بهترین فیلم‌های تاریخ سینما با پایان باز

میان فیلم هایی با پایان باز و پایان مبهم مرز باریکی وجود دارد. با اینکه پایان بندی مبهم بیش از تفسیر منطقی دارد، فیلم هایی با با پایان باز برای نتیجه گیری های نامحدود فضای کافی ایجاد می کنند. اوج “مرد پرنده” (Birdman) را می توان پایان بندی مبهم و “دختر گمشده” را فیلمی با پایان باز دانست. در قرن بیستم فیلم های بسیاری با پایان باز ساخته شده است. به نظر می رسد هم فیلمسازان نسبت به این امر علاقه مند شده اند و هم درک تماشاگران به این موضوع افزایش یافته است. در اینجا 10 فیلم جذاب و دیدنی با پایان بندی باز را به شما معرفی می کنیم. اغلب این فیلم ها در ژانر خود برترین هستند. با پروشات همراه باشید.


10. شوالیه تاریکی برمی خیزد – The Dark Knight Rises – 2012

فیلم پایانی یکی از زیباترین چندگانه ها شاید جایگاه افسانه ای نداشته باشد اما نقطه اوج آن دیدنی است. بروس وین همه چیز را از دست داده و بی پناه شده است. دشمنش بین کنترل گوتاهم را برعهده گرفته و برای ساکت کردن مردم از سلاح هسته ای استفاده می کند. بروس مجددا بتمن شده و بین هم شوالیه تاریکی را قوی تر از آن میبیند که بتواند شکست دهد. بنابراین کمر او  را شکسته و او را در زندانی می کند که تنها با بالا رفتن از هزارتوی آن می توان فرار کرد. بروس سرانجام سلامت خود را بازیافته و برای مقابله با بین و معشوقه اش تالیا الغول، دختر را، به گوتام بازمی گردد. در نبرد اراده در مقابل قدرت بتمن پیروز شده و از عشق سلینا کایل کمک می گیرد. بین و تالیا کشته شده و البته پیش از آن سلاح مرگبار را فاش می کنند.

با درآفتادن کل شهر در آشوب، بتمن تحویل دادن بمب به یک مکان امن را وظیفه خود می بیند. بنابراین با پرواز او در هواپیمایش بمب منفجر شده و کل شهر شاهد قربانی شدن قهرمان خود هستند. پس از مدتی لوسیوس فاکس متوجه می شودهواپیمای بتمن تعمیر شده و جیمز گوردون سیگنال های آن را دریافت می کند. آلفرد به عنوان یک دوست وفادار به همراه دوستش سلنا کایل برای بروس جاسوسی کرده و در پایان سه گانه از فلورانس دیدن می کند. درنتیجه نولان پایان را باز می گذارد. طرفداران بتمن معتقدند او هنوز زنده بوده و می تواند هرکاری انجام دهد. شکاکان هم اوج داستان را فانتزی آلفرد دانسته (مانند سری پیش) و بتمن با از بین رفتن خرابه های قلمروی خود را برای رابین جان بلیک می گذارد. نتیجه گیری چندگانه شوالیه تاریکی از کریستوفر نولان به این معناست که نباید با نتیجه منطقی بین مرگ و زندگی یکی را انتخاب کنیم بلکه باید حیات او در دنیای فانتزی را بپذیریم.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های کوتاه در تاریخ سینما که ذهن مخاطب را تکان می‌دهند


9. روانی آمریکایی – American Psycho – 2000

داستان اقتباسی مری هارون از رمان برت ایستون الیس باعث شهرت کریستین بیل شد. بیل نقش قهرمان داستان، پاتریک بیتمن را ایفا می کند، یک قاتل سریالی آزاد در خیابان های نیویورک. او یک روانی و نماد طمع و حرص محسوب می شود. او افرادی را که در سایه قرار دارند، افرادی که اصلا نمی شناسد و به نوعی او را آزار می دهند، به قتل می رساند. او کارش را با همکارش پل آغاز کرده و پس از آوردن فاحشه ها به آپارتمان و شکنجه دادن شان آنها را به شکل وحشیانه به قتل میرساند. سلیقه او در لباس و موسیقی موردعلاقه اش کلاسیک است. پس از اینکه توسط یک پلیس تعقیب می شود، نوار اعترافات بلندبالایش را نزد وکیلش می فرستد. وکیلش هارولد همه چیز را به شوخی گرفته و می گوید چند روز قبل در لندن با پل نهار خورده است.

فیلم با جمله بیتمن به پایان می رسد که می گوید همیشه از مجازاتی که سزاوارش است فرار خواهد کرد و بنابراین پایان باز فیلم خلق می شود. آیا پاتریک بیتمن حقیقتا قاتل است؟ یا او بخشی از یک توهم بزرگ است که تمام قتل ها بخشی از رویای او محسوب می شود؟ در این باره بحث های مختلفی انجام شده است. بهر است هرکس برداشت خود را داشته باشد، زیرا این چیزی است که مری هارون به دنبال آن بود.

همچنین بخوانید: معرفی 15 فیلم تماشایی که ذهن بیننده را به بازی میگیرند


8. کشتی گیر – The Wrestler – 2008

دارن آرونوفسکی به تبدیل نمودن داستان های معمولی به داستان های متمایز علاقه وافری دارد. “کشتی گیر” نمونه کامل آن است. داستانی مشابه “قوی سیاه” درباره تلاش های پرتقلای یک ستاره پیر و رو به زوال عرصه کشتی به نام رندی “رم” رابینسون که نمی خواهد فراموش شود. این فیلم خیره کننده بوده و احساسات مختلف رندی در تقابل با زندگی جدیدش را نشان می دهد. پس از جراحی قلب پزشکان حضور در عرصه کشتی را برای او منع کرده اند، اما او رندی برای داشتن زندگی معمولی باید کشتی بگیرد. اراده او پیروز شده و در آخرین مسابقه درحالی در مقابل آیاتولا قرار می گیرد که ما فقط از طریق فریاد های تماشاگران که زمین و زمان را به لرزه درمی آورد باید به نتیجه داستان پی ببریم.

سرنوشت رندی مشخص نیست. شاید زنده مانده و شاید هم حین انجام ورزش مورد علاقه اش جان داده باشد. شاید جوانی اش از دست رفته و شاید بدون از دست رفتن جوانی نتواند زندگی کند. ما چیزی نمی دانیم و هدف دارن هم همین است، او می خواهد سرنوشت کشتی گیر را در ابهام قرار دهد و مشخص نمودن تقدیر این شخصیت را به ما واگذار کند.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم برتر سینما که ذهن بیننده را به چالش می کشند


7. زندانیان – Prisoners – 2013

فیلم های “رودخانه میستیک” (Mystic River – 2003) و “زندانیان” شباهت هایی داشته و به نوع خود جذابیت دارند. هردوی این فیلم ها درباره یک کارآگاه پلیس و یک پدر درگیر هستند که دخترانشان به شکل های مختلف ربوده شده اند. “رودخانه میستیک” پایان مشخصی داشت اما دنی ویلنوو تصمیم نداشت در “رودخانه میستیک” این کار را تکرار کند. او پس از روایت هنرمندانه خود زندگی شخصیت ها را نشان می دهد که هر کدام به نوعی در دنیای خود زندانی هستند. پس از اینکه کارآگاه لوکی الکس جونز مظنون را آزاد می کند، پدر انتقام جو، کلر داور، مظنون را ربوده و او را شکنجه می کند. جستجوهای پدر او را به خانه ای می برد که دخترش در آن زندانی شده و توسط هالی در قسمت پا با شلیک گلوله مواجه شده است. دخترش در بشکه ای زندانی شده و تنها سوت او پیداست.

هنگامی که لوکی پس از کشتن هالی به صحنه بازمی گردد صدای سوت را می شنود. فیلم در اینجا به پایان رسیده و تماشاگر گیج و مبهوت می ماند. مشخص نیست لوکی قهرمان بازی کرده و به داور کمک می کند یا به خاطر شکنجه الکس او را رها می کند تا مجازات شود. شاید هم لوکی بخشی از یک نقشه بزرگ تر بوده و داور را رها می کند تا زندانی دنیای خود باشد. مهارت دنی ویلنوو در داستان سرایی “زندانیان” را متمایز کرده و پایان باز آن ارزشمند است.

همچنین بخوانید: لیست 20 تایی خشن ترین فیلم های تاریخ سینما که نباید از دست بدهید


6. الدبوی – Oldboy – 2003

این شاهکار کره جنوبی از پارک چان-ووک مانند تریلرهای هالیوودی تکراری نیست. عمق روان انسانی که در این فیلم نمایش داده شده داستان را چند لایه می کند. خشونت فیلم بسیار پرمعناست و هرگز توجه را سلب نمی کند. پایان الدبوی منحصر به فرد است و برای فرضیات مختلف فرصت کافی ایجاد خواهد کرد. قهرمان فیلم دائه-سو در هزارتوی دوستش وو-جین وارد شده و موش و گربه بازی آنها آغاز می شود. دائه-سو پس از هیپنوتیزم  ناخواسته با دخترش وارد رابطه می شود، دختری که برای 15 سال او را ندیده است. در پایان زبان خود را بریده و برای پاک کردن حافظه اش نزد فردی می رود تا او را هیپنوتیزم کند.

در اوج داستان با دخترش همراه شده و بر روی چهره دردمندش لبخندی دیده می شود که در ذهن مخاطب سوالاتی را ایجاد خواهد: آیا هیپنوتیزم واقعا مفید بود؟ چقدر زمان گذشته است؟ آیا واقعا با هیپنوتیزم گر دیدار داشت؟ “الدبوی” با چنین پایانی یکی از 10 فیلم برتر آسیاست.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه الدبوی (Oldboy)


5. قوی سیاه – Black Swan – 2010

یک تریلر روان شناسانه خوش ساخت از دارن آرونوفسکی که شخصیت چندگانه نینا، یک رقصنده باله در نمایش قوی سیاه را نشان می دهد. نینا نقش قوی سپید را به زیبایی نشان داده و معصومیت و شکوه آن را نمایش می دهد. با این حال برای نمایش قوی سیاه باید شخصیت دوگانه ای دریافت کند که رفته رفته خشن تر و بصری تر می شود.

در پایان نینا، شخصیت قوی سیاه، لیلی را با چاقو مجروح کرده و متوجه می شود که به خودش چاقو زده است. سرانجام زخمی و خونین روی صحنه می افتد و زیر لب از همراهانش کمک می خواهد. دوربین لحظه ای بر روی چشم های مبهوت نینا توقف کرده و سپس بر نور صحنه و تقابل قوهای سفید و سیاه تمرکز می کند.

کسی نمی داند آیا نینا واقعا میمیرد یا این هم بخشی از توهم اوست. برخی این پایان را بهشتی دانسته و برخی هم آن را استعاره ای بر جنبه تاریک او می دانند. دارن آرونوفسکی می گوید از مشاهده مبهوت شدن تماشاگران لذت برد.

همچنین بخوانید: نگاهی به فیلم های دارن آرنوفسکی: از عدد پی تا مادر!


4. جزیره شاتر – Shutter Island – 2010

یکی از پیچیده ترین فیلم های مارتین اسکورسیزی که پس از چند بار تماشای آن هنوز مبهوت هستید. این فیلم روان شناسانه منطق و دیوانگی را ادغام کرده و درباره جنگ میان آگاهی و خودآگاهی سوالاتی ایجاد می کند. داستان درباره مارشال ایالات متحده ادوارد تدی دنیلز و چاک آیول است که به جزیره شاتر می روند تا در مرکز روانی آنجا ریچل سولاندو را بیابند. تدی به هذیان دچار شده و سوزانده شدن همسرش دلرس شانل توسط اندرو لادیس را مشاهده می کند. طی جستجو تدی متوجه می شود که در یک نقشه پلید گیر افتاده است. خودش اندرو لادیس بوده و در نتیجه خودش بیمار روانی این زندان است.

در لحظه پایانی که برای لوبوتومی برده می شود، اندرو/تدی از دکتر شینان این سوال را می پرسد: کدام یک بدتر است؟ زندگی به عنوان یک هیولا یا مرگ به عنوان یک انسان خوب؟ فیلم در اینجا به پایان رسیده و فرضیات مختلف ایجاد می کند. آیا تدی همان اندروست که همسرش را کشته است؟ یا تدی در یک آزمایش انسانی گیر افتاده که راه فراری از آن موجود نیست؟ آیا جمله پایانی نشان دهنده منطق او و عدم تمایل او برای زندگی به عنوان یک مجرم است؟ یا پذیرش سرنوشت محسوب می شود؟ این فیلم در دریای نامعلوم پیش رفته و پایانی با احتمالات زیاد را در اختیارتان قرار می دهد. بنابراین اسکورسیزی پایان نبوغ آمیز خود را به جا می گذارد.

همچنین بخوانید: معرفی 25 فیلم جذاب و دیدنی شبیه جزیره شاتر (Shutter Island)


3. یادگاری – Memento – 2000

فیلم دوم کریستوفر نولان در این لیست شاید به اندازه “تلقین” مورد توجه قرار نگرفته باشد، اما در بین منتقدین و طرفداران محبوب است. نولان با روایت غیرخطی خود در دو خط زمانی پیش رفته و در جایی که آغاز شد به پایان می رسد. لئونارد شلبی که به فراموشی دچار شده باید قاتل همسرش را بیابد. شلبی به کمک خالکوبی روی بدنش و تصاویر تلاش می کند جان جی را یافته و پاسخ سوالاتش را بیابد. هنگامی که تدی پلیس حقیقت جان جی را فاش کرده و می گوید شلبی یک سال قبل جان جی واقعی را کشته است؛ همه چیز پیچیده می شود. او عصبانی شده و به تدی شلیک می کند، بنابراین فیلمنامه با وجود سوالات بسته می شود.

آیا همه چیز عوارض فراموشی شلبی بود؟ او چگونه تجاوز و قتل همسرش را به یاد می آورد؟ آیا داستان سامی داستان خودش است؟ آیا لئونارد همسرش را کشت؟ احتمالات بسیاری وجود دارد که می تواند یک یک آنها را شمرد. راجر ابرت منتقد دراین باره می گوید: “مبهوت بودن شرایطی است که با تماشای این فیلم به آن وارد می شوید.” بیننده باید به تدریج لایه ها را پوست بکند، اما مشخص نیست به هسته واقعی برسد یا نه.

همچنین بخوانید: معرفی 14 فیلم جذاب و دیدنی شبیه یادگاری (Memento)


2. دختر گمشده – Gone Girl – 2014

کسی نمی تواند مانند دیوید فینچر تریلر بسازد. داستان گیلین فلین درباره جامعه و ازدواج درون مایه “دختر گمشده” است. کتاب پایان بخصوصی داشت اما گیلین تصمیم گرفت فیلمنامه را باز بگذارد. در نهایت امی شگفت انگیز نزد همسرش نیک بازگشته و به قتل دیزی و نقشه بودن کارهایش اعتراف می کند. همچنین علاقه اش به ترمیم ازدواج شان را بازگو می کند. نیک دان که برای بخشش همسرش آماده نیست، تصمیم می گیرد در مقابل دوربین ها همه چیز را فاش کند. امی اعتراف می کند با لقاح مصنوعی از اسپرم نیک باردار شده است. نیک راهی نداشته و باید در کنار همسرش منتظر فرزندشان باشند.

صحنه پایانی نشان دهنده صحنه آغازین است که نیک سر همسرش را گرفته و می گوید: “به چه فکر می کنی؟، “چه حسی داری؟”، “ما چه بلایی سر هم آورده ایم؟” و “باید با هم چکار کنیم؟”، امی هم در مقابل او لبخند می زند. این سوالات بسیار بحث برانگیز هستند و با تمرکز در چهره امی می توان به برخی از آنها پاسخ داد، در حالی که برای رسیدن به سوالات برخی دیگر باید رمان را جستجو کرد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر اقتباسی از کتاب‌ها


1. تلقین – Inception – 2010

کریستوفر نولان یک راوی منحصر به فرد است و باز هم این را ثابت می کند. نقاط اوج داستان او همه چیز را عوض کرده و سوالات بسیاری را در ذهن مان ایجاد می کنند. یک فیلم خاص با نقطه اوج دیدنی، که با مفهوم رویاگانه و چندلایه خود بیننده را مبهوت می کند. پایان باز بسیار جذاب بوده و کاب شاد را در حالی میبینیم که به خانه پدر وارد می شود تا پس از سفر طولانی در لایه های مختلف ذهنی در کنار فرزندانش باشد. او در کنار فرزندانش می ماند و دیگر برایش مهم نیست در یک خواب گیر افتاده است یا خیر.

همه چیز خوب به نظر می رسد، تا لحظه پایانی که دوربین به کندی چرخیده و بیننده با دهان باز مات و مبهوت می ماند. تماشاگران و منتقدین نظریات و سوالات مختلفی دارند. آیا کاب هزارتو را رها کرد؟ آیا توتم حلقه ازدواج او بود؟ آیا همه چیز یک واقعیت مجازی به نظر می رسد؟ در میان همه این شک و ظن ها نولان راضی به نظر می رسد.

همچنین بخوانید: معرفی 30 فیلم جذاب و دیدنی شبیه تلقین (Inception)


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم