اگر از شیفتگان ورزش بیسبال هستید این ۱۵ فیلم را از دست ندهید

درحالی که در سالهای اخیر فوتبال ورزش مورد انتخاب مردم آمریکا بوده، اما ما هنوز با علاقه زیاد از بیسبال به عنوان “سرگرمی آمریکایی ها” یاد میکنیم. برای بسیاری از مردان آمریکایی، بیسبال جزء دوره ی نوجوانی آنها بوده و شامل خاطرات زیبا و باارزش آنها می باشد. بیسبال رابطه بین پسران و پدران بوده است. چه کسی میتواند زمانی را که پدرش او را به فروشگاه ورزشی برد تا اولین دستکش های بیسبالش را بخرد، فراموش کند؟ یا زمانی که پدرتان به شما بازی بیسبال را یاد داد و در حیاط پشتی بازی کردید؟

در حالی که بیسبال زندگی مردان مختلف را بیش از یک قرن شکل داده است، تاثیر آن بر جامعه آمریکایی حتی عمیقتر است؛ این بازی افکار مردانه آنها را شکل داده است، روحیه آنها را در دوره های سخت اقتصادی و جنگ حفظ کرده و برای حقوق مدنی به عنوان میدان نبرد خدمت کرده است.

بیسبال با روابط شخصی، عاشقانه و فرهنگی  پیوند خورده و بنابراین شگفت آور نیست که فیلم های زیادی درباره این ورزش ساخته شده است. برخی از این فیلم ها بامزه، برخی تلخ، و برخی کاملا فراموش شدنی اند. در اینجا چند فیلم جالب و دیدنی درباره بیسبال را برایتان معرفی خواهیم کرد تا کمک تان کنیم(معرفی فیلم ها از الگوی خاصی پیروی نمیکند)، پس با پروشات همراه باشید.


زمین بازی ‒ The Sandlot

میتوانیم بگوییم فیلم “زمین بازی” بهترین فیلمی است که هر پسری باید ببیند. “زمین بازی” یک فیلم ساده درباره دوستان دوران کودکی و عشق مشترک آنها به بیسبال است. پسران آمریکایی با دیدن این فیلم به یاد خاطرات دوران کودکی شان خواهند افتاد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های ورزشی که در سال 2018 اکران شدند


غرور یانکی ها ‒  Pride of the Yankees

استعداد و سرسختی اسب آهنین از او یک افسانه ساخت. شهامتش در رویارویی با بیماری مرگ آور، او را به یک قهرمان تبدیل کرد. “لو گریگ” یکی از درجه یک ترین بازیکنان بیسبالی بود که آمریکا به خود دیده است، و چه کسی بهتر از گری کوپر برای ایفای نقش او. (با اینحال، جالب است که کوپر 40 ساله را در نقش گریگ 19 ببینید ). اگر در سخنرانی معروف “خوش شانس ترین آدم” اشک نریزید، پس روح ندارید.


زمین رویاها ‒ Field of Dreams

“زمین رویاها” درباره مردی است که با پدر مرحومش آشتی می کند و در عین حال قدرت بیسبال در آمریکا برای پیوند افراد و نسل های مختلف را نشان می دهد. این نقل قول از “ترنس من” (با بازی ارل جونز) به زیبایی معنی و ارزش بیسبال برای آمریکایی ها را نشان می دهد:

“ری تنها جریان متوقف نشده طی این سالها بیسبال بوده. آمریکا مانند یک ارتش به رهبری غلتک ها است. مانند یک تخته سیاه پاک شده، دوباره ساخته شده و باز پاک شده است. اما بیسبال زمان را مشخص کرده است. این زمین بازی، این بازی : بخشی از گذشته ما است، ری. تمام چیزهایی که زمانی خوب بودند و میتوانست دوباره اتفاق بیفتد را به ما یادآوری می کند.”

