10 فیلم جذاب و دیدنی با این پیام که “جان سیاهپوستان مهم است”

برای مبارزه با سیستمی فاسد باید با آن مقابله کنید. فساد نیروهای پلیس هم چنین سیستمی است. با وجود مرگ چندین نفر در سال‌های اخیر، دهه یا قرن اخیر، به نظر می‌رسد که سیستم عدالت راه به جایی نمی‌برد. با وجود خشم شهروندان، عدالت در مسیر درست قرار نمی‌گیرد.

فقط به این دلیل که همه چیز در ظاهر خوب به نظر می‌رسد نباید از مبارزه دست کشید. به همین دلیل جنبش “جان سیاهپوستان مهم است” به وجود آمد. اگر می‌خواهید دلیل اهمیت این جنبش را بدانید باید فیلم‌های این لیست را تماشا کنید. با پروشات همراه باشید.


10. هیولاها و انسان‌ها – Monsters and Men – 2018

با مرگ “جرج فلوید” جمله “نمی‌توانم نفس بکشم” به شعاری برای نشان دادن خشم نسبت به خشونت پلیس تبدیل شده، با این وجود این اولین باری نیست که یک سیاهپوست پیش از مرگ چنین حرفی زده است. در سال 2014، “اریک گارنر” نیز با چنین اتفاقی مواجه شد و این فیلم از آن داستان الهام گرفته است. با مرگ یک آفریقایی-آمریکایی به دست پلیسی سفیدپوست، در محله‌ای در نیویورک آشوب به پا می‌شود.

همچنین بخوانید: 6 سریال جذاب و دیدنی شبیه سریال ناامن (Insecure) که باید تماشا کنید


9. بیدار باش: جنبش جان سیاهپوستان مهم است – Stay Woke: The Black Lives Matter Movement – 2016

با آشوب در خیابان‌ها و فریاد عدالت خواهی برای سیاهپوستان، باید بدانید این جریان از کجا آغاز شده و چگونه به سراسر جهان کشیده شده است و این مستند چنین موضوعی را نشان می‌دهد. همه چیز پس از مرگ “تریوون مارتین” آغاز شد و سپس خواهیم دید چگونه شعار “جان سیاهپوستان مهم است” به شعاری در سراسر جهان و رسانه‌های اجتماعی تبدیل شده است.


8. خیابان‌های کی؟ – Whose Streets – 2017

در اوت 2014 مرگ “مایکل براون” 18 ساله به اعتراضی علیه پلیس منجر شد. این اتفاق در فرگوسن رخ داد که پلیسی به نام “دارن ویلسون” چندین بار به براون شلیک کرد درحالی که “دورین جانسون” دوست براون شهادت داد که براون دستش را به نشانه تسلیم بالا برده بود. طبق گزارش‌ها ویلسون در شرایط عادی چنین کاری کرد. “خیابان‌های کی؟” بر این موضوع تمرکز کرده و اعتراض‌های پس از این اتفاق را نشان می‌دهد.


7. 16 تیر – 2019 – 16Shots

در سال 2014 “لاکان مک دونالد” 17 ساله توسط افسر “جیسون ون دایک” تیراندازی شد. در گزارش اولیه اعلام شد که حمل سلاح و رفتار لاکان به این رفتار جیسون منجر شد. با این حال پس از تحقیقات بیشتر اعلام شد که حقیقت چیزز دیگری بوده و ون دایک نه تنها بیگناه بوده، بلکه تسلیم شده بود. “16 تیر” حقیقت این ماجرا را نشان می‌دهد.


6. بگذار رخ دهد: لس آنجلس 1982-1992 – Let It Fall: LA 1982-1992 – 2017

مستندی درباره دهه‌ای که آمریکا و به خصوص لس آنجلس با آشوب مواجه شدند. آشوب‌های مدنی و وقایعی که به اعتراض در خیابان‌ها منجر شد در این مستند نمایش داده شده است. همچنین کتک خوردن “رودنی کینگ” و آشوب به پا شده و عواقبی که پلیس مسبب این کار با آن مواجه شد، در این مستند نمایش داده می‌شود.

همچنین بخوانید: معرفی 35 فیلم غم‌انگیز عاشقانه و تأثیر گذار که با احساسات مخاطب بازی می‌کنند بخش دوم


5. بگذار آتش بسوزاند – Let the Fire Burn – 2013

با افزایش آشوب نه تنها معترضین وظیفه ندارند آرامش خود را حفظ کنند، بلکه مقامات هم حق ندارند برای خاموش کردن آنها هرکاری کنند. اگر می‌خواهید بداند پلیس چرا و چگونه می‌تواند شرایط را بدتر و خشن‌تر کند، با دیدن این فیلم همه چیز را خواهید فهمید.


4. فقط رحمت – Just Mercy – 2019

نژادپرستی در سیستم عدالت نه تنها مانع اجرای عدالت می‌شود بلکه مانع از این می‌شود که افراد بیگناه جان خود را نجات دهند. این فیلم داستان مرد بیگناهی را نشان می‌دهد که به خاطر نژادپرستی و سواستفاده از شواهد در سیستم متهم شده است.


3. سیزدهمین – 13th – 2016

فیلمی به کارگردانی “ایوا دوورنی” (Ava DuVernay) درباره بی عدالتی، نژادپرستی و تبعیض در ایالات متحده که از سیزدهمین لایحه قانون اساسی آمریکا الهام گرفته و سیستم زندان آمریکا و تاریخچه تبعیض نژادی آن را نشان می‌دهد.


2. کوئین و اسلیم – Queen and Slim – 2019

اگر یک سیاهپوست در شرایط سخت در کنار یک پلیس سفیدپوست قرار بگیرد باید چه واکنشی نشان دهد؟ حتی اگر تسلیم شود ممکن است بازهم پلیس واکنش بدی نشان دهد. اگر سیاهپوست را زیر مشت و لگد گرفته یا به تیراندازی کنند چه رخ می‌دهد؟ آیا باید دفاع کرد؟ زمانی که اسلیم و دوست دخترش کوئین خود را در چنین شرایطی می‌بینند واکنش نشان داده و اشتباهاً پلیس را به قتل می‌رسانند. این موضوع شرایط را بدتر می‌کند زیرا حال آنها یک پلیس را کشته‌اند. حالا باید چکار کنند؟

همچنین بخوانید: لیست بهترین سریال‌های سال 2019 که نباید از دست بدهید


1. ایستگاه فروتویل – Fruitvale Station – 2013

فیلمی براساس یک اتفاق واقعی درباره داستان “اسکار گرانت” یک آفریقایی-آمریکایی 22 ساله که در برخورد با پلیس‌ها کشته شد. فیلم بر زندگی گرانت تمرکز دارد که می‌خواهد خود را بهتر کرده و با خانواده بیشتر وقت بگذارند. داستانی حسی و مبهوت کننده که دلتان برای گرانت سوخته و نسبت به پلیس که باید مدافع شهروندان باشد، خشمگین می‌شوید.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم