معرفی 10 فیلم عجیب و غریب تاریخ سینما که باید ببینید

بدون شک سینما سرگرم کننده ترین شکل هنر است. اما نوعی هنر است که به سازندگان اجازه آزمایش می دهد. به همین دلیل به نقاشی شباهت دارد. برخی معتقدند درحالی که نقاشان اجازه دارند متفاوت و عجیب باشند، فیلمسازان اینگونه نیستند. اما فیلمسازانی هم وجود دارند که به خود جسارت داده و آثار متفاوت خلق می کنند. گرچه عجیب و متفاوت همیشه به معنای خوب بودن نیست، البته به استثنای دیوید لینچ یا مایکل هانکه. در این مقاله می خواهیم 10 فیلم عجیب قرن 21 را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. برگشت ناپذیر – Irreversible – 2002

پس از تجاوز وحشیانه به الکس زیبا توسط یک غریبه در یک زیرگذر، گویی پاریس درگیر کابوس شده و اتفاقات برعکس رخ می دهد. دوست پسر و نامزد قبلی اش با استخدام دو کارآگاه می خواهند متجاوز را یافته و انتقام بگیرند. یک داستان زیبا و البته دلخراش از بررسی علل و معلول که از طریق یک داستان ظالمانه انجام می شود.

نکته عجیب: اگر تصور می کنید خط زمانی برعکس نکته عجیب فیلم است اشتباه کرده اید. صحنه ترسناک قتل و صحنه ترسناک تجاوز از نکات عجیب این فیلم هستند.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم برتر برادران کوئن که نباید از دست بدهید


9. دانی دارکو – Donnie Darko – 2001

یک تجربه سینمایی زیبا با تخیل شگفت انگیز، درباره یک جوان طغیانگر به به نام دانی، که به شخصیت رمان “ناطور دشت” شباهت بسیاری داشته و شخصیت ها و موضوعات مشابه را به زیبایی به تصویر می کشد. فیلم هایی مانند “دانی دارکو” بسیار کمیاب هستند. و گرچه سرشار از ایده های پیچیده و غیرقابل درک می باشد، اما جز معدود آثاری است که چنین افکاری را به نمایش می گذارد.

نکته عجیب: داستان سفر در زمان پیچیده و شخصیت های بسیار، بسیار عجیب.

همچنین بخوانید: 38 فیلم برتر دهه 80 میلادی که باید ببینید


8. دندان نیش – Dogtooth – 2008

این فیلم با ایجاد شخصیت های غیرقابل ترحم و حتی نفرت انگیز، استاندارد فیلمسازی را تغییر داده است. دلیل موفقیت این فیلم این است که از نشان دادن جنبه های تاریک و زشت روان انسان ابایی ندارد. این فیلم در عین آزاردهنده بودن غم انگیز هم می باشد. علاوه بر این “دندان  نیش” فیلم سازی خام مدرن را به نمایش می گذارد.

نکته عجیب: تمام شخصیت های فیلم عجیب هستند. علاوه بر این، مضامین فیلم هم نفرت انگیز و آزاردهنده می باشند.

همچنین بخوانید: 33 فیلم برتر اسپانیایی زبان که باید ببینید


7. بخش گویی، نیویورک – Synecdoche, New York – 2007

فیلمی که به سختی می توان آن را تماشا و هضم نمود. این فیلمی نیست که بشود درک کرد، فیلمی است که باید حس شود. یک فیلم عجیب و شوکه کننده که شاید همه نتوانند آن را تماشا کنند. این اثر تمام خواسته های هنرمند را به چالش کشیده و در عین حال یک تراژدی است، زیرا جنبه های تاریک اهداف هنری را نشان داده، جایی که ذهن هنرمند تاریک شده و به تردید و سیاهی منجر می شود.

نکته عجیب: نویسندگی چارلی هافمن بسیار عجیب و در عین حال شگفت انگیز است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر جکی چان که ارزش چند بار دیدن را دارند


6. الدبوی – Oldboy – 2003

این فیلم از مسیر معمول فیلم های انتقام جویانه منحرف شده است. گرچه فیلم خشن است، اما  کارگردان فیلم، پارک چان-ووک برای حمایت از روایت متفاوت خود از خشونت نمادین استفاده کرده است. روایت خاص او با جلوه های بصری غنی و عناصر شاعرانه همراه است. او احساس بیننده را درگیر کرده، و او را با دردی همراه می کند که باعث می شود بیننده نه تنها فیلم را دیده بلکه حس کند.

نکته عجیب: رابطه عجیب پدر و دختری و یک ویلن دیوانه که به روش های عجیب انتقام می گیرد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر آکیرا کوروساوا که باید تماشا کنید


5. معلم پیانو – The Piano Teacher

یک آزمایش آزاردهنده از فراق و اندوه در عشق که در پایان شما را به لرزه انداخته و البته از مایکل هانکه کمتر از این انتظار نمی رود. گرچه تماشای این فیلم آسان نیست، اما اگر آن را درک کنید، پس از شوک اولیه به تجربه زیبایی دست می یابید. در پایان به این پیام هانکه دست می یابید: عشق طیف های مختلفی دارد اما تمام آن ها زیبا نیستند.

نکته عجیب: این فیلم به سادومازوخیسم می پردازد.

همچنین بخوانید: 7 فیلم برتر جیمز کامرون که نباید از دست بدهید


4. آغازگر – Primer – 2004

آغازگر تنها یک فیلم نیست بلکه یک معمای علمی است که برای درک هر جنبه آن باید فیلم را بارها تماشا کنید و افرادی که معتقدند در اولین تماشا به مفهوم آن پی برده اند، یا دروغ می گویند یا اینکه بسیار باهوش اند. پس از اینکه معنای فیلم را کاملا درک کردید، همانند فردی که یک معمای دشوار را حل کرده، احساس پیروزی خواهید داشت. امروزه این فیلم جایگاه بالایی داشته که دلیلش داستان پیچیده آن می باشد.

نکته عجیب: این حقیقت که یک نفر بتواند فیلم را اینچنین پیچیده کند خودش عجیب است.

همچنین بخوانید: رده بندی فیلم های گای ریچی از بدترین تا بهترین


3. داگویل – Dogville – 2003

یک فیلم غیرمعمولی و یکی از قدرتمندترین فیلم های موجود، البته درصورتی که پیام لارس فون تریه را درک کرده باشید. سبک مینیمال فیلم که بیشتر شبیه یک تئاتر است تا سینما، باعث می شود بیشتر بر شخصیت ها و اهداف شان تمرکز شود.

نکته عجیب: شیوه نمایش و فیلمبرداری اثر عالی است. این فیلم بیشتر شبیه یک اجرا است که بر سر صحنه می بینید.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم شبیه پالپ فیکشن (Pulp Fiction) که باید ببینید


2. رنگ سرچشمه – Upstream Color – 2013

یک فیلم چند لایه و غنی که عشق و رابطه را به آزمایش می گذارد: که چگونه با عشق رو به رو می شویم، از روی عشق چه کارهایی انجام می دهیم و عشق چگونه به طبیعت و مفاهیم بزرگ تر جهان مرتبط است. یک اثر شاعرانه، رازآلود و بسیار فلسفی که هم از لحاظ فنی زیباست و هم از لحاظ هنری. اگر زمانی مجبور شویم ثابت کنیم سینما یک اثر هنری است نه صرفا سرگرمی، باید این فیلم را مثال بزنیم.

نکته عجیب: دو شخصیت اصلی فیلم به خاطر خوک ها به هم نزدیک می شوند. باور می کنید؟

همچنین بخوانید: معرفی 25 فیلم با پیچیده ترین پایان بندی ها در تاریخ سینما


1. جاده مالهالند – Mulholland Drive – 2001

فیلمی که امروز، پس از گذشت حدود 17 سال از ساخت آن، هنوز هم درباره آن بحث شده و یکی از رازآلودترین فیلم های تاریخ به شمار می رود. بهترین اثر دیوید لینچ تا به امروز، که بسیار لذت بخش بوده و همانند یک روایت هیپنوتیزم کننده از یک اپرای زیباست. فیلمی با مضمون هویت و توهم که هرگز از ذهن تان پاک نمی شود. این اثر با یکی از بهترین اجراهای نائومی واتس حقیقتا دیدنی است.

نکته عجیب: در جاده مالهالند همه چیز زیبا و عجیب است. لینچ پرچمدار فیلم های عجیب است و باعث می شود که عاشق این فیلم عجیب او باشیم.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم برتر برادران کوئن که نباید از دست بدهید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. علی زیباکناری

    تیر 23, 1402

    برگشت ناپذیر –یکی ازخشن ترین وخاصترین فیلمهایی است که تاکنون دیده ام.

    پاسخ

  2. ندا

    تیر 16, 1402

    از این لیست سه تا فیلم را دیدم جاده ی مالهلند تا چند روز فکرمو به خودش مشغول کرد تا بتونم هضمش کنم اما فیلم خوبی بود و با مطالب روانشناسی که از یونگ خونده بودم تطبیق داشت اما اولد بوی و برگشت ناپذیر فیلم های اعصاب خرد کنی هستند نباید همین طوری به کسی پیشنهاد داد تبعات منفی زیادی دارند و آزار دهندند

    پاسخ