” (Giancarlo Esposito) از “برکینگ بد” (Breaking Bad) هم در نقش گانگستر و رئیس مجرمین استیبن حضور دارد.


2. بازی جری – Geri’s Game (امتیاز 7.9 – 1997)

پیکسار همیشه در انیمیشن‌هایش معجزه می‌کند. فیلمی به نویسندگی و کارگردانی “جان پینکاوا” (Jan Pinkava)، یک فیلم کوتاه درباره پیرمرد تنهایی که با خودش شطرنج بازی می‌کند. این فیلم پنج دقیقه‌ای به خاطر موسیقی و انیمیشن خود دیدنی است. این فیلم جایزه اسکار بهترین انیمیشن کوتاه را دریافت کرد. طرفداران پیکسار از دیدن این فیلم لذت می‌برند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های ورزشی که در سال 2018 اکران شدند


1. مهر هفتم – The Seventh Seal (امتیاز 8.2 – 1957)

یک فیلم شطرنجی دیگر در دوران مرگ سیاه و درباره مردی که با مرگ شطرنج بازی می‌کند. “ماکس فون سیدو” (Max von Sydow) نقش آنتونیوس بلک و “بنگت اکروت” (Bengt Ekerot) نقش مرگ را برعهده دارد که به مدد کارگردانی “اینگمار برگمان” (Ingmar Bergman) درخشید.

یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما با سمبولیسم و تصاویر درخشان که شاید درباره شطرنج نباشد اما داستان جذابی از کتاب مقدس را روایت می‌کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. 484_

    آذر 28, 1399

    مهره queen در فارسی به وزیر معروفه، بهتره وزیر کاتوه ترجمه بشه

    پاسخ

  2. mm1386

    آذر 23, 1399

    سلام.ممنون از مقاله.سریال گامبی وزیر هم جز بهترین سریالای این حوزه است.
    بهتر نیست ملکه کاتوه رو وزیر کاتوه ترجمه کنیم؟
    چون مهره ملکه روتو ایران با نام وزیر میشناسن.

    پاسخ

    • بدون نام در پاسخ به mm1386

      اسفند 18, 1402

      چه ربطی داره این که مهره وزیر شهرشون نیست که داره میگه ملکه شهرشون هست

      پاسخ