بیوگرافی کامل کریستوفر نولان (Christopher Nolan) از کودکی تا به امروز

نام: کریستوفر نولان (کریستوفر جاناتان جیمز نولان)

تاریخ تولد: 30 جولای 1970 (8 مرداد 1349)

سن: 48 سال

محل تولد: لندن، بریتانیا

قد: 1.80 سانتی متر

شغل: کارگردان، فیلمنامه نویس، تهیه کننده و فیلم بردار

وضعیت تاهل: متاهل

بیوگرافی کریستوفر نولان

کریستوفر جاناتان جیمز نولان کارگردان، تهیه کننده و فیلمساز هالیوودی بریتانیایی الاصل است که سه جایزه اسکار و چندین جایزه بین المللی را دریافت کرده است. او صاحب کمپانی فیلمسازی Syncopy Films است و سه گانه ابرقهرمانی بتمن را نوشته است.

کریستوفر نولان کارگردان و تهیه کننده در 30 جولای 1970 در خانواده یک مرد انگلیسی و یک زن آمریکایی به دنیا آمد. پدرش برندن جیمز از راه تبلیغات درآمدزایی می کرد و مادرش کریستینا جنسن هم دستیار پرواز بود. خانواده او در سینما دست داشتند. در میان اقوام، عمویش جان نولان و همسرش کیم هارتمن در حرفه بازیگری موفق بودند. دخترشان میراندا، دخترعموی کریستوفر هم مسیر والدین اش را ادامه داد.

از دوران کودکی کریستوفر مشخص شد که او نمی تواند رنگ های قرمز و  سبز را از هم متمایز کند. با این حال کوررنگی مانع فعالیت او در رشته  هنرهای بصری نشد. چپ دستی او هم باعث شد حرفه کارگردانی را انتخاب کند.

کریستوفر و برادر کوچکترش جاناتان دوران کودکی را در دو کشور گذراندند و شهروند دو کشور بودند. جاناتان هم نویسنده همکار تمام آثار برادرش است. فیلم های “جنگ های ستارگان” (Star Wars) به کارگردانی جرج لوکاس و فیلم علمی تخیلی “ادیسه فضایی” (Space Odyssey) به کارگردانی استنلی کوبریک او را به حرفه کارگردانی سوق داد.

کریستوفر نولان در جوانی

این فیلم ها آنقدر او را تحت تاثیر قرار دادند که تصمیم گرفت داستان های پیچیده بنویسد و با دوربین پدرش آنها را ضبط کرد. او و برادرش قهرمان فیلم های کوتاه خود بودند. در آن زمان نولان 8 ساله بود. این فعالیت ها سرگرمی کریستوفر بودند. او می دانست که می خواهد این حرفه را انتخاب کند اما به اندازه کافی اعتماد به نفس نداشت. همانطور که بعدها گفت در زندگی خوش شانس نبود. زیرا بدبین بود و با نگاهی به پرتره های آن دوره اش می توان به این موضوع پی برد.

کریستوفر پس از اتمام مدرسه به دانشکده ادبیات انگلیسی دانشگاه لندن راه یافت و به تجربه کارگردانی ادامه داد. برخی از فیلم های کوتاه او (“Larceny”, “Doodlebug”, “Tarantella”) در زمان دانشجویی او ساخته شده و بعدها در فستیوال ها و کمبریج اکران شدند.

فیلم های او

فیلم های کارگردانی شده توسط او همیشه خاص بودند و می توانید آنها را تشخیص دهید. او سبک خاص کارگردانی خود را دارد: داستان غیرقابل پیشبینی است، زمان به عقب و جلو رفته و داستان جذاب می شود. به همین دلیل 7 فیلم او در لیست 250 فیلم برتر IMDB قرار گرفته اند و سود حاصل از این فیلم ها 4 میلیارد دلار بوده است. نولان هم مانند هنرمندان دیگر بازیگران موردعلاقه خود را دارد و آنها را به پروژه های خود دعوت می کند. کریستین بیل، مورگان فریمن، تام هاردی، کیلین مورفی و گری الدمن از بازیگران محبوب او هستند. او از مایکل کین هم اغلب دعوت می کند و او در فیلم های پیشین او 7 نقش مختلف را ایفا کرده است.

کریستوفر اولین فیلم خود را در سال 1998 کارگردانی کرد. او فیلم “تعقیب” (Following) را با بودجه 6000 دلار ساخت. او برای کارگردانی این فیلم چند سال صبر کرد. او کمپانی فیلمسازی خود با نام Syncopy Films را در بانکوک، کالیفرنیا راه اندازه کرد. سپس توسط کمپانی خود و با همکاری کمپانی های دیگر 10 فیلم پرفروش را کارگردانی نمود.

اولین فیلم او درباره فردی است که آرزو دارد نویسنده شود و با تعقیب مردم و عکس گرفتن از غریبه ها الهام می گیرد. نولان در اولین فیلم خود ژانر روایی خود را تعریف کرد: فیلم نئونوآر با فضای سیاهنمایی. فروش این فیلم 7 برابر بودجه بود و 43 هزار دلار برآورد شد، که برای یک کارگردان تازه کار عالی بود. این فیلم در سال 1999 چهار جایزه اسکار به دست آورد.

در سال 2000 نولان یک فیلم کم بودجه دیگر به نام “یادگاری” (Memento) را کارگردانی کرد که گای ریچی نقش اصلی آن را برعهده داشت. این فیلم در فستیوال فیلم ونیز اکران شد. این داستان کاراگاهی نامزد چهار جایزه اسکار شد. بودجه فیلم 9 میلیون دلار و فروش آن 4 برابر بود. این فیلم مشهورترین اثر سال بود و چشم همه به این کارگردان تازه کار دوخته شد.

در سال 2002 نولان فیلم “بی خوابی” (Insomnia) را ساخت. داستان در شهر آلاسکا رخ داده و به حوادث قتل یک دختر می پردازد. دو کارآگاه با تجربه برای تحقیق به آنجا فرستاده می شوند. آل پاچینو، مارتین دونوان، رابین ویلیامز، هریسون فورد از جمله بازیگران این فیلم هستند. این فیلم به نوعی برای او آزمایش بود. زیرا با بودجه 46 میلیون دلار ساخته شد و 67 میلیون دلار فروش داشت. دیگر قدرتمندترین شخصیت های هالیوودی آرزو داشتند با او همکاری کنند.

در سال 2005 کارگردانی فیلم “بتمن آغاز می کند” (Batman Begins) را شروع کرد. داستان براساس کتاب کامیک The Man Who Falls, Batman: Year One و Batman: The Long Halloween ساخته شد. این فیلم صفحه جدیدی از دوران حرفه ای او را آغاز کرد. زیرا این کارگردان تصمیم گرفته بود به فیلم فضای ویژه ای ببخشد و به شخصیت عمق بیشتری داد. این فیلم در دو هفته اول 200 میلیون دلار فروش داشت.

نولان برای بازی در این فیلم کریستین بیل، کیتی هولمز، مایکل کین و گری الدمن را دعوت کرد. توسعه دهندگان استودیوی Double Negative گرافیک کامپیوتری آن را خلق کردند. این فیلم چند جایزه سینمایی را به همراه آورد. طبق گزارش Total Film این اثر اولین جایزه طرفداران را به خانه برد و پس از آن حرفه نولان رشد کرد.

درست پس از اتمام ضبط این فیلم نولان نوشتن فیلمنامه یک اثر کارآگاهی را آغاز کرد که براساس کتاب کریستوفر پریست انجام شد. در سال 2006 فیلم “پرستیژ” (The Prestige) اکران شد. او بازهم برای نقش های اصلی به سراغ بازیگران پیشین اش رفت: هیو جکمن، کریستین بیل، اسکارلت جوهانسون و مایکل کین. دیوید بووی موزیسین بریتانیایی هم به گروه بازیگران ملحق شد. داستان گروهی از بازیگران سیرک در دو قسمت اسکار نامزد شد.

به زودی سه گانه بتمن با فیلم “شوالیه تاریکی” (The Dark Knight) که در سال 2008 اکران شد، تکمیل گشت. این فیلم مانند بمب صدا کرد. زیرا تمام رکوردها را شکست، در 24 ساعت اول 67 میلیون دلار فروش کرد و به لیست 250 فیلم برتر تاریخ وارد شد. این فیلم پس از فیلم های کارآگاهی “رستگاری در شاوشنک” (The Shawshank Redemption) و سه گانه “پدرخوانده” (Godfather) در جایگاه چهارم لیست قرار گرفت.

منتقدین هم با اهدای دو جایزه اسکار، یک جایزه آکادمی فیلم بریتانیا و جوایز هنرهای تلویزیون و جایزه گیلد، از این فیلم تمجید کردند. کریستین بیل، هیث لجر، گری الدمن و آرون اکهارت نقش های اصلی را برعهده داشتند. فیلم در سه قاره آمریکای شمالی، اروپا و آسیا ضبط شد. استیون کینگ نویسنده انگلیسی فیلم نولان را تحسین کرد. سال 2018 برای نولان سال مهمی بود زیرا رویای او به حقیقت تبدیل شد. فیلم “تلقین” (Inception) با بازی لئوناردو دی کاپریو در نقش دام کاب با تحسین منتقدین مواجه شد. داستان این فیلم را خود او نوشته بود. این فیلم در لیست 250 فیلم برتر در جایگاه 14 قرار گرفت. او همیشه آرزو داشت فیلمی بسازد که باعث شود واقعیت واقعیت را زیر سوال ببرید. او برای ساخت این فیلم از فیلم های “ماتریکس” (The Matrix)، “شهر تاریک” (Dark City) و “طبقه سیزدهم” (The Thirteenth Floor) الهام گرفت.

در سال 2013 فیلم اکشن علمی تخیلی “مرد پولادین” (Man of Steel) اکران شد. یک سال بعد تریلر علمی تخیلی “برتری” (Transcendence) با بازی جانی دپ اکران شد. فیلم دیگر سال 2014 به نام “میان ستاره ای” (Interstellar) هم جوایز اسکار را به دست آورد.

زندگی شخصی

کریستوفر نولان با اما توماس ازدواج کرده و 4 فرزند دارند: دو پسر به نام های الیور و مگنوس و دو دختر به نام روری و فلورا. کریستوفر در زمان تححصیل در دانشگاه با همسرش آشنا شد. اما همسن کریستوفر است و در لندن متولد شده است.

کریستوفر نولان و همسرش

به نظر می رسد که آنها طی سال های زندگی از هم خسته نشده اند و هنوز باهم هستند. اما و کریستوفر در محل کار و خانه در کنار هم هستند. اما کار تهیه کنندگی فیلم ها را برعهده داشته و گاهی اوقات هم دستیار کارگردان است. طی این 20 سال اما فرایند تولید استودیوی خانوادگی شان را برعهده دارد.

کریستوفر نولان در امروز

در مارس 2016 سری دیگر چندگانه ابرقهرمانی با نام “بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت” (Batman v Superman. Dawn of Justice) اکران شد. در 13 جولای 2017 درام “دانکرک” (Dunkirk) با بازی فیون وایتهد، تام هاردی، کیلین مورفی، مارک رایلنس اکران شد. منتقدین سینما این فیلم را بهترین اثر حرفه او معرفی کردند. میزان فروش این فیلم در ماه اول 4 برابر بودجه آن بود. اکنون این کارگردان بر روی پروژه جدید The Keys to the Street کار می کند که تاریخ اکران آن مشخص نیست.

فیلم شناسی

  • تعقیب – Following – 1998
  • یادگاری – Memento – 2000
  • بی خوابی – Insomnia – 2002
  • بتمن آغاز می کند – Batman Begins – 2005
  • پرستیژ – The Prestige – 2006
  • شوالیه تاریکی – The Dark Knight – 2008
  • تلقین – Inception – 2010
  • شوالیه تاریکی برمی خیزد – The Dark Knight Rises – 2012
  • مرد پولادین – Man of Steel – 2013
  • برتری – Transcendence – 2014
  • میان ستاره ای – Interstellar – 2014
  • بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت – Batman v Superman. Dawn of Justice – 2016
  • دانکرک – Dunkirk – 2017

تصاویری از کریستوفر نولان

kinopoisk.ru

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. عبآس

    اردیبهشت 10, 1398

    آلترناتیوِ هالیوودِ این مرد، وقتی با زیمر کار میکنه که دیگه شاهکاره. چندجا خوندم که ازش نقل شده تلفن همراه و ایمیل نداره!! کاش راجب صحت داشتنِ این گفته‌ها هم توضیحی بدین، ممنون

    پاسخ