13 جزئیات پنهان فیلم “مسیر سبز” (The Green Mile) که هرگز به آن پی نبرده بودید

“مسیر سبز” یکی از فیلم‌هایی است که نمی‌شود آن را دوست نداشت. فیلمی با حضور “تام هنکس” (Tom Hanks) و “مایکل کلارک دانکن” (Michael Clarke Duncan) با اقتباس از یکی دیگر از کلاسیک‌های “استیون کینگ” که شاید اصلاً شبیه داستان‌های دیگر کینگ نباشد (اما اگر بخواهیم صادق باشیم این داستان را به داستان‌های ترسناک همیشگی‌اش ترجیح می‌دهیم).

“مسیر سبز” فیلمی است که در گذر زمان امتحانش را پس داده و می‌توانید بارها و بارها آن را تماشا کرده و از آن لذت ببرید. با این حال چه ده بار آن را تماشا کنید چه صد بار، شاید به برخی از جزئیات پنهان آن پی نبرید. در اینجا می‌خواهیم جزئیات پنهان این فیلم را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


13. حمله موش‌ها

طرفداران سینما در توجه به کوچکترین جزئیات ممکن هوشمندانه عمل می‌کنند، اما حتی گاهی اوقات برخی از جزئیات متفاوت نادیده گرفته می‌شود.

در این صحنه از فیلم از 15 موش متفاوت استفاده شد و ماه‌ها طول کشید تا هر موش را آموزش دهند و رفتار موردنظر را از آن ببینند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های تام هنکس که باید تماشا کنید


12. لوکیشن متفاوت

از آنجاییکه “استیون کینگ” به خاطر خلق داستان‌های ترسناک شهرت دارد، بنابراین شاید داستان‌های دیگر او را نادیده بگیریم، درست مثل داستان “مسیر سبز”. اما یکی از نکات دیگر این داستان که به داستان‌های “استیون کینگ” شباهت کمی دارد این است که داستان در زادگاه او مین رخ نمی‌دهد. فیلم در زندانی در تنسی ضبط شد اما داستان در لوئیزیانا رخ می‌دهد.


11. یونیفرم‌های پلیس

مسائل کم اهمیت‌تر فیلم‌ها از نکاتی هستند که معمولاً در قسمت تولید به آنها توجه نمی‌شود. با این حال “مسیر سبز” در این باره به انتخاب دست زد و در دوره‌ای که پلیس‌ها یونیفرم رسمی نداشتند چنین یونیفرمی را به تن آنها پوشاند.

گرچه می‌توانستند از استانداردهای آن دوره استفاده کنند تا فیلم رئال‌تر باشد، اما در این صورت تماشاگر امروزی در درک شخصیت‌های بدون یونیفرم به مشکل برمی خورد. علاوه بر این، در کتاب به یونیفرم پلیس اشاره شده بود و حداقل می‌خواستند به کتاب وفادار باشند.


10. سن پرسی

زمانی که یک استودیوی فیلمسازی تصمیم می‌گیرد با اقتباس از یک رمان فیلم بسازد، ممکن است حین تولید تصمیم بگیرد تغییراتی ایجاد کند تا اثر اقتباسی بهتر یا شبیه‌تر باشد.

شخصیت پرسی در کتاب 21 ساله است، درحالی که “دوگ هاتچیسون” (Doug Hutchison) در زمان اجرای این نقش دو برابر آن سن داشت. او در زمان فیلمبرداری 39 ساله بود، اما به “فرانک دارابونت” (Frank Darabont) گفت اوایل 30 سالگی‌اش است. او در این نقش خیره کننده ظاهر شد و کمی افزایش سن باعث شد یکی از بهترین اجراهای تاریخ را داشته باشیم.


9. تعهد به نقش

“سم راکول” (Sam Rockwell) بازیگری بااستعداد و فعال است که تا حد امکان خود را وقف نقش می‌کند. او در این فیلم نقش بیل وارتون را ایفا می‌کند و به نظر می‌رسد شخصیت او تحت تأثیر آکنه و جوش قرار گرفته است.

بنابراین برای اینکه در این نقش موفق باشد، در صحنه‌های برهنه فیلم، از گریمورها خواست تا سراسر بدنش را با آکنه بپوشانند تا برای این نقش موفق باشد.

همچنین بخوانید: معرفی 8 فیلم برتر که از داستان های استیون کینگ اقتباس شده اند


8. ظاهر مهیب “مایکل کلارک دانکن”

جان کافی مردی غول پیکر بود و دانکن برای این نقش چندان درشت به نظر نمی‌رسد (فارغ از اینکه در این نقش درخشید).

با وجود هیکل معمولی او، در فیلم از زوایای خلاقانه‌ای استفاده شد تا ظاهر او را بزرگتر از بقیه بازیگران نشان دهند. گرچه دانکن در کنار بازیگرانی با جثه معمولی درشت به نظر می‌رسید، اما با وجود بازیگرانی مثل “دیوید مورس” (David Morse) با قد 1.93 سانتی متر و “جیمز کرامول” (James Cromwell) با قد 1.98 سانتی متر باید دانکن را درشت هیکل تر نشان می‌دادند.


7. ترفندهای عجیب برای بزرگ نشان دادن جان کافی

باید بگوییم در فیلم برای درشت‌تر نشان دادن جان کافی فقط به تکنیک‌های خلاقانه فیلمسازی متوسل نشدند، بلکه عناصر دیگر فیلم را کوچک‌تر نشان دادند تا او بزرگ‌تر به نظر برسد.

تخت زندان او کمی کوچک‌تر ساخته شد تا او بزرگ‌تر به نظر برسد، و حتی صندلی الکتریکی استفاده شده در فیلم برای جان عوض شد تا مثلاً برای او کوچک به نظر برسد.


6. اسپارکی پیر

با وجود تغییرات چشمگیری که در این فیلم و داستان صورت گرفت، شاید مهم‌ترین آن صندلی الکتریکی باشد که در فیلم به آن می‌گفتند “اسپارکی پیر”. این یکی از ترسناک‌ترین روش‌های کشتار در دوره مدرن است و تعجبی ندارد که کینگ هم برای اعدام در داستان خود از این روش استفاده کرد.

با این حال “مسیر سبز” در سال 1935 در لویزیانا رخ می‌دهد و این ایالت در سال 1940 این روش را آغاز کرد. پیش از آن زندانیان را با طناب دار اعدام می‌کردند.


5. سگک‌های تنگ پوش

ساخت فیلم‌های تاریخی کمی سخت است، زیرا از یک طرف همه تماشای مسائلی که از نظر تاریخی درست باشد را دوست دارند، اما از سوی دیگر هم تماشای چیزهایی که برایشان آشناست، آسان‌تر به نظر می‌رسد.

این تغییر شاید عجیب‌ترین تغییر باشد که از لحاظ تاریخی درست نیست. در “مسیر سبز” تنگ پوش‌هایی که بر تن زندانیان دیده می‌شود سگک دارند، در حالی که تا سال‌های 1980 سگک ساخته نشده بود. پیش از آن از نوار استفاده می‌شد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم که برتری سفیدپوستان را به‌خوبی به تصویر می‌کشند


4. کفش‌های پرسی

گاهی اوقات جزئیات کوچک یک فیلم خوب پیش می‌روند زیرا خوب برنامه ریزی شده‌اند، اما در موارد دیگر هم ممکن است اینطور نباشد.

مسلماً در فیلم به بازیگران لباس می‌دهند، اما در شروع فیلمبرداری “فرانک دارابونت” متوجه شد کفش‌های “داگ هاتچیسون” عجیب‌ترین صدای ممکن را ایجاد می‌کند. اما به نظرش این کفش‌ها غیرقابل تحمل بودن پرسی را نشان می‌داد و اجازه داد آن کفش را بپوشد. بنابراین در صحنه‌هایی که پرسی راه می‌رود می‌توانید سروصدای آزاردهنده کفش او را بشنوید.


3. عناصر درام فیلم

همه ما می دانیم فیلم‌ها نسخه درام واقعیت هستند و خیلی چیزها اگر به صورت واقعی نمایش داده می‌شدند تأثیر عاطفی یا بصری لازم را ایجاد نمی‌کردند. شیوه نمایش مرگ توسط صندلی الکتریکی در این فیلم نیز با واقعیت فرق دارد.

در فیلم می‌بینیم زمانی که قربانی‌ها روی صندلی الکتریکی قرار می‌گیرند فریاد می‌کشند، اما در واقعیت عضلات بدنشان منقبض شده و حتی نمی‌توانند دهانشان را باز کنند.


2. حمل سلاح

ظاهراً “مسیر سبز” روند استاندارد نگهبان‌های زندان را درست نشان نمی‌دهد. آن‌ها نه تنها نباید یونیفرم پلیس می‌پوشیدند، بلکه نباید داخل زندان سلاح حمل می‌کردند.

مسلماً ماموران سلاح حمل می‌کنند اما نگهبان‌های زندان نباید سلاح داشته باشند، زیرا احتمال سرقت آنها توسط زندانی‌ها بالاست. در بهترین حالت نگهبان‌ها می‌توانند خارج از زندان سلاح حمل کنند، در داخل زندان و نزدیک به زندانیان می‌توانند سلاح‌هایی که مرگبار نیستند را داشته باشند.


1. سیستم زندان‌ها

شاید تصور کنید اگر در زندان این امکان وجود داشته باشد که زندانیان توسط حکومت کشته شوند، پس در کنار هم بودن زندانیان سفیدپوست و سیاهپوست عادی است، اما در زندان‌های سال‌های 1930 لوئیزیانا اینطور نبود.

شاید این نکته برای طرفداران “مسیر سبز” جالب باشد که بدانند این هم یکی دیگر از تغییرات ایجاد شده در فیلم بود. مسلماً از تاریخ سیاه آمریکا در رابطه با سیاهپوستان خبر دارید و لوئیزیانا در ابتدای قرن بیستم با مسائل نژادپرستانه دست و پنجه نرم می‌کرد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی با این پیام که جان سیاهپوستان مهم است


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. خلیلی

    مرداد 6, 1402

    بهترین فیلم تاریخ سینما.

    پاسخ