همچنین بخوانید: معرفی 12 انیمه ورزشی برتر تمام زمان ها


بول دورهام ‒ Bull Durham

از هر بازیکن بیسبال یا منتقدی سوال کنید برترین فیلم با موضوع بیسبال کدام است، پاسخ می دهند “بول دورهام”. در نمونه های فلم های بیسبالی این فیلم در رده اول است. دلیل خوبی نیز دارد. بول دورهام به زیبایی جاه طلبی و ذهنیت شکست خورده تیم های بیسبال کم اهمیت لیگ را به تصویر می کشد. نویسنده و کارگردان، روی شلتون بازیکن یکی از همین تیم های لیگ دست پایین بیسبال بوده است که احتمالا توضیح می دهد که چرا تماشای بول دورهام، به ما احساس تماشای زندگی بازیکنان آماتور واقعی را می‌دهد.

کوین کاستنر در نقش “تیم رابینز” یک توپ گیر کهنه کار بیسبال است که باید به جوانی ناپخته و بی تجربه به نام ادی لابوش(تیم رابینز) بازی یاد بدهد. صحبت ها و کل کل های بین لابوش و دیویس بهترین دیالوگ های تاریخ را تشکیل می دهند. این دو نه تنها سر بیسبال دعوا میکنند، بلکه بر سر دختری اغوا کننده با بازی سوزان سارندون نیز با هم کل کل می کنند. هسته مرکزی این فیلم، درباره افردای است که برای رسیدن به چیزهایی بهتر در زندگی سخت تلاش می کنند، چیزهایی که همه به عنوان مرد میتوانیم با آن ارتباط برقرار کنیم.


طبیعی ‒ The Natural

وقتی درباره قهرمانان افسانه ای فکر میکنیم، معمولا به شخصیت هایی از تاریخ مانند آشیل و اگامنون فکر میکنیم. در طرح اصلی این فیلم، قهرمانی حماسه آفرین و افسانه ای را میبینم که از یونان باستان به تیم بیسبالی در سال 1920 آمریکا می آید. رابرت ردفورد در نقش هابز، یک بازیکن بیسبال که دوره درخشان شغل او توسط یک بانوی مرگبار در جوانی کوتاه شده. 16 سال بعد، روی بازمیگردد تا رویایی بازی در لیگ اصلی را به حقیقت تبدیل کند. درست مانند آشیل که زره ای افسانه ای ساخته خدایان داشت، روی، از خفاش افسانه ای اش به نام “پسر شگفت انگیز” که از یک درخت ساخته شده استفاد می کند. هر چه پیش تر میروید، این فیلم درباره تولد دوباره و تحقق رویاها است. زیبایی و منحصر به فردی این فیلم باعث می شود مانند یک کودک گریه کنید.

همچنین بخوانید: ۱۱ فیلم برتر سینما با موضوع دزدان دریایی


خرس های بدخبر ‒ The Bad News Bears

این فیلم درباره افرادی متفاوت و بیچاره ی ته لیگی است که مربی آنها، فردی بی روح است(ایفا شده توسط والتر متیو بزرگ) که به جای مربیگری، وقتش را صرف آبجو خوردن می کند. بچه ها متنند ملوانان مشروب میخورند و بد و بیراه میگویند.اما جدا از این فحاشی ها و مشروب خوردن ها، این فیلم درباره حفظ احترام به خود با وجود باختن ها است و اینکه اجازه ندهید رقابت سرگرمی تان را خراب کند.


لیگ اصلی ‒ Major League

صاحب “هندی های کلیولند” از دنیا می رود و بیوه بی روح او، تیم را به ارث می برد. او از کلیولند متنفر است، بنابراین طرحی پیاده می کند تا ترکیب بندی تیم را به بدترین نحو بچیند تا تیم  طرافدارن خود را از دست بدهند و به او اجازه دهند به میامی نقل‌مکان کند. یک توپ گیر فوق العاده با زانوهای بد، یک زندانی دیوانه با سرعت کم و بدون کنترل، یک کشیش افسونگر ضربه زننده، و یک دونده ناجور، اعضای این تیم ناهمگون هستند. علیرغم اینکه تیم کمبود استعداد دارد، اما بازیکنان تصمیم گرفته اند برای لج کردن با مالک، بازی را برنده شوند. این فیلم یک کمدی عالی است. دنباله داستان لیگ اصلی بسیار خوب بود، اما قسمت اصلی ان بهترین است.

همچنین بخوانید: 20 فیلم برتر تاریخ درباره بردگی


هشت مرد بیرونی ‒ Eight Men Out

هشت مرد بیرونی به طرزی استادانه گناه تاریخچه بیسبال را به تصویر می کشد. در 1919 هشت بازیکن در وایت سوکس شیکاگو با هم توطئه کردند تا در سری مسابقات جهانی در ازای گرفتن پول از قماربازان شیکاگو طبق خواسته آنها بازی کنند. این رسوایی شهرت برخی از بزرگان بیسبال را لکه‌دار کرد و نزدیک بود به ورزش‌های حرفه‌ای در آمریکا پایان دهد. در حالی که ما اغلب بیسبال را با نوستالژی به یاد می آوریم، این فیلم یک یادآور غم انگیز از مبارزات بازیکنان با فساد است که نسل پیشین ما با آن روبرو بوده است و حتی الان هم این عوامل در ورزش دیده می شوند. فیلمنامه و بازیگری فیلم هشت مرد بیرونی، عالی است و برترین صحنه های بازی بیسبال در سینما را به تصویر می کشد.


مانیبال ‒ Moneyball

میدانید فیلم هایی درباره آمار بازی بیسبال می توانند چقدر جذاب باشند؟ مانیبال درباره مدیر اوکلن ، بیلی بینز است که با توجه به آمار به پیش می رود تا برای تیم  برد به ارمغان بیاورد. این مقدمه کمی خسته کننده است اما این داستان، داستان کلاسیک دیگری درباره افراد بازنده است –  پسری که تلاش می کند تا با باشگاه های ثروتمند مانند یانکی ها رقابت کند و تعدادی بازیکنان شکست خورده را دور هم جمع کند. این نقش، به خوبی توسط برد پیت در نقش بین و یونا هیل  نقش مردبرنامه ریز یعنی پیتر برند ایفا می شود. ارتباط بین این دو مرد فیلم را جذاب می کند، و همانطور که از “آرون سورکین” انتظار می رود، دیالوگ ها بسیار هوشمندانه و فعال هستند.

همچنین بخوانید: 15 فیلم برتر برد پیت که استعداد بازیگری او را ثابت کردند


طبل را آهسته بزن ‒ Bang the Drum Slowly

این ترانه بیسبال برایان است. در “طبل را آهسته بزن”، بیسبال در پس زمینه است و داستان درباره دوستی عمیق بین دو مرد است که با همدیگر به کام مرگ می روند و یکی از آنها باید تسلیم شود تا دیگری رها شود. دنیرو جوان نقش “بروس پیرسون” را دارد که مبتلا به مرحله حاد بیماری هاجکین است . بهترین دوست و هم اتاقی بروس، هنری ویگن (مایکل موریارتی) کنار بروس می ماند. تماشای بروس که با فروتنی و قهرمانی با مرگ روبرو می شود، در حالی که دوستش از او پشتیبانی می کند هر بار شما را به گریه می اندازد.


بیسبال کن برنز ‒ Baseball by Ken Burns

این تنها یک فیلم نیست، بلکه یک مستند ۱۸ ساعته است که به ۹ فیلم دو ساعته تقسیم شد. اما به این دلیل که بیسبال به زیبایی رویداد های سرگرم کننده آمریکا را ثبت می کند، باید آن را در لیست قرار میدادم. کارگردان فیلم مستند کن برنز با احیای گذشته ارواح آمریکایی که داستان شان را برای ما تعریف میکنند، شغلی برای خود بهم زده است.

در بیسبال, برنز بررسی می‌ کند که چگونه ورزش با تمام جنبه‌های زندگی آمریکایی از نژاد پرستی و جنگ، و روابط و هنر و کار درهم ‌تنیده شده‌است.

اگر این فیلم را ندیده اید، به خودتان لطف کنید و آن را تماشا کنید. حتی اگر طرفدار بیسبال نیستید، با دیدن این فیلم، ورزش و تاثیرات خوب و بد آن روی آمریکا را متوجه می شوید.

همچنین بخوانید: 8 فیلم برتر سینما با موضوع اسکیت‌بردینگ


ترس را از بازی بیرون کن ‒ Fear Strikes out

این فیلم نمادی از ویرانی لیگ کوچک پدرانی است که متعهدانه از کودکان خود مراقبت می کنند. فیلم بر اساس زندگی واقعی و شکست بازیکن بیسبال جیمی پیرسال، ساخته شد. این اثر درباره بیس بال است و درامی روانشناسانه نیز محسوب می شود. پدران، اگر نمیخواهید کودکانتان تبدیل به جیمی پیرسال شوند، فقط به خودتان یادآوری کنید که این فقط یک بازی است.


لیگی برای خود ‒ A League of Their Own

چی؟ فیلیمی درباره صفحه های نمایشگر بیسبال و بازی بیسبال در سایتی به نام The Art of manliness ؟ لیگی برای خود، فیلمی کلاسیک با موضوع بیسبال است که نگاهی اجمالی به تاریخچه آمریکا می اندازد. در مواجهه با کمبود بازیکن مرد، مالکان تیم های بیسبال تصمیم گرفتند تیمی از بازیکنان زن تشکیل دهند تا این ورزش را در دوره جنگ زنده نگهدارند. این فیلم بینندگان خاص خود را دارد و مثالی از تیم های تمام دخترانه است: The Rockford Peaches . تماشای این فیلم لذت بخش است. ان فیلم داستان و بازیگری عالی دارد. تام هنکس نقش مربی سابق جیمی دوگان که فردی الکلی است را به زیبایی ایفا می کند، و با تشکر از او میدانیم که در بازی بیسبال گریه کردنی در کار نیست.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تام هنکس که باید تماشا کنید


روکی ‒ The Rookie

اگر در خواب فرصت دیگری داشتید چه می‌کردید؟ در روکی ما شاهد،  کشمکش درونی و بیرونی مردی هستیم که شانس دومی پیدا میکند. این فیلم بر اساس یک داستان واقعی از اشعه شیطانی خلیج تامپا  درباره جیم موریس است، روکی داستان اینکه چطور موریس از مربیگری یک لیگ دسته پایین به مربیگری یک تیم بیسبال مدرسه ای کوچک در شهر کوچک تگزاس می رود را نشان می دهد، آن هم زمانی که بیشتر مربیان سن او بازنشست می شوند. این فیلم ساخته کمپانی دیزنی است، بنابراین به نوعی احساسی است و یه قلب شما چنگ می زند. اما مهم نیست. داستان موریس باعث می‌شود که هرگز امید رسیدن به یک رویای بزرگ را از دست ندهیم.


بپر و چنگ بزن ‒ Up for Grabs

به یاد دارید وقتی بری باند رکورد فروش یک فصل را در سال 2001 زد؟ آیا تا به حال فکر کرده اید آن مرد یا زن موفق که آن توپ تاریخی را گرفت که بود؟ مستند بپر و چنگ بزن داستان آن توپ معروف و دو مرد که در یکی از حماسی ترین و زیباترین و نارحت کننده ترین رقابت های تاریخ شرکت داشته اند می باشد. در این فیلم، روباه مرده با توپ بری باند جایگزین شده است. این فیلم یک درام کمدی اخلاقی درمورد خطرات طمع کردن و کوته نظری است که اگر کسی مراقب نباشد، میتواند به زندگی او رخنه کند.

همچنین بخوانید: ۱۷ فیلم برتر سینما درباره فوتبال آمریکایی


شصت و یک – 61

اگر همه دست به دست هم داده باشند تا شما شکست بخورید چه می شود؟ بدتر از آن، اگر کسانی که میخواستند موفق نشوید، دوستان و هم تیمی هایتان بوده باشند چه؟ در 61، کارگردان و طرفدار سرسخت یانکی ها، بیلی کریستال به شما نشان می دهد در این شرایط چگونه رفتار کنید. در فصل بیسبال سال 1961، میکی منتل و راجر ماریس برای بازی برگشت با هم رقابت کردند. طرفداران یانکی منتل را که به عنوان وارث تیم میدانستد، با روث، دیماگیو، و گریگ تهدید و پیام های مرگ آور برای مریس می فرستادند. با دیدن این فیلم ما در میابیم که چگونه موریس و منل این فشارها را تحمل و بررسی کردند، و به بامبینو بزرگ رسیدند. ما چگونگی ایجاد یک دوستی مردانه توسط آن فشار را مشاهده خواهیم کرد.


امیدواریم از مطالعه ی این مقاله لذت برده باشید، منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم