بیوگرافی کامل “دنی ویلنوو” (Denis Villeneuve) از کودکی تا به امروز

نام: دنی ویلنوو

تاریخ تولد: 3 اکتبر، 1967 (11 مهر 1346)

سن: 52 سال

محل تولد: بکانکور، کانادا

حرفه: کارگردان، فیلمنامه نویس

وضعیت تأهل: متأهل

بیوگرافی دنی ویلنوو

کارگردان و فیلمنامه نویس فرانسویی-کانادایی “دنی ویلنوو” کار خود را در اواخر سال 1980 شروع کرد. او بیش از 10 پروژه ساخت که مورد توجه همکارانش، منتقدان و بینندگان معمولی قرار گرفت؛ و چندین جایزه بهترین کارگردان سال را نیز به دست آورد.

کودکی و نوجوانی

دنی در سوم اکتبر سال 1967 در شهر بکانکور کانادا و در خانواده “دمرز” و “ژان ویلنوو” دیده به جهان گشود. خیلی زود برادرش “مارتین” نیز به دنیا آمد؛ این دو برادر به همراه یکدیگر رشته کارگردانی را دنبال کردند.

اطلاعات زیادی درباره کودکی ویلنوو موجود نیست. او به مدرسه ابتدایی سنت جوزف در شهر تروآ ریویر که به خانه‌اش نزدیک بود می‌رفت. بعدها این مرد جوان وارد کالج شده، و تحصیل خود را در دانشگاه کبک مونترال ادامه داد.

فیلم‌های او

این کارگردان کار خود را در سال 1988 با مستند “لا کورس دستینیشن مونده” (La Course Destination Monde) آغاز کرد، اما توجهات زیادی به آن جلب نشد. دو سال بعد، ویلنوو اولین جایزه خود را از مسابقه اروپا-آسیا توسط رایدو کانادا دریافت کرد.

اولین کارهای او در قالب فیلم کوتاه ساخته شدند، مانند “رد- اف اف دابلیو دی” (REW-FFWD, 1994): این کارگردان با استعداد، فیلمنامه فیلم را نیز خودش نوشت. در نوامبر سال 1996، فیلم درام “کیهان” (Cosmos) منتشر شد. این فیلم از چند بخش جداگانه تشکیل شده، و در نوشتن آن چند نویسنده با هم همکاری کردند؛ دنی “تکنیسیوم” را خلق کرد.

دنی ویلنوو در فیلم سیکاریو

دو سال بعد، ویلنوو “سی و دوم آگوست در زمین” (August 32nd on Earth) را منتشر کرد، که درباره زنی می‌باشد که سعی دارد از دوست خود حامله شود. “پل بایارژون” و “امانوئل بیلدو” در این پروژه نقش آفرینی کردند؛ این فیلم در جشنواره فیلم کن نمایش داده شد.

فیلم “میلستورم” (Maelström) با همراهی “ماری-ژوزه کروز” آغاز موفقیت او بود: جشنواره‌های متعددی این فیلم را پخش کردند. ویلنوو چندین جایزه، از جمله جایزه بهترین فیلم کانادایی را دریافت کرد.

صحنه ای از فیلم ویران شده

بعدها، ویلنو به همکاری “ژاک دیویتس” روی فیلم “پلی تکنیک” (Polytechnique) کار کرد. این فیلم آینده گرایانه در فوریه سال 2009 منتشر شده، و به موفقیت تجاری دست یافت. با اینکه منتقدان در برخی موارد نظرات متفاوتی داشتند، اما به طور کلی نظرات مثبت بوده و “پلی تکنیک” جوایز زیادی دریافت کرد.

بخشی از فیلم زندانیان

“ویران شده” (Incendies, 2010) موفقیت بزرگی بود. هیئت منصفه جشنواره بین المللی فیلم تورنتو در ابتدا و پس آن ونیز این فیلم را تماشا کردند. این پروژه در هشتاد و سومین مراسم اسکار در رده بهترین فیلم‌های خارجی زبان قرار گرفته؛ و جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم اقتباسی را دریافت کرد.

ویلنوو قصد نداشت سرعت خود را کم کند. فیلم بعدی او “زندانیان” (Prisoners, 2013) با بازی ستارگان “هیو جکمن” و “جیک جیلنهال” نامزد چندین جایزه متعدد شد.

دنی ویلنوو و جیک جیلنهال در فیلم دشمن

در همان زمان طرفداران می‌توانستند فیلم روانشناختی “دشمن” (Enemy) ساخته ویلنوو را تماشا کنند؛ این فیلم نیز نظرات مثبت زیادی دریافت کرد. در سال 2015، فیلم جدید “سیکاریو” (Sicario) منتشر شد، که در جشنواره فیلم کن پخش شد.

دنی ویلنوو در فیلم ورود

پس از خواندن “داستان زندگی تو” (Story of Your Life) فکر ساخت فیلم “ورود” (Arrival) در ذهن ویلنوو شکل گرفت، این فیلم به طور جهانی چیز بیش از 203 میلیون دلار به فروش رسید. منتقدان نیز این پروژه علمی-تخیلی را تحسین کردند؛ این فیلم جایزه اسکار بهترین ویرایش صدا را دریافت کرده، و نامزد چندین جایزه دیگر شد.

زندگی شخصی

زندگی شخصی ویلنوو در مقایسه با حرفه‌اش از موفقیت کمتری برخوردار بوده است. این کارگردان دوبار ازدواج کرد. در ابتدا “ماچا گرنون” همسر او بود، و سه فرزند او در این خانواده به دنیا آمدند؛ که حالا ویلنوو رابطه‌ای دوستانه با آنها دارد.

خیلی زود پس از جدایی این دو، ویلنوو با “تانیا لاپیونته” که یک روزنامه نگار است، آشنا شد؛ عکس‌های آن‌ها معمولاً در رسانه دیده می‌شود. آن‌ها تا به الان فرزندی نداشته‌اند. ویلنوو زمان فراقت خود را با خانواده‌اش می‌گذارند، او در هیچ یک از برنامه‌های فضای مجازی مانند اینستاگرام یا دیگر رسانه‌ها حساب کاربری ندارد.

دنی ویلنوو در حال حاضر

در سال 2017، اخبار درباره پروژه جدید او “تل ماسه” (Dune) پخش شد. این فیلم بازسازی اثر “دیوید لینچ” خواهد بود.

داستان بر اساس رمان “فرانک هربرت” با همین نام نوشته شده است. این پروژه در سال 2020 منتشر خواهد شد.

دنی ویلنوو در فیلم تل ماسه

شبکه دنی ویلنوو در سال 2019 ارزشی به اندازه 16 میلیون دلار داشته است.

فیلم شناسی

  • کیهان – Cosmos – 1996
  • بیست و سوم آگوست روی زمین – August 32nd on Earth – 1998
  • میلستورم – Maelström – 2000
  • 120 ثانیه تا کاندید شدن – 120 Seconds to Get Elected – 2006
  • طبقه بعدی – Next Floor – 2008
  • پلی تکنیک – Polytechnique – 2008
  • ویران شده – Incendies – 2010
  • بررسی تجربی درباره تأثیر صدا بر ماندگاری بصیرت – Empirical Study on the Influence of Sound on the Persistence of Vision – 2011
  • زندانیان – Prisoners – 2013
  • دشمن – Enemy – 2013
  • سیکاریو (آدمکش) – Sicario (Hitman) – 2015
  • ورود – Arrival – 2016
  • بلید رانر 2049 – Blade Runner 2049 – 2017

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم