10 فیلم که برتری سفیدپوستان را به‌خوبی به تصویر می‌کشند

قتل وحشیانه “جورج فلوید” (George Floyd) تمام دنیا را تحت تأثیر قرار داد. ظاهراً این مرد آفریقایی- آمریکایی 46 ساله به دلیل استفاده از اسکناس جعلی “دستگیر” شد، و توسط افسر پلیس حاضر “درک شوین” (Derek Chauvin) به قتل رسید، این قتل از نوع درجه دوم می‌باشد که افسر با گذاشتن زانو روی گردن او و بستن راه تنفسیش در عرض 7 دقیقه او را به قتل رساند. فیلم ویدئویی این فاجعه در دنیا پخش شده و در هفته گذشته اثبات کنندگان و حامیان “زندگی سیاهپوستان ارزش دارد” در تمام پنجاه ایالت آمریکا برای حمایت از ایجاد اصلاحات در نیروی پلیس ایالات متحده و سیستم عدالت مجرمین به خیابان‌ها آمدند. این جنبش در برابر خشونت پلیس و نظام تثبیت شده قرار دارد و در حمایت از زندگی افرادی که بدون دلیل از دست رفته‌اند می‌باشد، میلیون‌ها نفر در مخالفت با نژادپرستی نهادینه در هسته این قتل‌های بی معنی و در حمایت اصلاحات گسترده، به خیابان‌ها آمدند.

تا به الان هرگز بررسی نژادپرستی نهادینه شده و ناعدالتی گسترده تا این حد مرکز گفتگوی سیاسی و اجتماعی مردم جهان نشده بود، و هرگز امکانی وجود نداشت که افراد برای یادگیری و درک مزیت خود به عنوان یک سفید پوست تشویق بشوند.

برای کسانی که قصد دارند تاریخ سیاه پوستان و سیستم عدالت مجرمین که در مقابل برابری قرار دارد تحقیق کنند، یک فیلم خوش ساخت بهترین نقطه آغاز است؛ قابل دسترس ترین هنر جهان که میزبان سازندگان سیاهپوست و آفریقایی- آمریکایی زیادی بوده که از ظلم و ستم بر مردمشان و به پا خواستن سفید پوستان و انجام تغییرات سخن گفتند. این لیست درباره این نوع فیلم‌های آموزنده اما تلخ می‌باشد و نمونه‌هایی از فیلم‌های 10 سال گذشته درباره امتیاز سفید پوست بودن است. با پروشات همراه باشید.


1. دوازده سال بردگی – ۲۰۱۳ – ۱۲Years a Slave

فیلمی از “استیو مک‌کوئین” (Steve McQueen) که برنده جایزه‌هایی شد و از زمان انتشارش در سال 2013 به عنوان فیلمی “مصمم و خشن” اما “ضروری” مورد ستایش قرار گرفت.

این فیلم که برگرفته از خاطرات “سالومون نورثاپ” در سال 1853 می‌باشد، درباره یک مرد آفریقایی- آمریکایی آزاد است که در سال 1841 دزدیده شده و به عنوان برده فروخته شد. با نگاهی دلخراش به زندگی سالومون در مزرعه‌ای در لوئیزیانا، 12 سال زندگی او به عنوان یک برده به زیبایی به تصویر کشیده می‌شود و تمام آن توسط کارگردان “استیو مک کوئین” و نقش آفرینی برجسته ” چیویتل اجیوفور” (Chiwetel Ejiofor)، ” لوپیتا نیونگو ” (Lupita Nyong’o) و ” مایکل فاسبندر ” (Michael Fassbender) که هر کدام نقش‌های بسیار مهمی به حرفه موفق خود اضافه کردند و این نیرویی انکار ناپذیر برای همدلی بوده و تاریخ برده داری در آمریکا که برای دهه‌ها در فیلم‌های مختلف از آن صحبت می‌شد به خوبی به تصویر کشیده شده است.

همچنین بخوانید: 20 فیلم برتر تاریخ درباره بردگی


2. مهتاب – Moonlight – 2016

پس از دریافت جایزه‌های متعددی نظیر گلدن گلوب بهترین فیلم درام و اسکار بهترین تصویربرداری “مهتاب” اثر “بری جکینز” (Barry Jenkins) یکی از بهترین فیلم‌های قرن 21 نام گرفت. این فیلم که بر اساس نمایشنامه ” پسران سیاه زیر نور مهتاب آبی به نظر می‌رسند” (In Moonlight Black Boys Look Blue) به قلم “تارل الوین مکرینی” ساخته شده درباره داستانی تجربی درباره “شایرون” (Chiron) است که سه مرحله زندگی او و کشمکش‌هایش در طول زندگی درباره هویت، طبقه زندگی، نژاد و هویت جنسیش را مشاهده خواهیم کرد. از زمان انتشار فیلم در جشنواره فیلم تلیوراید، این اثر از “بری جکینز” با داشتن عوامل کاملاً سیاه پوست و گرامی داشتن جامعه رنگین کمانی‌ها (آل جی بی تی کیو) بینشی عمیق و مختصر را در چشم انداز معاصر به تجربه‌ای خاص تبدیل می‌کند.


3. مردم عزیز سفید پوست – Dear White People – 2014

فیلم کمدی- درام “جاستین سیمین” (Justin Simien) چشم بینندگان را بر تنش‌های نژادی حال حاضر روی دانش آموزان سیاه پوست را باز می‌کند. در یک کالج سطح بالا که بیشتر دانش آموزان سفید پوست هستند، “سامانتا وایت” (Samantha White) مجری یک برنامه رادوییی با نام “مردو عزیز سفید پوست” است که از تخلفات نژادپرستانه این مدرسه سطح بالا انتقاد می‌کند. اثر سیمین با بررسی بحران هویتی، نژادی، و طبقه‌ای به طرزی دلگرم کننده اما قوی به موضوع ناعدالتی نژادی می‌پردازد.


4. خانم جونتیث – Miss Juneteenth – 2020

اولین فیلم “چنینگ گادفری پاپلس” (Channing Godfrey Peoples) به نام “خانم جونتیث” یک درام بازتابنده است که تعطیلات جونتیث را گرامی می‌دارد. در این تعطیلات آزادی بردگان در نوزده ژوئن سال 1865 را جشن می‌گیریم؛ دو سال پس از اینکه “آبراهام لینکلن” (Lincoln) بیانیه آزادی را امضا کرد یعنی در سال 1863. “خانم جونتیث” داستانی دلگرم کننده و احساسی است که داستان “کای” (Kai) نوجوان را دنبال می‌کند. او در کنار مادرش که امیدوار است دخترش برای کالج بورسیه‌ای بگیرد، به جشن زیبایی خانم جونتیث وارد می‌شود. این فیلم هم جذاب بوده و هم درسی از تاریخ است، اما هنوز درکی از ناعدالتی های نژادی که تا به امروز در آمریکا دیده می‌شود را فراهم می‌کند.


5. بلکککلنزمن – BlackKklansman – 2018

کارگردان سلطنتی “اسپایک لی” (Spike Lee) برای فیلم هجو آمیز و عالی خود جایزه بزرگ پیکسار را در جشنواره فیلم کن برنده شد. این فیلم بر اساس خاطرات “ران استالورث” (Ron Stallworth) از سال 2014 درباره یک کارآگاه آفریقایی- آمریکایی است که در سال 1970 در کلورادو سعی دارد وارد گروه ” کو کلاکس کلان ” شده و آن‌ها را لو دهد. برخی از ستارگان مشهور نظیر “جان دیوید واشنگتن” (John David Washington)، “آدام درایور” (Adam Driver) و “لورا هری‌یر” (Laura Harrier) در کنار “جوردن پیل” (Jordan Peele) و ” جیسون بلوم ” (Jason Blum) در پشت صحنه حضور دارند. این فیلم محصول 2018 روز قبل از اولین سالگرد مورد ستایش زیادی قرار گرفت و برای استفاده از روایت تاریخی خود در تفسیر ناخوشایند بی عدالتی‌های نژادی و سوء استفاده‌ها مورد تحسین قرار گرفت.

همچنین بخوانید: رده‌بندی فیلم‌های تیم برتون از بدترین تا بهترین


6. نفرتی که تو می‌کاری – The Hate U Give – 2018

“نفرتی که تو می‌کاری” از رمانی با همین نام نوشته “انجی توماس” (Angie Thomas)، یک فیلم درام برجسته به کارگردانی ” جورج تیلمن ” (George Tillman Jr) و به قلم ” دری ولز ” (Audrey Wells) می‌باشد. ستاره فیلم ” آماندلا استنبرگ ” (Amandla Stenberg) یک دانش آموز دبیرستانی به نام “استار کارتر” (Starr Carter) است که شاهد تیراندازی پلیس بوده و در نتیجه بخش مهمی از داستان می‌باشد. با این که “نفرتی که می‌کاری” ساختگی است، اما به مرگ “جورج فلوید”، “بریونا تیلور” (Breonna Taylor)، “تریون مارتین” (Trayvon Martin)، “تامیر رایس” (Tamir Rice)، “مایکل براون” (Michael Brown)، “اریک گارنر” (Eric Garner) و دیگر قربانیان خشونت پلیس، شباهت زیادی دارد. این فیلم اعتراضات مسالمت آمیز و شورش‌ها را با اتفاقات حال حاضر مقایسه می‌کند و حمایت جهانی که در سال‌ها و روزهای اخیر نشان داده شد را بررسی می‌کند.


7. انتخاب غلط – Blindspotting – 2018

“انتخاب غلط” خلقی مشترک از دوستان دوران کودکی ” داوید دیگز” (Daveed diggs) و ” رافائل کاسال” (Rafael Casal) می‌باشد که اتفاقات پس آن که یک زندانی سابق در اوکلند کالیفرنیا، شاهد تیراندازی پلیس می‌شود را به تصویر می‌کشد. این داستان در ابتدا 15 سال پیش نوشته شده اما روایت “دیگز” (diggs) و “کاسال” (Casal) به همان اندازه که در نیمه سال 2000 تازگی داشت، در حال حاضر نیز همان گونه است و کارگردان آن “کارلوس لوپز استرادا” (Carlos López Estrada) برای کارگردانی عالی خود نامزد جایزه انجمن کارگردانان آمریکا شد. همچنین دیگز و کاسال به عنوان شخصیت‌های اصلی فیلم نقش آفرینی می‌کنند که توسط کشمکش‌های مربوط به طبقه اجتماعی و ناهدالتی نژادی دوستی آنها به خطر میفتد. “انتخاب غلط” کمدی را با یکپارچگی اجتماعی و نقش آفرینی در حال تقویت شخصیت‌های اصلی و پذیرش انتقادی ترکیب می‌کند.


8. فقط رحمت – Just Mercy – 2020

“فقط رحمت” که براساس خاطراتی با همین نام از ” برایان استیونسون” (Bryan Stephenson) زمانی که کمک به “والتر مک میلیان” (Walter McMillian) که محکوم به قتل بود، تجربه استیونسون به عنوان یک وکیل مدافع جوان را نشان می‌دهد.

این فیلم با دراماتیک سازی یک ناعدالتی در زندگی واقعی به عنوان اثری ثابت، قدرتمند که حتی در میان ناعدالتی هایی که در حق آفریقایی- آمریکاییان می‌شود حمایت دلگرم کننده‌ای را نشان می‌دهد. در این فیلم “مایکل بی جردن”  (Michael B. Jordan) در نقش استیونسون و “جیمی فاکس” (Jamie Foxx) به عنوان مک میلیان نقش آفرینی می‌کنند. “بری لارسون” (Brie Larson) و “راب مورگان” (Rob Morga) دیگر ستارگان فیلم هستند.


9. من کاکاسیاه تو نیستم – I Am Not Your Negro – 2016

این مستند اثر ” رائول پک ” (Raoul Peck) از دست نوشته “این خانه را به یاد داشته باش” (Remember This House) به قلم “جیمز بالدوین” (James Baldwin) الهام گرفته شده و روایتی جالب از “ساموئل ال. جکسون” (Samuel L. Jackson) است. “من کاکاسیاه تو نیستم” خاطرات شخصی بالدوین درباره رهبران حقوق بشر “مدگار اورز” (Medgar Evers)، ” مالکوم ایکس ” (Malcolm X)، و “مارتین لوتر کینگ جونیور” (Martin Luther King Jr) و تجربه‌های شخصی او از نژادپرستی در تاریخ آمریکا را در بر دارد. پک موفق شد تصویری حیاتی از مشاهدات بالدوین را که اشتیاق او برای روشن کردن کشمکش‌های حقوق بشری در زمان عدم قطعیت را به تصویر بکشد.

همچنین بخوانید: رده‌بندی فیلم‌های کوئنتین تارانتینو؛ از بدترین تا بهترین


10. سیزدهمین– 13th – 2016

مستند برجسته تاریخی ” ایوا دوورنی ” (Ava DuVernay) از 2016، ناعدالتی های نژادی و نابرابری در سراسر آمریکا را ررسی می‌کند و در ابتدا بر درصد بالای زندایان آمریکایی- آفریقایی می‌پردازد. فیلم دوورنی با پرداختن به برخی از بدنام‌ترین و کشنده‌ترین کمپین‌های سیاسی شصت سال اخیر می‌پردازد، با بینددگان داخل و خارج آمریکا پیوندی برقرار می‌کند و نشان می‌دهد چطور تبعیض نژادی در آمریکا برای نفع اکثریت در تاریخ تغییر کرد.

این فیلم‌ها تنها تعداد اندکی از شاهکارهای فیلمسازان جهان می‌باشد که درباره موضوعات ناعادلتی نژادی و برتری تصویری روشنگرانه را نشان می‌دهند. “5 هم خون” (Da 5 Bloods 2020) اثر “اسپایک لی”، “فردا می‌بینمت” (See You Yesterday 2019) اثر ” استفان بریستول ” (Stefon Bristol)، ” پسر آمریکایی ” (American Son 2019) اثر ” کنی لئون ” (Kenny Leon)، ” ایستگاه فروتویل ” (Fruitvale Station 2013) اثر ” رایان کوگلر ” (Ryan Coogler) و “قول آمریکایی” (American Promise 2013) اثر ” جو بروستر ” (Joe Brewster) و ” میشل استیفنسن ” (Michèle Stephenson) دیگر پیشنهادات ما هستند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم